ويتامين ث: برخي از استفاده كنندگان حرفه اي از صدا مقادير زيادي قرصهاي ويتامين ث براي حفظ سلامتي و يا پيشگيري از سرما خوردگي مصرف مي نمايند كه اين مسئله مي تواند باعث خشك شدن مخاط دستگاه صوتي شده و آثاري شبيه داروهاي ضد حساسيت بر صداي آنها گذارد.
صدا سازي
ج) قابليتهاي صدا
صدا داراي قابليتهاي مختلفي است كه عبارت است از:
پردههاي صدا
ارتفاع صدا (اوج و صعود)
استقامت صدا
حجم صدا
زير و بم صدا
انعطاف صدا (تحرير)
طنين صدا
کیفیت صدا
صدا قابليت تقويت و تكامل دارد و با تمرين و ممارست ميتوان صدا را پرورش داد.
نكات حائذ اهميت در تمرين صدا
حتما روي الگو تمرين كنيد. اين الگو مي تواند مواد درسي آموزشي شما باشد.
2. مراحل تمرین باید رعایت شود.
مراحل تمرین
الف)گوش دادن الگو: تا حدي که سبک الگو کاملاً در ذهن شما جا افتاده است اما هنوز نمي توانيد آن را به زبان بياوريد.
ب) همخواني با الگو: تا حدي که بالاتر ، پايين تر ، جلوتر و يا عقب تر از الگو نخوانيد.
ج) تکخواني : تا حدي که سبک الگو به صورت تجزيه شده براي شما قابل استفاده باشد، يعني اولاً ؛ هرجاي الگو را اراده کرديد بتوانيد طبق الگو بخوانيد. ثانياً به صورت مجزا ، اجزاي سبک الگو براي شما قابل استفاده باشد، مثلاً بتوانيد شعر ، مقدمه روضه ، روضه و يا گريز سبک را جداگانه مورد استفاده قرار دهيد.
مداومت در تمرين مهمترين عامل رشد صداست ؛ فلذا حداقل در هفته سه جلسه تمرين صدا ، به مدت يك ساعت ، حتي المقدور در ساعتي مشخص ، لازم است. البته اگر هر روز برنامه تمرين صدا داشته باشيد بهتر مي باشد.
ساعاتي قبل و بعد از تمرين از خوردن چربيها ، سرخ كردنيها ، شيريني ها ، ترشي ها ، مواد غذايي تند ، آب يخ و كلاً خوراكيهايي كه صدايتان به آن حساس است پرهيز كنيد.
فشاركيفي وكمي تمرين رابه مرورافزايش دهيد، يعني هم زمان تمرين و هم شدت و سنگيني آن را به مرور زياد كنيد.
در ابتداي تمرين با نرمش صوتي و خواندن در پرده هاي پايين ، صدايتان را گرم كنيد و در ادامه آرام آرام پرده صدايتان را بالا ببريد.
هنگام تمرين تمام حجم صدايتان را از حنجره خارج نكنيد بلكه حداقل يك سوم آن را كنترل نماييد ؛ روش كنترل حجم صدا در ادامه بيان خواهد شد.
اگر در سنين نوجواني يا بلوغ هستيد از جهت كيفي (شدت و سنگيني) زياد به صدايتان فشار وارد نكنيد؛ بلكه در پرده هاي متوسط به تمرين بپردازيد تا صدايتان آسيب نبيند.
فرياد زدن بدون آهنگ ـ مانند روش فرياد فروشندگان ميوه و تره بار ، فرياد مربيان ورزشي براي هدايت تيم ، فرياد مسئول گروهان هاي نظامي براي نظم دادن به گروهان ـ به صدا آسيب جدي وارد مي كند فلذا از آن پرهيز كنيد.
براي گوش دادن الگوهاي تمريني حتماً از گوشي استفاده كنيد تا براي خانواده ، همكاران مزاحمت ايجاد نشود ؛ در صورت عدم رعايت اين نكته بعيد نيست همين عزيزان عامل دلسردي شما در ادامه مسير مداحيتان شوند.
براي تمرين صدا از فضاي پاركهاي جنگلي ، دشتها ، كوهها و فضاهاي طبيعي خلوت استفاده كنيد ، در صورت تمرين در منزل حتما حوله اي را چهار تا كرده ، مقابل دهان خود بگيريد تا حجم صدايتان را كنترل كند و مزاحمتي براي خانواده و همسايگان ايجاد نشود. در صورت عدم رعايت اين نكته هم بعيد نيست همين عزيزان عامل دلسردي شما در ادامه مسير مداحيتان شوند.
1. پردههاي صدا:
صدا داراي پردههايي است كه در آواز با عناوين (دو ـ رِ ـ مي ـ فا ـ سُل ـ لا ـ سي) به آن اشاره مي شود.
· چهارچوب کلی استفاده از پرده های صدا در مجالس
يك برنامه مداحي در پرده هاي مختلف صدا معمولا به ترتیب زیر صورت مي گيرد .
و معمولا از پرده هاي پايين شروع شده و ـ با توجه به محتوا و مجلس ـ به پرده هاي بالاتر صعود صورت مي گيرد و پس از فراز و نشيبهاي مقتضي ، در نهايت با پرده هاي پايين به پايان مي رسد.
پرده پایین (زیرصدا)
پرده های متوسط (می تواند چند پرده باشد)
پرده اوج
سقف صدا با توجه به ضرورت
نشست(به ترتیب از اوج شروع و پس از پرده های متوسط، مجلس با پرده پایین ختم می شود)
چند نکته:
الف) صعود به اوج و سقف صدا الزامی نیست و گاهی حتی جایز نیست.
ب) ممکن است این چهارچوب در یک مجلس چند بار تکرار شود.
ج) در بعضی محافل با توجه به شرایط (که مداحی قبل از ما خوانده ویا شرایطی از این دست ) باید مجلس در پرده های بالاترشروع شود
مراحل رسیدن به سقف صدا
مرحله اول ـ بالاترين پرده صدايي را كه در حال حاضر به راحتي مي توانيد در آن بخوانيد شناسايي كنيد.
مرحله دوم ـ الگويي را از مداحي اساتيد ، كه در پردة بالا خوانده شده است ، انتخاب كنيد.
مرحله سوم ـ در يك پرده بالاتر از توان كنوني صدايتان با الگوي انتخاب شده تمرين كنيد تا اينكه خواندن در اين پرده برايتان مانند پرده قبلي عادي شود.
مرحله چهارم ـ همين مراحل را ادامه دهيد تا به پرده اي برسيد كه پرده اي بالاتر از آن براي صداي شما وجود ندارد كه در آن بخوانيد و صدايتان گير كند يا خروسك بزند ؛ اين پرده همان سقف صداست.
نكات كلي پيرامون ارتفاع صدا
معمولا از توان کنونی ارتفاع صدای شما تا سقف صدا دو سه پرده بیشتر وجود ندارد.
رسیدن به سقف صدا چقدر زمان می برد؟ معلوم نیست. اما تمرین کم مداوم، بسیار مؤثرتر از تمرین زیاد پراکنده است.
در استفاده از پرده هاي صدا اصل بر توسط است ؛ يعني جايي كه ضرورت دارد بايد پرده صدا را بالا ببرید و اوج رفتن در تمامي مجالس لزومي ندارد.مواضعی که بالا بردن پرده صدا لازم است عبارت است از:
الف) در مولودی خوانی
ب) حماسی خوانی
ج) براي باز كردن گره مرثيه(بيان سوزناكترين بخش روضه) در صورتي كه مستمع شور و حال داشته و در حال زمزمه باشد؛ معمولا بايد ارتفاع صدايتان بالاتر از بخشهاي قبلي روضه باشد.
3. استقامت صدا:
قابليت ديگر صدا استقامت است كه داراي دو بعد مي باشد:
الف)استقامت صدادر کل خواندن: مدت زماني که صداي شما ـ در هر مجلس ، استقامت به كارگيري دارد. اين مدت زمان به كارگيري ، ميزان استقامت صداي شماست در کل خواندن.
ب)استقامت صدادر ارتفاع:صداي شما چه مدت زماني در پرده هاي بالا استقامت به كارگيري دارد. اين مدت زمان به كارگيري ، ميزان استقامت صداي شماست در ارتفاع صدا. ناگفته نماند که استقامت صدا بیشتر در پرده های بالای صدا مطرح است.
نتیجه ضعف در استقامت صدا:
طبيعتاً اگر شما داراي استقامت صداي مناسب نباشيد؛ با مدت زمان كمي خواندن و يا با يك صعود به پرده هاي بالا ، صدايتان مي گيرد و دچار ضعف در خواندن مي شويد، و هنگام فرود به پرده های پایین صدایتان بریده بریده می شود.
راهکار افزایش استقامت صدا:
مهمترین راهکار برای افزایش استقامت صدا، تمرین و خواندن مداوم و روی اصول می باشد.
4. حجم یا قدرت صدا(بلندی)
ميزان صدايي كه در يك پرده از حنجره خارج مي شود حجم صدا نام دارد؛ معادل حجم صدا در سيستم هاي صوتي با عنوان "VOLUME" به كار مي رود. حجم صدا گاهی قدرت یا بلندی صدا نیز نامیده می شود.
منظور از بلندي ، شدت صداي شنيده شده مي باشد. به عبارت ديگر منظور از بلندي آن است كه آيا صداي فرد بلند شنيده مي شود و يا اينكه آرام به نظر مي رسد؛ ميزان بلندي صدا به ميزان فشار هوايي كه از ريه ها وارد حنجره شده و به شدت بر خورد تارهاي صوتي بستگي دارد. هر چه فشار هوا و شدت برخورد تارهاي صوتي بيشتر باشد، صدا بلندتر و هر چه فشار هوا و شدت برخورد تارهاي صوتي كمتر باشد صدا آهسته تر به گوش مي رسد. بنابر اين به هنگام فرياد زدن،بلند صحبت كردن، گلو پاك كردن و ... (كه به آنها استفاده نادرست از صدا گفته مي شود) شدت برخورد تارهاي صوتي بسيار زياد است و اگر اين اعمال در فرد بصورت عادت درآيد در نهايت ممكن است آسيبهاي شديدي را به حنجره و تار هاي صوتي وارد آورد.[3]
اگر چه ژنتيك و استعداد ذاتي ، عامل اصلي در ميزان حجم صداي شماست ؛ اما حجم صدا قابليت تقويت دارد و عواملي در آن مؤثرند كه عبارت است از:
توان جسماني كه به واسطه ورزش مي توانيد آن را افزايش دهيد.
قدرت عضلات گردن و عضلات مرتبط با خواندن مثل : عضلات شکم، قفسه سینه، ششها كه به واسطه حركات ورزشي مربوطه مي توانيد آن راتقويت كنيد.
قدرت تارهاي صوتي كه به واسطه تمرين صداي مداوم مي توانيد آن راتقويت كنيد.
تنفس صحيح .
حالت طبیعی صدا از نظر بلندي
صدا نبايد بيش از حد بلند يا بيش از حد آرام باشد، بلكه بايد با صداي محيط متناسب باشد بطوريكه راحت به گوش برسد. همچنين فرد بايد توانايي تغيير بلندي صداي خود را داشته باشد. [4]
كنترل و مدیرت حجم صدا
يكي از اصول فني مداحي، كنترل و مديريت حجم صداست ، كم و زياد كردن حجم صدا ـ به تناسب محتوا و حال مجلس ـ كنترل حجم صدا نام دارد.
مراحل کنترل حجم صدا:
1ـ حبس کل حجم صدا : براي كنترل حجم صدا ابتدا بايد بتوانيد كل حجم صدايتان را حبس كنيد. براي حبس كل حجم صدا ـ در حاليكه مصوتهاي ( آ ـ اي ـ او ) را با صوت در يك پرده صدا ادا مي كنيد ـ ابتدا دندانها را به هم نزديك نموده سپس انتهاي زبان را به سقف دهان بچسبانيد ، الان شما تمام حجم صدايتان را حبس كرده ايد و نجوايي كه به گوش شما مي رسد ، همان نوسانهاي فرعي صوت يا اصطلاحاً طنين است.
2ـ در مرحله بعد با اختيار، مقدار كمي بين دندانها و انتهاي زبان از سقف دهان فاصله بدهيد تا مقدار كمي حجم صدا از حنجره تان خارج شود سپس آرام آرام اين فاصله را به همراه هوای بازدم زياد كنيد تا جايي كه كل حجم صدا با اختيار از حنجره خارج شود.
3ـ در مرحله آخر برعكس اين كار را انجام دهيد يعني ابتدا كل حجم صدا را از حنجره خارج ، و آرام آرام آن را كنترل كنيد تا جايي كه كل حجم صدايتان حبس شود. اين تمرين را بقدري تكرار كنيد تا حجم صدايتان كاملا در اختيارتان قرار بگیرد.
نكات كلي پيرامون كنترل حجم صدا
به طور كلي هنگام خواندن(خواندن تمرینی ـ خواندن رسمی) ، حدود يك سوم حجم صدايتان را از حنجره خارج نكنيد.
رابطه حجم صدا و ارتفاع صدا معكوس است يعني هرچه ارتفاع صدايتان را بالاتر مي بريد حجم صدا را كمتر كنيد.
در موارد زیر باید حجم صدا بیشتر شود:
الف) هنگام خواندن مطالب حماسي ـ براي ايجاد هيجان ـ .
ب) هنگام باز كردن گره مرثيه(بيان سوزناكترين بخش روضه) ـ براي تأثير گذاري بيشتر ـ .
ج) هنگام خواندن ذكر شور آخر سينه زني ـ براي ايجاد شور بيشتر ـ .
براي خواندن مطالب عاطفي ـ براي ايجاد لطافت بيشتر ـ حجم صدايتان را كم كنيد.
همراه می کنیم و عبارات شعری را ادا می کنیم. اینجاست که ما به نوای زیرصدا دست یافته ایم.
ب) سبک زیرصدا:
با توجه به اين كه نواي زيرصدا در بعضي سبكها ـ مثل سبك استاد حاج سيد محمد موسوي ـ بسيار مشهود است ، ما سبك ايشان را با عنوان سبك زيرصدا نام نهاده ايم و براي يادگيري دقيق نواي زيرصدا ، استفاده از سبك استاد موسوي را توصيه مي كنيم.
اختلالات زير و بمي صدا
گاهی در بحث زیر و بمی صدا اختلالاتی رخ می دهد، این اختلالات عبارتند از:
الف: زير و بمي يكنواخت
ب: زير و بمي نامناسب
ج: قطعي زير و بمي
الف: زير و بمي يكنواخت:
در اين حالت فرد در طول گفتار با فقدان تغييرات در زير يا بمي صدا مواجه است بطوريكه از ديد شنونده گفتار وي يكنواخت و كسل كننده است. در برخي موارد شخص مورد نظر اصولاً توانايي ايجاد تغيير در زير يا بمي صداي خود را ندارد. زير و بمي يكنواخت يكي از علائم صدمات عصبي محسوب مي شود. همچنين ممكن است در اثر ويژگيهاي شخصيتي و مشكلات رواني بوجود آيد.
ب: زير و بمي نامناسب:
در اين حالت زير يا بم بودن صدا، با توجه به سن و جنس فرد غير طبيعي است بعنوان مثال زني كه صداي او بم و مردانه شده و مردي كه صدايش كاملاً زنانه به نظر مي رسد به زير و بمي نامناسب مبتلا شده اند. زير و بمي صدا به اندازه حنجره و تارهاي صوتي بستگي دارد.
يك صداي بيش از حد زير ممكن است به علت مشكلاتي چون عدم رشد طبيعي حنجره بر اثر اختلالات هورموني باشد. صداي بيش از حد بم نيز مي تواند به علت پر كاري تيروئيد و يا استفاده از هورمون در زنان باشد. همچنين زير يا بمي بيش از حد مي تواند به دليل مشكلات عاطفي و يا در اثر عادت بوجود آمده باشد.
ج: قطعي زير و بمي:
در اين اختلال زير يا بمي صداي فرد ناگهان و بطور غير منتظره تغيير مي كند. اين مشكل در مردان جواني كه در دوران بلوغ به سر مي برند و صدايشان در حالت تغيير به صداي بم و مردانه مي باشد، بيشتر ديده مي شود. مشكلات عاطفي دوران بلوغ، ضايعات حنجره و ناتواني اعصاب حنجره اي از جمله علل ايجاد قطع زير و بمي مي باشد. [9]
نكات كلي پيرامون زير و بم صدا
1. آیا زیر و بمی صدا قابل تغییر است؟
از نظر علمی ممکن است، مثلا برخی از داروها در طول و ضخامت تارهای صوتی تأثیر می گذارند و در نتیجة استفاده از این داروها ممکن است صدا زیرتر یا بم تر می شود،اما این کار به علت مضراتی که دارد توصیه نمی شود.
2. چه كنيم صدايمان پخته شود؟
برخی از هنرجویان سؤالی برایشان مطرح می شود که چه کنیم صدایمان کلفت شود؟ وقتی در جواب به این افراد می پرسیم مثلا دوست دارید صدایتان مثل چه کسی شود؟ نام کسی را می برند که می بینیم اتفاقا این فرد صدایش زیر است اما به علت ممارست صدایی پخته دارد. از این رو پی می بریم که منظور این افراد در سؤال این است که چه كنيم صدايمان پخته شود؟در جواب بايد گفت؛ با تمرين و ممارست و كسب تجربه ، به مرور صدا پخته و جا افتاده خواهدشد.
3. از صدای چه کسی تقلید کنیم ؟
چارچوب کلی فراگیری مداحی شامل دو مرحله کلی می شود که عبارت است از: مرحله تقلید و مرحله استقلال. عزیزانی که در مرحله تقلید هستند گاهی سؤال می کنند از صدای چه کسی تقلید کنیم؟ گویا ریشه این سؤال این است که شاید شباهت با صدای استاد هنرجورا در یادگیری کمک کند. در جواب این افراد می گوییم: آن چه باید مورد تقلید واقع شود سبک و روش مداحی است که غالبا ممکن است با صداهای مختلف پیاده شود؛ در نتیجه سبک و روش صحیح و مورد تأیید اساتید با صداهای مختلف برای افراد مختلف با تن صدای مختلف قابل تقلید است و اساسا نباید از صداي استادي تقليد کرد و نباید در خواندن، تُن صدا را تغيير داد. البته ناگفته نماند که اگر استادی یافت شد که هم سبکش مورد تأیید اساتید است و هم صدای ما به تن صدای او نزدک است، برای الگوی تقلید مناسبتر به نظر می رسد.
4. از سبک چه کسی تقلید کنیم؟
همانطور که در بحث قبل بیان شد، چارچوب کلی فراگیری مداحی شامل دو مرحله کلی می شود که عبارت است از: مرحله تقلید و مرحله استقلال. در مرحله تقلید باید به پیشنهاد و تحت نظر اساتید الگوهای مورد نظر را بیاموزیم و در مرحله استقلال گلهای خواندن اساتید مختلف را بچینید و از کسی تقلید کنید که خواندنش را دوست دارید.
5. برای مداحی کدام نوعِ صدا بهتر است؟
گاهی هنرجویان می پرسند: برای مداحی کدام نوعِ صدا بهتر است؟ در جواب باید دانست که می توان خواندن را به دو روش کلی برگزار کرد؛ الف) به روش فن محور: که محوریت آن با رعایت فنون و هنر مداحی است ب) به روش محتوا و معنویت محور: که اساس آن محتوا و معنویات است.
در مداحی فن محور صدای زیر و بم هر یک خصوصیت خاص خود را دارند و در بخشهایی بهتر به نظر می رسند اما برای مداحی محتوا محور و معنویت محور، تفاوتی بین صداها نیست و صدا مرکبی است که محتوا را به مستمع منتقل می کند که حاصل این انتقال محتوا بایستی رشد و ارتقای معنوی باشد
بلندي آن كاسته مي شود.
درمان: در زمينه درمان، در صورتيكه ندول آنقدر بزرگ شده باشد كه گرفتگي شديد ايجاد صوتي كند، ممكن است به عمل جراحي نياز داشته باشد ولي؛ در ندولهاي كوچك گفتار درماني و آموزشي بهداشت صوتي به بيمار، باعث برطرف شدن ندول و بهبود گرفتگي صدا مي شود.
2- زخم تماس حنجره
شرح: در زخم تماس حنجره بر روي تارهاي صوتي زخم دو طرفه ايجاد مي شود.
علت: اين زخمها بيشتر مواقع به همراه استفاده نادرست از صدا بخصوص در زمان سرما خوردگي و لارنژيت بوجود مي آيد، از علل ديگر اين بيماري، مشكلات گوارشي است كه به صورت نفخ شديد معده و متعاقب برگشت اسيد از معده به دهان ايجاد مي شود.
علامت: در بيماراني كه زخم تماس دارند ميزاني از درد در ناحيه حنجره همواره با گرفتگي صدا و بلندي، كم مشاهده مي شود.
درمان: درمان اين بيماري با گفتار درماني و رعايت بهداشت حنجره بخصوص در زمان سرما خوردگي و لارنژيت و يا درمان جراحي توصيه مي شود.
10- مشكلات طنابهاي صوتي كاذب
شرح: گاهي اتفاق مي افتد كه تارهاي صوتي كاذب بطور غير طبيعي در هنگام توليد صوت به كار مي افتند.
علامت: اين مسئله گرفتگي صدا ايجاد مي كند اين گرفتگي ممكن است در طول ساعات روز يكسان نباشد، مثلاً صبحها كم و بعد از ظهر زيادتر شود. همچنين در اين عارضه صدا شباهتي به صداي پسران تازه بالغ پيدا مي كند كه آن را به اصطلاح دورگه مي نامند.
درمان: در اين بيماران بر حسب علتهاي مختلف گفتاردرماني و روان درماني توصيه مي شود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام نظامی پلیس راه شهر همدان به کرمانشاه برای زائران اربعین حسینی
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ جالب سرباز عراقی درباره حمله احتمالی داعش به ایران: حاضریم خودم و خانوادهام در مرز شهید بشویم اما نگذاریم ایران به دست آنها بیافتد.
🇮🇷🇮🇶
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب از شام غم، کربلا آمده
بر سر تربت، شهدا آمده
تو حسین منی – نور عین من
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)
احسنت عزیزم ❤️عالی💝
33.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در مسیر#مشایه 🏴
مداحی تزورونی از باسم الکربلایی 🖤
#کربلا #اربعین
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
4_5953852646908496451.mp3
12.89M
#زمینه_اربعین_۱۴۰۰
"قدِّ چهلروز، گریه آوردم"
با اجرای #سید_مهدی_حسینی
شاعر و نغمهپرداز #حمید_رمی
قدّ چهل روز ؛ گریه آوُردم
من موندم اصلاً ؛ چرا نمُردم
ناله ناله ناله؛ چی بگم از سهساله
ناله ناله ناله؛ تحمّلش محاله
دیدی چی شد؛ معجرامون رفت
دیدی چی شد؛ چادرامون سوخت
دیدی چی شد؛ بین آتیشا،
دست و پامون سوخت
حسین؛ عزیزم عزیزم عزیزم
...................................
تنهام گذاشتی ؛ تُو اوج غربت
گفته بودم که ؛ سخته اسارت
الشام الشام الشام؛ آتیشوسنگو دشنام
الشام الشام الشام؛ میخندیدن به اشکام
دیدی چی شد؛ زینب و اغیار
دیدی چی شد؛ طعنۀ اشرار...
دیدی چی شد؛ دستامو بستن
بردنم بازار
حسین؛ عزیزم عزیزم عزیزم
...................................
بعد تو روز و ؛ شبم سیاهه
دلم هنوزم ؛ تُو قتلگاهه
آه و گریه زاری؛ نهصد تا زخم کاری
آه و گریه زاری؛ دیدم کفن نداری
دیدی چی شد؛ خاکی شد موهات
دیدی چی شد؛ کهنهپیرهن رفت
دیدی چی شد؛ دیدمت بیجون
جونم از تن رفت
حسین؛ عزیزم عزیزم عزیزم
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
Shab16Safar1402[07].mp3
7.81M
🎧 چشاتو ببند همسفر، دلتو ببر کربلا
(#زمینه #اربعین )
🎤بانوای: حاج میثم مطیعی
چشاتو ببند همسفر، دلتو ببر کربلا
دوباره بگو یاحسین، برو یه سفر کربلا
کربلا، شب جمعهها، پر عطر سیب مادره
گوشه گوشه ی شیش گوشه، صدای غریب مادره
کربلا کربلا کربلا
بهتر از همه حال، عاشقاشو میدونه
شک نکن سلام ما، بی جواب نمیمونه
سلام بر حسین
چشاتو ببند همسفر، برو زیر بارون اشک
رسیدی به مقصد بگو، چه خبره میدون مشک
زیر بارون گریهها، یه نسیمِ آشنا میاد
انگار از لب ِتشنهها، هنوزم داره صدا میاد
العطش العطش العطش
خوب نگاه کنی، عالم، در طواف گهواره ن
بچههای ما نذر ِ، روضههای شیرخوارهن
بهتر از همه حال، عاشقاشو میدونه
شک نکن سلام ما، بی جواب نمیمونه
سلام بر حسین
چشاتو ببند همسفر، با خاطرات اربعین
حاجت دلت رو بگو، به پسر ام البنین
از شریعه هنوز داره میاد عطر و بوی فاطمه
یک نفر داره روضه میخونه از کنار علقمه
یا اخا یا اخا یا اخا
هر کی کربلایی شد، این مسیر و میشناسه
راه دیدن ارباب، از ضریح عباسه
بهتر از همه حال، عاشقاشو میدونه
شک نکن سلام ما، بی جواب نمیمونه
سلام بر حسین
شاعر و نغمه پرداز: مهدی زنگنه✍🎼
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
@hobo_lhosein_۲۰۲۳_۰۷_۰۸_۱۲_۳۶_۰۶_۱۵۲.mp3
2.97M
میخورم غمِ روضه تو
عشق پرچمِ روضه تو…
حاج سید رضا نریمانی
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
4_6005602342785782027.mp3
9.95M
📋 تو پناهمی، تو تکیهگاه محکمی
#زمینه #امام_حسین
کربلایی سیدرضا نریمانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تو پناهمی، تو تکیهگاه محکمی
تو پناهمی، تو کشتی نجاتمی
تو پناهمی، تو یک نیاز مبرمی، آقا!
"مِن أین لی النجاة اِلا روضَه"
مِن أین لی الحیاة اِلا روضه"
دلتنگ حرم هستم حسین!
ولی به دل علَم بستم حسین!
به کتیبهها که دست میکشم
به ضریح میرسه دستم حسین!
«قَوِّ علی خدمتک جَوارحی
وَاشْدُد علی العزیمةِ جوانحی»
چه عنایتی! چه شاه با کرامتی!
چه سعادتی! چه ذکر با حلاوتی!
چه عبادتی! چه بزم پر محبتی آقا!
"مِن أین لی الرفیقُ اِلا روضه"
"مِن أین لی الطریق اِلا روضه"
دستام و بگیر باشم حسین!
زیر خیمهی تو جا شم حسین!
بی نیاز همه دنیا میشم
اگه با تو رفیق باشم حسین
«"قَوِّ علی خدمتک جَوارحی
وَاشْدُد علی العزیمةِ جوانحی"»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
روضه خانگی - حضرت زینب(س) - 297.mp3
10.09M
🎙حسینی بمان و حسینی بمیر ...
🔻روضه #حضرت_زینب(س)
⏱ #ده_دقیقه | 09:26
👤حجت الاسلام سید بهاءالدین #ضیائی
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 زیارت عاشورا
🎙 با نوای کربلایی مجتبی رمضانی
۩۩ در جوار شهید حاج قاسم سلیمانی
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
صدا ۲۶۷_sd.m4a
13.79M
عباس دلی که پای بست تو بود
مشتاق لقای حق پرست تو بود😭
با نوای حاج مهرداد تقی زاده
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
صدا ۲۶۶_sd.m4a
14.94M
گوشه چشمی اگر از جانب دلبر برسد
دست من نیز به آن چشمه کوثر برسد🧡
با نوای حاج مهرداد تقی زاده
🖤 لبیک یا حسین 🖤
کپی باذکرصلوات ثواب مضاعف دارد
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
@zakerinehomolbanins
http://mtaghizade.blogfa.com
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻