eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
480 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شنبه قران
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۴۳۳ 🌳یاوران نماز @yavarannamaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ ✨وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا ﴿۵۸﴾ ✨و بر آن زنده كه نمى ميرد توكل كن ✨و به ستايش او تسبيح گوى و همين بس كه ✨او به گناهان بندگانش آگاه است . 📚 سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۸ ✅یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔴 امام باقر (ع): 🔵 هر کس سوره هاي مسبحات را پيش از خواب بخواند نمي ميرد تا امام زمان را درک کند و اگر بميرد در جوار پيامبر خواهد بود. 🌺 مسبحات: حدید-حشر-صف-جمعه-تغابن-اعلی 📚 منبع :ثواب الاعمال 🌹یاوران قرآن @yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آیا ویروس وارد حرم امام می‌شود؟ 👈حرم که ساختمان است، ویروس وارد بدن امام هم می‌شود. مگر امام رضا علیه‌السلام با زهر به شهادت نرسید؟ مگر امام حسین علیه‌السلام زیر سم اسب نرفت؟ مگر با خنجر سر از بدن مطهر امام جدا نکردند؟ امام علم غیب دارد، معجزه دارد، قدرت دارد، دعایش مستجاب است اما همه‌ی این‌ها در گرو اذن خداوند است و هر کجا که خدا گفت به کار برده می‌شود. بعضی ماشین‌ها را نوشته‌اند که استفاده اختصاصی ممنوع است، مثل اسلحه‌ای که در اختیار مأمور است، ولی حق استفاده شخصی ندارد. هر کجا که اجازه دادند، باید از آن استفاده کند. در طبیعت قوانینی در جریان است که تغییر آن توسط اهل بیت امکان پذیر است ولی فقط با اذن و اراده الهی. 🔷یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
انواع آرزو.doc
18.4K
انواع در قرآن 1⃣آرزوی پسندیده 2⃣آرزوی ناپسند ⭕️یاوران قرآن @yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تفسیر سوره زخرف (۱۲) نکته ها: * در آیات قبل منطق بت پرستان پیروی از نیاکان بود،این آیات می فرماید:ابراهیم با راه سرپرست خود که عمویش بود،به شدّت مخالفت کرد. * در اینکه فاعل«جعل»در «وَ جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً» کیست،دو احتمال وجود دارد:خداوند یا ابراهیم.هم می توان گفت خدا به پاس ایمان ابراهیم،توحید را در نسل او زنده نگاه داشت و هم می توان گفت ابراهیم فریاد توحید و برائت از شرک را در نسل خود به یادگار گذاشت. * حضرت علی علیه السلام فرمود:رسول خدا صلی الله علیه و آله از نسل ابراهیم است و ما اهل بیت نیز از نسل ابراهیم و محمّد هستیم. [3] پیام ها: 1- یاد بزرگان و کلمات و حرکات و موضع گیری های قاطع آنان را فراموش نکنیم. «وَ إِذْ قالَ» 2- وابستگی قومی و قبیله ای و حزبی نباید در عقیده و تفکّر ما اثر منفی داشته باشد. «قالَ إِبْراهِیمُ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ» 3- انسان در برابر بستگان مسئولیّت ویژه دارد و هدایت آنان در اولویّت است. «قالَ إِبْراهِیمُ لِأَبِیهِ» 4- برائت از شرک یک شعار توحیدی است. «إِنَّنِی بَراءٌ مِمّا تَعْبُدُونَ» 5-آنکه آفرید هدایت هم خواهد کرد. فَطَرَنِی ... سَیَهْدِینِ 6- تمام مردم حتّی انبیا به هدایت الهی نیازمندند. «سَیَهْدِینِ» 7- ایمان آغازین کافی نیست،هدایت الهی باید تداوم داشته باشد. «سَیَهْدِینِ» 8-فریاد توحید در تاریخ می ماند،گرچه مخاطب آن روز گوش ندهد. «کَلِمَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ» 9- خداوند حافظ و نگاهبان آئین توحید در تاریخ است. «جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً» 10- نسل حضرت ابراهیم پرچمدار توحید در طول تاریخ است. «جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ» 11- عملکرد پدران در سرنوشت نسل مؤثّر است. «جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً» بَلْ مَتَّعْتُ هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ حَتّی جاءَهُمُ الْحَقُّ وَ رَسُولٌ مُبِینٌ«29» (من نه تنها مشرکان را هلاک نکردم)بلکه آنان و پدرانشان را کامیاب کردم تا آن که حقّ(قرآن)و پیامبری آشکار به سراغشان آمد. وَ لَمّا جاءَهُمُ الْحَقُّ قالُوا هذا سِحْرٌ وَ إِنّا بِهِ کافِرُونَ«30» و چون حقّ به سراغشان آمد،گفتند:این سحر است و ما به آن کفر می ورزیم. وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلی رَجُلٍ مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ«31» و گفتند:چرا این قرآن بر مردی بزرگ(از نظر جاه و مال)از دو قریه(مکّه و طائف)نازل نشده است. نکته ها: * بعضی کفّار توقّع نابجا داشتند و می گفتند:چون فلانی ثروتمند است پس وحی باید به او نازل می شد،در حالی که برتری مادی دلیل برتری معنوی نیست. * مکّه و طائف دو شهر مهم اعراب حجاز در عصر بعثت بود. 📚تفسیر نور آقای قرائتی ✅یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍پرسش و پاسخ ❓ چرا ے مرد بیشتر از زن است؟ایا خون مرد رنگین تر است❓ ✅ برای نخست باید دیه معلوم شود،برخی دیه را به بها تفسیرکرده اند،درحالیکه این تفسیر ،زیرا ازنظر فرهنگ اسلامی خون یک انسان مظلوم،معادل خون جمیع انسانها است(ایه ی 32مائده) ❇️بنابراین خون تمام بشر را نمیتوان تقویم وتقدیر مادی کرد،اما در عین حال که دیه به عنوان یک مجازات وعقوبت مطرح است،به منظور جبران خسارت اقتصادی،که از فقدان شخص مقتول پدید امده است،جعل وتشریع شده است ❗️زن ومرد هرچند از لحاظ معنوی،فرهنگی وعلمی ورسیدن به قرب ومقام نزد خداوند ،تفاوتی باهم ندارند ❗️اما به لحاظ مسئولیتهای اقتصادی وبازدهی ،قهرا،تفاوت هایی دارند،توضیح اینکه: 🔻🔻🔻 🔴مردان غالبأ در خانواده عضو مؤثر خانواده هستد ومخارج خانواده را متحمل میشوند وبا فعالیتهای اقتصادی خود،چرخ زندگی خانواده را به گردش درمیاورند،بنابراین تفاوت میان از بین رفتن مرد وزن از نظر اقتصادی وجنبه های مالی برکسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود،خسارت بی دلیل به بازماندگان مرد مقتول وفرزندان بی گناه او وارد میشود،لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد،رعایت حقوق همه افراد را کرده ،واز این خلأء اقتصادی که به یک خانواده میرسد،جلوگیری کرده است 🔮 هرگز نمیدهد که به بهانه لفظ ،حقوق افراد دیگری،مانند فرزندان شخصی که مورد قرار گرفته گردد 🖌البته ممکن است برای ی خود آورتر از مردان باشند ولی میدانیم احکام وقوانین بر محور دور ،بلکه کل مردان را با کل زنان باید سنجید،قانون بر پایه ی عمومی،عادی وغالبی وضع میگردد ونه حالات فردی واستثنایی وطبیعی است که کاربرد اقتصادی مجموع مردان از مجموع زنان بیشتر است واین نکته در قوانین عرفی وعادی نیز حاکم است بنابراین احکام اجتماعی،تابع شرایط عادی وغالبی است در غیر اینصورت جامعه دچار هرج ومرج شده واز هم میپاشد وبه همین جهت شارع در وضع قوانین،اختلافات جزئی را ملاحظه نکرده است،البته حکومتی واحکام در موارد استثناء میتواند مشکل را حل کند 📚جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به تفسیر ،ج1،ص611 به بعد 📚بحارالانوار،ج67،ص257،باب56 ✅ یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۴۳۴ 🌳یاوران قرآن @yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺ازنسل حیدری ودلاورتر از تو نیست یعنی پس ازعلی علی اکبرتر از تو نیست 🌺منطق قبول داشت که باخلق وخوی تو شخصی میان خلق پیمبرتر از تو نیست 🌺میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک. 🌹یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌼🌼 پناه بردن به آیةالکرسی 🥀 الإمام الجواد علیه السلام: اعیذُ نَفسی بِاللّهِ الَّذی‏ «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ یعْلَمُ ما بَینَ أَیدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یحِیطُونَ بِشَی‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ وَسِعَ کرْسِیهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِی الْعَظِیمُ» (البقرة: آیه 255). 🥀 علیه السلام: خویشتن را در پناه خدایى در مى‏آورم که: «معبودى جز او نیست. آن زنده پاینده که نه چرتش مى ‏برد و نه خواب، او راى مى‏ گیرد. آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، از آن اوست. در نزد او، شفاعت، جز به اذن او که کند؟ آنچه راى که در پیش رو و در پشت سرشان است، مى‏ داند. از دانشش به چیزى دست نمى‏ یابند، جز آنچه خود بخواهد» . 📚 بحار الأنوار: ج 90 ص 155. ✅یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔸 درخت احتیاج به باغبان دارد، اما نه فقط برای آب دادن و از بین بردن آفت، بلکه باید باشد تا شاخه‌های زیادی را بزند و اصلاح کند؛ همان شاخه‌هایی که بی‌جهت نیروی حیاتی درخت را می‌گیرد. 🔹 آرزوهای باطل و بی‌ثمر هم در وجود انسان مثل همان شاخه‌ی زیادی است. آرزوهای بی‌نظم و قاعده همان‌هایی است که در زبان دین «آمال و آرزوهای شیطانی» نامیده شده است. همان‌هایی که وقت و عمر آدم را تباه می‌کند، و نیروی خیال و فکر او را، وقت و فرصت او را بیهوده مصرف می‌کند. 🔻 اگر بشر بخواهد در امیدهای واقعی خود موفق باشد، و خودش را رشد بدهد باید آرزوهای کاذب و خیالات شیطانی را هَرَس کند، که آن‌ها جز غرور و فریب چیزی نیست. قرآن کریم می‌فرماید: يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ ۖ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا 💌 شیطان وعده‌ی پوچ به آن‌ها می‌دهد و در دام آرزو گرفتارشان می‌کند؛ حال آنکه وعده‌هایش همه گول‌زننده است. (۱۲۰ نساء) * ------------------------------ * 📚 برگرفته از حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص ۱۵۷-۱۵۶، شهید مطهری 🔶یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره زخرف(۱۳) پیام ها: 1- سنّت خداوند کامیاب کردن مؤمن و کافر و مهلت دادن به همه ی مردم است. «مَتَّعْتُ هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ» 2- برای اتمام حجّت هم کتاب لازم است و هم رهبر. «جاءَهُمُ الْحَقُّ وَ رَسُولٌ مُبِینٌ» 3- قرآن دارای،سخن سراسر حقّ و حقیقت است. «جاءَهُمُ الْحَقُّ» 4- تبلیغ دین و رسالت باید روشن و رسا باشد. «رَسُولٌ مُبِینٌ» 5-تأثیر قرآن بر جان و دل کفّار به حدّی بود که آن را سحر و جادو می خواندند. «هذا سِحْرٌ» 6- انسان ذاتاً توجیه گر است.کفّار تهمت سحر می زدند تا کفر خود را توجیه کنند. «هذا سِحْرٌ وَ إِنّا بِهِ کافِرُونَ» 7- بهانه گیران هر لحظه حرفی می زنند،یک بار می گویند:قرآن سحر است و یک بار می گویند:چرا قرآن به فلانی نازل نشد. هذا سِحْرٌ ... لَوْ لا نُزِّلَ 8-بزرگی،نزد عدّه ای از مردم داشتن مال و عنوان است. رَجُلٍ ... عَظِیمٍ أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ«32» آیا آنان رحمت پروردگارت(در مورد تعیین پیامبر)را(میان خود)تقسیم می کنند در حالی که ما معیشت آنان را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کرده ایم(تا چه رسد به اعطای مقام والای نبوّت)و درجات بعضی انسان ها را بر برخی دیگر برتری دادیم تا برخی از آنان برخی دیگر را به خدمت گیرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان می اندوزند بهتر است. نکته ها: * برتری یافتن برخی انسان ها بر دیگران دو گونه است: - یکی برتری در ساختار جسمی،فکری و استعدادهاست که این امر سبب احساس نیاز به یکدیگر و خدمت به همدیگر است و بدین وسیله جامعه تشکیل می شود.انسان در این برتری نقشی ندارد. «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ» - نوع دیگر،برتری است که خداوند بر اساس تلاش انسان عطا می کند،نظیر آیه: «یَرْفَعِ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» [4]که خداوند کسانی را که به سراغ علم و ایمان رفتند برتری می دهد. * وقتی معیشت انسان ها در دست خداست،چگونه بعضی انتظار دارند مقام نبوّت با آنان باشد و آنها تصمیم بگیرند که وحی بر چه کسی نازل شود؟ * تفاوت هایی که میان مردم است باید سبب پیوستگی و تعاون و استخدام بعضی توسط بعضی باشد،نه سبب استثمار و فخر فروشی و تحقیر دیگران. «سُخْرِیًّا» یعنی گروهی از انسان ها گروه دیگر را به کار گیرد و آنها را استخدام کند. 📚تفسیر نور آقای قرائتی ✅یاوران قرآن http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آرامش بدون تاریخ مصرف است و همه و همیشه به آن نیاز دارند. 👈در قرآن دو آیه داریم: یکی این که «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد، 28) ذکر خدا آرام بخش است. دیگری اینکه «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» (انفال، 2) یاد خدا دل را می‌لرزاند. چطور می‌شود که هم دل آرام باشد و هم دل بلرزد؟ مثالی بزنم، بچه ای را شما در نظر بگیرید. این بچه در برابر دیگران به پشتوانه پدرش، وقتی دست در دست پدر دارد، آرام است و از چیزی نمی‌ترسد. اما همین بچه وقتی خلافی می‌کند، از پدر و مادر می‌ترسد و نگران می‌شود. پس می‌شود هم آرامش باشد و هم ترس و لرز. 🌸🍃🌸🍃 همین به ظاهر تضاد در آیه دیگری هم هست. آنجا که می‌گوید: دوزخ، آن قدر بزرگ است كه روز قيامت اگر از او سؤال كنند: آيا پر شدى؟ مى‏گويد: آيا باز هم هست؟ «هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ» (قاف، 30) ولى با همه‏ى بزرگى دوزخ، خلافكار در آن، مكانِ تنگى دارد. «وَ إِذا أُلْقُوا مِنْها مَكاناً ضَيِّقاً» (فرقان، 13) در جهنّم در مكانى تنگ انداخته شوند.حال جهن تنگ است یا گشاد؟ مثل فرد جهنمی مانند وجود ميخ در ديوارى بزرگ كه هم بزرگى ديوار حقيقت دارد و هم تنگى مكان ميخ. در حديثى از پيامبراكرم صلى الله عليه و آله آمده است: اهل ‏دوزخ مثل ميخِ در ديوار، در فشارند. 📚 ( تفسير مجمع‏البيان‏) ✅ یاوران قرآن 👇 http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
ادب تلاوت ❤️یاوران قرآن @yavarannamaz