بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت سوم
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم:
قسمت چهارم:
🌸خانم اردبیلی: یک بخشی از فرایندهای آیندپژوهی اینست که پیشبینیهایی را در عرصه اقتصادی، فرهنگی اجتماعی میدهند؛ مثل شبیهسازی. گویا در پس زمینه ذهنیمان این است که جبری بر فضای اجتماعی ما حاکم است و آن جبر میخواهد آن روندی که تا به حال برساخت کرده را ادامه دهد و ما فقط برویم ببینیم این روند به کجا میرسد و آیا میتوانیم کمی از این نمودار را بالا و پایین کنیم یا نه!؛ این یک برداشت سادهانگارانه است. یک عرصه عمیقتر اینست که نه پیشبینی آینده، بلکه بصیرت نسبت به آینده داشته باشیم. یعنی لایهها عمیقتر آنچه که موضوع مورد نظر است را نگاه کنیم؛ آن سطوح عمیق گفتمانی و بعد روایت و اسطورهای که آن واقعیت را برساخت کرده است. آن نوک کوه یخزده برونزده و مشکلات را به ما نشان داده؛ آن را به دقت در بیاوریم و تحلیل کنیم. خیلی از فرآیندهای ما تا به حال در #گام_اول_انقلاب، به خصوص در حوزه #زنان عموما در سطح بوده است. سطح کار را هدف قرار دادیم و نوک کوه را خواستیم بتراشیم. شما اگر نوک یخی که عمدهاش زیر آب است را بتراشید، بقیهاش بالا میآید و مشکل همچنان پا برجاست. بماند که چه مقاومتهایی ایجاد میشود. مثلا در بحث عفاف و #حجاب در کشور، یکی از ریشههای اصلی در تبرج، افراطی است که از سطح عرف فاصله دارد؛ در بحث #حجاب -عفاف را با کمی فاصله میگویم- در تحقیقات قطعا مشخص شده آن بخش از زنان و دختران آن کرامتی که میخواستند در بخشهای دیگر داشته باشند را احساس نکردند و با این تبرج به نوعی میخواهند هویت و اهمیتی در جامعه پیدا کنند. بلاشک یکی از ریشههای اصلی اختلالات پوشش و #حجاب در جامعه، احساس کمبود شان و کرامت در #زنان است. اما عمده طرحهایی که داریم و حتی در شبکههای اجتماعی توسط متدینین انجام میشود، برخورد تند با بدحجابان است. من کاری ندارم که باید برخورد قانونی بشود یا خیر، کاری به درستی یا غلطی کار ندارم. میگویم ببینید مشکل کجاست. نوک کوه را داریم میتراشیم؛ اگر نگوییم داریم تیشه به ریشه میزنیم. اگرچه به هیچوجه نمیتوانیم منکر این باشیم که در همه سطوح حتی در سطح ظاهری کار باید انجام بشود اما بسنده کرده به آن سطح ما را زمین میزند. یک مجموعه از کارهای آیندهپژوهانه این است که ببینید واحد مسئلهساز چیست؟ ساختار قدرتی که آن را شکل داده چیست؟ مسئله در چارچوبی که ایجاد شده حل نمیشود بلکه باید این فریم شکسته شود و دوباره چارچوببندی صورت گیرد تا امکان حل مسئله را داشته باشیم. و این در اینکه ساختار توانمندسازی جنسیتی ما و نگاه به زن از چه جنس است، به شدت موضوعیت پیدا میکند. مثلا یکی از کارکردهای هر دو جنس در عرصه روابط جنسی و زناشویی است. وقتی که زن فقط به عنوان ابژه جنسی نگاه بشود، دو روی سکه دارد. یک رویش تمدن مادی غرب است که میگوید زن ابژه جنسی است و آن را غلبه داده و به عموم جامعه میآورد و در معرض نمایش قرار میدهد؛ تبرجهای افراطی، برهنگی و.... . سوی دیگر، که خومان خیلی اوقات نمیبینیم، این است که ما به عنوان یک جامعه دینی و متدین گاهی به زن به عنوان ابژه جنسی نگاه میکنیم. ابژه جنسی که بهتر است پوشیده باشد و در خانه بماند. این یکی ابژه جنسی پوشیده و آن دیگری ابژه برهنه است. به هر حال همه ابژه جنسی هستند. آنوقت شما میبینید در گفتمان زن در انقلاب اسلامی، این نسبتها تناسب ندارند، مثلا 20% عقلانی، 20% خانواده، 20% کارکرد اجتماعی، 20% پوشش و #حجاب. یکدفعه میبینید #حجاب همهاش را میپوشاند صددرصد میشود. در هر تریبونی فقط راجع به #حجاب حرف میزنند. چرا؟ این بازی کردن در زمین دشمن است. این یعنی ابژهای میخواهیم که فقط در محیط خانواده باشد و به ابعاد و کارکردهای دیگرش کاری نداریم. این دو طرف چنان زخمهایی به روح زن میزنند که یک عده از #زنان از این روزنه فرار میکنند. در تمدن غربی راهش را تفکرات فمینیستی میدانند؛ کنار گذاشتن زنانگی و محدود کردن آن به یک رابطه جنسی. بعدها این وضعیت تغییر یافت اما انگاره اصلی همین بود. این طرف ما چه داریم؟! این طرف علم مقام زن را باید کسی بلند کند و از افراطها و تفریطها و انحرافات جلوگیری کند. اما این علم را نهاد دینی بلند نمیکند. البته رهبران انقلاب بلند کردهاند.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت چهارم:
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم
قسمت پنجم:
🌸خانم علاسوند: ارزش نمود #زن در انقلاب امام و دکترین رهبران انقلاب اعم از امام و مقام معظم رهبری بسیار مهم است. اینکه یک دفعه امام حکم حضور یک خانم را در مجلس موسسان آن زمان صادر کنند، فرماندهی سپاه بخشی از کشور را به یک #زن محول کنند، در مقام یک مرجع و زعیم تصریح کنند که حتما و الزاما باید این جریان مشارکت در سرنوشت کشور تداوم پیدا کند و بعدا هم این موارد در بحث #زنان در فرمایشات مقام معظم رهبری که خودش دکترینی است، ادامه پیدا کرد. لازم است عمق تحولی که انقلاب میخواسته در زندگی #زنان ایجاد کند را متوجه شویم.
من پیرو عرایض قبلی، میخواهم این نکته را عرض کنم که برای رسیدن به آرمانها، یک کاری را باید حاکمیت انجام بدهد، یک ضلع دیگر از کار برعهده خود جامعه #زنان است و مباحثی که خانم دکتر اردبیلی اشاره کردند. جامعه #زنان باید با حیثیت فردی خودشان فعالتر بشوند و کار بکنند. غیر از اینکه خودشان به تمامی این الگو واقفند و در زندگیشان تصمیم میگیرند و خود را از این دوگانه خلاص میکنند. این دوگانه را فقط خانمها هم دامن نمیزنند. بخش زیادی از روحانیون هم هستند که بخش بزرگی از فارغالتحصیلان انقلابی دانشگاه را خانهنشین کردهاند. یعنی نتوانستند جوری اولویتهای آنها را سامان بدهند که ازدواج سر جایش باشد، مادری سر جایش باشد، بچهدار شدن سر جایش باشد، فعالیت اجتماعی سر جایش باشد و...
🏵خانم داورپناه: درباره انقلاب اسلامی و #زن در انقلاب اسلامی ما چقدر برای نسل بعدی کم روایت کردیم، بد روایت کردیم و بد روایت کردند و نگذاشتند روایت شود. فعالان انقلابی حوزه #زنان از منظر بحث روایت به چند دسته قابل تقسیماند. یک بخش، مشارکت کنندگان در فرایند انقلاب بودند. ما یک سری زنی داریم که مصداق #گفتمان_انقلابی بودند و در آن مشارکت داشتند، در آن فضا بالیدند و آن فضا را ساختند. اینها #زنانی هستند که پیشکوتان انقلاب محسوب میشوند. مثلا خانم دباغ، خانمهایی که بعضا آنها را از دست دادیم و خانمهایی که هنوز هستند و ما آنها را روایت نکردیم و نسبت به آنها یک اضطراب روایتی وجود دارد. این آدمها خودشان خودشان را بازنمایی نمیکنند؛ در جهانی که در سیطره بازنماییها است. دنیای ما دنیای اینستاگرام است؛ مهم نیست آدمها چه هستند، مهم این است که آدمها چه به نظر میآیند. وقتی که ما از یک دختر بپرسیم دلت میخواهد شبیه چه کسی باشی، چقدر امکان دارد که بگوید که من بین مدل خانم سلیحی و خانم دباغ تردید دارم. اصلاً میداند این مدلهای زندگی چیست؟ این زنان از دست ما خواهند رفت. خودشان مخلص و با حیا هستند و خودشان دنبال این نیستند که روایت بشوند و ما هم روایتشان نمیکنیم و کسان دیگری یک روزهایی روایتهای عجیب و غریبی از آنها خواهند گفت که باید دفاع کنیم.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
♦️استاد زن دانشگاه شیراز جایزه علمی بریتانیا را دریافت کرد
🌸دکتر مرضیه موسوینسب استاد تمام علوم صنایع غذایی و مؤسس و رئیس گروه پژوهشی فرآوری آبزیان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، جایزه علوم سافریج ٢٠١٩ از بریتانیا را دریافت کرد.
🎁این جایزه با عنوان 'Suffrage in Science and Technology' با هدف معرفی موفقیتهای علمی زنان و انگیزه بخشی به جامعه بانوان در زمینه ورود به فعالیتهای علمی و تحقیقاتی اهدا میشود.
این جایزه همزمان با روز جهانی زن در آیینی به خانم موسوینسب تعلق گرفت.
🏵این استاد دانشگاه شیراز فارغ التحصیل این دانشگاه و نیز دانشگاه مکگیل کانادا است و تحقیقات فراوان و با ارزشی در حوزه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی غذایی، میکروبیولوژی صنعتی و تکنولوژی شیلات داشته است.
وی در این راستا بیش از ٢٥٠ مقاله علمی داشته و بیش از ٦٠ دانشجوی تحصیلات تکمیلی راهنمایی کرده است.
پیش از این دکتر زهره عظیمیفر دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، جایزه علوم سافریج سال ٢٠١٧ را دریافت کرده بود.
براساس این گزارش، جایزه علوم سافریج مورد حمایت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برتر انگلستان از جمله امپراله کالج و آی بی ام و مرکز تحقیقات پزشکی لندن است و در دستهبندیهای علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی به زنان دانشمند دنیا اختصاص مییابد. این نشان، هر دو سال یکبار از یک بانوی دانشمند به دیگر بانوی علمی منتقل میشود.
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم قسمت پنجم:
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاهی به بیانیه #گام_دوم
قسمت ششم:
📍بخش دیگر از این فعالان حوزه #زنان، نخبگان متعهد و جوان هستند. اینها با دشواریهای زیادی دست و پنجه نرم میکنند؛ از یک طرف تعلق به #گفتمان_انقلاب_اسلامی دارند و از یک طرف هم میخواهند نخبه باشند و حقایق را درک کنند و از طرف دیگر میخواهند عوام را درک کنند، از یک طرف گاهی بزرگترهایشان به آنها اعتماد ندارند و از طرف دیگر از تسهیلاتی که گفتمان غرب فراهم میکند نمیتوانند استفاده کنند. اینستاگرام فضایی نیست که از اینها استفاده کنیم. این فضا متناسب با یک گفتمان دیگر است.
تلویزیون و رسانه و... همگی تسهیلاتی است که در خدمت غرب قرار دارد. اینها باید ابزار خودشان را بسازند. مفاهیم را از نو تبیین کنند. گروه دیگری نیز داریم که من آنها را عملگرایان متعهد مینامم. این گروه کسانی هستند که به نظرم نقش خیلی جدی در گفتمانهای بعد از انقلاب در حوزه #زنان را به عهده گرفتهاند و نخبه نیستند ولی مخلص هستند، جدی هستند، عملگرا هستند، باهوش هستند؛ مدرسه میزنند، مهدکودک میزنند، مغازه فروش محصولات سالم میزنند، تبلیغ حجاب میکنند و...؛ آن احساس تکلیف، این دسته را به عمل میکشاند و هر کاری که احساس کنند درست و لازم است را انجام میدهند ولی در بعضی از این افراد، گویی فراموشیهایی نسبت به همان #گفتمان_انقلاب در حال رخ دادن است.
اگر اینجا مثلا آمریکا بود، کتابهای متعددی درباره همه گفتمانهای پساانقلاب تولید شده بود و این گفتمانها مورد تحلیل قرار گرفته بودند. ولی ما چون رسم نداریم به مسائل خودمان نگاه کنیم و آنها را جدی بگیریم و جدی فکر کنیم، چنین تولیداتی نداریم. البته حرفی که میزنم یک حرف مقدمهای است و لازم است که خیلی پژوهش در این زمینه صورت گیرد ولی من ادعا میکنم در بعضی از اینها یک غفلتهایی نسبت به #گفتمان_انقلاب صورت میگیرد و همین امر این ضرورت را مطرح میکند که ما باید دوباره به حرفهای امام و رهبری درباره زنان برگردیم و آنها را بخوانیم و جدی بگیریم و با آن ملاکها هر کاری که صورت گرفته را محک بزنیم.
من میخواهم سه تا از این ملاکها را بگویم که به نظرم آسیبهای رایجتری هستند. یکی همین است که سرکار خانم دکتر ادربیلی اشاره کردند و من اسمش را به عنوان یک مفهوم فلسفی میگذارم "گسست حیات"؛ مکین تایر یک فیلسوف غربی است که دغدغه اخلاق و فضیلت دارد و معتقد است تمدن غربی نمیگذارد ما فضیلت محور باشیم و نمیگذارد ما اخلاقی زندگی کنیم. چون فرد وقتی میتواند اخلاقی زندگی کند که بگوید که زندگی یک هدف دارد و تمام زندگی باید به آن هدف نزدیک بشود. اما تمدن غربی مدرن میگوید بخش خصوصی اینگونه است، بخش عمومی اینگونه است، کودکی اینگونه است، جوانی و کهنسالی هم به آنگونه است و..؛ یعنی حیات را بخش بخش میکند و برای هر بخش یک هدف و غایت تعریف میکند. در این دنیا فرد نمیتواند زندگی فضیلتمندانهای داشته باشد. این اتفاق در گفتمان امام و در #گفتمان_انقلابی حل شده بود.
ادامه دارد ....
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
روزنامه های بیچاره!
چرا برخی روزنامه ها زورشان آمد افتتاح ۴ فاز مهم پارس جنوبی آن هم با وجود تحریم های شدید را عکس و تیتر اصلی خود کنند؟
🔹پریروز فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. با بهرهبرداری از این مراحل، روزانه ۱۱۳ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۱۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۸۰۰ تن گوگرد گرانول به ظرفیت تولید اضافه میشود.
♦️همچنین سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع و ۲ میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی تولید میشود. این پروژه ها با وجود تحریم ها، از سوی قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) به بهره برداری رسید و گام مهم خودکفایی به ویژه در زمینه تولید بنزین به شمار می رود.
🔹شاید تصور شود روزنامه های سانسور کننده، با سپاه پاسداران مشکل دارند. این حرف غلط نیست اما مشکل روزنامه های زنجیره ای فراتر از این حرف هاست.
♦️آنها ماموریت بیچاره نمایی مردم ایران را دارند و بنابراین، از هر کاری که این ادعا را مخدوش کند، نفرت دارند. آنها درست مثل خود آمریکا، از موفقیت های ملت ایران ناراحت می شوند. بیچاره ها!
محمد ایمانی✍
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاهی به بیانیه #گام_دوم قسمت ششم:
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاهی به بیانیه #گام_دوم
قسمت پایانی
📍به عبارات امام رجوع کنید؛ از هر جایی که شروع شود، به این میرسیم که هدف قیام لله است. یعنی همه چیز را وحدت میدهد. وقتی درباره #زنان صحبت میکنند، اصلا مهم نیست که با پرستاران صحبت میکند، یا خانهداران صحبت میکنند، یا با مادران صحبت میکنند و...؛ یک وحدتی را بر زندگی #زنان و بر زندگی هر انسانی حاکم میبینند و همه این حیات را به سوی یک هدف میدانند. در این راستا، حال شرایطت چیست؟ مادر هستی یا مادر نیستی؟ ازدواج کردی یا نکردی؟؛ اینها مهم نیست. مهم این است که شما به سمت آن هدف میروی یا نمیروی. در هر شرایطی که هستی باید به آن هدف نزدیکتر شوی ولی گفتمانهای پس از انقلاب دقیقاً بازی کردن در میدانی است که از سوی ادبیات لیبرالی مطرح شده است؛ تمایز حوزه خصوصی و عمومی، تمایز میان خانه و جامعه؛ اینها دو واقعیت نیستند. این تفکر، اسلامی نیست. این یک نحوه نگاه کردن به واقعیت است و لیبرالی است. ولی نگاه الهی یک نگاه وحدتگراست و تا این اندازه این مرزها را جدا نمیکند.
یک ویژگی دیگر گفتمان امام و #گفتمان_انقلابی این بود که خداآیین بود؛ الهی بود؛ افقها و کلیشههای زنها را شکست. در مورد تمدن صحبتهای زیاد و متنوعی مطرح میشود. یکی از تاریخنگاران مطرح میکند که همیشه چالشهایی در جوامع وجود دارد. گاهی برهههایی پیش میآید که یک اقلیت خلاق این چالشها را جمع میکنند؛ اینجا یک تمدن خلق میشود. این تمدن هست تا مادامی که به این چالشها رسیدگی میشود. اگر این اقلیت خلاق دیگر به این چالشها رسیدگی نکنند، این چالش جذابیت خود را برای عموم مردم از دست خواهد داد، عمومی که به اینها اعتماد کرده بودند، دیگر سرهایشان را به اطراف میگرداندند و سایر نیروهای اجتماعی آنها را جذب میکنند. یا اقلیت خلاق ضعیف است که تمدن زوال پیدا میکند یا اینکه میخواهد تلاش بیشتری بکند و مجبور میشود به قوای قهری متمسک شود تا افراد را از راه نیروهای دیگر بیرون بکشد، در این صورت جنگ رخ میدهد. این توضیحات کاملا درست نیست اما هشدار خوبی است.
#گفتمان_انقلاب یک چالشی را برای #زن ایرانی حل کرد. قبل از انقلاب ما این موضوع را داشتیم که در خانه بمانم یا بیرون بروم و زن انقلابی بیرون نمیرفت چون معتقد بود که نمیشود دیندار بود و بیرون بود. انقلاب اسلامی یکی از کارهای مهمی که کرد این بود که این چالش را حل کرد. حالا ما باز با دست خودمان دوباره این چالش را ایجاد کنیم؟ مشکل بعدی ظاهرگرایی است. گفتمان امام خمینی باطنگرا بود و نگاهها را از این ظواهر و صورتهای سطحی به سمت افقهایی مانند شهادت کشید؛ اینکه #زنان ما افق مادر شهید داشته باشند، اینها در کدام ادبیات سطحی قابل تبیین است؟ ولی ما الان ظاهرگرا هستیم مثلا میگوییم هر زن باید 4 فرزند داشته باشد. این یعنی چه؟ شما باید اهداف و افقها را تعیین کنید و خود آن زن با شرایط خود تشخیص میدهد چه کار کند. ما ملاک نمیدهیم، باطنها را نمیدهیم، اصول را نمیدهیم و اعتماد نمیکنیم و شاید حق داریم اعتماد نکنیم؛ چون زنانمان را تربیت نکردیم تا عاقل و انتخابگر باشند.
روابط عمومي مرکز تحقيقات زن و خانواده
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby