صفحه ۴۳۶ مصحف شریف
سوره مبارکه فاطر
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5841431452733933582.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 436 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام عجم - کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 35
سوره مبارکه فاطر
صفحه 436
وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ ۖ وَمِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا ۖ وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (12)
و دو دريا مساوى نيستند اين يکى شيرينِ خوشکام و آبش گواراست و آن يکى شور و تلخ است و از هر يک گوشتى تازه مى خوريد و زيورى استخراج مى کنيد که آن را مى پوشيد و کشتى ها را در آن، شکافنده آب مى بينى تا شما [در طلب معاش] از فضل او بجوييد و شايد سپاس گزارى کنيد. (12)
يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ ۚ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ (13)
شب را در روز فرو مى برد و روز را در شب فرو مى برد و خورشيد و ماه را مسخّر کرده است که هر يک براى مدّتى معيّن سير مى کنند. اين است خدا پروردگار شما، فرمانروايى فقط براى او است و آنها که جز او [به عنوان معبود] مى خوانيد [حتّى] مالک لفّافه هسته خرمايى نيستند. (13)
إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ ۚ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ (14)
اگر آنها را بخوانيد خواندن شما را نمى شنوند و اگر [به فرض محال] بشنوند شما را اجابت نمى کنند و روز قيامت شرک شما را انکار مى کنند و هيچ کس مانند [خداى] آگاه تو را خبردار نمى کند. (14)
۞ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (15)
اى مردم! شماييد نيازمندان به خدا و خداوند خود بى نياز و ستوده است. (15)
إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ (16)
اگر بخواهد شما را مى برد و خلق تازه اى مى آورد. (16)
وَمَا ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ (17)
و اين بر خدا دشوار نيست. (17)
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۗ إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ۚ وَمَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ (18)
و هيچ گنه بارى، بار گناه ديگرى را برنمى دارد و اگر گران بارى دعوت کند که از بارش بردارند، چيزى از آن برداشته نمى شود اگرچه [دعوت شونده ]خويشاوند باشد. تو فقط به کسانى مى توانى اخطار [مؤثّر] بکنى که در پنهانى از پروردگارشان مى ترسند و نماز را بر پا مى دارند و هر کس [از گناه ]پاکيزه شود فقط به سود خودش پاکيزه مى شود و بازگشت فقط به سوى خدا است. (18)
🌸🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۶🌷
هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد:
جمله ی «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ اُخریّْ» ـ که در پنج آیه آمده، یکی از اصول مهم و زیربنایی اندیشه ی اسلامی است. در حقیقت این جمله از سه جهت دارای اهمّیّت است.
نخست، بیانگر عدل خداست و اینکه خدا هر کس را در ازای کارهای خوب و بدِ خود او پاداش و کیفر می دهد، و نه در برابر کارهای دیگران؛ زیرا جزا دادنِ کسی به سبب کار دیگری، ظلم است، و ظلم و ستم از خدای عادل دور است.
دوّم اینکه به همه ی انسان ها درک و فهم وسیعی می بخشد که صالح یا فاسد بودن جامعه و خوب یا بد بودن مردم نباید در خودسازی فردی و اصلاح اجتماعی و مبارزه ی آن ها با ظلم و ستم اثر بگذارد؛ زیرا همه ی ما در پیشگاه خدا مسئولیم و خوب یا بد بودن بیشتر مردم، جواز خوب یا بد بودن ما نیست، و سرانجام تمام انسان ها تک به تک باید در پیشگاه خدا بایستند و در برابر رفتار خویش پاسخ گو باشند، و کسانی که به وظیفه ی خود عمل کرده اند، سعادتمندند، و آنان که کوتاهی کرده اند، زیانکار خواهند بود.
نکتّه ی سوّمی که از این آیه استفاده می شود، شدّت و سختی روز رستاخیز است که هیچ کس حاضر نمی شود در آن روز بار گناه دیگری را به دوش کشد؛ هرچند او از بستگان نزدیک یا دوستانش در دنیا باشد؛ در حالی که در دنیا بسیاری از افراد، به سبب رفاقت، خویشاوندی یا حتّی سود مادی حاضرند بار گناهان دیگران را بر دوش کشند.
آری، احوال قیامت چنان سخت و هولناک است که نه تنها کسی بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد، بلکه به فرموده ی آیات قرآن ، انسان ها از شدّت ترس و وحشت، تمام پیوندهای دوستی و خویشاوندی را به فراموشی می سپارند و با دیدن نزدیک ترین خویشاوندان خود، پا به فرار می-گذارند، و چه بسا آرزو دارند که بار گناه خود را بر دوش عزیزترین کسان خود در دنیا بگذارند. البتّه دوستان خدا از این وضعیّت مستثنی هستند و آنان در آخرت در کنار یکدیگر در کمال دوستی و محبّت زندگی خواهند کرد .
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سه آیه ای که پدر شیخ بهایی به فرزند خود وصیت کرد
🎙حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✅ تسویف و تأخیر
قيس بن مسهر و عبدالله بن يقطر...از رسولان امام براى مسلم هستند كه در قادسيه به وسيله حصين بن نمير دستگير مىشوند و به كوفه روانه مىشوند و براى لعن بر حسين عليه السلام بر منبر فرستاده مىشوند و مردم را به يارى حسين و جدايى از حرامزادهاى مثل ابن زياد مىخوانند و از بالاى قصر پرتاب مىشوند و سر از بدن شكستهشان جدا مىشود.
طرماح بن عدى هم از طايفه طى است كه از كوفه بيرون آمده و آن لشكر عظيم نخيله را ديده و هنگامى كه به حسين مى رسد، به جاى نصرت به نصيحت مى پردازد و از حسين عليه السلام مى خواهد كه به كوههاى طى روى بياورد و تا بيست هزار شمشيرزن را در ركاب خود ببيند كه تا جان در بدن دارند از او دفاع مى كنند.
حضرت مى فرمايد كه من با حرّ عهدى دارم و نمى پذيرد و طرماح به خاطر رساندن آذوقه عيال، از حسين عليه السلام جدا مى شود تا خود براى نصرت او بازگردد و حسين عليه السلام مى فرمايد: شتاب كن، چون ممكن است كه ما را نبينى و او مى رود و هنگامى كه باز مىگردد، ديگر در نينوا لالهاى نيست و آتشها خاكستر شدهاند.
اين تسويف و تأخيرها به خاطر هر عذر و بهانه اى كه باشد، از ترجيح آن بهانه حكايت دارد.
چرا ما تكليفها را به عقب مىاندازيم؟
آيا امكان بيشتر و يا قدرت زيادتر و يا رفع موانع و يا رفعت همتى را انتظار داريم؟
مادامى كه حسين، به تبليغ و دگرگون كردن تلقى مردم از خويش و از حكومت محتاج است، مادام كه او به مهره هاى كارساز و جايگزين آنها از مهرههاى موجود نياز دارد، چگونه تأخير مىكنيم و براى تأمين چند ماه آذوقه مىرويم و فرصتها را از دست مىدهيم در حالىكه زمان تنگ و هدف دور و موانع بسيار و راهزنها در كمين هستند.
ما براى فرار از تكاليف، تكاليف را سنگين مىشماريم و توان خود را نفى مىكنيم تا عذر تأخير و تسويف را فراهم كنيم.
ما مىگوييم:
«لَو استَطَعنا لَخَرَجنا مَعَكم يُهلِكون انفُسَهُم».(توبه:۴۲)
و خدا مى گويد:
«لَو ارادوا الخُروج لا عدوا له عدةً».(توبه:۴۶)
ما مىگوييم: اگر مىتوانستيم مىآمديم و خدا مىفرمايد: اگر مىخواستند آماده مىشدند.
آنچه خدا مىخواهد شتاب و سبقت است كه:
«سارعوا الى مَغفِرة مِن رَبِّكم»،(آل عمران: ۱۳۳)
و «اغتَنمواالفرص» و «اغتنموا المهل».( نهجالبلاغه، خطبه۷۶)
و آنچه شيطان مى خواهد وعده و وعيد و تسويف و تأخير است كه:
«يعدهم و يمنيهم و مايعدهم الشيطان الا غروراً».(نساء:۱۲۰)
✅ ما اگر مى خواهيم كه حسرت نصرت معصوم و حسرت غنيمت همراهى او را نداشته باشيم و همچون طرماح به جاى خالى نرسيم، بايد تمرين كنيم و هيچ تكليفى را به خاطر بهانهاى به عقب نيندازيم و الان مىروم و رفتم را با عمل جايگزين كنيم كه تا به خود بجنبيم، ديگران رفتهاند و كارها را بردهاند و ما را با لهو و لعبها گذاشتهاند.
📚 #وارثان_عاشورا ص۲۷۶
🔶استاد #علی_صفایی_حائری
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💠 #نماز_پیام_عاشورا| اذان گفتن در سخت ترین شرائط
▫️استاد قرائتی
#نماز #محرم
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
1_6063649441.mp3
27.64M
🔹 امتحانات الهی
در آیه ۳۹ سوره انبیاء آمده: "کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ"؛ هر انسانی و هر جانی مرگ را میچشد. خداوند انسان ها را آزمایش می کند.
🎙 #استاد_رفیعی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅آثار خواندن سوره ملک...
🔰#استاد_رفیعی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🏴 تشرف سيد بحرالعلوم و ارزش گريه بر امام حسين علیه السلام
🕌 سيد بحرالعلوم (ره) به قصد تشرف به سامرا تنها براه افتاد.
💭 در بين راه راجع به اين مساله، كه گريه بر امام حسين (علیه السلام) گناهان را مى آمرزد، فكر مى كرد.
▫️ همان وقت متوجه شد كه شخص عربى كه سـوار بـر اسـب اسـت بـه او رسـيد و سلام كرد.
بعد پرسيد:
🔶 جناب سيد درباره چه چيز به فكر فرو رفته اى؟ و در چه انديشه اى؟ اگر مساله علمى است بفرماييد شايد من هم اهل باشم.
▫️ سـيـد بـحرالعلوم فرمود:
🔹 در اين باره فكر مى كنم كه چطور مى شود خداى تعالى اين همه ثواب به زائريـن و گريه كنندگان بر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) مى دهد، مثلا
❇️ در هر قدمى كه در راه زيارت بـرمى دارد، ثواب يك حج و يك عمره در نامه عملش نوشته مى شود
❇️ و براى يك قطره اشك تمام گناهان صغيره و كبيره اش آمرزيده مى شود؟
▫️ آن سوار عرب فرمود:
🔶 تعجب نكن! من براى شما مثالى مى آورم تا مشكل حل شود:
🔰 سـلـطـانـى بـه همراه درباريان خود به شكار مى رفت. در شكارگاه از همراهيانش دور افتاد و به سـخـتى فوق العاده اى افتاد و بسيار گرسنه شد.
🏕 خيمه اى را ديد و وارد آن خيمه شد.
در آن سياه چـادر، پيرزنى را با پسرش ديد.
آنان در گوشه خيمه عنيزه (بز شيرده) اى داشتند و از راه مصرف شير اين بز، زندگى خود را مى گرداندند.
🍗 وقـتى سلطان وارد شد، او را نشناختند، ولى به خاطر پذيرايى از مهمان، آن بز را سربريده و كباب كردند، زيرا چيز ديگرى براى پذيرايى نداشتند.
🌒 سلطان شب را همان جا خوابيد و روز بعد، از ايشان جدا شد و به هر طورى كه بود خود را به درباريان رسانيد و جريان را براى اطرافيان نقل كرد.
در نهايت از ايشان سؤال كرد:
🔸 اگر بخواهم پاداش ميهمان نوازى پيرزن و فرزندش را داده باشم، چه عملى بايد انجام بدهم؟
▪️ يكى از حضار گفت :
🔹 به او صد گوسفند بدهيد.
▪️ ديگرى كه از وزراء بود، گفت :
🔹 صد گوسفند و صد اشرفى بدهيد.
▪️ يكى ديگر گفت:
🔹 فلان مزرعه را به ايشان بدهيد.
▪️ سـلطان گفت:
🔸 هر چه بدهم كم است، زيرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل كرده ام .
چون آنها هر چه را كه داشتند به من دادند.
من هم بايد هرچه را كه دارم به ايشان بدهم تا سر به سر شود.
▫️ بعد سوار عرب به سيد فرمود:
🔶 حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سيدالشهداء (ع) هرچه از مال و منال و اهل و عيال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پيكر داشت همه را در راه خدا داد پس اگر خداوند بـه زائرين و گريه كنندگان، آن همه اجر و ثواب بدهد، نبايد تعجب نمود، چون
💡 خدا كه خـدائيش را نمى تواند به سيدالشهداء (ع) بدهد، پس هر كارى كه مى تواند، انجام مى دهد، يعنى با صرف نظر از مقامات عالى خودش، به زوار و گريه كنندگان آن حضرت، درجاتى عنايت مى كند.
🕯 در عين حال اينها را جزاى كامل براى فداكارى آن حضرت نمى داند.
چون شخص عرب اين مطالب را فرمود، از نظر سيد بحرالعلوم غايب شد.
📎 #محرم
📎 #دهه_محرم
📎 #ملت_امام_حسین
87-11-21-shab 14-ROZE HAZRATE ALI AKBAR.mp3
2.27M
أَلسَّلامُ عَلَی علی بن الحسین
◾️ روضه و مرثیه◾️
#استاد_رفیعی
🔘شب هشتم محرم 🔘
🔻موضوع🔻
#حضرت_علی_اکبر سلام الله علیه
#شب_هشتم_محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 سه ذکر کوتاه برای حسینی های گرامی❗️
🏴 تا آخر ماه های محرم و صفر ، این سه ذکر کوتاه را بگویید.
🔺# حجة الإسلام دکتر ناصر رفیعی
- صلَّی اللهُ علیک یا اباعبدالله
- یا لَیتَنی کنتُ مَعَهُم فَاَفوزَ فَوزاً عظیماً
- لعَنَ الله قاتِلیک یا اباعبدالله
#اذکار #عاشورا #محرم
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️آیینه پیمبر است که میرود
▪️کیفیت شهادت حضرت علی اکبر از زبان رهبرمعظم انقلاب
صفحه ۴۳۷ مصحف شریف
سوره مبارکه فاطر
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5843683252547618524.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 437 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 35
سوره مبارکه فاطر
صفحه 437
وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ (19)
و [مؤمن و کافر يکسان نيستند، چنان که] کور و بينا يکسان نيستند. (19)
وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ (20)
و نه تاريکى ها و روشنايى. (20)
وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ (21)
و نه سايه [خنک] و حرارت گرما (21)
وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ (22)
و زندگان و مردگان [نيز] يکسان نيستند، همانا خدا [حق را] به هر که بخواهد مى شنواند و تو هرگز نمى توانى به آنان که در قبرها هستند [حق را ]بشنوانى. (22)
إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ (23)
تو جز اخطارکننده اى نيستى. (23)
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ (24)
همانا تو را به حق فرستاديم در حالى که مژده دهنده و اخطارکننده اى و هيچ امّتى نبوده مگر اين که اخطارکننده اى در آن گذشته است. (24)
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ (25)
و اگر تو را تکذيب مى کنند، همانا کسانى هم که پيش از اينان بودند به تکذيب پرداختند; رسولانشان با معجزه هاى روشن و با نوشته ها و با کتاب روشنگر سوى آنان آمدند. (25)
ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ (26)
سپس آنان را که کفر ورزيدند [به قهر خود] گرفتم پس عقوبت من چگونه بود؟ (26)
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا ۚ وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ (27)
آيا نديده اى که خدا از آسمان آبى نازل کرده است پس به وسيله آن ميوه هايى پديد آورده ايم که رنگ هاى آنها مختلف است و بعضى [از] کوه ها داراى رگه هايى است به رنگ هاى مختلف: سفيد و سرخ و سياه پر رنگ. (27)
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ (28)
و نيز از مردم و جنبندگان و دام ها (شتر، گاو و گوسفند)، رنگ هاى مختلف وجود دارد. از بندگان خدا تنها اهل معرفت از او خشيت دارند همانا خدا عزّتمند و آمرزگار است. (28)
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ (29)
همانا کسانى که کتاب خدا را تلاوت مى کنند و نماز را برپا مى دارند و از آنچه به آنان عطا کرده ايم پنهان و عيان انفاق مى نمايند، به تجارتى اميد دارند که هرگز از بين نمى رود. (29)
لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (30)
تا خدا اجرشان را به طور کامل به آنان بپردازد و از فضل خود افزونشان دهد، همانا او بسيار آمرزنده و سپاسگزار است. (30)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۷🌷
دانشمندان حقیقی:
شاید هنگامی که واژگان علم و دانش و عالم و دانشمندان به گوش ما برسد، به یاد درس و بحث و دانشگاه و آزمایشگاه و کتابخانه بیفتیم؛ ولی تعریف قرآن از دانش و دانشمند، با تعریف ما متفاوت است. از نظر قرآن، دانشمندان، کسانی نیستند که مغزشان صندوقچه ی آراء و افکار این و آن و پر از فرمول ها و قوانین علمی جهان باشد. از نظر قرآن، نشانه ی دانشمند حقیقی، این نیست که بیشتر عمر خود را در دانشگاهها و کتابخانه ها سپری کند و کتاب ها و مقالات فراوانی به جای گذاشته باشد؛ بلکه قرآن، دانشمندان حقیقی را کسانی بر می شمرد که در نشانه های خدا در جهان هستی و وجود خود می اندیشند، در سخنان او و فرستادگانش تدبّر می کنند، و این فکر و اندیشه، آنان را در برابر عظمت و بزرگی خدا خاشع و فروتن می کند و به انجام وظایف خود در قبال او وا می دارد. آری، عالمان راستین، کسانی هستند که خدا و وعده هایش را با تمام وجود باور کرده اند و تمام تلاش خویش را برای جلب خشنودی او به کار می بندند؛ کسانی که از تک تک پدیده های هستی، درس خداشناسی می گیرند و با دیدن هر موجودی، به یاد پدیدآورنده ی دانا و توانای آن و علم و قدرت بی پایان او می افتند، و این یادآوری مقدّس، به علم و آگاهی ایشان از خدا می افزاید و بر فروتنی آنان در برابر خدا اضافه می کند.
در آیات قبل، به نزول باران و پدید آمدن میوه های رنگارنگ از آن اشاره شده بود؛ همچنین به رنگ های کوه ها و رگه های سنگ ها که گاهی سفید، گاهی سرخ و گاهی مشکی است؛ همچنین به رنگ های گوناگون پوست انسان ها، جانوران و حیوانات و دام ها. آنگاه این گوناگونی رنگ ها، یکی از نشان های خدا معرّفی شده که تنها عالمان حقیقی از آن درس می گیرند، و این علم و آگاهی، به خداشناسی و خداترسی آنان می افزاید. «برگ درختان سبز در نظر هوشیار/هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار». البته پژوهشگران بی ایمان نیز در ویژگی ها و رازهای پدیده های جهان دقّت و مطالعه می کنند؛ ولی متأسّفانه مطالعاتشان، ایشان را به آفریدگار جهان نزدیک نمی کند. برای همین، با دیدن گلهای زیبای باغ خلقت، باغبان زبردست آن را نمی ستایند. از این رو، از نظر قرآن، چنین افرادی، دانشمندان حقیقی نیستند؛ بلکه حاملان دانش هستند که از علم خود بهره ی کامل نمی برند. امّا علمی که انسان را با خدا آشنا کند و در پرتو ایمان به او و خشنودی اش باشد، باارزش ترین سرمایه ی انسان محسوب می شود. در حدیثی از پیامبر می خوانیم:
«علم، مایه ی زندگی انسان و رهایی او از جهل، مایه ی روشنایی چشم ها و رهایی آنها از تاریکی، و مایهی قوت بدن ها و رهایی آن ها از ناتوانی است. [علم و دانش،] انسان را به منزلگاه های خوبان و اقامتگاه های نیکوکاران و بالاترین درجات در دنیا و آخرت می رساند. [ارزش] بحث و مذاکره در باره ی علم و دانش، با روزه داری برابر است، و خواندن و مطالعه ی آن، با عبادت شبانه مساوی است.»
🌷پاداش چه عملی ۷۰۰برابراست؟
مال دادن درراه خدا
🌷مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (٢٦١)بقره