صفحه ۲۸۴ مصحف شریف
سوره مبارکه اسرا
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5915513956348200593.mp3
1.91M
🔸ترتیل صفحه 284 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 17
سوره مبارکه الاسراء
صفحه 284
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا (18)
هر که پيوسته [دنياى]زودگذر را بخواهد، هر چه بخواهيم و براى هر که اراده کنيم، در اين جا زود به او مى دهيم; سپس حهنّم را براى او مقرر مى داريم که نکوهيده و رانده شده، در آن خواهد سوخت. (18)
وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (19)
و هر که آخرت را بخواهد و براى آن کوششِ در خور آن را بکند و مؤمن باشد، اينانند که سعيشان مشکور خواهد بود. (19)
كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا (20)
هر يک [از دو گروه، يعنى]اينان را و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مى رسانيم و عطاى پروردگارت، ممنوع شدنى نيست. (20)
انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا (21)
بنگر چگونه بعضى از آنان را[در بهره دنيوى]بر بعضى ديگر فزونى داده ايم، و بى ترديد رتبه هاى [معنوى]آخرت، والاتر و فزونى[نعمت هاى]آن برتر و بيشتر است. (21)
لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَخْذُولًا (22)
و با خدا معبودى ديگر قرار نده که نکوهيده و بى ياور[بر جاى]بنشينى. (22)
۞ وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا (23)
و پروردگار تو حکم کرده است که جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيکى کنيد; اگر يکى از آن دو يا هر دو، نزد تو به پيرى برسند به آنها اف [هم که نشانگر دلتنگى است]نگو و بر آن دو بانگ مزن و با آنان سخنى شايسته بگو. (23)
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (24)
و براى آن دو از روى مهربانى بالِ تواضع فرود آور و بگو: پروردگارا! بر آنان به پاس اين که مرا در کودکى تربيت کردند رحمت آور. (24)
رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ ۚ إِنْ تَكُونُوا صَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلْأَوَّابِينَ غَفُورًا (25)
پروردگارتان به آنچه در ضمير شما است[از خود شما]آگاه تر است; اگر اهل صلاح باشيد قطعاً او آمرزنده توبه کنندگان است. (25)
وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا (26)
و حق خويشاوند و تهى دست و در راه مانده را بده و هيچ گونه ريخت و پاشى را [در مال]پيشه مکن. (26)
إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا (27)
همانا ريخت و پاش کنندگان همزادان شيطانند، و شيطان نسبت به پروردگارش خود پيوسته ناسپاس است. (27)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۴🌷
دنیاخواهان و آخرت طلبان:
ما انسان ها در عالمی به وجود آمده ایم که «دنیا» نام دارد. مدّتی در دنیا می مانیم و پس از آن، به عالمی به نام «آخرت» منتقل می شویم. آفریدگار دنیا و آخرت، در این چهار آیه، نکات بسیار مهمّی را در مورد ما انسان ها و ارتباطمان با عالمی که در آن هستیم و سرایی که به آن خواهیم رفت، بیان کرده است. در اینجا به چهار نکته اشاره می شود:
1ـ دنیا و امکانات آن، ابزار رسیدن به آخرت است، و اگر کسی در دنیا به خدا ایمان داشته باشد و امکانات دنیا را برای خود فراهم کند و از این امکانات برای آبادانی آخرتش بهره برد، پیروز و سربلند خواهد شد. داشتن ثروت، خانواده، سلامت و... ـ که از نعمت های دنیا محسوب می شوند ـ برای به دست آوردن سعادت آخرت، لازم است؛ امّا مهم این است که انسان، با ایمان به خدای جهان آفرین، این نعمت ها را در مسیر هدف اصلی خود قرار دهد، از مال خود انفاق کند، خانواده اش را کانون توجّه به خدا و دستورهای او قرار دهد و از سلامت اش برای عبادت خدا و خدمت به خلق او بهره برد. از این رو امیر مؤمنان علی، چنین دنیایی را ستوده و آن را «تجارت خانه ی دوستان خدا» معرفی کرده است . این تجارت، تجارت پرسودی است؛ زیرا انسان به وسیله ی نعمت های محدود و پایان پذیر دنیا، به نعمت های نامحدود و بی پایان آخرت دست می یابد.
2ـ اگر هدف اصلی انسان در زندگی، رسیدن به دنیا و امکانات آن باشد، چند مشکل اساسی برایش پیش می آید. نخست این که به تمام آنچه می خواهد، نمی رسد؛ بلکه تنها به مقداری می رسد که خدا می خواهد(عَجَّلنا لَه فیها ما نَشاِّء)؛ زیرا نعمت های دنیا محدود، و خواست و آرزوی انسان، نامحدود است، و انسان هر چه بیشتر برای به دست آوردن دنیا بدود، خسته تر می شود. از این رو در روایات پیشوایان دین، دنیا به آب شور دریا تشبیه شده که شخص تشنه هر چه بیشتر از آن بنوشد، تشنه تر می شود، و آن قدر از این آب می نوشد تا هلاک می شود . دوم این که همین مقدار از دنیا نیز به همه ی دنیاپرستان نمی رسد؛ بلکه به کسانی می رسد که خدا بخواهد(لمن نرید). چه بسیار افرادی که شب و روز برای به دست آوردن ثروت و شهرت تلاش می کنند؛ امّا دستِ آخر به هیچ چیز نمی رسند. نکته ی سوم که از همه مهم تر است، این که دنیاپرستان به سبب توجّه افراطی به دنیا و غفلت از آخرت، سرمایهی محدود عمر خود را از دست می دهند و با کوله باری پر از گناه، به آخرت قدم می گذارند و به جای ورود در بهشت پرنعمت، در جهنّم پرآتش خواهند سوخت (ثُمَّ جَعَلنا لَه جَهَنَّمَ یَصلیها مَذموماً مَدحورا).
3ـ دنیاخواهان و آخرت طلبان، هر دو در زندگی دنیایی شان از لطف عمومی خدا برخوردارند و از نعمت های خدا مانند سلامت، ثروت، فهم و درک و ... بهره می گیرند، و از این نظر، تفاوتی میان این دو گروه وجود ندارد؛ ولی هر یک، با اختیار خودشان این نعمت ها را در هدفی متفاوت به کار می بندند(کُلّاً نُمِدُّ هّْؤُلاِّءِ وُ هّْؤُلاِّءِ مِن ...).
4ـ انسان ها در دنیا از نظر امکانات، بسیار متفاوت اند. خانه های حقیرانه و قصرهای بزرگ، پاهای ترک خورده و مرکب های گران قیمت، بی نام ونشان ها و افراد مشهور و ...، همگی شواهد این تفاوت اند. البته دنیا محدود است و تفاوت های دنیایی نیز محدود است؛ ولی تفاوتِ درجات افراد در جهان آخرت که محدودیتی ندارد، با درجات دنیا مقایسه شدنی نیست. در روایتی می خوانیم: «فاصله ی بالاترین درجه ی بهشت و پایین ترین درجه ی آن، به اندازه ی فاصله ی آسمان و زمین است.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
💠 درس دهم: احکام حروف
در این درس به معرفی احکام حروف و
دو مورد از آن ها یعنی تفخیم و ترقیق
پرداخته شده است.🌱
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
1⃣0⃣
در این درس به معرفی احکام حروف
و بررسی دو مورد از آن ها یعنی
تفخیم و ترقیق و حروف دارای
این احکام پرداخته شده است.🔰
.
🌸🍃﷽🍃🌸
قواعد قرآنی برای زیست امروز ما در عالم سایبر و رسانه/مواجهه با شایعه پراکنان طبق آیات قرآن چگونه است
💠قرآن کریم به عنوان معجزهای بینظیر برای تمام ساحات و شئون زندگی بشر در تمام طول تاریخ راهبرد، تاکتیک و تکنیک دارد.
💠برای عالم سایبر و رسانه نیز آیاتی در قرآن کریم است که میتواند به عنوان راهبردی صحیح و اصولی برای ما راهگشا باشد.
💠آیاتی که به شناسایی و تشخیص منبع پیام تاکید دارد، آیاتی که به مواجهه آگاهانه با پیام اشاره دارد، آیاتی که چگونگی مواجهه با پیامهای باطل را بیان میکند، آیاتی که بر لزوم توجه به پیام و نه صرفاً پیامرسان تاکید دارد و آیاتی که به پرهیز از هیجانزدگی در مواجهه با پیام اشاره دارد.
💠نخستین آیه که به عنوان آیهی سواد رسانهی قرآن کریم هم شناخته میشود، آیهی ۶ سورهای حجرات است:
💐خداوند مهربان در این آیه میفرمایند:
💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
💠ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺍﮔﺮ ﺁﺩم ﻣﻨﺤﺮﻓﻲ خبری ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی، ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﺩﺭﺳﺘﻲﺍﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺳﺮِ ﻧﺪﺍﻧﻢﻛﺎﺭی ﺑﻪ ﻋﺪﻩﺍی ﺁﺳﻴﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﺯ ﻛﺮﺩﮤ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺑﺸﻮﻳﺪ!
💠همچنین آیه ۱۸ سوره زمر نیز به مواجهه آگاهانه با پیام تاکید میکند:
💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
💠کسانیکه ﻛﻪ ﺣﺮﻑﻫﺎ ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﻣﻲﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ، ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﻣﻲﺭﻭﻧﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻋﺎﻗﻞﺍﻧﺪ.
💠آیه ۳۶ سوره اسرا که در آن آمده است از هر چیزی که به آن علم ندارید پیروی نکن که در مواجهه آگاهانه با پیام تاکید دارد:
💠وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
💠ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻲ، ﺭﺍﻩ ﻧﻴﻔﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ ﻛﻪ ﺭﺍﻩﻫﺎی ﺩﺍﻧﺴﺘﻦﺍﻧﺪ، ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﻫﻤﮥ ﺍﻳﻦﻫﺎ، ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻮﺍﺑﮕﻮ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
💠در آیه ۷۱ سوره آل عمران هم بر چگونگی برخورد با پیامهای نادرست اشاره شده است و در این آیه آمده «ای اهل کتاب چرا حق را به باطل مشتبه میکنید»:
💠يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻫﻞﻛﺘﺎﺏ! ﭼﺮﺍ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻲﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ؟!
💠و در آیهی آخر قرآن کریم تکلیف نحوهی برخورد با شایعه پراکنان را در سورهی احزاب ۶۰ و ۶۱ مشخص کرده است:
💠لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا
💠اگر منافقان وبیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بیاساس در مدینه پخش می کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم،سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند!واز همه جا طرد شده وهر جا یافت شوند گرفته میشوند و به سختی به قتل خواهند رسید!
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حال_خوب؛ نماز در ارتفاع 120 متری اون هم بالای نردبان 😍
♨️ دو نفر از کارشناسان ایمنی ⛑ و نجات عسلویه، جهت بررسی سالیانه ی یکی از فلرهای گاز در هوای گرم و شرجی این منطقه، ۱۲۰ متر نردبان عمودی را بالا آمدند. #اذان ظهر که شد؛ دست از کار کشیدند و نوبتی به #نماز ایستادند😍👌
#نماز_اول_وقت
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
#ادبستان_نماز
نماز چون دری به سوی بهشت است. بهشتی که به جای شمع و گل و پروانه و خورشید و ماه ، سعادت و خوشبختی و سرزندگی با خود دارد.
#نمازاول_وقت
99 of infinity.mp3
9.27M
الله
۹۹ اسماء الهی از بی نهایت صفات ♾🦋
🍀 این فایل عالی اسماء و صفت های خداوند را در وجود شما زنده کرده و باعث افزایش ارتعاش و فرکانس در بدنتان می شود.
🦋 حس نزدیکی به خداوند باعث می شود تا دعا ها و خواسته های شما به سرعت محقق شوند
💎 این فایل انرژی های معیوب را از بدنتان رها سازی می کند و باعث گشایش عالی در زندگیتان می شود.
•حتما از هندزفری و یا هدفون استفاده کنید.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دعایی که آیتالله بهجت به رهبرانقلاب توصیه کردند👌
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
صفحه ۲۸۵ مصحف شریف
سوره مبارکه اسرا
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5920015249578132992.mp3
1.9M
🔸ترتیل صفحه 285 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 17
سوره مبارکه الاسراء
صفحه 285
وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُورًا (28)
و اگر در حال جستوجوى رحمت [و گشايشى]از پروردگارت که اميد آن را دارى، از آنان [که مالى از تو درخواست دارند]اعراض مى کنى، پس با آنان سخنى نرم بگوى. (28)
وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا (29)
و دست خود را به گردنت بسته مدار (بخلورزى مکن) و آن را به تمامى باز نکن (هر چه دارى مده) که سرزنش شده و درمانده برجاى بنشينى. (29)
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا (30)
همانا پروردگار تو رزق را براى هر که بخواهد گشاده مى دارد و [بر هر که بخواهد]تنگ مى گرداند، بى شک او به [مصلحت]بندگانش آگاه و بينا است. (30)
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا (31)
و فرزندان خود را از ترس تنگدستى نکُشيد[که]ما به آنان و شما روزى مى دهيم; به راستى کشتن آنها گناهى بزرگ است. (31)
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا (32)
و نزديک زنا نشويد که آن کارى بسيار قبيح و راهى بد است. (32)
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا (33)
و کسى را که خدا حُرمت نهاده است، جز به حق نکُشيد، و هر کس مظلوم کشته شود براى ولىّ او تسلّطى [بر قصاص]قرار داده ايم، پس نبايد در کشتن زياده روى کند، زيرا او يارى شده است. (33)
وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۚ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا (34)
و به مال يتيم - جز به بهترين وجه - نزديک نشويد تا وقتى که به قوّت فکرى خود برسد; و به پيمان وفا کنيد که درباره پيمان سؤال خواهد شد. (34)
وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا (35)
و چون پيمانه کنيد، پيمانه را کامل بدهيد و با ترازوى درست وزن کنيد که اين بهتر و سرانجامش نيکوتر است. (35)
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا (36)
و از چيزى که به آن علم ندارى پيروى مکن; زيرا گوش و چشم و دل [که وسيله علمند]از همه اينها پرسش خواهد شد. (36)
وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا (37)
و در زمين با غرور و مستى راه نرو که تو هرگز زمين را نتوانى شکافت و در بلندى به کوه ها نتوانى رسيد. (37)
كُلُّ ذَٰلِكَ كَانَ سَيِّئُهُ عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهًا (38)
همه اينها[که ذکر شد]بدش نزد پروردگارت ناپسند است. (38)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۵🌷
از آنچه آگاهی نداری، پیروی نکن:
این آیه به یکی از مهم ترین اصول زندگی اجتماعی اشاره می کند؛ اصلی که بی توجّهی به آن، نتیجه ای جز هرج و مرج اجتماعی و از بین رفتن روابط انسانی و پیوندهای عاطفی ندارد. به راستی اگر این برنامه ی قرآنی به دقّت اجرا شود، بسیاری از نابسامانی ها در جامعه رفع می شود و بسیاری از مشکلات که در پی شایعه سازی، جوسازی، قضاوت های عجولانه، گمان های بی اساس، و اخبار مشکوک و دروغ به وجود می آید، از میان مردم برچیده می شود. بر اساس این آیه، تا زمانی که انسان به چیزی یقین پیدا نکرده، حق ندارد از آن پیروی کند و آن را برای دیگران بازگوید؛ یا این که بر اساس خیال و گمان خود، کسی را محکوم کند و بر ضد او سخن بگوید یا در دادگاه گواهی دهد. قرآن کریم در موارد دیگری نیز مردم را از پیروی از حدس و گمان نهی کرده است.
در آیه ی 36 سوره ی یونس می خوانیم: «[مشرکان، دلیل و منطقِ درستی برای اعتقاداتشان ندارند؛ بلکه] فقط از حدس و گمان پیروی می کنند؛ در حالی که گمان، انسان را از حق و حقیقت بی نیاز نمی-کند.» پیشوایان ما نیز تأکید فراوانی بر پیروی از مطالب قطعی و یقینی، و پرهیز از حدس و گمان و خیال کرده اند. در روایتی از امام صادق می خوانیم: «یکی از نشانه های ایمان حقیقی این است که سخنانت از چیزهایی که می دانی، فراتر نرود [و تنها چیزی را بگویی که از درستیِ آن اطمینان داری].» در حدیث دیگری از امام صادق به نقل از پدران پاکش می خوانیم: «تو حق نداری که هر چه می خواهی، بگویی؛ زیرا خدا می فرماید: ولا تقف ما لیس لک به علم.» پیامبر اسلام نیز فرموده است: «از گمان بپرهیزید که بدترین دروغ است.» پیشوای نخست ما امیر مؤمنان علی در این باره سخن آموزنده ای فرموده است: «ای مردم، کسی که از برادر ایمانی اش دینداریِ محکم و راه و روش درست سراغ دارد، به هیچ وجه نباید به سخنان بیهوده ی مردم در باره ی او گوش کند. آگاه باشید! بین حق و باطل، تنها چهار انگشت فاصله وجود دارد.» [در این هنگام، از آن حضرت پرسیدند که منظورشان از این سخن چیست؟ آن حضرت، چهار انگشتش را بست و بین گوش و چشم خود قرار داد و فرمود:] «باطل این است که بگویی: شنیدم، و حق این است که بگویی: دیدم.»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🟢 اگه زن نانآور خانواده باشه چی؟🤔
ـ ـ ـ ـــــــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ
🔻تحلیل آیۀ قصاص 🧐
ـ ـ ـ ـــــــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ
↫ #زن_شناسی_در_قرآن
↫ #قصاص
↫ #شبهه
↫ #پارت21
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
▪️ ذکر صالحین ▪️
آیهای که فقط نیمۀ اولش را بلدیم❗️
✅ یک آیۀ قرآن هست که نیمۀ اولش را همه شنیدهاند:
💠〖وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ〗
【و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم.】
این قسمت از آیه را همه بلد هستند، چون پر از مهربانی است. معمولاً همۀ ما هر چه آیۀ محبتآمیز است بلدیم.
🔻اما بقیه این آیه را خیلیها بلد نیستند.
چرا؟ چون بقیۀ آیه از عظمت خدا صحبت میکند و میفرماید:
💠〖إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ〗
【کسانی که نسبت به عبادت من تکبّر ورزند، به زودی با کمال ذلّت و خواری داخل جهنم خواهند شد】
📚 سوره مبارکه غافر، آیه
💠 حالا دوباره به معنای این آیه توجه کنیم:
خداوند ابتدا میفرماید: «مرا بخوانید، من جوابتان را میدهم.»
💢بعد بلافاصله میفرماید: «کسانی که تکبر کنند و درِ خانه من نیایند و از من چیزی نخواهند، اگر دیگران را عادی به جهنم میبرم، آنها را به خاطر تکبرشان، با خواری و ذلّت به جهنم خواهم برد.»
👈🏼 در واقع معنایش این است:
«من خدای تو هستم که دارم به تو میگویم مرا صدا بزن تا جوابت را بدهم، آنوقت تو سرت را پایین انداختهای و لال شدهای؟! یا اینکه اصلاً اعتنا نمیکنی و میروی؟»
🔹این نوع برخود، نشانۀ تکبر انسان نسبت به خداوند است.
🔰 یک مثال ساده:
وقتی بچهای سینی خرما را جلوی شما میگیرد و میگوید «بفرمایید»، بیاعتنا از کنارش رد نمیشوی، چون بیادبی محسوب میشود، هرچند طرف مقابل شما یک بچه است. اگر هم خرما نخواهی، برمیگردی میگویی: «خیلی ممنون. میل ندارم. تشکر.» بالاخره یک جوابی میدهی.
حالا خداوند با آن عظمت و جلال، آمده جلوی شما و میفرماید: «از من چیزی بخواهید تا به شما بدهم!» اما تو سرت را پایین انداختهای و بیاعتنا رد میشوی؟! یعنی داری به خدا تکبر میکنی؟! محبت خدا را پس میزنی؟! بینیازی خودت را اعلام میکنی؟!
خدا هم با کسی شوخی ندارد
💢 حالا بهتر میفهمیم چرا نمازی که تعقیبات نداشته باشد قبول نیست؟
✅ چون در روایت داریم که مومن بعد از هر نمازی یک دعای مستجاب دارد
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『
🔹نماز گذرنامه قیامت
#استاد_رفیعی
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab