❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜حَدَّثَنَا اَلْمُظَفَّرُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ الْمُظَفَّرِ الْعَلَوِيُّ السَّمَرْقَنْدِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ الْعَيَّاشِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ كُلْثُومٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ الرَّازِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيَّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُخْرِجْنِي مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى أَرَانِي الْخَلَفَ مِنْ بَعْدِي أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَلْقاً وَ خُلْقاً يَحْفَظُهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي غَيْبَتِهِ ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.
📝 احمد بن اسحاق گويد: از امام عسكرىّ عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:
✅ سپاس از آن خدايى است كه مرا از دنيا نبرد تا آنكه جانشين مرا به من نشان داد،
🕯او از نظر آفرينش و اخلاق شبيهترين مردم به رسول خداست.
خداى تعالى او را درغيبتش حفظ فرمايد سپس او را آشكار كند و او زمين را پر از عدل و داد فرمايد همچنان كه مملوّ از جور و ستم شده باشد.
📚 كمال الدين و تمام النعمة - جلد2، صفحه 118
باب38/حدیث7
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص
وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرينَ
ما در آسمان برجهايى قرار داديم؛ و آن را براى بينندگان آراستيم.
وَ حَفِظْناها مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ رَجيمٍ
و آن را از هر شيطان راندهشدهاى حفظ كرديم.
(حجر/ ١٦و١٧)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- لَمْ تَزَلِ الشَّیَاطِینُ تَصْعَدُ إِلَی السَّمَاءِ وَ تَتَجَسَّسُ حَتَّی وُلِدَ النَّبِیُّ.
📝امام صادق (علیه السلام)- شیاطین پیوسته بهسوی آسمان بالا رفته و جاسوسی میکردند تا اینکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بهدنیا آمد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۵۲ القمی، ج۱، ص۳۷۳/ نورالثقلین
📝امام صادق (علیه السلام)- ابانبنعثمان از امام صادق (علیه السلام) نقلکرده که فرمود: «ابلیس که خدا لعنتش کند آسمانهای هفتگانه را میشکافت [و بالا میرفت]؛ زمانیکه عیسی (علیه السلام) متولّد شد از سه آسمان محروم شد و [فقط] چهار آسمان را میشکافت. چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) متولّد شد از تمامی هفت آسمان محروم شد و شیاطین با ستارگان [از آسمان] رانده میشدند؛ و قریش گفتند: «این همان قیامتی است که میشنیدیم، اهل کتاب از آن سخن میگفتند». عَمروبنامیّه که از مهمترین پیشگویان زمان جاهلیّت بود، گفت: «به ستارگانیکه بهوسیلهی آنها راهها پیدا میشود و اوقات زمستان و تابستان بهکمک آنها تشخیص داده میشود توجّه کنید؛ اگر این ستارگان پرتاب شدند نشانهی نابودی هرچیز [و زمان قیامت] است و اگر ثابت بودند و دیگر ستارگان پرتاب شدند نشانهی یک اتفّاق جدید [و بزرگ] است». تمامی بتها در صبح ولادت پیامبر (صلی الله علیه و آله) با صورت روی زمین افتادند و در آنشب ایوانکسری به لرزه درآمد و چهارده کنگرهی آن فروریخت و آب دریاچهی ساوه به زمین فرو رفت و آتشکدهی فارس که هزار سال پیش از آن خاموش نشده بود، خاموش گشت و موبدان (دانشمند بزرگ زرتشت) آن شب در خواب، شتران سرکشی را دید که سواران عرب را بهدنبال خود میکشانند و از دجله گذشته و در شهرهای زرتشتیان پراکنده شدند و سقف [کاخ] کسرای پادشاه از وسط شکست و رود دجله بر آن جاری شد؛ و در آن شب نوری از سمت حجاز پراکنده شد و کمی بعد گسترش یافت تا اینکه به مشرق زمین رسید؛ و تخت همهی پادشاهان جهان واژگون گشت و هر پادشاهی در آن روز لال شد و نتوانست سخن بگوید و دانش پیشگویان گرفته شد و جادوی جادوگران باطل گشت و هر پیشگوی عربی از یار و همراه خویش [از جنّیان] منع گردید و قریش در بین عرب بزرگی یافته و آلالله (خاندان خدا) نام گرفتند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «چونکه قریش در جوار بیتاللهالحرام (کعبه) زندگی میکردند مردم آنان را آلالله نامیدند». و آمنه ((مادر پیامبر (صلی الله علیه و آله)) گفت: «به خدا قسم! وقتی پسرم به دنیا آمد و دستش را بر زمین نهاد و سرش را بهسوی آسمان بالا گرفت و به آسمان نگاه کرد؛ آنگاه نوری از من خارج شد که هرچیزی را روشن کرد و در میان آن نور شنیدم که گویندهای میگفت: «تو سرور و آقای همهی مردم را به دنیا آوردهای، نام او را محمّد (صلی الله علیه و آله) بگذار». او را نزد عبدالمطلّب (علیه السلام) آوردند تا وی را ببیند و این درحالی بود که گفتههای مادرش به گوش عبدالمطلّب (علیه السلام) رسیده بود؛ عبدالمطلّب (علیه السلام) او را گرفته و در دامن خویش نشاند و گفت: «ستایش مخصوص خداوندی است که این فرزند پاکیزه را به ما عطا کرد که در گهواره بر دیگر کودکان سروری دارد». سپس او را [برای متبرّکشدن و حفظ از خطرات] به ارکان کعبه مالید و اشعاری دربارهاش سرود. ابلیس فریادی زد و همهی شیاطین را فرا خواند. همگی نزد او آمده و گفتند: «ای سرور ما! چه چیزی باعث فریاد و بیتابی تو شده است»؟ گفت: «وای بر شما! از شبگذشته احوال آسمان و زمین برایم باورنکردنی شده است؛ بهیقین بر روی زمین واقعهی بزرگی رخ داده که از زمان بالارفتن عیسیبنمریم (علیه السلام) [به آسمان] مانند آن رخ نداده است! بیرون روید و بنگرید که آن واقعه چیست»؟ آنها پراکنده شدند و پس از مدّتی [دوباره] همگی نزد ابلیس گرد هم آمدند و گفتند: «چیزی نیافتیم»؟ ابلیس گفت: «خودم باید اینکار را انجام دهم»؛ آنگاه در دنیا غوطهور گردید و چرخی در آن زد تا اینکه به مسجدالحرام رسید و آنجا را در محاصرهی فرشتگان دید؛ جلو رفت تا داخل شود که فرشتگان بر سر او فریاد زدند [که بازگرد] و او بازگشت. سپس مانند گنجشکی شد و از سمت کوه حراء وارد حرم شد. جبرئیل به او گفت: «خدا تو را لعنت کند! بیرونشو»! ابلیس به او گفت: «ای جبرئیل! فقط یک کلمه از تو میپرسم، از شب گذشته در زمین چه اتّفاقی رخ داده است»؟ جبرئیل به او گفت: «محمّد (صلی الله علیه و آله) بهدنیا آمده است». ابلیس گفت: «آیا من میتوانم او را فریب بدهم»؟ گفت: «نه». ابلیس گفت: «آیا میتوانم امّتش را فریب دهم»؟ گفت: «آری». ابلیس گفت: «خشنود شدم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۵۲ بحارالأنوار، ج۱۵، ص۲۵۹/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
هدف این کانال افزایش بصیرت سیاسی ذاکرین امام حسین ع در عصر غیبت و خط ولایت فقیه است.
دوستان مطالب خود را در ارتباط با بر طرف شدن موانع ظهور ارسال کنند.
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3437428762Caa41a35aac
تلگرام
@zakerbasir
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
حرکت فرهنگی امام باقر بعد از خون شهداء (1 )
عصر امام باقر
در آغاز دوران امامت امام باقر عليه السلام، حدود سه دهه از واقعه کربلا گذشته بود و نسلي جديد - که از آن دوران، چيزي به ياد نداشت - وارد عرصه اجتماع شده بود. در اين سي سال، قيامها و وقايع تلخ ديگري نيز اتّفاق افتاد. مثل: قيام توّابين، قيام زبير، قيام مختار، قيام مردم مدينه و واقعه حرّه که همگي آنها در نهايت، با شکست همراه بود و در سرکوب آنها بني اميّه از هر نوع قساوت نسبت به قيامکنندگان و بيحرمتي به دو حرم مقدّس مکّه و مدينه، دريغ نورزيدند. گذشت زمان، وقايع تلخ ديگر پس از عاشورا و کشتار قاتلان امام حسين عليه السلام از سوي مختار، مانع از آن نشدند که امام باقر عليه السلام واقعه عاشورا را به فراموشي بسپارند؛ بلکه همچون پدر گرامي خود درصدد بودند از فرصتهاي به وجود آمده براي احياي نام سيّدالشهدا عليه السلام و زنده نگه داشتن فاجعه کربلا و مصيبت امام عليه السلام استفاده کنند و اين به معناي تلاش براي آييني کردن عزاداري امام عليه السلام است.
از آنجا که در زمان ايشان، مردم نسبت به خاندان علوي شناخت بيشتري پيدا کرده بودند، ايشان از جايگاه اجتماعي بالايي برخوردار شدند و مرجعيت علمي و ديني براي جويندگان دانشهاي ديني يافتند. لذا، حوزه نفوذ کلام و گستره تأثيرگذاري ايشان از پدر گراميشان افزونتر بود. از اين رو، شاهد تلاش بيشتري از سوي ايشان در پي ريزي آيين عزاداري در مذهب تشيّع هستيم. در اين زمينه، علاوه بر نقل گفتارِ شاهد ماجراي کربلا يعني امام سجاد عليه السلام در فضيلت گريه بر امام حسين عليه السلام، [1] در منزل خود نيز مجلس مرثيهخواني تشکيل ميدادند و مرثيهسرايان را تشويق ميکردند [2] و شيعيان را نيز به تشکيل مجلس عزا در منازل خود، ترغيب ميکردند. البته اين کار را با رعايت احتياط ميکردند تا از برخورد حکومت با آنها در امان باشند. [3] .
در آن دوران، که بني اميّه بر شيعيان و علويان سخت ميگرفتند، اقامه عزا بيش از اين مقدار ممکن نبود و امام از شيعيان ميخواستند تا آنجا که مقدور آنان است، براي سيد الشهدا عزاداري کنند.
بنابر اين در زمان ايشان، تشکيل مجلس عزاداري در منازل - مقداري که در توان شيعيان بود - بنيانگذاري شد و حتّي ادب تعزيت گفتن به يکديگر در اين مجالس بيان شد [4] (روايت مالک جهني). و شاعران توانا، به مرثيهسرايي براي امام حسين عليه السلام تشويق شدند [5] (روايت کميت). و براي نخستين بار، تعطيل کردن روز عاشورا و روز عزا دانستن آن درخواست شد. [6] از همه اينها مهمتر توجّه دادن شيعيان به اين نکته است که عزاداري سيّدالشهدا در دنيا به دين آنها ياري ميرساند و در آخرت، موجب همجواري با پيامبر خدا ميشود. [7] .
[1] الخصال، ص 517، ح 4.
[2] مروج الذهب، ج 3، ص 242؛ کفاية الأثر، ص 248؛ بحارالأنوار، ج 36، ص 390، ح 2.
[3] اين نکته از تعبير حضرت «يأمر من في داره ممّن لا يتّقيه، بالبکاء عليه» در متن حديث موجود در مصباح المتهجّد، شيخ طوسي به نقل از پدر صالح بن عقبه بر ميآيد. (مصباح المتهجّد، ص 772).
[4] کامل الزيارات، ص 326، ح 556؛ مصباح المتهجّد، ص 773.
[5] کفاية الأثر، ص 248؛ بحارالأنوار، ج 36، ص 391، ح 2.
[6] کامل الزيارات، ص 326، ح 556؛ مصباح المتهجّد، ص 773؛ بحارالأنوار، ج 101، ص 290، ح 1.
[7] فضل زيارة الحسين، ص 48، ح 25.
❤️ مبلغ امام حسین ع باشیم ❤️
آیدی استاد برای طرح سوالات مقتل
تلگرام
@m_h_tabemanesh2
ایتا
@m_h_tabemanesh
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
"کلاس آنلاین مقتل شناسی"
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
"باب الحسین(ع)"
https://t.me/Babolhusein
ضامن اشک تلگرام
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
حرکت فرهنگی امام صادق ع بعد از خون شهداء (2)
عصر امام صادق
دوران امامت آن حضرت، با گذشت نيم قرن از شهادت سيّدالشهدا آغاز شد. در زمان ايشان شمار شيعيان و شخصيتهاي علمي شيعه، رو به فزوني نهاد و اين امر، باعث بالا رفتن آمار مراجعات به امام شد. از طرف ديگر دولت بني اميّه دوران انحطاط و ضعف خود را ميگذرانْد تا آن که سقوط کرد و دولت جديد عبّاسي شکل گرفت؛ از اين رو، ايشان و شيعيان از آزاديهاي بيشتري برخوردار شدند و فرصتي فراهم شد تا امام، اصول و قالب کلّي عزاداري را براي شيعيان تبيين کند. آنچه از گفتار و رفتار حضرت، در اين باره به ما رسيده، ترسيم کننده ساختار کلّي عزاداري است که ميتواند در کنار تلاشهاي تکميلي امام کاظم و امام رضا عليهما السلام، معيار سنجش رفتارهاي آييني، در امر عزاداري قرار گيرد. اين موارد عبارتاند از:
- توصيه به اصل گريستن بر امام حسين عليه السلام و گرياندن ديگران. [1] .
- تشکيل مجالس عزاداري در فرصتها و زمانهاي مختلف. [2] .
- توصيه به يادآوري مصائب امام حسين عليه السلام (حديث مسمع کردين). [3] .
- توصيه به يادآوري مصائب امام عليه السلام به هنگام نوشيدن آب. [4] .
- تشويق شاعران به استفاده از هنر شعر خود، در مرثيهسرايي براي امام حسين عليه السلام. [5] .
- درخواست از مرثيهسرا براي خواندن مرثيه در منزل. [6] .
- درخواست از مرثيهسرا براي خواندن مرثيه به صورت حزين و تأثرانگيز. [7] .
- درخواست از خانواده براي نشستن در مجلس مرثيهخواني. [8] .
- تشويق به گريه و زاري و مرثيهسرايي بر سر مزار آن حضرت، و تأييد و تشويق و دعا در حقّ کساني که چنين ميکنند. [9] .
در مورد روز عاشورا نيز حضرت عنايت ويژهاي به عزاداري در آن داشتهاند و موارد ذيل از ايشان به ما رسيده است:
- توصيه به حضور بر سر مزار. [10] .
- توجّه دادن به عظيم بودن مصيبت روز عاشورا و اهمّيت اين روز و لزوم بزرگداشت آن. [11] .
- خودداري از لذايذ در اين روز و امساک [پرهيز از خوردن غذا و آب] تا غروب. [12] .
- توصيه به داشتن پوشش عزا همانند مصيبتديدگان. [13] .
- توصيه به تصوّر و تجسّم حادثه عاشورا در ذهن. [14] .
- توصيه به عزاداري در اين روز حتّي به صورت فردي. [15] .
[1] ثواب الأعمال، ص 109، ص 110؛ کاملالزيارات، ص 201، ح 286 و ص 210، ح 300.
[2] ثواب الأعمال، ص 109، ح 2؛ کامل الزيارات، ص 210، ح 301؛ رجال الکشي، ج 2، ص 574، ح 508؛ الاغاني، ج 7، ص 260؛ الکافي، ج 8، ص 216، ح 263.
[3] کامل الزيارات، ص 203، ح 291.
[4] الأمالي للصدوق، ص 205، ح 223؛ الکافي، ج 6، ص 391، ح 6؛ المناقب لابن شهر آشوب، ج 4، ص 166؛ المصباح للکفعمي، ص 967.
[5] رجال الکشي، ج 2، ص 574، ح 508؛ ثواب الأعمال، ص 109 و 110.
[6] ثواب الأعمال، ص 109.
[7] همان.
[8] الأغاني، ج 7، ص 260؛ الکافي، ج 8، ص 216، ح 263.
[9] کامل الزيارات، 537، ح 829.
[10] مصباح المتهجّد، ص 772؛ تهذيب الأحکام، ج 6، ص 51، ح 120؛ المزار للمفيد، ص 51، ح 1؛ مصباح المتهجّد، ص771؛ إقبال الأعمال، ج 3، ص 64؛ بحارالأنوار، ج 101، ص 105، ح 11.
[11] علل الشرائع، ج 1، ص 225، ح 1؛ مصباح المتهجّد، ص 773؛ مصباح الزائر، ص 269.
[12] مسارّ الشيعة، ص 43.
[13] مصباح المتهجّد، ص 782؛ المزار الکبير، ص 473، ح 6؛ الإقبال، ج 3، ص 65؛ بحارالأنوار، ج 101، ص 303، ح 4.
[14] همان.
[15] همان.
❤️ مبلغ امام حسین ع باشیم ❤️
آیدی استاد برای طرح سوالات مقتل
تلگرام
@m_h_tabemanesh2
ایتا
@m_h_tabemanesh
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
"کلاس آنلاین مقتل شناسی"
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
"باب الحسین(ع)"
https://t.me/Babolhusein
ضامن اشک تلگرام
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
امام صادق و احياي نهضت عاشورا
روزي که نزد امام ششم عليهالسلام نام امام حسين عليهالسلام آورده ميشد، ديگر تا شب تبسم نميکرد. [1] .
«ابيعماره» که از مرثيهسرايان مصايب امام حسين عليهالسلام بود ميگويد: در محضر امام صادق عليهالسلام نوحهي امام حسين عليهالسلام را خواندم، امام صادق عليهالسلام گريست. بازخواندم، او نيز گريست. مرثيه را ادامه دادم تا سراسر خانه را گريه فراگرفت. [2] .
«جعفر بن عقان» بر امام صادق عليهالسلام وارد شد، امام عليهالسلام او را احترام کرد و نزديک خود جاي داد؛ امام عليهالسلام به او فرمود: «شنيدهام دربارهي حسين عليهالسلام نيکو شعر ميگويي» عرض کرد: آري فدايت شوم. سپس اشعار مرثيهي حسين را در آن مجلس خواند، امام صادق عليهالسلام و کساني که با او بودند، گريستند و اشک بر محاسن امام عليهالسلام جاري شد. [3] .
«جعفر بن قولويه قدس سره» از «داوود رقي» نقل ميکند که به حضور امام ششم عليهالسلام رسيدم، ايشان وقتي آب نوشيد گريهاش گرفت و چشمانش پر از اشک شد و فرمود: «خدا لعنت کند کشندهي حسين عليهالسلام را». [4] .
«شيخ کليني قدس سره» به اسنادش از «داوود بن فرقد» نقل ميکند: در خانهي امام ششم عليهالسلام نشسته بودم، به کبوتري که آوازي سوزناک سر ميداد نگريستم. امام عليهالسلام رو به من کرد، و فرمود: «ميداني چه ميگويد؟ گفتم: فدايت شوم به خدا سوگند! نميدانم.
فرمود: بر کشندگان حسين عليهالسلام لعنت ميفرستد» آن را در خانههاي خود نگه داريد. [5] .
«عبدالله بن سنان» ميگويد: در روز عاشورا به حضور امام صادق عليهالسلام رسيدم، آن حضرت عليهالسلام را با رنگي پريده و بسيار غمناک، در حالي که، اشک چون مرواريد از چشمان او جاري بود، يافتم. علت آن وضع را پرسيدم؟ فرمود: «مگر نميداني در چنين روزي جد ما حسين عليهالسلام شهيد شده است؟» [6] .
يکي از جنايات منصور دوانيقي اين بود که به فرماندار مدينه دستور داد خانهي امام صادق عليهالسلام را آتش بزند، او اطاعت کرد و خانهي آن حضرت را آتش زد. زن و فرزندان و اعضاي خانه مضطرب و پريشانخاطر شدند و ناله و شيون سردادند؛ اما امام عليهالسلام آتش را خاموش کرد و افراد خانواده را تسکين داد و آرام کرد. فرداي آن روز يکي از شيعيان به ديدار آن حضرت عليهالسلام رفت و او را گريان و اندوهناک ديد؛ وقتي علت آن را جويا شد امام صادق عليهالسلام فرمود: «وقتي خانه آتش گرفت، زنان و دختران پريشان شدند و از اين اتاق به آن اتاق ميگريختند، در حالي که من در کنار آنان بودم و آتش را خاموش ميکردم، اما با ديدن اين صحنه، به ياد زنان و کودکان جدم حسين عليهالسلام در روز عاشورا افتادم که مورد هجوم دشمن قرار گرفته بودند و دشمن فرياد ميزد: خانهي ظالمان را بسوزانيد.» [7] .
[1] در کربلا چه گذشت، ص 59.
[2] همان.
[3] همان، ص 60.
[4] همان، ص 62.
[5] همان.
[6] بحارالأنوار، ج 98، ص 309.
[7] مأساة الحسين عليهالسلام، ص 118.