eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
19.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
613 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی @Farahani135 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔰 من برای چند نفر یه قسمتی از شعر استاد مرتضی طاهری رو خوندم و این بزرگواران به اتفاق میگن که صدای بنده زیبایی لازم رو نداره و گاهی موجب خنده مستمع رو ایجاد میکنه 🔰 سلام علیکم احساس ناراحتی و تردید در چنین موقعیت‌هایی طبیعی است، اما این نباید مانع از تلاش و پیشرفت شما شود. چند نکته برای بهبود وضعیت شما وجود دارد: 🔴 1. ارزیابی واقع‌بینانه: - ممکن است این نظر از سوی مستمعان درست باشد، اما این به معنای نداشتن استعداد یا زیبایی در صدای شما نیست. شاید تکنیک یا تمرین کافی نداشته‌اید. - از افراد متخصص مانند اساتید مداحی یا مربیان صوت و لحن بخواهید تا صدای شما را ارزیابی کنند. 🔴 2. تمرینات صوتی: - تمریناتی مثل دم و بازدم عمیق**، حفظ طنین صدا، و **تمرین روی گام‌های صوتی می‌تواند به زیبایی و کنترل صدای شما کمک کند. - اگر صدای شما تن خاصی دارد که موجب خنده می‌شود، روی تغییر لحن و گام‌ها کار کنید. 🔴 3. یادگیری از انتقاد: - اگرچه انتقاد ممکن است آزاردهنده باشد، اما می‌توانید از آن برای پیشرفت استفاده کنید. اگر دوستان شما ایرادی گرفته‌اند، بپرسید که به نظر آنها چه بخشی نیاز به بهبود دارد. 🔴 4. تقویت اعتمادبه‌نفس: - به یاد داشته باشید که هر مداح بزرگی از نقطه‌ای شروع کرده است. بسیاری از افراد با انتقاد مواجه شده‌اند، اما با تمرین و پشتکار پیشرفت کرده‌اند. - روی نیت خود تمرکز کنید: اگر هدف شما خواندن برای اهل بیت (علیهم‌السلام) است، توجه به نیت خالصانه می‌تواند شما را دلگرم کند. 🔴 5. تمرکز بر اجرای مناسب با صدای خود: - شاید سبک‌های خاصی از اشعار یا گام‌های صوتی برای صدای شما مناسب‌تر باشد. از اساتید بپرسید چه اشعاری برای نوع صدای شما بهترین انتخاب هستند. - در انتخاب اشعار و نحوه اجرا دقت کنید تا با صدای شما هماهنگ باشد. 🔴 6. دوره‌های آموزشی: - در کلاس‌های آموزش مداحی، صوت و لحن شرکت کنید. این کلاس‌ها به شما کمک می‌کند تکنیک‌های لازم را بیاموزید. 🔴 7. پیشرفت تدریجی: - کار را با گروه‌های کوچک‌تر و دوستان نزدیک آغاز کنید تا هم تمرین بیشتری داشته باشید و هم بازخورد دقیق‌تری بگیرید. - صوت خود را ضبط کنید و آن را با معیارهای اساتید بسنجید. با تمرین و تلاش مستمر، می‌توانید صدای خود را تقویت کنید و به مداحی تأثیرگذار تبدیل شوید. مهم‌ترین چیز این است که انگیزه خود را حفظ کنید و به اهل بیت (ع) توکل داشته باشید. @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سلام ارادت استاد ببخشید بنده ۱۹سال سن دارم و گاهی مراسمات بی میکروفن دعوت میشم بنظرتون برای صدا و حنجره ضرر داره؟ ⬇️ سلام و عرض ارادت خدمت شما بسیار خوشحالم که در سن جوانی وارد مسیر خدمت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) شده‌اید. بدون شک نیت خالصانه شما نزد خداوند ارزشمند است. در مورد سوال شما باید بگویم که خواندن بدون میکروفن، به‌ویژه در محیط‌هایی که نیاز به صدای بلند و مداوم دارید، اگر به روش صحیح انجام نشود، ممکن است به حنجره و تارهای صوتی آسیب برساند. چند نکته کاربردی را خدمتتان عرض می‌کنم: 🌐 1. آسیب‌های احتمالی خواندن بدون میکروفن: - فشار زیاد به تارهای صوتی: اگر حنجره شما عادت به فشار زیاد نداشته باشد، ممکن است به مرور دچار التهاب یا حتی آسیب‌های جدی‌تری مانند گره‌های صوتی شود. - خشکی و خستگی صدا: در محیط‌هایی با هوای خشک یا شلوغ، تارهای صوتی به سرعت خسته می‌شوند. - کاهش کیفیت صدا: فشار بیش‌ازحد می‌تواند باعث شود که صدای شما به‌مرور زمان خش‌دار شود یا توان اوج‌گیری آن کاهش یابد. 🌐 2. راهکارهایی برای حفظ سلامت حنجره و صدا: 🔴 الف. استفاده از تکنیک‌های صحیح صدا - استفاده از دیافراگم به جای حنجره: تمرین کنید که فشار خواندن را از روی حنجره بردارید و به دیافراگم منتقل کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند صدای پر و قوی تولید کنید بدون اینکه به حنجره آسیب برسد. - کنترل شدت صدا: سعی کنید از تمام ظرفیت صدای خود استفاده نکنید. حتی در مراسمات بدون میکروفن، صدای خود را در حدی تنظیم کنید که حنجره فشار زیادی را تحمل نکند. 🔴ب. گرم کردن صدا قبل از اجرا - قبل از شروع مراسم، چند دقیقه تمرین‌های تنفسی و گرم کردن صدا انجام دهید. مثلاً: - دم و بازدم عمیق - خواندن "آاا" یا "ماما" با صدای آرام و کشیده - حروفی مثل "ز" یا "س" را به‌آرامی و با طولانی کردن ادا کنید. 🔴 ج. استراحت دادن به حنجره - بعد از مراسم، حداقل ۲۴ ساعت به حنجره خود استراحت بدهید و از صحبت بلند و خواندن بپرهیزید. 🔴 د. استفاده از مایعات گرم و مرطوب‌کننده - در روز مراسم و بعد از آن، مایعات گرم مثل دم‌نوش آویشن، گل ختمی، یا عسل و لیمو بنوشید. این کار به آرامش و ترمیم تارهای صوتی کمک می‌کند. - از مصرف نوشیدنی‌های سرد یا یخ‌دار خودداری کنید. 🔴 ه. تمرینات تقویتی صدا - اگر امکانش هست، حتماً نزد یک استاد صداسازی بروید تا تمرینات تخصصی برای تقویت صدا و جلوگیری از آسیب به شما آموزش داده شود. 🌐 3. استفاده از میکروفن (در صورت امکان) - اگر شرایط مراسم اجازه می‌دهد، حتی یک میکروفن ساده و قابل‌حمل استفاده کنید. این کار فشار زیادی را از روی صدای شما برمی‌دارد و به حفظ سلامت حنجره کمک می‌کند. 🌐 4. سن طلایی شما برای تقویت صدا - اکنون در سن طلایی یادگیری و تقویت صدا قرار دارید. اگر از همین حالا به تمرین‌های صداسازی، مدیریت تنفس، و استفاده صحیح از حنجره پایبند باشید، می‌توانید سال‌ها با قدرت و سلامت در مسیر مدح اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فعالیت کنید. ⭕️ توصیه نهایی ⭕️ خواندن بدون میکروفن گاهی اجتناب‌ناپذیر است، اما اگر بیش از حد تکرار شود و اصول حرفه‌ای رعایت نشود، می‌تواند به صدای شما آسیب برساند. لطفاً به حنجره خود اهمیت بدهید و از آن مراقبت کنید تا ان‌شاءالله بتوانید سالیان سال در مسیر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با قدرت بمانید. @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 🔰 سلام استاد وقت بخیر. یه سوالی داشتم. استاد امروزه با توجه به اینکه سبک های جدیدی در مداحی آمده نظیر سبک های حسین ستوده و مداحان جوان شور خوان؛ و مردم نیز گرایش زیادی به این سبک ها پیدا کرده اند ،مانیز باید به این سبک خواندن رو بیاوریم که مطابق میل مردم است؟ و آیا این خوب است؟ و آیا سبک خواندن هایی مثل میثم مطیعی و سید مجید بنی فاطمه و مداحان این ردیفی را باید کنار بگذاریم؟ چون خواهان این سبک ها خیلی کم شده است 🔰 سلام علیکم و رحمة‌الله وقت شما هم بخیر. سوال بسیار مهمی مطرح کردید که دغدغه‌ی بسیاری از مداحان و خدمتگزاران در عرصه‌ی اهل‌بیت (ع) است. پاسخ به این سوال نیازمند توجه به چند نکته است: 🔴 ۱. هدف اصلی مداحی: مداحی و روضه‌خوانی به‌طور کلی برای انتقال پیام عاشورا، ایجاد فضای معنوی، و ارتباط قلبی و روحی مردم با اهل‌بیت (ع) است. بنابراین، نباید هیچ‌گاه این اصل قربانی تغییرات صرفاً ظاهری یا توجه به مد روز شود. اگر سبکی صرفاً برای جلب نظر مردم انتخاب شود، ممکن است از محتوا و معنویت مداحی فاصله بگیریم. 🔴 ۲. توجه به نیاز مخاطب: بله، مخاطبان امروز تغییر کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها به سبک‌های جدید شور و مداحی گرایش پیدا کرده‌اند. اما مهم این است که نیاز مخاطب را همراه با حفظ اصالت و ارزش‌های مداحی مدیریت کنیم. استفاده از سبک‌های جدید، به شرطی که از مرزهای اعتقادی و اخلاقی عبور نکند و همراه با محتوای عمیق و صحیح باشد، می‌تواند مفید باشد. 🔴۳. حفظ اصالت سبک‌های سنتی: سبک‌های اصیل و سنتی، مانند آنچه توسط مداحانی نظیر سید مجید بنی‌فاطمه یا میثم مطیعی اجرا می‌شود، ریشه در فرهنگ عمیق و اصیل اهل‌بیت (ع) دارند. این سبک‌ها نباید کنار گذاشته شوند، بلکه باید تلاش کنیم آن‌ها را با خلاقیت و جذابیت بیشتر به نسل جوان معرفی کنیم. حتی اگر خواهان این سبک‌ها کمتر شده، وظیفه‌ی مداح این است که با ارائه‌ی هنرمندانه، این سبک‌ها را دوباره زنده کند و نشان دهد که می‌توانند همچنان زیبا و موثر باشند. 🔴 ۴. سبک‌های جدید؛ فرصت یا تهدید؟ سبک‌های جدید اگر در چارچوب احترام به اهل‌بیت (ع) و ارزش‌های اسلامی باشند، می‌توانند فرصتی برای جذب نسل جوان باشند. اما اگر این سبک‌ها بیش از حد به سمت جلوه‌های صرفاً صوتی و ظاهری بروند و محتوا و هدف اصلی مداحی را کم‌رنگ کنند، تبدیل به تهدید خواهند شد. 🔴 ۵. ترکیب هوشمندانه: بهترین راهکار، ایجاد تعادل است. شما می‌توانید در هیأت خود از هر دو سبک استفاده کنید. - در بخش‌های ابتدایی یا شور پایانی، از سبک‌های جدید استفاده کنید تا مخاطبان جذب شوند. - در بخش‌های اصلی مراسم، مثل روضه‌خوانی و مداحی آرام، از سبک‌های سنتی و عمیق بهره ببرید. 🔴۶. نکته پایانی: به یاد داشته باشید که شما به عنوان مداح، نقش تربیتی هم دارید. وظیفه شما فقط خواندن مطابق میل مردم نیست، بلکه باید آن‌ها را به سمت سبک‌های ارزشمند و اصیل هدایت کنید. به جای کنار گذاشتن سبک‌های سنتی، روی مهارت‌ها و ارائه بهتر کار کنید تا جذابیت بیشتری پیدا کند. در نهایت، اگر خودتان با نیت خالص و محتوای غنی کار کنید، تأثیر آن بر دل‌ها بیشتر خواهد بود، فارغ از سبک یا نوع اجرا. یا علی 🌺 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🔰 سلام استاد ببخشید یک سوال دارم چرا در اوج خوانی صدام جیغ دارد 🔰 سلام! اوج خوانی اگر با تکنیک درست انجام نشود، ممکن است صدا حالت جیغ‌دار و ناپایدار پیدا کند. چند دلیل اصلی برای این مشکل وجود دارد: 🔴1. تنش بیش از حد در حنجره و گلو وقتی برای اوج خوانی به حنجره فشار وارد می‌کنید، صدا جیغ‌دار می‌شود. باید اجازه دهید صدای شما بدون تنش و با تکیه بر دیافراگم بالا برود. 🔴2. عدم استفاده از صدای میکس (ترکیبی) اوج خوانی به استفاده از ترکیب صدای سینه (Chest Voice) و صدای سر (Head Voice) نیاز دارد. اگر فقط از صدای سینه استفاده کنید، صدا سنگین و جیغ‌دار می‌شود. یادگیری تکنیک "صدای میکس" می‌تواند این مشکل را برطرف کند. 🔴3. تنفس نامناسب و عدم حمایت دیافراگم اگر در هنگام خواندن اوج‌ها از دیافراگم به‌درستی حمایت نکنید، صدایتان کنترل‌نشده و جیغ‌دار می‌شود. تمرینات تنفسی و کنترل نفس می‌تواند کمک‌کننده باشد. 🔴4. عدم تمرینات گرم کردن صدا بدون گرم کردن مناسب، حنجره آماده اوج‌خوانی نیست و ممکن است صدایتان آسیب ببیند. تمرین‌های گرم‌کننده، مثل تحریرهای نرم و ساده، قبل از خواندن ضروری هستند. 🔴5. انتخاب نت‌های بیش از حد بالا اگر نت‌هایی را انتخاب کنید که خارج از محدوده صدای طبیعی شما باشند، صدایتان فشار می‌آورد و جیغ‌دار می‌شود. بهتر است ابتدا محدوده صدای خود را بشناسید و با تمرین‌های تدریجی آن را گسترش دهید. ✅پیشنهاد: - تمرین تکنیک‌های نفس‌گیری و صداسازی - کار با یک مربی یا استاد باتجربه برای تصحیح تکنیک‌های اوج‌خوانی. - استفاده از تمرینات پایه مثل "لیپ ترل" (Lip Trill) یا "هومینگ" (Humming) برای کنترل و تقویت صدا. @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا