بانک صوتی یاسیــن - www.mplib.ir.mp3
13.56M
💙 موسیقی گزینه های روی میز با صدای حامد زمانی
❤️ منبع : نرم افزار بانک صوتی یاسین
💜 #موسیقی #سیزده_آبان #استکبارستیزی
صفحه 277 مصحف شریف
سوره مبارکه نحل
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5895524697516279709.mp3
1.82M
🔸ترتیل صفحه 277 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 16
سوره مبارکه النحل
صفحه 277
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يُفْسِدُونَ (88)
آنان که کافر شدند و [ديگران را] از راه خدا بازداشتند، به سبب فسادى که مى کردند عذابى روى عذابشان مى افزاييم. (88)
وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ (89)
و [ياد کن] روزى را که در هر امتى شاهدى از خودشان بر آنان بر مى انگيزيم و تو را [اى پيامبر!] بر اينان شاهد مى آوريم; و اين کتاب را بر تو نازل کرديم که بيانى براى همه چيز و هدايت و رحمت و مژده اى است براى اهل تسليم و طاعت. (89)
۞ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (90)
همانا خدا به عدالت و احسان و انفاق بر خويشان فرمان مى دهد و از فحشا و کار زشت و ستمگرى نهى مى کند [و] پندتان مى دهد، شايد هشيار شويد. (90)
وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا ۚ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ (91)
و به عهد خدا چون پيمان بستيد وفا کنيد و قسم ها را پس از محکم کردنشان ـ که خدا را بر خود ضامن کرده ايد ـ نشکنيد; بى گمان خدا آنچه را انجام مى دهيد مى داند. (91)
وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّةٍ ۚ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (92)
و مانند آن زنى که رشته خود را پس از محکم تابيدن به صورت پاره پاره گشود نباشيد که سوگندهايتان را [با شکستن آنها ]مايه فساد در ميان خودتان قرار دهيد; با اين دست آويز که امّتى [از نظر امکانات] بر امّتى ديگر فزونى دارد. جز اين نيست که خدا بدين وسيله شما را آزمايش مى کند; و بى شک روز قيامت آنچه را در آن اختلاف داريد براى شما بيان خواهد کرد. (92)
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (93)
و اگر خدا مى خواست شما را يک امّت قرار مى داد، ولى هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدايت مى نمايد، و بى شک از آنچه مى کرديد سؤال خواهيد شد. (93)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۷۷🌷
كامل ترین برنامه ی اجتماعی:
یكی از ویژگی های قرآن كریم، ارایه ی مفاهیم والا و پرمعنا در قالب جملات كوتاه و مختصر است. قرآن که قانون اساسی اسلام و مهم ترین برنامه ی زندگی بشر است، به تمام نیازهای انسان توجّه داشته است. از این رو ما وظیفه داریم كه در آیات این كتاب ارزشمند بیندیشیم و راه زندگی خود را از آیات آن پیدا كنیم. این آیه، با دادن شش دستور مهم اجتماعی، به مهم ترین عوامل سعادت بشر اشاره كرده است. از این شش فرمان، سه دستور، جنبه ی امری، و سه دستور، جنبه ی بازدارندگی دارند.
سه موردی كه به آن ها امر شده، این هاست:
1ـ عدل: شاید بهترین تعریفی كه از عدل ارایه شده، «قرار دادن هر چیزی در جای مناسبش» است. در روایتی از پیامبر می خوانیم كه «آسمان ها و زمین، به وسیله ی عدل برپاست و اداره می شود»؛ زیرا هر مجموعه ای هنگامی مفید و پربازده است كه اجزایش در جای درست خود قرار گرفته باشند و به اندازه و به دور از افراط و تفریط عمل كنند. از این رو مهم¬ترین نیاز جامعهی انسانی، عدل و داد است و مردم تنها در سایه ی این نعمت بزرگ می توانند رنگ خوشبختی را به خود ببینند.
2ـ احسان: هرچند عدالت، اساس جامعه ی انسانی است، به تنهایی نمی تواند نیاز مردم را برطرف کند؛ زیرا مردم در بسیاری از اوقات باید فراتر از وظیفه ی خود عمل كمك كنند و بیش از حقّ دیگران به آنان یاری رسانند. برای مثال، در هنگام جنگ یا بروز حوادث طبیعی نمی توان دست روی دست گذاشت و منتظر مالیات های عادلانه و سایر قوانین عادی شد؛ بلكه باید با تمام وجود به یاری هم نوع شتافت و از حق خود به آنان بخشید. در حقیقت، عدالت، دادن حقوق مردم به آنان، و احسان، لطف و بخشش به ایشان است.
3ـ نیكی به نزدیكان: چون هر جامعه ی بزرگ، از جامعه های كوچك تر یعنی خویشاوندان تشكیل شده، بی شک اتحاد و كمك رسانی در این جامعه های كوچك تر، باعث سلامت و سعادت كل جامعه خواهد شد. از این رو خداوند پس از توصیه به احسان و نیكی به همهی مردم، توصیه ی ویژه به نیکی به خویشاوندان کرده است. سه موردی كه از آنها نهی شده، این هاست:
1ـ فحشاء: فحشاء به معنای كار بسیار زشت است، و منظور از آن در این آیه، احتمالاً گناهان زشت پنهانی ست. گناهان پنهانی، بی شک روحیهی خداترسی را در انسان از بین می برد و انسان را به كارهای زشت دیگر تشویق می كند.
2ـ مُنكَر: منكر، كاری ست كه از نظر دین و عقل، زشت و ناروا باشد، و در این آیه، احتمالاً به معنای گناهان آشكار و علنی ست.
3ـ بَـغی: بغی به معنای فراتر رفتن از حق خود و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران است. بیشک بخش عمده ای از مشكلات هر جامعه ی ناسالمی به این صفت ناپسند و خودخواهانه مربوط می شود. این شش دستور، منشور سعادت اجتماعی انسان هاست و عمل به آن می تواند هر جامعه ای را به گلستان تبدیل كند. پیامبر گرامی اسلام فرموده است: «مجموعه ی تقوا در این گفتار خداست كه می-فرماید: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ... »
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔴 آيا در قرآن، دليلى براى شركت در راهپيمايى و تظاهرات داريم؟
♦️ خداوند در قرآن میفرمايد: «ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آيه 120) هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
♦️آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است. اين راهپيمايى ها (بخصوص كه از طريق وسايل ارتباطى و ماهوارهها منعكس میشود) نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقويت روحيّه مردم و مقابله با دشمن است.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌹🇮🇷راهپیمایی در قرآن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔴 یک دلیل قرآنی برای شرکت در راهپیمایی
🔹 حجت الاسلام محسن قرائتی :
🔵 هیچ حرکت دستهجمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد، مگر اینکه برای آن پاداش عمل صالح ثبت میشود. آری، راهپیماییهایی که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانی کند، عمل صالح است.
خداوند در آیه ۱۲۰ سوره توبه میفرماید:
🔹 «ما کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ»
🔺 «اهل مدینه و بادیهنشینان اطرافشان نباید هرگز از (همراهی) پیغمبر تخلف کنند و نه هرگز جان خود را از جان او عزیزتر شمارند، زیرا هیچ رنج تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا نکشند و هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند ننهند و هیچ دستبردی به دشمنان نرسانند جز آنکه در مقابل هر یک از این رنج و آلام عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود که خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نخواهد گذاشت.»
🌕 از این آیه قرآن نتیجه میگیریم، راهپیماییهایی که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانی میکند، عمل صالح است. این راهپیماییها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطی و ماهوارهها منعکس میشود) اگر برای اهداف مقدسی صورت گیرد، نوعی حضور در صحنه، عبادت دسته جمعی و امر به معروف و نهی از منکر عملی و عامل تقویت روحیّه مردم و تهدید دشمن است.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#اتمام_حجت
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلام_بزرگان
🎥 ویدیو| هر چه کُنی به خود کُنی
💠 هیچ ممکن نیست کسی بتواند نسبت به دیگری بد بکند، الا بالعرض؛ زیرا تصمیمی که می گیرد، مثل سمّ مهلک است. #اراده ، #تصمیم ، #نیت سوء اینطور است. کار بدی که دارد انجام می دهد، در درجه اوّل به محدوده خود آسیب می رساند؛ این مثل کسی است که در درون منزل خود یک کنیف بد بوئی بکند، آنوقت عابران کوی و برزن که رد می شوند، این بوی بد گاهی به آنها هم آسیب می رساند. و گرنه (هیچ یعنی هیچ)، هیچ ممکن نیست کسی نسبت به دیگری کار خوب بکند، و هیچ هم ممکن نیست کسی نسبت به دیگری کار بد بکند؛ تمام کارها در حیطه هویت خود آدم انجام می شود. هر کار خیری که انسان انجام می دهد، در درجه اوّل مال خودش است، آثارش به نحو ضعیف به دیگری می رسد.
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 سخنان مهم دکتر اسماعیل اکبری (جراح سرطان و رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی)
🌹 نقش نماز و معنویت در پیشگیری و درمان بیماری ها ....
👌 مفید برای پرستاران و پزشکان و دانشجویان عزیز
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🔰 #شناخت_اجمالی سوره #بینه
🔻سوره بَیِّنه یا لَم یَکُن یا قَیِّمه نودوهشتمین سوره و از سورههای مدنی قرآن است که در جزء سیام جای دارد. نام سوره، بَیّنه، به معنای شاهد و گواه است که از آیه اول آن گرفته شده است.
سوره بینه عناد و دیرباوری اهل کتاب در پذیرش حقانیت اسلام و رسالت پیامبر(ص) را توصیف میکند و آنان و مشرکان را بدترینِ آفریدگان و مستوجب آتش میداند. از سوی دیگر مؤمنان و صالحان را به بهشت جاودان بشارت میدهد.
آیه هفتم این سوره، به آیه خیرُ البریه شهرت دارد که بنابر روایات شیعه و اهل سنت، در شأن امام علی(ع) و شیعیانش نازل شده است. درباره فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) روایتی نقل شده است.
🔻محتوا :
سوره بیّنه به رسالت جهانی پیامبر(ص) اشاره میکند و آن را آمیخته با دلیلها و نشانههای روشن میداند.
این سوره دو حکم فقهی یعنی وجوب نماز و زکات را بیان کرده است.
👈🏻 از مضامین این سوره توصیف عناد و دیرباوری کافرانِ اهل کتاب در پذیرش حقانیت اسلام و وحی و رسالت پیامبر اسلام است. آنگاه کافران اهل کتاب و مشرکان را به عنوان بدترین آفریدگان، مستوجب آتش جهنم میداند و مؤمنان و صالحان را با عنوان بهترین آفریدگان، به بهشت و زندگانی جاوید در آن بشارت میدهد.
👈🏻 علامه طباطبایی بر اساس سنت الهیِ هدایت همگانی، عمومیت رسالت پیامبر را غرض سوره میداند و دین او را دربردارنده مصلحت جامعه در پرتو اعتقاد و عمل دانسته است. وی هم چنان عبادت خالصانه و پای بندی به دستورات الهی را که پیامبر(ص) بدان فراخوانده را همان دینی دانسته که حافظ مصالح جامعه بشری است.
🔻آیات مشهور :
آیه پنجم
مقالهٔ اصلی: آیه اخلاص
🔺آیه پنجم سوره بینه را جزو آیات الاحکام برشمردهاند.
فاضل مقداد (درگذشت: ۸۲۶ق) مینویسد بنابر این آیه، نیتکردن در اعمال عبادی مثل نماز و روزه واجب است. اما مقدس اردبیلی (درگذشت: ۹۹۳ق) این سخن را نمیپذیرد و مینویسد آیه مورد نظر فقط بر این دلالت دارد که در عبادات باید اخلاص داشت.
همچنین گفته شده است آیه اشاره دارد به اینکه ریا نوعی شِرک است.
🔺آیه هفتم
مقالهٔ اصلی: آیه خیر البریه
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَـٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» (آیه ۷) ترجمه: مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، ایناناند که بهرتین مخلوقاتاند.
آیه هفتم سوره بینه به «آیه خیر البریه» مشهور است.
این آیه بر اساس روایات فراوانی که در کتابهای حدیثی و تفسیری اهل سنت و شیعه آمده است، به امام علی(ع) و اهل بیت و شیعیان او تفسیر شده است. برای نمونه علامه طباطبایی از کتاب تفسیر الدر المنثور نقل کرده است: نزد رسول خدا(ص) بودیم که علی(ع) از راه رسید. رسول خدا(ص) فرمود: به آن خدایی که جانم به دست او است، این مرد و پیروانش (شیعیانش) تنها و تنها رستگارانِ در قیامتاند؛ آنگاه این آیه نازل شد: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ».
❤️ از وقتی که این آیه نازل شد، اصحاب رسول خدا(ص) هر وقت علی را میدیدند که میآید میگفتند «خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» آمد.
🔻نکته تفسیری :
تفسیر مجمع البیان در باره آیه فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ دو احتمال نقل کرده است:
۱- «قیّمه» یعنی مستقیم و معتدل و خالی از کجی که حق و باطل را تبیین میکنند یعنی درصحفی که پیامبر برای مردم میخواند نوشتتههایی است که این ویژگی را داراست.
۲- «قیّمه» به معنای خالی بودن از باطل و دروغ و انحراف از حق.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#ادبستان_نماز
خداوند نماز را بر انسان واجب ساخت تا هر روز بر یگانگی او اقرار کند و بندگی خود را در برابر آن بزرگ بلند مرتبه به تکرار بیان نماید. ✿⊱
خداوند نماز را بر انسان واجب ساخت تا او ازخداوند غافل نگردد و هیچ گاه خود را در هیاهوی دنیا تنها نبیند.✿
#نمازاول_وقت
صفحه 278 مصحف شریف
سوره مبارکه نحل
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5897958088547239701.mp3
1.82M
🔸ترتیل صفحه 278 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 16
سوره مبارکه النحل
صفحه 278
وَلَا تَتَّخِذُوا أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا وَتَذُوقُوا السُّوءَ بِمَا صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلَكُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (94)
و سوگندهاى خود را وسيله دغل و نيرنگ ميان خودتان نسازيد که در نتيجه، قدمى پس از استواريش بلغزد و به سبب آن که[مردم را ]از راه خدا باز داشته ايد، بدى [و گزند] را بچشيد و براى شما عذابى بزرگ باشد. (94)
وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ إِنَّمَا عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (95)
و پيمان خدا را با بهايى اندک عوض نکنيد; بى شک آنچه نزد خدا است براى شما بهتر است; اگر دانا باشيد [بهتر را انتخاب مى کنيد]. (95)
مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (96)
آنچه نزد شما است پايان مى يابد و آنچه نزد خداست ماندنى است و بى گمان کسانى که صبر کردند، پاداششان را طبق بهترين عملى که مى کرده اند مى دهيم. (96)
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (97)
هر کس از مرد يا زن کار شايسته کند و مؤمن باشد، حتماً زندگى دلپذيرى براى او فراهم مى کنيم و قطعاً پاداش آنان را طبق بهترين عملى که مى کرده اند خواهيم داد. (97)
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (98)
پس چون قرآن بخوانى از شيطان رانده شده به خدا پناه ببر. (98)
إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (99)
قطعاً او بر کسانى که ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل مى کنند تسلطى ندارد. (99)
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (100)
او تنها بر کسانى تسلط دارد که وى را ولىّ خود گرفته اند و کسانى که با [اطاعت از] او [به خدا] شرک مىورزند. (100)
وَإِذَا بَدَّلْنَا آيَةً مَكَانَ آيَةٍ ۙ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَرٍ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101)
و چون آيه اى را جايگزين آيه اى کنيم ـ و خدا به آنچه نازل مى کند آگاه تر است ـ مى گويند: تو فقط دروغبافى; [چنين نيست ]بلکه بيشترشان نمى دانند. (101)
قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ (102)
بگو: آن را روح القدس از جانب پروردگارت به حق نازل کرده است تا کسانى را که ايمان آورده اند ثابت [قدم] بدارد و هدايت و مژده اى باشد براى مسلمانان اهل تسليم و طاعت. (102)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۷۸🌷
زندگی پاك:
یكی از ویژگی های منحصر به فرد انسان در میان موجودات دیگر، خلّاقیت و هنرمندی اوست. شاید به درستی معلوم نباشد كه از چه زمانی انسان ها هنرهای گوناگون را ایجاد كرده اند؛ ولی بدون شك تاریخ هنر به هزاران سال قبل باز می گردد. نقاشی، خطاطی، قالی بافی، قلم زنی و ... ، نمونه هایی از هنرهای معروفی است كه در میان ما رواج دارد. در میان این همه هنر امّا چه هنری از همه مهم تر و ارزشمندتر است؟ شاید بتوان ادعا كرد كه مهم ترین هنر در میان تمام انسان ها، هنر زندگی كردن است. آری، انسان ها در دوران كوتاه و زودگذر عمر، یكی پس از دیگری می آیند و می روند؛ ولی برخی از آنان استادانه زندگی می كنند و زیباترین اثر هنری انسانی یعنی زندگی زیبا و پاكی را از خود به جای می گذارند. سرگذشت های پیامبران و امامان، هر یك اثری جاودان و ماندنی ست كه همچون ستاره ای درخشان در آسمان انسانیت نورافشانی می كند. امّا چگونه می توان چنین اثر زیبایی را از خود به جا نهاد؟ آفریدگار مهربان انسان در این آیه به این سؤال پاسخ می دهد. به فرموده ی قرآن، قبول دعوت خداوند و ایمان آوردن به او و اطاعت از دستورهایش، به انسان بینش خاصّی می بخشد كه در پرتو آن، حق و حقیقت را به خوبی تشخیص می دهد و یقین می كند كه تنها وجود ماندنی در جهان، وجود خدای بی همتاست و چیزهای دیگر هر قدر هم زیبا و فریبنده باشند روزی از بین خواهند رفت.
به همین سبب، شخص باایمان و نیكوكار، با تمام وجود به خدا دل می بندد و تلاش و فعالیتش را یكسره برای خشنودی خدا و نزدیك شدن به او به كار می گیرد. در این حالت، زندگی انسان تنها یك جهت پیدا می كند، و آن، به دست آوردن خشنودی خداست؛ و تمام امکانات و شرایط زندگی برای رسیدن به این هدف، دست به دست هم می دهند. بدین ترتیب، سلامت و بیماری، ثروت و فقر، قدرت و ناتوانی، شهرت و گمنامی، همه و همه، مسائل فرعی زندگی می شوند كه انسانِ باایمان، بدون دل بستن به آن ها، به راه خود یعنی جلب رضایت خدا ادامه می دهد. در این حالت، تغییر اوضاع و احوال برای انسان تفاوتی نمی كند و انسان در هر حال، احساس لذّت، بزرگی، عزّت و كمال می كند؛ زیرا راه زندگی خود را پیدا كرده و در پناه خدایی قرار گرفته كه هیچ گونه ضعف و ناتوانی و بیماری و نابودی در او راه ندارد . قرآن، این زندگی را «حیات طیبه» می نامد؛ یعنی زندگی پاک؛ زندگی همراه با قناعت و روزی حلال و توفیق اطاعت و عبادت خداوند، و رضایت به آنچه او برای انسان مقدَّر کرده است، و به طور کلّی، زندگی دور از آلودگی ها، ظلم ها و خیانت ها. داستان كربلا، یكی از هنرمندانه ترین آثار تاریخ بشریت است؛ سرگذشت مردانی بزرگ كه برای خشنودی خدا، از همه چیز خود دست كشیدند و با فدا كردن باارزش ترین سرمایه شان یعنی جان خود در دریای رضای الهی غوطه ور شدند. در فرازی از این ماجرای زیبا می خوانیم که در مسیر كربلا، حضرت علی اكبر به پدر خود امام حسین عرض كرد: پدر جان، آیا ما بر حق نیستیم؟ حضرت فرمود: چرا پسرم؛ سوگند به خدایی كه بندگان به سوی او بازمی گردند، ما بر حقّیم. علی اكبر گفت: پدرجان، در این صورت، دیگر به مرگ اهمّیتی نمی دهم . همچنین در تاریخ می خوانیم كه چهره ی مبارك امام حسین و یاران خاص او در روز عاشورا، با نزدیك شدن به زمان شهادت، لحظه به لحظه برافروخته تر و بانشاط تر می شد. در واقع پاك و زیبا زیستن، با زندگی رفاه آلود و بی درد و رنج متفاوت است؛ زیرا در حالت یکم، دل و جان انسان به دریای بیكرانی متّصل است كه تمام سختی ها و رنج ها در آن ناپدید می شود، و در حال دوّم، روح و جان انسان مانند ظرف كوچكی از آب است كه انسان پیوسته غصّه ی آلوده شدن آن را می خورد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd