eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
488 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن ترجمه المیزان سوره 40 سوره مبارکه غافر صفحه 469 الْيَوْمَ تُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ ۚ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (17) امروز هر کسى به آنچه کسب کرده است سزا داده مى شود. امروز ستمى نيست، همانا خدا زود حساب است. (17) وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ كَاظِمِينَ ۚ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ (18) و درباره آن روز نزديک به آنان اخطار کن، آن گاه که قلب ها به حنجره ها مى رسد در حالى که اندوه خود را فرو مى خورند، براى ظالمان نه دوستى صميمى خواهد بود و نه شفاعت کننده اى که از او فرمان برند. (18) يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ (19) خداوند خيانت چشم ها را و آنچه که سينه ها مخفى مى کنند مى داند. (19) وَاللَّهُ يَقْضِي بِالْحَقِّ ۖ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا يَقْضُونَ بِشَيْءٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (20) و خدا به حق حکم مى کند و آنهايى را که غير او مى خوانند، به چيزى حکم نمى کنند به يقين خدا همو شنوا و بينا است. (20) ۞ أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ كَانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا كَانَ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَاقٍ (21) آيا [غافل اند و] در زمين سير نکرده اند تا بنگرند که عاقبت کسانى که پيش از اينان بودند چگونه بود؟ آنان نيرو و آثارشان در زمين از اينها بيشتر بود، پس خداوند آنان را به کيفر گناهانشان گرفت و برايشان هيچ نگه دارنده اى از کيفر خدا نبود. (21) ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانَتْ تَأْتِيهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَكَفَرُوا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّهُ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقَابِ (22) اين بدان سبب بود که رسولانشان با دليل هاى روشن نزدشان مى آمدند ولى آنان کفر ورزيدند، در نتيجه خدا آنها را به کيفر گرفت، به راستى او نيرومند و سخت کيفر است. (22) وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ (23) و همانا ما موسى را با آيات خود و معجزه اى نمايان فرستاديم. (23) إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُوا سَاحِرٌ كَذَّابٌ (24) به سوى فرعون و هامان و قارون، پس گفتند: او ساحرى بسيار دروغگو است. (24) فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِنَا قَالُوا اقْتُلُوا أَبْنَاءَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ وَاسْتَحْيُوا نِسَاءَهُمْ ۚ وَمَا كَيْدُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ (25) پس وقتى که با حق از جانب ما به نزد آنان آمد گفتند: پسران کسانى را که به پشتيبانى او ايمان آورده اند بکشيد و زنانشان را زنده بگذاريد و حيله کافران جز در بى راهى نيست. (25) 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۶۹🌷 گناه؛ نابودگر دنیا و آخرت: در این آیه، خدا به ما دستور می دهد که در سرگذشت اقوام گذشته بیندیشیم و فرجامِ تلخ بسیاری از آنان را مطالعه کنیم؛ کسانی که قدرت فراوانی داشتند و آثار و نشانه های بسیاری از خود به جای گذاشته بودند؛ ولی برای یک چیز، مورد خشم خدا قرار گرفتند و هیچ کس نتوانست از آنان محافظت کند. آن چیز، گناهانشان بود که ایشان را به خاک سیاه نشاند و دار و ندارشان را بر باد داد (فَاَخَذَهُمُ اللهُ بِذُنوبِهِم). بر اساس آیات قرآن و روایات پیشوایان معصوم دین، گناهان، آثار مخرّب و نابودکننده ای بر زندگی انسان می گذارند. برخی از این آثار، در زندگیِ پس از مرگ نمایان می شوند؛ ولی بعضی از گناهان، زندگی دنیایی انسان را نیز به تباهی می کشند. البتّه رابطه‏ ی بین گناه و مشکلات دنیایی را در برخی از گناهان می توان به راحت دریافت. در حدیثی از امیر مؤمنان علی می خوانیم که ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث می شود که اشرار و افرادِ ناشایست یک جامعه بر مردم مسلّط شوند . علّت این اتفاق روشن است؛ چراکه امر به معروف و نهی از منکرِ همگانی، همچون سدّی استوار، جلوی اشاعه ی رفتار و ترویج اعتقادات ناشایست افراد خلافکار را می گیرد و به ایشان اجازه‏ ی رشد و قدرت گرفتن نمی دهد؛ ولی نبودِ آن موجب قدرت گرفتن اشرار و طغیان و سرکشی آنان، و در نهایت، تسلّطشان بر مردم می شود. امّا شاید ارتباط برخی از گناهان و مجازات های دنیایی آن بر ما پوشیده باشد و ما به درستی نتوانیم رابطه ی بین آن دو را کشف کنیم؛ ولی چون پیشوایان معصوم ما که آگاهی شان بسیار فراتر از ماست در این باره سخن گفته اند، به آن ایمان داریم. برای نمونه، در حدیثی از پیامبر می خوانیم: «کیفر سه گناه، با شتاب به انسان می رسد و تا آخرت به تأخیر نمی افتد؛ آزار والدین، ظلم به مردم، و ناسپاسی در برابر نیکی [دیگران].» در روایتی از امیر مؤمنان علی آمده است: «خدا را در مورد خانه‏ ی پروردگارتان [کعبه] در نظر بگیرید و تا زنده اید، آن را خالی مگذارید؛ که اگر رها شود، مهلت داده نمی شوید [و به سرعت مجازات خواهید شد].» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا ﴿انسان۱۰﴾ 🔸 ما از (قهر) پروردگار خود به روزی که (از رنج و سختی آن رخسار خلق) در هم و غمگین است می‌ترسیم. 🏴🏴🌹🌹🏴🏴 کانال نکات کاربردی قرآن 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/330367024Cffe8bc7b3e
💊 هشت قرص ضد افسردگی در قرآن 💠 🔸 صبر یکی از اساسی ترین روش های مقابله با استرس و عوارض ناشی از آن می باشد. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ 💠 🔸 در بین عبادات هیچ عبادتی مانند نماز نیست. نماز بهترین وسیله برای ارتباط انسان با خدای متعال است و به خاطر توجه دادن نفس انسان به خدای قادر، مصائب و مشکلات را از یاد او برده؛ لذا در قرآن کریم به مؤمنین دستور استعانت و کمک جستن از نماز داده شده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ 💠 🔸 در اهمیت دعا همین بس که قرآن کریم از زبان خدا می فرماید: ای پیامبر! به بندگانم بگو اگر نبود دعای شما، پروردگارم اعتنایی به شما نمی کرد: «قُلْ مَا یعْبَأُ بِکمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاوءُکمْ 💠 🔸 با مراجعه به آیات و روایات روشن می گردد که قرآن نسخه شفابخش خدای سبحان برای بیماران روانی است. قرآن شفای دردهایی است که چه بسا از محدوده ناهنجاری های شناخته شده روان شناسی خارج است «یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ 💠 🔸 قرآن کریم از جمله آثار تقوی را خروج از مشکلات معرفی می کند، و یا کسانی که در گذران زندگی گرفتار فقر هستند و از این طریق مبتلا به ناراحتی و اضطراب اند، قرآن کریم یکی از آثار تقوی را روزی از طریق غیرمنتظره می داند. «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حیثُ لا یحْتَسِبْ؛ 💠 🔸منظور از توکل به خدا این است که انسان تلاش گر کار خد را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایی که قدرت حل هر مشکلی را دارد. «وَمَن یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر کس بر خدا توکل کند کفایت امرش را می کند 💠 🔸توجه به آمرزش خداوند و بخشش او؛ یعنی تمامی گناهان قابل آمرزش هستند. 💠 🔸 توسل به اولیای الهی مانند پیامبران و اوصیای گرامشان یقیناً مایه امن و آرامش روان است؛ یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ ❌ پ‌ن: شخص افسرده در کنار تمام این راهکارها باید تحت نظارت متخصص باشد و در صورت نیاز دارو مصرف کند و درمان را پیش ببرد. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالی که زیاد پرسیده میشه ! 🎥 چرا فرزندم نماز نمی‌خونه؟ ⭕️ 🍃بفرستید برای همه ی پدر و مادر ها 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5789742225701209946.mp3
18.35M
🔸زمزم احکام 🔸سلسله احکام مربوط به حق الناس(جلسه‌ی هجدهم) 🔸کوتاه،مفید،مختصر 🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاشورا قرارگاه عشق است و پناهگاه عاشقان ، عاشورا تکلیف است و عاشورایی شدن عمل به تکلیف و نماز همان تکلیف است... ▪️◼️▪️◼️▪️
💯توصیه های طلایی و طبی اربعین💯 برای اسپاسم و گرفتگی عضلانی 👇🏻 🌼حتما قبل از سفر یکی دو بار ماساژ کامل با روغن زیتون انجام بدید و ناف اگر در رفته جا بندازید در صورت اسپاسم👇 🌼ماساژ گوش‌ها از بالا به پایین اونقدر ادامه بدید تا گوش‌ها قرمز بشه 🌼ماساژ پیشانی 🌼ماساژ گردن 🌼ماساژ شانه‌ها و‌ کتف 🌼 برس یا شانه چوبی در طول مسیر به همراه داشته باشید و به صورت بکشید که خونرسانی رو زیاد و جلوگیری میکنه از چروک پوست 😊 رد آفتاب سوختگی‌ها هم نمی‌ماند☺️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ زیارت امام حسین علیه السلام وظیفه است. ✅ امام باقر علیه السلام: 🔸 شیعیان ما را امر کنید که به زیارت قبر حضرت حسین بن على(علیه السلام) بروند. زیرا زیارت آن حضرت بر هر مؤمنى که امامتش از جانب خدا را قبول دارد، واجب است. 📜 عنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَإِنَّ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ- یُقِرُّ لِلْحُسَیْنِ علیه السلام بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ⬅️ کامل الزیارت، صفحه‌ی ۱۲۱ 🏷 علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۷۰ مصحف شریف سوره مبارکه غافر 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5943008249623086725.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 470 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات - رست 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 40 سوره مبارکه غافر صفحه 470 وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَىٰ وَلْيَدْعُ رَبَّهُ ۖ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ (26) و فرعون گفت: مرا بگذاريد تا موسى را بکشم و پروردگارش را بخواند [تا نجاتش دهد] همانا من مى ترسم دين شما را تغيير دهد يا در زمين فساد پديد آورد. (26) وَقَالَ مُوسَىٰ إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لَا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ (27) و موسى گفت: همانا به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى برم از هر متکبّرى که روز حساب را باور نمى دارد. (27) وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ ۖ وَإِنْ يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ (28) و مرد مؤمنى از آل فرعون که ايمان خود را مخفى مى کرد گفت: آيا مى خواهيد مردى را به دليل اين که مى گويد: پروردگار من خدا است بکشيد! در حالى که به راستى با دليل هاى روشن از جانب پروردگارتان نزد شما آمده است و اگر دروغگو باشد دروغش فقط به زيان خود او است و اگر راستگو باشد بعضى از آنچه شما را با آن تهديد مى کند به شما خواهد رسيد; همانا خداوند کسى را که مُسرف و بسيار دروغگو باشد به هدف نمى رساند. (28) يَا قَوْمِ لَكُمُ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ظَاهِرِينَ فِي الْأَرْضِ فَمَنْ يَنْصُرُنَا مِنْ بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جَاءَنَا ۚ قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِيكُمْ إِلَّا مَا أَرَىٰ وَمَا أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشَادِ (29) اى قوم من! امروز فرمانروايى فقط در اختيار شما است در حالى که در اين سرزمين مسلّط هستيد; پس اگر عذاب خدا به سراغ ما بيايد چه کسى ما را از آن محافظت مى کند؟ فرعون گفت: من جز آنچه را که تشخيص مى دهم به شما ارائه نمى دهم و شما را جز به راه درست هدايت نمى کنم. (29) وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ مِثْلَ يَوْمِ الْأَحْزَابِ (30) و آن کس که ايمان آورده بود گفت: اى قوم من! همانا من از روزى مانند روز [هلاکت] آن احزاب بر شما مى ترسم. (30) مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ ۚ وَمَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْمًا لِلْعِبَادِ (31) مانند کيفر کردار قوم نوح و طايفه عاد و قوم ثمود و آنان که بعدشان بودند و خدا هيچ ظلمى براى بندگان خود نمى خواهد. (31) وَيَا قَوْمِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ يَوْمَ التَّنَادِ (32) و اى قوم من! همانا من از روز ندا دادن يکديگر بر شما مى ترسم. (32) يَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرِينَ مَا لَكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۗ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (33) روزى که پشت کنان روى مى گردانيد، براى شما هيچ نگه دارنده اى از عذاب خدا نيست و هر که را خدا گمراه کند براى او هيچ هدايت کننده اى نيست. (33) 🌸🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۷۰🌷 مؤمن آل فرعون: آیات 28 تا 44 این سوره، از مردی سخن می گوید که در ظاهر از خویشاوندان فرعون، و در باطن از پیروان موسی بود. او ایمان خود را پنهان می کرد و در کنار فرعونیان به زندگی خود ادامه می داد؛ ولی هنگامی که فرعون فرمان قتل موسی را صادر کرد، دیگر سکوت را جایز نشمرد و به دفاع از موسی برخاست. او مردی هوشیار، دقیق، وقت شناس، بامنطق و سخنور بود که در لحظات حساسی به یاری موسی شتافت و او را از یک توطئه‏ ی خطرناک رهایی بخشید. بر اساس روایات، او پسرعمو یا پسرخاله‏ ی فرعون بود و در حکومت او، منصب والایی داشت. از آیات این سوره استفاده می شود که او برای نفود در قلب تیره‏ ی فرعونیان و نجات آنان از باتلاق کبر و غرور، سخنان خود را در پنج بخش مطرح کرد: 1ـ به آنان یادآوری کرد که سخنان موسی منطقی است و او برای اثبات پیامبری خود، معجزه آورده است. بنابراین، عقل سالم حکم می کند که از او پیروی کنیم. در این حال، اگر او دروغ بگوید، بر عهده‏ ی خودش است و ما اشتباهی نکرده ایم؛ ولی اگر راست بگوید، تهدید های او در مورد ما عملی خواهد شد. 2ـ آنان را به مطالعه ی سرگذشت اقوامی دعوت کرد که در گذشته به سبب مخالفت کورکورانه با پیامبرانشان از بین رفته بودند؛ اقوامی مانند قوم نوح، عاد و ثمود. 3ـ عذاب اقوام گذشته و هول و هراس از قیامت را به آنان یادآوری کرد. همچنین به نبوّت حضرت یوسف در مصر اشاره کرد و این دعوت موسی، کاملاً شبیه دعوت اوست و اجداد آنان نیز مانند برخورد ایشان با موسی، با دعوت یوسف برخورد کردند و دچار گمراهی و انحراف شدند. 4ـ آنان را به ناپایداری زندگی دنیا، جاودانگی آخرت، کیفر بدی و پاداش چند برابر خوبی ها در قیامت متوجّه کرد. 5ـ در آخرین بخش از سخنانش، پرده ها را کنار زد و دیگر نتوانست ایمان خود را پنهان کند. آنچه را گفتنی بود، گفت، و دشمنان نیز تصمیم خطرناکی درباره‏ ی او گرفتند. در روایات اسلامی، برای او مقام و منزلت بسیار والایی نزد خدا بیان شده است. داستان او، یکی از دلایل قرآنی «تقیّه» است. تقیّه به معنای پنهان کردن ایمان خود نزد دشمنان خدا و در جایی است که افشاگری بی نتیجه است تا از سوی آنان آسیبی به انسان نرسد و بتواند نیروی خود را برای مبارزه و ضربه زدن به دشمن حفظ کند . بر اساس آیات قرآن و روایات، تقیّه، امری جایز، و در برخی موارد، واجب است. در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «تقیّه، راه و روش من، و راه و روش پدران من است. کسی که تقیّه ندارد، دین ندارد. تقیّه، سپر خدا در روی زمین است؛ چراکه اگر مؤمنِ آل فرعون ایمان خود را آشکار می کرد، کشته می شد.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍حضور اين همه آدم با گذشتگان و آيندگان چطور در قيامت و بهشت وجهنم جا مي شود؟ ✍️پاسخ: ✅خداوند متعال درباره گستره بهشت مى فرمايد: (وَ سارِعُوا اِلى مَغفِرَه مِن رَبِّكُمْ وجَنَّه عَرضُهَا السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقين) [1] ؛ و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمان ها و زمين است كه براى پرهيزگاران آماده شده است. مراد از «عرض» در آيه شريف، پهنا و گستره است. در زبان عربى، هنگامى كه مى خواهند بگويند فلان شئ از وسعت برخوردار است. واژه «عرض» را به كار مى برند. عبارت (جَنَّه عَرْضُهَا السَّمواتُ وَ الاَرْضُ) كنايه از اين است كه بهشت از نظر گستره، به اندازه اى وسيع است كه به نهايت وسعت رسيده است و يا به قدرى است كه قوه واهمه بشرى از درك گستره آن ناتوان است. هر چند معاد جسمانى است و بهشتيان و جهنميان با وجود جسمانى، پاداش و كيفر داده مى شوند، ولى بهشت و جهنم ويژگى هاى اين جهان مادى را ندارد، زيرا با برچيده شدن اين جهان مادى و تمام كرات آسمانى و ويران شدن آنها، قيامت آغاز مى شود: (يَومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَيرَ الاَرضِ والسَّمـوتُ وبَرَزوا لِلّهِ الو حِدِ القَهّار) [2] ؛ در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمان ها [به آسمان هاى ديگر] مبدّل مى شود و آنان در پيشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر مى گردند؛ (اِذَا الشَّمسُ كُوِّرَت * واِذَا النُّجُومُ انكَدَرَت) [3] ؛ هنگامى كه خورشيد در هم پيچيده شود و هنگامى كه ستارگان بى فروغ شوند؛ (اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت * واِذَا الكَواكِبُ انتَثَرَت) [4] ؛ هنگامى كه آسمان از هم شكافته شود و هنگامى كه ستارگان پراكنده شوند و فرو ريزند. بنابراين بهشت و جهنم در عالَم ديگرى فوق اين جهان مادى است و ويژگى هاى اين جهان مادى را ندارد. آن عالَم از نظر گستره به اندازه اى است كه وسعت بهشت به مقدار آسمان ها و زمين است و جهنم نيز از وسعتى برخوردار است كه همه گنه كاران در آن جاى مى گيرند. [5] در روايت است كه پيامبراكرم(ص) و حضرت على(ع) در پاسخ اين پرسش كه اگر وسعت بهشت، آسمان ها و زمين است، پس دوزخ كجاست؟ فرمودند: چون شب آيد، روز كجاست؟ [6] ب) منظور از «نزديك كردن» (ازلِفَت) يعنى در پيش رويشان باشد و داخل شدنشان در آن زحمتى نداشته باشد. و اين كه بهشت را به آنها نزديك مى كنند، نه آنها را به بهشت، دَرك آن در شرايط اين دنيا قابل تصور نيست، امّا از آن جا كه اصول حاكم بر قيامت و آخرت، اصولى است كه با شرايط اين جهان بسيار تفاوت دارد، پس جاى شگفتى نيست. [7] پي نوشتها: [1] . آل عمران، آيه 133. [2] . ابراهيم، آيه 48. [3] . تكوير، آيه 1و2. [4] . انفطار، آيه 1و2. [5] . ر.ك: الميزان، ج 4، ص 20؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 83 و ج 66، ص 57؛ سيد شريف رضى، حقايق التأويل فى متشابه التنزيل، ص 241. [6] . عبد على عروسى حويزى، تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 463؛ فضل بن شاذان قمى، الفضائل، ص 150. [7] . الميزان، ج 4، ص 32 ـ 43. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5789742225701209948.mp3
11.04M
🔸زمزم احکام 🔸سلسله احکام مربوط به حق الناس(جلسه‌ی نوزدهم) 🔸کوتاه،مفید،مختصر 🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا در قیامت حتی اعمال مثبت و خوب انسان بی نماز پذیرفته نمیشود؟(حتما ببینید) پاسخ استاد قرائتی 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🔅 چه خدای مهربونی! حاج آقا قرائتی می‌گفت خداوند در قرآن نگفته: یحب التائبین بلکه گفته: «یحب التوابین» تائب یعنی کسی‌که فقط یک‌بار توبه کنه ولی توّاب یعنی کسی‌که بارها گناه کنه و دوباره توبه بکنه. خدای مهربون گفته من تو رو دوست دارم. کجا میری؟ 💢 بعضی میگن ما بارها توبه شکستیم. دیگه به درد نمی‌خوریم. خدای مهربون میگه من نه تنها توبه‌ات رو می‌پذیرم بلکه دوستت هم دارم! 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd