eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.9هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
قدرت و سلطنت مطلق خداوند لذا معصوم در فقره دعا می‌فرماید: « سُبْحَانَکَ لاَ یَنْقُصُ سُلْطَانَکَ مَنْ أَشْرَکَ بِکَ، وَ کَذَّبَ رُسُلَکَ» [۲] . یعنی: منزّه و مبرائی تو از شریک، زیرا که ناقص نمی نماید سلطنت و استیلای کلیه تو را کسی که شریک قرار داده برای تو، و آن که تکذیب نموده به انبیاء تو، همان مشرک در عین اشراکش مسخّر و منقاد در تحت اراده و مقهور در حیطه تصرّف و غلبه امر تو است ؛ چه از جمله اسماء حقّ تعالی « یا جبّار » است، و هو الذی یجبر الخلق و یقهرهم علی بعض الأمور التی لیس لهم فیها اختیار علی الردّ و التغییر [۳] . و الجبّار من أوزان المبالغة، أی عظیم الشأن فی ملکه و سلطانه، کما قال فی کلامه المجید: « وَ لاَ تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ کُلُّ شَیْ ءٍ هَالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ [۴] »، یعنی دعا و استغاثه و تذلّل ننمائید با تصدیق و عقیده به مطاع و مؤثّر حقیقی مؤثّر دیگری را از مخلوق او، زیرا که نیست مؤثّر و معبودی بالحقیقه در دار وجود الاّ هویت صرفه. و تمام اشیاء که در نظر وهم و لحاظ ظاهری ذی اثر و ذی حیات می‌نماید، در متن واقع هالکند، و ظاهر و هویدا نیست بالفعل الاّ ذات خدا و وجه او که وجود منبسط باشد بر هیاکل موجودات که مبدأ آثار است، و ابداً عدم بر او روا نیست ؛ چه کلّ ما ثبت وجوده، امتنع عدمه له. ---------- [۲]: ۱ - اصل: برسلک. [۳]: ۲ - اصل: التغیر. [۴]: ۳ - سوره مبارکه قصص، آیه ۸۸. الحکم یعنی: حکم و اثر أزلاً و ابداً از برای او است تعالی، و اشاره به آن - که همان کافر و جاحد و مشرک که به ظاهر بشریت و عوالم تکلیف منکر صانع و خارج از اوامر تشریعی حقّ است، به حسب باطن و تکوین تمام حرکات و سکنات و آثار او بر وفق اراده حق و مقهور و مغلوب در تحت اوامر قضا و قدر، و به مقتضای: « لا مؤثّر فی الوجود إلاّ اللّه »، به منزله آلات و ادوات ظهور آثار فاعلیه حقّ اند - این آیه کریمه است: « إِلاَّ أَسْمَآءً سَمَّیْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَ ءَابَآؤُکُمْ مَا أَ نْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوآاْ إِلاَّ إِیَّاهُ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمْ وَلکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَیَعْلَمُونَ [۱] »، یعنی نیستند این ماهیات و اعیان موجودات مگر اسمائی بی مسمی، و صفاتی بی ذات نازل نشده [۲]، نکرده است خدا به آنها سلطنت، و حقیقت و اثری، و نیست حکم و اثر الاّ از برای خدا، که امر کرده است به حسب تکوین که عبادت و اطاعت و تذلّل ننمایند إلاّ او را، از باب آن که تضرّع و ابتهال به هر شی ء در حاق واقع ابتهال به حقّ تعالی است. این است آن دین قیّم ؛ یعنی آن طاعت قائم دائم که ابداً إباء و عصیان بر نمی دارد، به خلاف اوامر تکلیفی تشریعی که قابل اطاعت و اتیان و اباء و عصیان است. « وَلکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَیَعْلَمُونَ»، یعنی پی بردن به این مرتبه از توحید تکوینی که کلّ را مسخر و منقاد در تحت اوامر و نواهی خدا دانستن، علم او خاصّ به طبقه انبیاء و اولیاء و کمّلین از اتباع آنها است، و اکثر ناس از علم به او محرومند، لذا حق تعالی به واسطه تنبیه و ارشاد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم در اوّل امر به این مقام از توحید و مغلوبیت تمام در حیطه نفوذ امر غالب خود برای تسلیه او می‌فرماید: « وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَی الْهُدی فَلاَ تَکُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِینَ [۱] »، به آن که خود آنها را به اراده و استقلال خود قادر در عدم قبول ایمان دانی، چه: «فَإِنَّ اللّه َ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ و یَهْدی مَنْ یَشاء [۲] ». این است که معصوم در فقره دعا عرض می‌نماید: ---------- [۱]: ۱ - سوره مبارکه یوسف، آیه ۴۰. [۲]: ۲ - هکذا در اصل. [۱]: ۳ - سوره مبارکه انعام، آیه ۳۵. [۲]: ۴ - سوره مبارکه فاطر، آیه ۸. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
ستارگان ستاره شناسان روحانی که برترند از کسانی که رصد بندی جسمانی می‌نمایند. آنچه آن ستاره شناسان از سعد و نحس ستارگان، صعود و هبوط و احکام ستارگان روحانی بیان می‌کنند پیروی کن. گشایش در حدیث آمده است چیزی از امور دینی مردم برای اصلاح امور دنیای آنان رها نمی شود مگر اینکه خدا سخت تر آن را بر آنان می‌گشاید. نفْس کمیل می‌گوید: از علی علیه السلام خواستم نفس را برایم تعریف کند. فرمود: کدام نفس را می‌خواهی بشناسی؟ گفتم: غیر از نفس واحده چیزی هست؟ فرمود: آری نفس بر چهار گونه است، نامیه نبانیه، حسیه حیوانیه، ناطقه قدسیه، کلیه الهیه، هر کدام پنج قوه و دو خاصیت دارند. قوای نفس نامیه نباتیه عبارتند از: (ماسکه، جاذبه، هاضمه، دافعه، مربیه) و دو خاصیت آن زیاد و نقصان و مرکز آن کبد است. قوای نفس حسیه حیوانیه عبارتند از: (گوش، چشم، بویایی، چشایی، لامسه) و دو خاصیت آن رضا و غضب و مرکز آن قلب است. قوای نفس ناطقه قدسیه عبارتند از: (فکر، ذکر، علم، حلم، بزرگی) و دو خاصیت آن نزاهت و حکمت و مرکز فعالیتی ندارد و شبیه ترین به نفوس ملکیه است. قوای نفس کلیه الهیه عبارتند از: (بقاء در فنا، نعمت در شقا، عزت در ذلت، فقر در غنا، صبر در بلا) و دو خاصیت آن رضا و تسلیم است، مبدأ این قوه خداست (B وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی [۱] ) و (B یٰا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ اِرْجِعِی إِلیٰ رَبِّکِ رٰاضِیَةً مَرْضِیَّةً [۲] ). عقل وسط همه ی اینها است. ---------- [۱]: ۱) - حجر، ۲۹. [۲]: ۲) - فجر، ۲۷ و ۲۸. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
۴۸- نمازهای مستحب (نوافل) پرتوی از اسرار نماز » نمازهای مستحب (نوافل) به جز نمازهای واجب روزانه (۱۷ رکعت)، نمازهای دیگری هم وجود دارد که انجام آنها مستحب است و بسیار ثواب دارد و چون این نمازها، اضافه بر نماز واجب است، به آنها نافله و نوافل گفته می‌شود (نقل، به معنای زاید و افزون است). تعداد رکعت‌های نمازهای مستحب، دو برابر رکعات واجب، یعنی ۳۴ رکعت است، بدین شرح: ۱- نافله نماز صبح، دو رکعت، قبل از نماز صبح. ۵ - نافله نماز عشاء، دو رکعت نشسته، بعد از نماز عشاء. ۶- نافله شب، یازده رکعت، پیش از اذان صبح، که هشت رکعت آن «نافله شب» نام دارد، دو رکعتش به نام «شفع»، و یک رکعت دیگرش به نام «وتر» است. (۴۶۲) در حدیث است که: نمازهای نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت پذیرفته می‌شود. (۴۶۳) با همه تأکید و تشویقی که درباره انجام نمازهای مستحبی است، ادای آنها باید از روی علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعی کند که ابتداء آمادگی روحی و علاقه و کشش قلبی بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد. امام رضا علیه السلام فرموده است: دل ها، گاهی اقبال و آمادگی دارند، و گاهی نه. عبادت را وقتی که دل‌ها آماده است انجام دهید. (۴۶۴) به همین دلیل، در نمازهای مستحب، برخی ارفاق‌ها و تسهیلاتی وجود دارد که در نمازهای واجب نیست. این آسان گیری، برای جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه: ۱- نماز مستحب را، هم می‌توان ایستاده خواند، هم نشسته. ۲- در نمازمستحب، می‌توان فقط سوره حمد را خواند وبه رکوع رفت. ۳- در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمی کند و نمازگزار می‌تواند تصمیم بر هر کدام بگذارد. ۴- انجام کم و زیادهای اشتباهی در نماز مستحب، سجده سهو ندارد. ۵ - برای نمازهای واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولی درباره نوافل، چنین دستوری نیست. این ساده گیری‌ها برای تشویق افراد به این عبادت‌های سازنده است. حتی اگر نماز مستحب را کسی در وقتش نتوانست بخواند، قضای آنرا می‌تواند انجام دهد، که در اینصورت، طبق حدیث، خداوند به فرشتگان مباهات کرده و می‌فرماید: به بنده‌ام بنگرید! چیزی را که بر او واجب نکرده ام، قضا می‌کند! (و در حدیث دیگری افزوده شده که: شما را شاهد می‌گیرم که او را آمرزیدم) (۴۶۵) در حدیثی آمده: نماز نافله، جبران کننده نواقصی است که در نمازهای واجب است. (۴۶۶) و... همچون صدقه ای است که انسان می‌پردازد. (۴۶۷) از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اگر کسی بین دوستان و آشنایان شما، کاهل نماز است، به او بگویید... @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌نماز و هر رفتار دینی یک انتخابه و این انتخاب در یک فرایند شکل میگیره 🔴راهکارهایی برای نمازخوانی کودکان و نوجوانان همراه با استاد ابراهیم اخوی کلیپ نماز @zandahlm1357
1.32M
🔴 مسائل شرط سوم 📖 محتوای ویس 👇 🔹 نحوه تعیین حد ترخص در شهرهایی که در پستی یا بلندی هستند. 🔹 نحوه تعیین حد ترخص در جایی که خانه و دیوار ندارد. 🔹حکم شکسته یا کامل بودن نماز در جایی که فقط یکی از معیار های حد ترخص وجود دارد. ذکائی @zandahlm1357
1.66M
🔴 تتمّه‌ی شرط سوم : 🔸«حدّ ترخص در پایان سفر» 📖 محتوای ویس 👇 🔹 مسافری که به وطن بر میگردد از چه زمانی میتواند نماز را کامل بخواند؟ 🔹حکم نماز پس از حد ترخص و پیش از رسیدن به شهری که میخواهد ده روز در آنجا بماند. @zandahlm1357