eitaa logo
زنان تمدن ساز تاریخ
57 دنبال‌کننده
274 عکس
4 ویدیو
18 فایل
بستری برای آشنایی با نقش و تاثیر بانوان در جریان تمدن توحیدی انبیا و اولیای الهی با ما همراه باشید و ما را به بانوان دغدغه مند معرفی کنید. اینجا از تو می گوییم بانو.... ارتباط با ادمین: @drhsadat با نشر مطالب همراه با لینک کانال، ما را همراهی کنید.🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴 فضّه ابن حجر، فضه را خدمت کار خانه فاطمه زهرا علیهاالسلام دانسته است . وی دارای فضایل و ارزش های والایی است که در کتاب های تاریخی و تفسیری به آن اشاره شده است . نقش او تنها کمک در کار منزل نبود، بلکه او از شاگردان ویژه آن حضرت به شمار می آمد. ابن اثیر به سند خود از مجاهد، از ابن عباس در ذیل آیه: « یُوفُونَ بِالنَّذرِ وَیَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً ». نقل کرده است: در قضیه بیماری حسن و حسین فضّه نیز به همراه خانواده سه روز روزه نذر کرد . او در نزد خاندان اهل بیت جایگاه خاصی پیدا کرد و از حافظان قرآن کریم شد و حدود بیست سال جز با قرآن سخن نگفت . فضّه از جمله کسانی است که پس از حضرت زهرا افتخار خدمت گزاری حضرت زینب علیهاالسلام را داشت و در کنار او در کربلا نیز حاضر بود . ... فضه در جریان اسارت خاندان پیامبرحضور داشت و در طول دوره اسارت دراداره کاروان به زینب کمک می کرد. تاریخ فوت فضّه معلوم نیست، اما قبرش در شام است. بقعه وی در باب الصغیر بعد از خروج از بقعه عبد الله بن جعفر طیار و بلال به سوی بقعه محمد بن ابی بکر در سمت راست قرار گرفته و بر سر در آن نوشته شده است: « فضةُ خادمةُ رسولِ اللهِ ». کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۶۱-۲۶۴ @zananetamadonsaz
زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 #روز_سی_و_چهارم #ویژه #زنان_عاشورایی فضّه ابن حجر، فضه را خدمت کار خانه فاطمه زهرا علیهاال
سایر زنان خادمه ای که در کاروان عاشورائیان حضور داشته اند و کتاب به نام ایشان اشاره کرده است: ملیکه روضه ام رافع میمونه فاکهه حسنیه کبشه
🏴🏴🏴 فریاد خونخواهی فریاد خون خواهی و شعار « یا لَثاراتِ رسولِ اللهِ » را نخستین بار یکی از زنانی که با شوهرش در لشکر دشمن بود سر داد و مردم روزگار خود و همه آیندگان را به خون خواهی امام حسین علیه السلام دعوت کرد. این شعار زمانی مطرح شد که از عروج خونین امام و یارانش چند دقیقه ای بیشتر نگذشته بود و دشمن در حال غارت و آتش زدن خیمه ها بود. حمید بن مسلم نقل می کند: زنی از طایفه بکر بن وائل وقتی این منظره را دید شمشیر به دست گرفت و به سوی خیمه آمد و فریاد زد: ای آل بکر بن وائل، آیا دختران پیامبر را غارت می کنند و جامه های شان را می برند و شما تماشاگرید ؟ لا حُکمَ إلاّ للّهِ یا لَثاراتِ رسولِ اللهِ؛ حکمی جز حکم خدا نیست بیایید برای خدا خون خواهی کنید . هزاران نفر که صدای او را شنیدند نه تنها پاسخی به درخواست او ندادند، بلکه وی را از ادامه راه بازداشتند، به طوری که شوهرش دستش را گرفت و نگذاشت که او به سوی غارت گران حمله کند. شعار: « یا لثارات رسول الله » از نظر تاریخی و سیاسی بسیار مهم است، زیرا این شعار بیان گر این است که رویارویی، در اصل میان امویان منافق و اسلام اصیل محمدی است. در آن مقطع این نخستین گام پیروزی نهضت حسینی و جدایی اسلام اموی از اسلام اصیل بود. هر چند صدای او را شوهرش در آن روز خاموش کرد، اما این فریاد در همه قلب های سالم جای خود را باز کرد و ماندگار شد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا ص ۲۷۵ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 نوار، همسر خولی نوار و به قولی عیوف همسر خولی، از شیعیان امام حسین علیه السلام بود. او اهل بیت علیهم السلام و دوستداران آن ها را دوست می داشت و از دشمنان آن ها بیزاری می جست. افزون بر این، او از تعصب قومی و قبیله ای که بسیاری از عرب ها گرفتارش بودند بر کنار بود. از این رو، در برابر عمل زشت شوهرش که شرکت در سپاه ابن زیاد و جنگ با امام حسین علیه السلام بود، به شدت ناراحت شد و دشمنی او را در دل گرفت. پس از شهادت امام حسین و یارانش، عمر سعد، خولی بن یزید اصبحی و حمید بن مسلم را مأمور بردن سر امام از کربلا به کوفه نزد ابن زیاد کرد. سید هاشم بحرانی می نویسد: چون سر امام حسین را نزد عبید الله بردند، خولی بن یزید اصبحی را فرا خواند و گفت: این سر را ببر تا وقتی من آن را طلب کنم. وی گفت: فرمان بردارم. او سر را گرفت و به خانه اش برد. وی دو زن داشت. یکی از آنان از قبیله مضر بود. نخست نزد او رفت. زن پرسید: این چیست ؟ گفت: سر حسین بن علی است و دارایی دنیا در آن نهفته است. گفت: مژده باد تو را که فردای قیامت جدّش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله با تو دشمنی خواهد ورزید. آن گاه گفت: به خدا سوگند ! تو دیگر شوهر من نیستی و من هم زن تو نیستم. سپس عمودی آهنین برداشته و بر سر شوهرش کوبید و او را ترک کرد. او به خانه زن ثعلبیه رفت. او نیز پرسید: چه همراه داری ؟ گفت: سر یک شورشی که بر عبید الله شوریده است. گفت: نامش چیست ؟ او از ذکر نام خودداری کرد و بعد آن را روی خاک گذارده طشتی روی آن نهاد. شبانه زنش از خانه بیرون رفت و دید نوری از سر به سوی آسمان می تابد .... سپس شوهرش اقرار کرد که آن سر حسین بن علی علیه السلام است. او پس از آن بی هوش شده بر زمین افتاد و چون به هوش آمد، گفت: وای بر تو، ای بدتر از مجوس ! تو محمد را به سبب خاندانش آزرده ای. آیا از خدای آسمان و زمین نمی ترسی که دنبال جایزه سر فرزند سرور زنان عالم هستی ؟ آن گاه با چشم گریان او را ترک کرد. وی سر را برداشت، در دامن گذاشت و آن را می بوسید و می گفت: خداوند قاتل تو را لعنت کند و جدّت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله با او دشمنی بورزد. سپس خوابی را نقل می کند و پس از آن می گوید: وقتی که خولی خواست سر را پیش ابن زیاد ببرد، زنش گفت: وای بر تو ! من دیگر با تو زندگی نخواهم کرد. مرا طلاق بده. خولی گفت: سر را به من بده و هر کار خواستی بکن. زن گفت: نه به خدا سوگند ! آن را به تو نمی دهم. پس زن را کشت، سر را برداشت و به نزد ابن زیاد برد . هنگامی که مختار قیام کرد « نوار » همسر خولی که دشمن تر از شوهرش در نزد او کسی نبود کسانی را که برای دست گیری خولی آمده بودند، راهنمایی کرد تا هر چه زودتر او را به سزای اعمالش برسانند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا ص ۲۷۸ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 درة الصدف یکی دیگر از زنانی که به نهضت حسینی یاری رساند، دره الصدف دختر عبدالله بن عمر انصاری است. او از زنان دلیر شیعه و از دوستداران اهل بیت بود. پدر دره الصدف نیز از شیوخ شیعه بود. از این رو، وقتی از شهادت امام حسین و عبور کاروان اسیران به همراه سر امام حسین و یارانش از شهر حلب آگاه شد، به شدت گریست و اشعار زیر را در سوگ امام و یارانش سرود: قَلَّ العزاءُ و فاضَتِ العینان و بُلِیَت بالأرزاء و الشجان قَتلوا الحسینَ و سیّروا لنسائه حرمَ الرسولِ بسائر البلدان مَنعوه من ماءِ الفرات بکربلا و عَدَت علیه عصابةُ الشیطانِ دره الصدف وقتی که دید حال پدرش منقلب شده به او گفت: ای پدر ! پس از شهادت اهل هدایت، خیری در زندگانی دنیا نیست. به خدا سوگند ! مردم را خواهم شوراند و اسیران و سر مبارک امام را از آنان می گیرم و آن را در خانه خود به خاک سپارم، تا افتخاری برای من باشد. سپس دره الصدف، خروج کرد و مردم حلب و پیرامون آن را به یاری طلبید. در پی این دعوت گروهی به او پیوستند. مورخان تعداد زنانی را که به یاری او شتافتند هفتاد نفر نوشته اند، که همگی لباس رزم بر تن کرده به سمت دشمن و کاروان اسیران به حرکت در آمدند و با طلوع آفتاب که نخستین علامت را دیدند و صدای گریه کودکان و نوحه سرایی و شیون زنان را شنیدند، آنان نیز گریستند. در این زمان از سنگرهایی که پناه گرفته بودند به شناسایی دشمن پرداختند و سپس به آنان حمله کردند. دره الصدف با وجود یاری برخی از قبایل عرب، در جنگی نابرابر به شهادت رسید. پس از آن دیگران پراکنده شدند . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا ص ۲۸۲ @zananetamadonsaz
زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 #روز_سی_و_ششم #ویژه #زنان_عاشورایی نوار، همسر خولی نوار و به قولی عیوف همسر خولی، از شیعی
در میان کوفیان و شامیان، زنان با فضیلتی بودند که بر خلاف همسران خود حاضر نشدند از سپاه ابن زیاد جانب داری کنند؛ حتی گروهی از آنان به حمایت از امام پرداخته اسیران اهل بیت را یاری دادند و از حقانیت آن ها دفاع کردند. آنان وقتی دریافتند که همسران شان با امام و یاران او جنگیده اند، با شجاعت آنان را نفی و طرد کردند. این زنان به عاشورائیان عاطفه و محبت نشان دادند و با این کار، نام خود را جزء همراهان حسینی ثبت کردند. از جمله: ام عبدالله دختر حارث همسر کعب بن جابر ام حبیبه که در کتاب به سرنوشت ایشان اشاره شده است.
🏴🏴🏴 زنان قبیله بنی اسد بنی اسد از قبایل بزرگ عرب و مشهورترین آن ها نزد شیعیان است. این قبیله از سلحشورترین قبایل عرب به شمار آمده و تاریخ درخشانی در جاهلیت و اسلام دارند. در قیام امام حسین علیه السلام بنی اسد به سه گروه موافق و مخالف و بی طرف تقسیم شدند. از سران موافق که در روز عاشورا در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند حبیب بن مظاهر اسدی، انس بن حرث کاهلی، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر صیداوی و ... بودند. از مشهورترین سران مخالف بنی اسد در روز عاشورا حرملة بن کاهل اسدی، قاتل فرزند شیرخوار امام حسین، علی اصغر بود. گروه سوم در سرزمین غاضریه در کنار نهر علقمی در شمال شرقی کربلا سکونت داشتند که بی طرفی برگزیده بودند. آنان از سوی حبیب بن مظاهر به یاری امام فراخوانده شدند. هر چند تعدادی از آنان با حبیب همراه شدند، خیلی زود در برابر لشکر ابن زیاد صحنه را ترک کردند. پس از شهادت امام و یارانش، برابر برخی از نقل ها زنان بنی اسد گذرشان به میدان جنگ افتاد. آنان وقتی که اجساد شهیدان کربلا را در زیر آفتاب تابان دیدند، سخت تحت تأثیر قرار گرفتند و به غاضریه برگشته مردان را جهت دفن اجساد شهیدان خبر کردند. ولی از ترس ابن زیاد، مردان آن ها حاضر به این کار نشدند، لذا زنان بنی اسد خود بیل و کلنگ و زنبیل و حصیر بر داشتند و به سمت کربلا حرکت کردند. پس از زمانی کوتاه وجدان مردان بنی اسد بیدار شد و به خود آمدند و به دنبال زنان حرکت کردند تا در دفن شهدا همکاری کنند. در برخی از مقاتل آمده است که بنی اسد برای دفن شهیدان کربلا حیران و سر گردان بودند، امام سجاد علیه السلام به سوی آنان آمد و با راهنمایی او اجساد شهیدان را به خاک سپردند. در آن روز صدای ناله زنان و مردان بلند و اشک ها همانند سیل سرازیر بود. زن های بنی اسد موهای خود را پریشان کرده به صورت خود لطمه می زدند. حرکت بنی اسد، نخستین جنبش مخالفت و عصیان علیه ابن زیاد و بنی امیه پس از رویداد کربلا به شمار می آید. این فداکاری آنان سبب شهرت آن ها نزد شیعیان جهان گشت و از همان زمان تا عصر حاضر شیعیان به دیده احترام به قبیله بنی اسد می نگرند و در طول تاریخ در مجالس حسینی همواره از آنان ستایش شده است. از دیر زمان تا عصر حاضر در روز سوم امام حسین علیه السلام در کربلا دسته ای به نام بنی اسد که زنان در مقدمه با بیل و کلنگ سپس مردان در دنبال زن ها نمایش دفن اجساد شهدای کربلا را می دهند. دسته بنی اسد از دسته های معروف شیعیان در کربلاست . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۲۸۵-۲۸۷ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 بانو امّ سلمه همسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از زنان خردمند عصر خویش به شمار می رفت و نزد آن حضرت جایگاه خاصی داشت. وی در بین زنان آن حضرت، پس از خدیجه از احترام خاصی برخوردار بود. پیامبر از فضایل و دین داری او بسیار سخن می گفت. ام سلمه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز همواره به خاندان پیامبر عشق می ورزید و بی پروا از ولایت و امامت امیرمؤمنان علیه السلام و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله دفاع می کرد و حقایقی را که به صورت حدیث یا شأن نزول آیات درباره ولایت و مقام امامان معصوم به یاد داشت، در جامعه خفقان زده پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بازگو می کرد و از گفتن فضایل امام علی علیه السلام و فرزندانش دریغ نمی ورزید. وی از مخالفان سر سخت معاویه بود و در نامه ای از برنامه های معاویه در سب و لعن علی علیه السلام انتقاد کرد و وی به عایشه نیز در جنگ با علی علیه السلام هشدار داد . وی به اندازه ای مورد اعتماد امامان معصوم علیه السلام بود که امام حسین علیه السلام پیش از سفر به کربلا، علم و سلاح و ودایع امامت را به او سپرد تا از بین نرود و فرمود: "هرگاه بزرگ ترین فرزندم نزد تو آمد و مطالبه کرد آنچه به تو داده ام، به او تحویل بده." و ایشان به امام سجاد علیه السلام تحویل داد. به روایت ابن عساکر، عصر عاشورا اهل مدینه از خانه امّ سلمه صدای شیون شنیدند، وقتی علت آن را جویا شدند، فرمود: در عالم رؤیا پیامبر صلی الله علیه و آله را دیدم که غبارآلود و خسته بود. وقتی علت را از آن جناب پرسیدم، فرمود: اینک از کربلا برمی گردم و شاهد شهادت فرزندم حسین علیه السلام بودم. امّ سلمه می گوید: چون از خواب بیدار شدم به سوی تربت کربلا دویدم، دیدم که خاک خون تازه شده است. دانستم که حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسیده است . به همین جهت می توان گفت: ام سلمه نخستین کسی است که در مدینه هم زمان با شهادت امام حسین علیه السلام برای آن حضرت سوگواری و عزا داری کرد و بنی هاشم و غیر آنان به تسلیت گویی او که تنها همسر باز مانده پیامبر بود، می رفتند. در دنباله خبر ابن عساکر آمده است که امّ سلمه، پس از نقل خواب خود با شگفتی فرمود: آیا این باور کردنی است و مردم این کار را انجام داده اند ؟ خداوند خانه ها و قبرهای آنان را پر از آتش کند. سپس به گونه ای گریه کرد که بی هوش شد. عمر ام سلمه طولانی بود، اما خبر شهادت امام حسین علیه السلام بر او بسیار گران آمد. از این رو پس از آن واقعه در مسجد النبی خیمه زد و در آن نشست و لباس سیاه پوشید . برخی نوشته اند که از شدت حزن و ناراحتی، پس از واقعه کربلا مدت اندکی زنده بود. در برخی گزارش ها آمده است: وقتی اهل بیت به مدینه رسیدند، مردم سوگوار رحلت ام سلمه، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بودند که یک ماه پس از شهادت آن حضرت در ۸۴ سالگی از دنیا رفته بود . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۳۰۱-۳۰۴ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 بانو ام البنین نام وی فاطمه فرزند حزام بن خالد و از قبیله کلاب است . او از زنان صدر اسلام، ادیب و شاعری فصیح است و نزد مسلمانان جایگاه ویژه ای دارد و از خانواده ای ریشه دار و دلاور بود. علی علیه السلام به سبب اهداف بلندی که آثارش در کربلا ظاهر شد، او را به همسری خود برگزید که ثمره آن چهار فرزند به نام های عباس، جعفر، عبد الله و عثمان بود. این بانو هر چند در کربلا حاضر نبود، ولی همه فرزندان خود را به آستان حسینی تقدیم کرد. پرچم دار امام حسین علیه السلام از دامان پاک او بود. افزون بر این، وی با مرثیه سرایی و سوگواری در شهر مدینه یاد شهیدان کربلا را زنده نگه داشت. هنگامی که بشیر به مدینه آمد و اخبار کربلا را به مردم مدینه رساند، به حضور ام البنین نیز رسید و برای این که به تدریج او را از شهادت فرزندانش آگاه کند، فرزندان وی را یکی یکی نام برد. ام البنین هر بار می گفت: أخبِرنی عن أبی عبدِالله الحسینِ، أولادی ومَن تحتَ الخَضراء کلّهم فداءً لأبی عبدِالله الحسینِ؛ از حسین چه خبر ؟ فرزندانم و آنچه زیر آسمان کبود است همه فدای حسین باد !. وقتی که بشیر خبر شهادت امام حسین را داد، با آهی سوزان و گریه ای جان سوز گفت: بشیر با این خبر بندهای دلم را پاره کردی . این گونه برخورد بیانگر معرفت بالای این بانوی بزرگوار به امامت و ولایت است و نیز نشانه ای است از ایمان قوی و شیفتگی او به امام و حجت خدا. نقل شده است که زینب پس از ورود به مدینه به دیدار ام البنین رفت و شهادت فرزندانش را به وی تسلیت گفت . این از جایگاه ویژه ام البنین در نزد زینب حکایت دارد. ام البنین همه روزه همراه نوه اش عبید الله بن عباس به بقیع می رفت و برای فرزندانش سوگواری و مرثیه سرایی می کرد. مردم مدینه به ویژه زنان گرداگرد او جمع می شدند و با او هم نوا می شدند. گریه و مرثیه سرایی او چنان جان سوز بود که دوست و دشمن را به گریه وامی داشت. چنان که نوشته اند مروان با قساوت قلبی که داشت گریه می کرد . او را ادیب و شاعری فصیح و اهل فضل و دانش دانسته اند . ایشان نخستین کسی است که در سوگ حضرت عباس و دیگر فرزندانش مرثیه سروده است. هنگامی که زن ها به او تسلیت می دادند و می گفتند: ای ام البنین ( ای مادر پسرها ) خدا به تو صبر و تحمل بدهد، او در پاسخ آن ها چنین می سرود: ای زنان مدینه دیگر مرا ام البنین نخوانید که با این نام مرا به یاد شیران بیشه شجاعت می اندازید. مرا فرزندانی بود که به سبب وجود آن ها، مرا مادر پسرها می گفتند، ولی اکنون صبح کردم که دیگر برای من فرزندانی نیست. چهار باز شکاری داشتم که آن ها را آماج تیر قرار داده با قطع کردن رگ گردن شان کشتند. دشمنان با نیزه های خود، بدن پاک آن ها را قطعه قطعه کردند. هر چهار پسرم با بدن چاک چاک به روی خاک گرم کربلا افتادند. کاش می دانستم آیا چنین است که به من خبر دادند که دست عباس را از بدن جدا کردند. اشعار دیگری نیز در مدارک یاد شده درباره شجاعت حضرت عباس و دیگر فرزندان شهیدش به ام البنین منسوب است. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا صص ۳۰۵-۳۰۷ @zananetamadonsaz
با تشکر از آقای محمدصادق مزینانی و موسسه بوستان کتاب و مجموعه پژوهان که فرصت مطالعه در زمینه نقش بانوان در قیام عاشورا را فراهم نمودند. از همراهان عزیز کانال دعوت می کنم که کتاب را کامل مطالعه بفرمایند. مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/1904-نقش-زنان-در-حماسه-عاشورا لینک اپلیکیشن: https://pajoohaan.ir/document/m3k56gzqvdgbaowy
🏴🏴🏴 🏴 شکر خدای که توفیق حاصل شد و چهل منزل، در سایه سار لطف بانوی علمدار مکتب عاشورا، چشم و دل را مهمان نام و یاد چند تن از بانوانی کردیم که به تاسی از عقیله بنی هاشم در راه دفاع از جبهه حق، درنگ نکردند و بر صفحه تاریخ نقشی ماندگار زدند. 🏴 اگر صدای شمشیر مجاهدان راه حق در غروب سرخ روز عاشورا خاموش شد، روایت ویژه و زنانه ای آغاز گشت و بر حقانیت مکتب اسلام مهری جاودانه زد. 🏴 اربعینی در حضور یاد زنان عاشورایی نفس زدیم ولی آنچه گفتیم و شنیدیم قطره ای از دریای بی کران نهضت سرخ حسینی است. 🏴 ان شاءالله که همگی از پیروان واقعی مجاهدان راه حق باشیم و خداوند در شناخت و نشر معارف مکتب توحید توفیقمان دهد. @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالروز رحلت بانو سلام الله علیها، مشعل معرفت و دانش و اسوه استقامت زنان عاشورایی تسلیت باد. @zananetamadonsaz
هدایت شده از زنان تمدن ساز تاریخ
بسم الله الرحمن الرحیم زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها در روز یکشنبه @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
💐💐💐با تبریک ایام مبارک ماه ربیع الاول 🌹🌹🌹 ان شاءالله از امروز کانال، روال قبلی خود را در پیش می گیرد. تشکر از همراهی شما
ا🌼✨🌼✨🌼✨🌼 🌸🌸🌸مبارک است، مادر🌸🌸🌸 ❇️ از بزرگان مکه کسی نمانده بود که به خواستگاری خدیجه(س) نرفته و مهریه های سنگین پیشنهاد نکرده باشد. حتی از طرف پادشاه یمن نمایندگانی به خواستگاری خديجه آمده بودند و وی می توانست به سادگی ملکه یمن شود، اما او به همه آنها پاسخ منفی داده بود. (کتاب بانوی اول، سید محمدتقی موحد ابطحی) ♥️ او دل در گرو ایمان داشت و همین، سعادتمندی او را تضمین نمود. نور وجود محمدامین(ص) یتیم جوان و بی پشتوانه مکه بیش از ثروت و قدرت قریشیان و ملوک از او دل برده بود. ☀️ دهم ربیع الاول سال ۲۵ عام الفیل، آن روز نورانی که بانو خدیجه(س) عروس خانه محمدامین(ص) شد و بر دنیای تاریک و پر فخر جاهلیت پشت پا زد، خداوند او را طاهر و صادق نامید و منادی از آسمان ندا کرد: 💌 همانا خداوند متعال دو طاهر و دو صادق را به ازدواج یکدیگر در آورده است. (بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد ‏۱۶، صفحه ۷۲) 💠 خدیجه (س) بانوی بی همتا و والامقام قریش، درباره یار این چنین سروده و جان و مال به فدای راه حق نموده است: 🔅 فها أنا محسوب عليكم بأجمعي 🔅 و روحي و مالي يا حبيبي فداكم 🌸 پس بدانید همه چیز من به حساب شما گذاشته شده است و ای حبیبم! مال و روح من همه فدای شما باد. (بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد ‏۱۶، صفحه ۲۵) 🌸 ایشان با ایمان و عمل صالح خود، حقیقتا تنها کُف و همتای رسول الله (ص) در دوران حیاتشان بود. ✅ به همین دلیل تا زمانی که حضرت خدیجه (س) در قید حیات بودند؛ حضرت رسول (ص) همسر دیگری برنگزیدند و تا آخر حیاتشان نام و یاد و مدح حضرت خدیجه (س) از قلب و زبانشان باز نماند. ☀️ حضرت خديجه (س) تنها بانويى است كه نسل طيّب وطاهر حضرت رسول أكرم (ص) از او باقى ماند. و چه سعادتی بالاتر از این؟ و رسول الله (ص) ایشان را وِعاء و ظرف نور امامت توصیف نمودند. به راستی که طاهره ای که در دوران پر از جهل و تاریکی مکه، اسوه پاکی و ایمان و عفاف است، شایسته چنین مقام والایی است. ❇️ این بانوی مکرمه دارای مال و مکنت فراوان بود ولی هیچ دلبستگی به سیم و زر دنیا نداشت و همه آن اموال را تقدیم جانان کرد. و این چنین با استقامت، عمر و مال و جان خود را فدای راه حق نمود و خداوند او را بر جهانیان برگزید. 🌼✨🌼✨🌼✨🌼 @zananetamadonsaz
زنان تمدن ساز تاریخ
ادامه دارد....
ادامه ارائه مربوط به بانو سلام الله علیها:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 ا🌿☀️ ا🌿 3⃣1⃣ اهل ایمان علمای شیعه همگی اعتقاد دارند که اجداد پیامبر تا حضرت آدم و حوّا سلام الله علیهم مؤمن و موحّد بوده اند و به آیات و روایات متعدّدی در این اعتقاد، استناد می کنند. از آن جمله علّامه مامقانی در شرح حال حضرت آمنه می نویسد: از ضروریّات مذهب شیعه این است که اجداد پیامبر از طرق پدر ومادر مشرک نبوده و ناپاکی شرک آنان را نیالوده است و آنان تا حضرت آدم موحّد و یکتاپرست بوده اند. و علمای محقّق اهل سنّت بر خلاف نظر برخی که والدین پیامبر را مشرک می دانند، با تمسّک به قرآن و سنّت، ایمان آن بزرگواران را ثابت کرده اند. 🌿 🌿☀️ 🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 سلام الله علیها @zananetamadonsaz
ا🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 ا🌿☀️ ا🌿 4⃣1⃣ دعا برای مادر 💎حضرت رسول الله (ص) فرمودند: 🖌همانا من درباره چهار نفر بخشش را از خداوند طلب کرده ام. و اگر خداوند اراده کند آن ها را به من می بخشاید. مادرم آمنه، پدرم عبد الله، عمویم ابوطالب (پدر حضرت امیر المومنین علیه السّلام) و مردی از انصار که بین من و او پیمانی برقرار بود. خداوند حضرت محمّد مصطفی (ص) را از دوستی با کافران و دعا و شفاعت برای ایشان نهی نموده است. پس این روایت بر ایمان و اعتقاد به توحید این افراد دلالت می کند. 📙بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد۱۵، صفحه۱۰۸، حدیث۵۱ 🌿 🌿☀️ 🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 سلام الله علیها @zananetamadonsaz
ا🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 ا🌿☀️ ا🌿 5⃣1⃣ زن بهشتی 🔰 امام صادق (ع) فرمودند: 🖌 جبرئيل بر حضرت رسول الله (ص) نازل گرديد و عرض كرد: اى محمّد (ص) خداوند تو را سلام می رساند، و مى‏ فرمايد: 🖌 من آتش جهنّم را بر صلبی كه تو را نازل کرد، و شكمى كه تو را حمل كرد، و دامنى كه سرپرست تو گرديد، ممنوع ساختم. 🖌 امّا صلبی كه تو را آورد عبد اللَّه فرزند گرامى عبد المطّلب است، و شكمى كه تو را حمل كرد آمنه دختر وهب مى‏ باشد، و دامنى كه تو را سرپرستى نمود ابو طالب پسر عبد المطّلب و فاطمه دختر اسد می باشند. 💎 پس ایشان اهل توحید و ایمان به حضرت رسول الله (ص) بوده اند. 📕 معاني الأخبار، شیخ صدوق، صفحه ۱۳۶، حدیث ۱ 🌿 🌿☀️ 🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 سلام الله علیها @zananetamadonsaz
ا🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 ا🌿☀️ ا🌿 6⃣1⃣ حمل اشرف مخلوقات 💫 خانم آمنه درباره حمل حضرت رسول الله (ص) فرمودند: چون باردار شدم، آن را احساس نكردم و در دوران باردارى ثقل حمل (كه معمولاً بر زنان عارض می شود) بر من عارض نشد. 💫 و در خواب ديدم كه كسى نزد من آمد و گفت: خير الانام در رحم تو است. 📕 كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، جلد ‏۱، صفحه ۱۹۶ 🌿 🌿☀️ 🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿☀️🌿 سلام الله علیها @zananetamadonsaz