eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
479 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن ترجمه المیزان سوره 22 سوره مبارکه الحج صفحه 337 أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (39) به مردمى که مورد هجوم جنگى قرار مى گيرند اذن داده شده است [که به جنگ دفاعى بپردازند]، زيرا بر آنان ستم رفته است، و بى شک خدا بر يارى دادن آنان توانا است. (39) الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (40) همانان که از خانه هاى خود به ناحق اخراج شدند، تنها بدين علّت که مى گفتند: پروردگار ما اللّه است. و اگر خدا [با اذنِ دفاع، شرِّ ]بعضى از مردم را به وسيله بعضى ديگر دفع نمى کرد، ديرها و کليساها و معبدهايى از يهود و مسجدهايى [از مسلمانان ]که در آنها بسيار ياد خدا مى شود، ويران مى شدند; و بى شک خدا کسانى را که او را يارى کنند يارى مى کند، چرا که قطعاً خدا نيرومند و با عزّت است. (40) الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (41) آنان که اگر در زمين فرمانروايى شان بدهيم، نماز را برپا مى دارند و زکات مى دهند و به کارهاى پسنديده وا مى دارند و از کارهاى ناپسند باز مى دارند و سرانجامِ کارها تنها در اختيار خدا است. (41) وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ (42) و اگر تو را تکذيب مى کنند [عجب نيست; زيرا ]پيش از آنان قوم نوح و عاد و ثمود [نيز پيامبرانشان را] تکذيب کردند. (42) وَقَوْمُ إِبْرَاهِيمَ وَقَوْمُ لُوطٍ (43) و [نيز] قوم ابراهيم و قوم لوط. (43) وَأَصْحَابُ مَدْيَنَ ۖ وَكُذِّبَ مُوسَىٰ فَأَمْلَيْتُ لِلْكَافِرِينَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ ۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ (44) و [همچنين] اهل مدين. و موسى [هم] تکذيب شد، پس به کافران مهلت دادم، آن گاه آنان را [به کيفر] گرفتم; پس [بنگر که ]انکار و انتقام من چگونه بود؟ (44) فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ (45) و چه بسيار قريه هايى را که [مردم آنها ]ستمکار بودند هلاک کرديم و [اينک ديوارهاى ]آنها بر سقف هايشان فروريخته است، و [چه بسيار ]چاه هاى آب رها شده و کاخ هاى برافراشته [که صاحبانشان هلاک شده اند]. (45) أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (46) آيا در زمين به سير و تماشا نرفته اند تا براى آنان دل هايى به وجود آيد که با آنها بينديشند، يا گوش هايى که با آنها بشنوند؟ حقيقت اين است که چشم ها کور نيست، بلکه قلب هايى که در سينه ها است کور است. (46) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
🌷 نکته تفسیری صفحه۳۳۷🌷 چشم های بینا؛ دل های نابینا: در این آیه و آیات مشابه آن، انسان ها به دقّت و توجّه در آثار باستانی و ویرانه های قصرها و خانه هایی که از جبّاران و ستمکارانِ گذشته به جای مانده، دعوت شده اند تا به خوبی با آن ها آشنا شوند و پس از آن در دل و جان خویش این نکته را بررسی کنند که این افراد چه انجامی یافته اند؛ کسانی که با ثروت مردم، قصـرها ساختند، و با اشک چشم آنان، باغ هایشان را سیراب کردند، و بر آهِ دل آنان، برج هایشان را بنا کردند؛ ولی اکنون از آنان خبری نیست. بدن هایشان که در ناز و نعمت به سر می برد، هم‏ اکنون پوسیده، و قصرها و باغ هایشان به ویرانه ای تبدیل شده یا در اختیار عدّه‏ ی دیگریست. آنان هم‏ اکنون سالهاست که از این نعمت های گذرا جدا شده اند و ارواح پلیدشان در شکنجه گاه دوزخ عذاب می شود. قرآن چه زیبا می فرماید: «چه بسیار باغ ها و چشمه ها که از خود به جای گذاشتند؛ و زراعت ها و قصرهای زیبا و گران قیمت؛ و نعمت های فراوان دیگر که در آن غرق بودند! چنین بود ماجرای آنان، و ما ثروت و قدرت آنان را [از ایشان گرفتیم و] به اقوام دیگری ارث دادیم.» براستی بررسی این حقیقت، انسان را به چه نتیجه ای می رساند؟ آیا جز این است که زندگی دنیایی هر قدر هم پر زرق و برق و طولانی باشد روزی به پایان می رسد و از انسان گرفته می شود؟ آیا لذّت چندده ساله، ارزش ظلم و بیداد و گناهی را دارد که فرجامش هزاران سال رنج و زحمت خواهد بود؟ آری، به راستی اگر انسان از ابزار شناخت خود ـ مانند چشم و گوش خویش ـ به خوبی بهره گیرد و حقایق جهان را دریافت کند و به درستی از آن ها نتیجه گیرد ، آیا باز هم دچار اشتباهات گذشتگان می شود؟ البته مشکل این است که گاهی این ابزار شناخت، در پی گناه، غرور و تکبّر، ظلم و فساد و لجاجتِ با حق و حقیقت از کار می¬افتد و توانایی تحلیل و نتیجه گیری صحیح انسان از دست می رود. در این حال، چشم های انسان به ظاهر می بیند و گوش هایش به ظاهر می شنود؛ ولی چشم و گوش دلش کور و کر شده و دارنده اش از انسانیّت خویش سقوط کرده است. در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم: «بدترین نابینایی، نابینایی دل است.» در روایت دیگری از همان حضرت می خوانیم: «هنگامی که خدا بخواهد در حق بنده ای نیکی کند، چشمان قلب او را می گشاید تا چیزهایی را که از او پنهان بوده، مشاهده کند.» 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
✍ پرسش پاسخ آیا شیطان می‌ تواند به انسان قدرت‌هایی مثل چشم برزخی بدهد؟ ✅ پاسخ: 🌼 شیطان - با توجه به توانایی که خدا در وجود او قرار داده است – شاید بتواند برخی از اطلاعاتی که برای بشر عادی قابل دسترسی نیست و نیز برخی قدرت‌ها را در اختیار انسان‌هایی قرار دهد که از او پیروی می ‌کنند،اما این توانایی‌ ها پایدار نبوده و مانند جادوست که گرچه شاید در کوتاه مدت، آثاری داشته باشد اما خداوند اجازه بهره‌ برداری طولانی مدت از آن‌را نداده و در صورت ادعای اضافی و بهره ‌برداری از این قدرت پوشالی در راستای فریب مردم و جداکردنشان از مسیر حق، مدعیان را بی ‌آبرو می ‌کند؛ چنان‌که در قرآن کریم می‌ خوانیم: 🌸 « فَلَمَّا أَلْقَوْاْ قَالَ مُوسىَ‏ مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ»(یونس/82-81)؛ «هنگامى که (ریسمانها و عصاهایشان را) افکندند، موسى گفت: آنچه شما آوردید، جادویی است که خداوند به زودى آن‌را باطل می‌ کند چرا که خداوند [هرگز] عمل مفسدان را اصلاح نمی ‌کند! او حق را به وعده خویش، تحقق می ‌بخشد هر چند مجرمان کراهت داشته باشند!». 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نحوه خواندن نماز امام کاظم (علیه السلام) 🌺🌺🌺🌺🌺 طریقه اقامه علیه السلام در لینک زیر 👇👇👇👇👇 https://qunoot.net/App/reads.item.php?showid=3384 علیه السلام 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
05 Hekmatane (1402-10-29) Masjed Saheb Al Zaman _ Tehran 44100 1_01.mp3
21.29M
🔉 🔸 جلسه پنجم 📌 بررسی و تفسیر سوره مبارکه لقمان ⚜ معنای حکمت: فهم صحیح هست‌ها و باید‌ها [2:15] 🔻 هست‌ها یا است‌ها => حکمت نظری [5:58] 🔺 باید‌ها => حکمت عملی ⚜ هست‌ها و باید‌ها در بیان حضرت لقمان (علیه‌السلام) 1⃣ 'نباید' برای خدا شریک قائل شوی، چون شرک ظلم عظیم 'است' [9:09] * دزدیدن علف؛ حد نهایی جرم در نگاه گوسفند [10:55] * توحید؛ بزرگترین و اصلی ترین چالش همه انبیاء [12:07] 2⃣ 'باید' مراقب دستورات الهی بود، چون خداوند لطیف خبیر 'است' [13;01] 3⃣ باید نماز را اقامه نمود، چون نماز تصدیق عبودیت خدای متعال 'است' [14:06] * اشتباه در باید‌ها و هست‌ها: من نماز نمی‌خوانم اما در عوض اهل دزدی هم نیستم! [14:36] * لبخند به بی نماز در جهت تصدیق عمل او => گناهی برابر با هفتاد بار تخریب کعبه [20:06] 🔻 دستور به اقامه نماز => پاک کننده درونی از منکرات [24:00] 🔺 دستور به امر به معروف و نهی از منکر => پاک کننده جامعه از منکرات ❇️ کارکرد رأی ما در انتخابات چیست؟ [28:57] 4⃣ باید در تنش‌های زندگی صبر کرد، چون صبر اساسی‌ترین ویژگی برای رشد است [31:39] 5⃣ نباید در زمین با حال تکبر و فخرفروشی راه بروی، چون خداوند خیال پردازِ فخرفروش را دوست ندارد [34:37] 6⃣ باید در صحبت کردن اعتدلال داشت، چون نامعتدل‌ترین صدا، صدای الاغ است [36:25] * چه زمانی خداوند به حضرت یحیی (علیه‌السلام) حکمت بخشید؟ [41:02] * تفاوت بازی و ورزش [42:18] سخن حکمت آمیز امام جواد (علیه‌السلام): من برای بازی خلق نشده‌ام [47:31 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگـه نـمـاز درک بشه محاله که ترک بشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) : من در قيامت شفيع پدر، مادر و عمويم ابوطالب هستم. 📚الصبوح من السيرة، ج۱، ص ۱۳۴ ▪️وفات جناب ابوطالب(ع)راتسلیت عرض می نماییم.
صفحه ۳۳۸ مصحف شریف سوره مبارکه حج 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5787174440848591229.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 338 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 22 سوره مبارکه الحج صفحه 338 وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ ۚ وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (47) و از تو شتاب در عذاب را مى خواهند، و خدا هرگز وعده خود را خلاف نمى کند، و همانا يک روز نزد پروردگارت مانند هزارسال است از آنچه شما مى شماريد. (47) وَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَيَّ الْمَصِيرُ (48) و چه بسيار [مردم] قريه هايى که مهلتشان دادم در حالى که ستمکار بودند; سپس آنها را [به کيفر ]گرفتم، و بازگشت [همه ]به سوى من است. (48) قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ (49) بگو: اى مردم! من براى شما فقط اخطار کننده اى روشنگرم. (49) فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (50) پس کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته انجام داده اند، براى آنان آمرزش و رزقى نيکو خواهد بود. (50) وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (51) و کسانى که در [باطل کردن ]آيات ما پيشدستى کنان کوشيده اند، اينان اهل آتش برافروخته اند. (51) وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (52) و پيش از تو هيچ رسولى و هيچ پيامبرى نفرستاديم مگر اين که وقتى آرزو مى کرد [دينش را پيش ببرد ]شيطان در آنچه او آرزو کرده بود [مطالبى نادرست] القا مى کرد. پس خدا آنچه را شيطان القا مى کرد از ميان مى بُرد، سپس آيات خود را محکم مى ساخت، و خدا دانا و با حکمت است. (52) لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (53) [اين جريان] براى آن بود که خدا آنچه را شيطان القا مى کند، براى آنان که در قلب هايشان مرضى هست و براى سخت دلان آزمايشى قرار دهد، و بى ترديد ستمکاران در ستيزى دور [از حقيقت ]قرار دارند; (53) وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (54) و [نيز] براى اين که دانش يافتگان بدانند که آن از جانب پروردگارت حقّ است و به آن ايمان آورند و دل هايشان براى آن نرم و خاضع شود، و بى شک خدا هدايت کننده مؤمنان به راهى راست است. (54) وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ حَتَّىٰ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ (55) و آنان که کافر شدند، همواره از آن در شکّند، تا آن که ناگهان قيامت بر آنان در رسد يا عذابِ روزى بدفرجام به سراغشان بيايد. (55) 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۳۸🌷 یک روز و هزار سال برای خدا یکسان است: بر اساس آیات قرآن، پیامبران خدا دو وظیفه ی مهم داشتند: 1ـ بشارت افراد باایمان و نیکوکار به رحمت الهی و بهشت ابدی (تُبشیر)؛ 2ـ ترساندن کافران و گنهکاران از خشم و عذاب الهی(اَنذار). در آیه‏ ی 48 سوره‏ ی انعام می خوانیم: «ما پیامبران را بشارت دهنده و هشداردهنده می فرستیم.» پیامبر اسلام نیز مانند انبیای گذشته، مردم را به عذاب الهی هشدار می داد و به یاد کافران و گنهکاران می آورد که کفر و گناه، خشم خدا را برمی انگیزد و به دوزخ و عذاب های طاقت‏فرسای آن منجر می شود؛ امّا بسیاری از کافران، به جای پیروی از دعوت پیامبر، از درِ انکار و لجاجت وارد می شدند و می گفتند: هر چه زودتر عذاب خدا را برای ما بیاور ! آنان گمان می کردند که پیامبرهمانطور که مأمور هشدار آنان است، مأمور آوردن عذاب نیز هست. پس مسخره آمیز و توهین کنان از او می خواستند که در آوردن عذاب الهی شتاب کند و هر چه زودتر آن را بر سرشان فرود آورد! خدای بزرگ در پاسخ این درخواست ابلهانه‏ ی کافران، به پیامبر خویش دستور داد که به آنان بگوید: زیاد عجله نکنید؛ خداوند هرگز از وعده‏ ی خود تخلّف نمی کند. کسی عجله می کند که می ترسد فرصت از دستش برود و امکاناتش تمام شود؛ امّا برای خدایی که از ازل تا ابد بر هر کاری توانا بوده و هست، عجله معنا ندارد و او هر زمان که اراده کند، می تواند وعده هایش را عملی کند. برای او یک ساعت و یک روز و یک سال تفاوتی ندارد؛ زیرا هزار سال از سال هایی که ما می شمریم، برای خدا با یک روز تفاوتی ندارد. بنابراین، کافرانی که از روی حقیقت یا برای مسخره کردن این درخواست را می کنند، باید بدانند که عذاب در انتظار آنهاست و دیر یا زود سراغشان می آید، و اگر مهلتی به آنان داده شود، فرصتی برای بیداری آنان و تجدید نظر در رفتارشان است؛ ولی باید بدانند که پس از نزول عذاب، درهای توبه کاملاً بسته می شود و دیگر راهی به سوی نجات وجود ندارد. آری، یکی از صفات خدا، «حلیم» است. حلیم به کسی گفته می شود که در مجازات عجله نمی کند و آن را به تأخیر می اندازد. خداوند بارها خودش را با این صفت معرّفی کرده و به دیگران فهمانده که بنا ندارد کسانی را که از فرمانش سرپیچی می کنند، بلافاصله عذاب کند؛ زیرا خواست قطعی او این است که انسان ها در دنیا با اراده و اختیار خود، راه خوب و بد را انتخاب کنند و به مژده ها و هشدارهایی که پیامبرانش از غیب برای آنان می آورند، ایمان آورند (یؤمِنونَ بِالغَیب). اگر امّا مردم بلافاصله و پس از هر گناهی عذاب می شدند، دیگر از ترس عذابِ فوری دست به کارهای بد نمی زدند، و نه به‏ سبب ایمان به وعده های خدا در آینده. از این رو خداوند به مردم مهلت داده است تا شاید در فرصت زندگی شان توبه کنند، و اگر هم بر کفر و گناه پافشاری کردند، عذابشان زیادتر شود! 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اسیر شیطان ♦️حضرت موسی (علیه‌السلام) در جایی نشسته بود، ناگاه ابلیس که کلاهی رنگارنگ بر سر داشت نزد موسی آمد. وقتی که نزدیک شد، کلاه خود را برداشت و مؤدبانه نزد موسی (علیه‌السلام) ایستاد. ♦️موسی (علیه‌السلام) گفت: تو کیستی؟ ابلیس گفت: من ابلیس هستم! ♦️موسی (علیه‌السلام) گفت: آیا تو ابلیس هستی؟ خدا تو را از ما و دیگران دور گرداند! ابلیس گفت: من آمده‌ام به خاطر مقامی که در پیشگاه خدا داری، بر تو سلام کنم! ♦️موسی (علیه‌السلام) گفت: این کلاه چیست که بر سر داری؟ ابلیس گفت: با رنگ‌ها و زرق و برق‌های این کلاه، دل انسان‌ها را می‌ربایم. ♦️موسی (علیه‌السلام) گفت: به من از گناهی خبر ده که اگر انسان آن را انجام دهد، تو بر او چیره می‌شوی و هر جا که بخواهی، او را می‌کشی. ابلیس گفت: اذا اعجبته نفسه و استکثر عمله، و استصغر فی عیبه ذنبه؛ ⏺سه گناه است که اگر انسان گرفتار آن بشود، من بر او چیره می‌گردم: 1- هنگامی‌که او، خودبین شود و از خودش خوشش آید؛ 2- هنگامی‌که او عمل خود را بسیار بشمارد؛ 3- هنگامی‌که گناهش در نظرش کوچک گردد. 📚 اصول کافی، ج 2، ص 262 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا