eitaa logo
زنان تمدن ساز تاریخ
55 دنبال‌کننده
274 عکس
4 ویدیو
18 فایل
بستری برای آشنایی با نقش و تاثیر بانوان در جریان تمدن توحیدی انبیا و اولیای الهی با ما همراه باشید و ما را به بانوان دغدغه مند معرفی کنید. اینجا از تو می گوییم بانو.... ارتباط با ادمین: @drhsadat با نشر مطالب همراه با لینک کانال، ما را همراهی کنید.🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
زنان تمدن ساز تاریخ
5⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ #مکتب_بانوی‌‌بقیع_حضرت‌خانم_ام‌البنین‌سلام‌الله‌‌علیها #اولادی_و_من_تحت_
6⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله ششم ✳️ مکتب فدایی شدن، حریّت 🔅 اصحاب الحسین (علیهم السلام) از اولين تربيت يافته مكتب خانم ام البنین يعني حضرت قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) درس فدایی شدن آموختند و عمل نمودند‌. ⚜ در آیات قرآن آمده است: ✨فمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ⚜ در این کریمه شریفه نيل به لقاء رب، برای کسی که امیدوار و مشتاق به آن است، با دو شرط محقق مي گردد: 👈 اول، انجام عمل صالح؛ 👈 دوم، عدم شرک به عبادت ربّ که همان توحید است. ☑️ معانی و مصادیق این آیه را در اکمل و اتم معناي آن، در مکتب تربيتي خانم ام البنین (سلام الله علیها) مي يابيم؛ آنجايي كه ثمره تربيت اين مكتب، رسيدن به لقاء الله يعني فدايي شدن براي مولا گرديد. حضرت امام صادق (علیه السلام) در فراز زیارت مولانا ابالفضل العباس (علیه السلام) عموی بزرگوارشان را با صفت "عبد صالح" اینگونه خطاب كرده و سلام و تحيت می دهند: ✨ «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ ✨ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ». 🔰 امام صادق (علیه السلام)، عبْدُ الصَّالِح بودن را در عبارت الْمُطِيعُ لِلَّهِ، تعریف نموده اند و آن وجود نازنین حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) است. و طبعاً عمل صالح در اعلي صورت خويش در وجود عبد صالح است كه متجلي مي گردد. ✳️ معنای اطيعوا الله، حقيقت معنای ولایت پذیری است. تا زمانیکه که کسی مجهز به ولایت پذیری نباشد هرگز به مرتبه فدایی نمی رسد. 🌟 در مکتب حضرت ام البنین (سلام الله علیها) تربيت بر پایه رشادت و شجاعت و جنگ آوری است، و آوازه پهلواني هاي مولانا ابا الفضل (علیه السلام) در جنگ صفین شهره عام و خاص بود. او از کودکی رزم و جنگ آوری آموخت تا سپهسالار حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) شود. ⚜ در شب عاشورا و در جواب امان نامه شمر ملعون، حضرت عباس (علیه السلام) فرمودند: ⚡️ لعنت خدا بر تو و امير تو و امان تو باد، ما را امان مي دهيد ولي پسر رسول الله (صلی الله علیه و آله) در امان نیست؟! ✳️ اینگونه حضرت قمر منیر بنی هاشم در مکتب فدایی شدن، حُریَّت خویش را به منصه‌ی ظهور می رساند. ✅ حضرت أبا الفضل (علیه السلام) مطیع محض مولا هستند و ادب در قامت حضرت عباس (علیه السلام) معنا پيدا كرده است. 🌟 حضرت عباس این سپه سالار و پهلوان بی بدیل، در روز عاشورا با اینکه سینه اش به تنگ آمده بود و در عطش به میدان رفتن و مبارزه بود، در اطاعت امر امام لحظه ای درنگ نکرد و به امر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به میدان نرفته و سقایت می کند. در امتثال امر امام، اطاعت پذیری حضرت اباالفضل (علیه السلام) تا جایی است که اراده اي جز اراده مولا و امام خود ندارند. ⭐️ و این گونه اطاعت از خدا و رسول و اولي الامر را به عالميان مي آموزد و الی الابد مومنان از آن الگو می گیرند. ✅ جز در مکتب فدایی شدن ام البنین (سلام الله علیها)، نمی توان مصداقی برای توحید مطلق یافت. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
🏴🏴🏴 سرّحضور زنان نهضت امام حسین علیه السلام دو مرحله داشت: مرحله اول، از مدینه تا کربلاست. این مرحله در عصر عاشورا با شهادت امام و یارانش پایان یافت. مرحله دوم که در واقع تکمیل نهضت بود، به دست زنان هاشمی و کاروان اسیران پس از شهادت امام و یارانش آغاز شد. اگر امام تنها برای مرحله اول نهضت برنامه ریزی کرده بودند، پیروزی امویان قطعی می نمود و امکان بهره برداری از آن قیام وجود نداشت، چرا که فاجعه کربلا هر چند بسیار بزرگ و جان سوز بود، برای حکومت شام امکان داشت با استفاده از امکانات گسترده تبلیغاتی که در اختیار داشت به آسانی نهضت را تحریف و واژگونه جلوه داده این رویداد را تنها از منظر خود ثبت و تبلیغ کند. اما حسین بن علی علیه السلام امام است و از روزهای آغازین نهضت به همه ابعاد نهضت اندیشیده و پایان کار نیز برای او روشن است. آری، فرزند پیامبر برای بهره گیری از قیام، طرحی بسیار عالی دارد که باید به دست زنان هاشمی، یعنی همان زنان و کودکانی که به عنوان اسیر حرکت داده می شوند، به اجرا در آید؛ همان هایی که امام هنگام حرکت از مکه درباره آنان فرمود: اِنّ اللهَ قَد شاءَ اَن یَریهُنَّ سَبایا خدا می خواهد این زنان را اسیر ببیند. اکنون سرّ همراهی و اسارت روشن می شود. بنابراین در یک جمله می توان گفت: امام حسین علیه السلام زنان و کودکان را برای تکمیل نهضت هم راه خود به کربلا آورد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۹۸-۹۹ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 بخش عظیم و محوری رسالت زنان عاشورایی بعد از واقعه عاشورا، بر دوش بانوی دو عالم صدیقه صغری زینب کبری سلام الله علیها بود و بخش زیادی از کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا به بیان عملکرد حماسی ایشان اختصاص دارد. امید داریم که خداوند این توفیق را نصیب ما کند تا بتوانیم در فرصتی نزدیک، ابعاد شخصیتی و رفتاری این بانوی بی بدیل اسلام را بررسی نماییم و با پرتویی از حقیقت آفتاب وجودشان آشنا شویم. در این فرصت کوتاه ماه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام از خداوند طلب توفیق می کنیم تا در فرصت مطالعه این کتاب با نقش سایر زنان عاشورایی بیشتر آشنا شویم. آنان که در پرتو پرفروغ آفتاب جمال و جلال الهی بانو زینب سلام الله علیها کمتر شناخته شده هستند و نامی از ایشان نیست.
🏴🏴🏴 خطبه فاطمه دختر امام حسین علیه السلام بانو فاطمه دختر امام حسین در کاروان اسرا در کوفه خطبه ای مفصل خواند و در آن، پس از ستایش و شهادت به یگانگی خدا و رسالت پیامبر، به کشتار فرزندان او در کربلا اشاره کرد و همانند عمه اش زینب از پیوند کشته شدگان در کنار رود فرات، به دست جنایت پیشگان اموی، با محمد رسول خدا تکیه کرد و علیه شگرد شوم بنی امیه که می خواستند این پیوند مخفی بماند یا فراموش شود قد برافراشت. هم چنین وی در برابر تبلیغات گسترده اموی که می خواست کشته شدگان و اسیران را خارج از دین معرفی کند ایستاد و به بازخواست و سرزنش آنان پرداخت. فاطمه چنان با زبانی رسا، دگرگون کننده و انگیزاننده سخن گفت که راوی می گوید: پس از این خطبه، صدای همگان از زن و مرد به گریه بلند شد و گفتند: ای دختر پاکان ! بس کن که دل های مان را آتش زدی و گلوهایمان را فشردی و درون مان را شعله ور ساختی. آن گاه حضرت فاطمه سکوت کرد . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۰۸ و ۱۱۲ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 خطبه بانو فاطمه دختر مکرمه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کاروان اسرا در کوفه ای مردم کوفه، ای اهل نیرنگ و بی وفایی و خودخواهی ! ما خاندانی هستیم که خدا ما را به شما و شما را به ما مورد آزمایش قرار داد. آزمایش ما را نیکو قرار داد و دانش و فهم را نزد ما نهاد. ما جایگاه دانش و محل فهم و حکمت او می باشیم و بر بندگان خدا در شهرهای زمین حجت هستیم. خدا ما را به کرامت خویش گرامی داشت و به وسیله پیامبرش بر بسیاری از آفریدگان برتری بخشید. ولی شما ما را تکذیب و در حق ما ناسپاسی کردید. کشتن ما را جایز شمردید و اموال ما را به غارت بردید. همان گونه که دیروز جدّ ما را کشتید و به سبب کینه های دیرینه، خون ما اهل بیت از شمشیرهایتان می چکد. از این کردار زشت چشم های شما روشن و دل هایتان شادمان گردید. این افترایی بود که بر خدا بستید و نیرنگی بود که زدید. خداوند بهترین تدبیرکنندگان است. اما از ریختن خون و غارت اموال خوش حال نباشید. مصائب بزرگ و صدمه های عظیمی که به ما رسیده سر نوشتی بود که پیش از رسیدن به ما در کتاب خدا رقم خورده بود و این کار برای خدا آسان است، تا بر آنچه از دست رفته اندوه نخورید و به آنچه به شما عطا فرموده شادمان نباشید و خداوند گردن کشان و متکبران را دوست ندارد. مرگ بر شما باد ! در انتظار لعنت و کیفر الهی باشید. گویی که بلای آسمان از راه می رسد و بر شما فرود می بارد تا شما را با عذاب نابود کند و به جان یک دیگر اندازد. آن گاه در روز قیامت به سبب ستمی که بر ما روا داشته اید در عذاب دردناک جاودانه بمانید. لعنت خدا بر ستم گران باد ! وای بر شما ! آیا می دانید با کدامین دست ما را زدید و با چه کسی به ما شتافتید، یا با چه پایی به جنگ ما به راه افتادید ؟ به خدا سوگند ! دل های تان سنگ، جگرهای تان پر از نفرت و دل های تان مهر خورده است. چشم و گوشتان را بسته اند. شیطان شما را فریفته و به دام انداخته است، بر دیدگان شما پرده افتاده است و هدایت نمی شوید. ای اهل کوفه، مرگ بر شما باد ! چه کینه ای از رسول خدا به دل داشتید و کدام دشمنی موجب شد که با برادرش علی بن ابی طالب جد من و فرزندان و عترت برگزیده پیامبر چنین عناد بورزید و کسی از میان شما با افتخار بگوید: ما علی و فرزندانش را با شمشیرها و نیزه های هندی کشتیم، زنان را چونان ترکان به اسارت درآوردیم و با آنان مبارزه کردیم؛ چه مبارزه ای، خاک بر دهان این گوینده باد ! آیا به کشتن مردمی که خداوند آن ها را تزکیه فرموده و پلیدی را از آنان زدوده است افتخار می کنید ...؟ گناه ما چیست اگر روزگار دریای ما را موّاج ساخته و دریای شما چنان بی آب است که یک حیوان کوچک را هم سیراب نمی کند ؟ این فضل خداوند است که به هر کس که بخواهد می دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است و کسی که خدا برایش نوری قرار ندهد، نوری نخواهد داشت . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۰۹-۱۱۱ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 خطبه و سخنان بانو امّ کلثوم، دختر امام علی علیه السلام سخنان و خطبه امّ کلثوم سلام الله علیها نیز در کوفه بسیار مهم است. او در ورودی شهر کوفه وقتی که دید گروهی از مردم به آنان نگاهی آزار دهنده دارند، فرمود: ای کوفیان ! از خدا و رسول او شرم نمی کنید که به خانواده پیامبر می نگرید ؟ زنی از میان جمعیت پرسید: شما اسیران از کدام گروهید ؟ گفتند: ما اسیران آل محمدیم . امّ کلثوم پس از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام در حالی که بلند بلند می گریست، خطاب به مردم کوفه فرمود: ای کوفیان، بدا به حال شما ! چرا حسین را رها کردید و کشتید، اموالش را به غارت بردید و زنانش را به اسارت گرفتید و آزارشان دادید ؟ مرگ و نابودی بر شما ! وای بر شما آیا می دانید چه خطای بزرگی مرتکب شده اید، چه گناهی به دوش گرفته اید، چه خون هایی ریخته اید، چه دخترانی را سوگوار کرده اید و چه اموالی را به تاراج برده اید ؟ بهترین مردان پس از پیامبر را کشتید و قلب هایتان از رحم و شفقت تهی شد. آگاه باشید که حزب خداوند رستگار و حزب شیطان زیان کارند . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۱۲ و ۱۱۳ @zananetamadonsaz
زنان تمدن ساز تاریخ
6⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ #مکتب_بانوی‌‌بقیع_حضرت‌خانم_ام‌البنین‌سلام‌الله‌‌علیها #اولادی_و_من_تحت_
7⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله هفتم 🔅 اگر کسی بخواهد فدایی شدن برای مولایش امام حسین (علیه السلام) را فرا گیرد باید در این مکتب تلمذ کند. ✅ قبل از ورود خانم ام البنين (علیها السلام) به خانه امير المؤمنين (علیه السلام)، به ایشان بشارت وجود قمر و انجمي داده شد كه طواف شمس مضيئ كربلا را مي كنند. ❇️ حضرت ام البنین (سلام الله علیها) در تعریف رویای صادقه خویش قبل از ازدواج با امیر عالم فرمودند: 🌟 ... هاتفي مرا ندا داد و با اسم خطاب کرد، من صدايش را مي شنيدم ولي او را نمي ديدم گفت: 🖌 فاطمه مژده باد تو را به سيادت و نورانيت. به ماه نوراني و سه ستاره درخشان 🖌 پدرشان سيد و سرور همه انسانهاست بعد از پيامبر گرامي (صلی الله علیه و آله) ☑️ این ستارگان و ماه در کربلای حسینی، از رحم مطهر و دامن پاک و با اصالتی زاده شده اند که قبل آن فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) معنایی نداشت. 🔲 اصحاب اباعبدالله در شب عاشورا، به ایشان عرضه داشتند: به خدا قسم اگر بدانیم كه كشته خواهیم شد، سپس زنده شویم آنگاه ما را بسوزانند و دوباره زنده‏ مان كنند و خاكسترمان را به باد دهند و تا هفتاد بار دیگر کشته شویم و سپس زنده شویم از شما جدا نخواهیم شد تا اینکه مرگ خويش را در يارى شما دريابیم، چگونه اين كار را نكنیم؟! هم چنین كشته شدن يك بار است، و پس از آن كرامتى است كه هرگز پايانی ندارد. 👈 و نخستين كس كه اين سخن را گفت، حضرت عباس بن على‌ (علیهما السلام) بود و ديگران نيز از ایشان پيروى كرده چنين سخنانى گفتند. ☑️ حضرت قمر الهاشمیین (علیه السلام) که به احسن و اکمل وجه، آداب و اوصاف فدایی شدن را در وجود خویش به حقیقت رساند، توانست مطلق معنای فدایی شدن در کربلا را به منصه‌ی ظهور برساند و اینگونه بود که مقتدا و سپهسالار اصحاب الحسين (علیه السلام) گردید. ایشان این مهم را در مکتب مادری تلمذ نمود که از آغاز قدم نهادن در این دنیا، بلاگردانی و فدایی شدن برای مولای خویش را به ایشان آموخته است. ⭐️ و اما انجم كربلا، اصحاب الحسين (علیه السلام) چه زيبنده اين آداب را از حضرت قمر (علیه السلام) آموختند. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 #روز_هجدهم #ویژه #محرم #زنان_عاشورایی خطبه و سخنان بانو امّ کلثوم، دختر امام علی علیه السل
🏴🏴🏴 بانو ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام در کاروان اسرا در کوفه ایشان پس از ایراد خطبه یاد شده اشعاری را خواند که به این شرح است: برادرم را مظلومانه کشتید، وای بر مادرهایتان ! کیفرتان آتشی شعله ور خواهد بود. شما خون هایی را ریختید که خدا، قرآن و محمد صلی الله علیه و آله آن را حرام کرده بودند. آگاه باشید و همدیگر را به عذاب بشارت دهید، زیرا که فردای قیامت در جهنم جاودانه خواهید شد. من تا زنده ام بر برادرم می گریم؛ بر بهترین کسی که پس از پیامبر ولادت یافته است، با اشکی فروزان که همواره بر چهره ام جاری است و هرگز خشک نمی شود. راوی می گوید: صدای شیون و زاری مردم بلند شد. زنان موهای شان را پریشان کردند و خاک بر سر ریختند، صورت خراشیدند، سیلی به صورت زدند و صدای آه و شیون بلند کردند. مردان نیز گریستند، به گونه ای که هیچ گاه زن و مرد چنان گریان دیده نشده بودند. شاید تصور شود واکنش مردم در برابراین خطبه ها کوتاه مدت و همان اشک و آهی بود که از مردم کوفه گرفت، ولی اینگونه نیست، چرا که این سخنان و خطبه ها اثری عمیق در مردم بر جای گذاشت، تا جایی که به دست همان مردم کوفه از کشندگان امام حسین و یارانش انتقام گرفته شد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۱۱۳-۱۱۵ @zananetamadonsaz
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 🖤 🖤حضرت ام کلثوم (سلام‌الله علیها) 🚩سلسله روایت‌های نقش بانوان در کربلا 🎤 سرکار خانم فخر روحانی 🏴هر روز در ماه محرم، با نقش یکی از بانوان برجسته و اثرگذار در این واقعه آشنا می‌شویم. 🗓دوم محرم الحرام ١۴۴٢ ✅ قسمت سوم ▪️معاونت فرهنگی تبلیغی استان قم 🔰@tablighwhc
زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 #روز_نوزدهم #ویژه #محرم #زنان_عاشورایی بانو ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام در کاروان
ممنون از همراهی شما در ادامه مباحث، در مورد نقش کاروان اسرا اهل بیت علیهم السلام در تحریف ستیزی از نهضت عاشورا به کتاب مراجعه بفرمایید‌.
🏴🏴🏴 ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام برخی بر این باورند که علی علیه السلام دو دختر به نام امّ کلثوم داشته است: یکی از فاطمه زهراست که در زمان امام حسن، یعنی پیش از سال ۵۰ هجری از دنیا رفته است . ولی ابن شهر آشوب گفته است که امّ کلثوم پس از عمر، با عون، محمد و عبداللّه پسران جعفر طیار یکی پس از مرگ دیگری ازدواج کرده است که بدون تردید ازدواجش با عبد اللّه همسر زینب کبری پس از وفات آن بانو بوده است . این دو تاریخ وفات باید متعلق به این دو امّ کلثوم باشد، نه یکی از آن ها، اما کدام یک زودتر درگذشته اند ؟ سید محسن امین می گوید: علی علیه السلام دو دختر به نام امّ کلثوم داشته است: ام کلثوم کبری دختر فاطمه که پیش از واقعه کربلا از دنیا رفته است و امّ کلثوم دیگر که به زینب صغری موسوم بوده است . بنابراین ام کلثومی که همراه کاروان حسینی بوده از یکی دیگر از همسران علی علیه السلام بوده است . او در شب عاشورا پس از شنیدن اشعار امام درباره بی وفایی دنیا فریاد برآورد: « وا محمّداه، وا علیاه، وا أمّاه، وا فاطماه، وا حسناه، وا حسیناه، واضیعتاه بعدک یا أباعبدالله » و در حالی که این ها را صدا می زد گفت: "ای وای از آن درماندگی که پس از تو گریبان گیر ما خواهد شد ای اباعبدالله !". و امام خواهرش را تسلی داد. در روز عاشورا امام زین العابدین علیه السلام وقتی که تنهایی پدر را دید با عصا و شمشیر از جای برخاست تا امام حسین را یاری کند، اما امام به امّ کلثوم فرمود: "خواهرم او را نگه دار و به خیمه بر گردان تا زمین از نسل آل محمد خالی نماند." وی نیز چنین کرد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۰۹-۲۱۰ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 ام کلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام با کاروان اسرا آن بانو پس از آن که در کوفه خطبه خواند و آنان را به دلیل سستی و کوتاهی در یاری امام حسین نکوهش کرد، بر سر مردمی که برای تماشای آنان گرد آمده بودند این گونه فریاد کشید: یا أهلَ الکوفةِ؛ أما تَستَحیونَ من اللّهِ و رسولِه أن تَنظروا إلی حَرَمِ النبیّ ؟ ای مردم کوفه ! آیا از خدا و رسول شرم نمی کنید از این که به حرم و دودمان پیامبر نگاه می کنید ؟ شیخ صدوق می نویسد: ابن زیاد خطاب به ام کلثوم گفت: خدای را سپاس که مردانتان را کشت؛ آنچه را بر سر شما رفت چگونه می بینی ؟ فرمود: ای ابن زیاد ! اگر چشم تو به کشتن حسین روشن شد، بدان که بارها چشم جدش به دیدار او روشن گشته بود. پیامبر او را می بوسید، لب هایش را می مکید و او را بر دوش خود سوار می کرد. ای ابن زیاد ! برای جدّ او پاسخی آماده کن که در روز قیامت دشمن تو خواهد بود . در مسیر کوفه تا شام واکنش مردم به کاروان اسرا متفاوت بود. چون به حماة رسیدند. اهالی آن جا از اهل بیت حمایت کردند. امّ کلثوم چون از برخورد آنان با مأموران ابن زیاد آگاه شد، پرسید که نام این شهر چیست ؟ گفتند: حماة. فرمود: خداوند این شهر را از شرّ ستم گران نگه دارد. برخی شهرها نیز با خوش حالی از مأموران ابن زیاد استقبال کردند. به روایتی وقتی کاروان اسیران به نزدیک بعلبک رسیدند، مردم با خوش حالی تا دو فرسخی شهر به استقبال آن ها رفتند. امّ کلثوم وقتی خوش حالی آنان را بر شهادت امام حسین و یارانش دید، آن ها را با سخنان زیر نفرین کرد: أباد الله کثَرتَکم، وَ سلَّط علیکم مَن یَقتلُکم؛ خدا زیادی شما را نابود کند و کسی را را بر شما مسلط کند که شما را بکشد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۱۱ و۲۱۲ @zananetamadonsaz