هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_247
و قال عليهالسلام
الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ.
امام عليه السلام فرمود:
رابطۀ سخاوت از خويشاوندى بيشتر است
شرح و تفسير
سخاوت، بهترين وسيلۀ ارتباط
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به يكى از آثار مهم كرم و سخاوت اشاره مىكند و مىفرمايد:«رابطۀ سخاوت از خويشاوندى بيشتر است»؛ (الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ) .
«اعطف» به معناى مايلتر و با محبتتر است و از مادۀ «عطف»(بر وزن وقت) گرفته شده است.
در بعضى از منابع لغت،«كرم» را بخشش توأم با سهولت و بدون سختگيرى گفتهاند، ازاينرو «كريم» كسى است كه به راحتى به افراد نيازمند بخشش مىكند.
توجه به اين نكته نيز لازم است كه در منابع لغت براى واژۀ «كرم» دو معنا ذكر شده است: نخست جود و بخشش و دوم شخصيت و شرافت و ممكن است كه هر دو به يك معنا بازگشت كنند، زيرا يكى از نشانههاى شخصيت و شرافت انسان، جود و بخشش است؛ ولى در هر حال معناى اين كلمه در گفتار حكيمانۀ بالا همان جود و بخشش است.
دانشمندان و شارحان نهج البلاغه براى اين كلام دو تفسير كردهاند: نخست اينكه تأثيرى كه كرم دارد بيش از تأثير خويشاوندى است، زيرا كرم جزء طبيعت شخص كريم است، ازاينرو بدون هيچ گونه تكلفى آن را اعمال مىكند؛ ولى خويشاوندى گاه در حدى نيست كه انسان را وادار به سخاوت و بخشش كند، بلكه ممكن است در بعضى از اوقات براثر ترس از سرزنش مردم يا ساير خويشاوندان باشد كه چرا فلان كس به برادر نيازمندش توجهى ندارد، بنابراين در بعضى از موارد، كرم خويشاوندان توأم با تكلف است در حالى كه كرم كريمان چنين نيست.
تفسير ديگر اينكه كرم و سخاوت سبب عطف توجه مردم به شخص كريم مىشود و چه بسا او را حتى بيش از برادر يا پدر و مادر خود دوست مىدارند و به تعبير ديگر آن رابطۀ عاطفى كه از كرم سرچشمه مىگيرد گاه قوىتر از روابط عاطفىاى است كه از خويشاوندى ناشى مىشود.
ممكن است هر دو معنا در كلام امام عليه السلام جمع باشد، هر چند معناى اوّل مناسبتر به نظر مىرسد.
در هر صورت پيام اين كلام حكيمانه اين است كه كريمان را در كار خود تشويق مىكند؛ از يك سو آنها را برتر از خويشاوندان مىشمارد و از سويى ديگر رابطۀ عاطفى آنها را با مردم بيش از رابطه خويشاوندان با يكديگر توصيف مىنمايد و اينها همه از آثار كرم است.
دربارۀ اهميت كرم و مقام كريمان روايات زيادى از معصومان عليهم السلام نقل شده است. دربارۀ اهميت كرم همين بس كه يكى از صفات بارز خدا كريم بودن است و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله كرم خويش را از همه برتر مىشمرد و مىفرمود:
«أنَا أكْرَمُ الْأوَّلينَ وَ الْآخِرينَ وَ لا فَخْرَ؛ من كريمترين اولين و آخرين هستم و افتخار هم نمىكنم (زيرا آن را وظيفۀ خود مىدانم)». ١
در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه فرمود:
«إِنَّ السَّخَاءَ شَجَرَةٌ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ لَهَا أَغْصَانٌ مُتَدَلِّيَةٌ فِي الدُّنْيَا فَمَنْ كَانَ سَخِيّاً تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا فَسَاقَهُ ذَلِكَ الْغُصْنُ إِلَى الْجَنَّة؛ سخاوت، درختى از درختان بهشت است كه شاخههاى آن در دنيا آويزان شده، هركس سخاوتمند باشد به يكى از اين شاخهها مىچسبد و او را به بهشت مىرساند». ١
در بعضى از احاديث ميان سخاوت و كرامت تفاوت ذكر شده و كريم بالاتر از سخى شمرده شده است همانگونه كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در حديثى مىخوانيم:
«الرِّجَالُ أَرْبَعَةٌ سَخِيٌّ وَ كَرِيمٌ وَ بَخِيلٌ وَ لَئِيمٌ فَالسَّخِيُّ الَّذِي يَأْكُلُ وَ يُعْطِي وَ الْكَرِيمُ الَّذِي لَا يَأْكُلُ وَ يُعْطِي وَ الْبَخِيلُ الَّذِي يَأْكُلُ وَ لَا يُعْطِي وَ اللَّئِيمُ الَّذِي لَا يَأْكُلُ وَ لَا يُعْطِي؛ انسانها چهار گونهاند: سخاوتمند و كريم و بخيل و لئيم. سخاوتمند كسى است كه هم خودش مىخورد و هم به ديگران مىبخشد و كريم كسى است كه خودش نمىخورد (و ايثار مىكند) و به ديگران عطا مىنمايد و بخيل كسى است كه خودش مىخورد اما چيزى به ديگرى نمىدهد و لئيم آنكس است كه نه خود مىخورد و نه به ديگرى مىبخشد». ٢
در حديث ديگرى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم كه فرمود:
«الْكَريمُ مَنْ بَدَأَ بِإِحْسانِهِ؛ كريم كسى است كه بىآنكه از او طلب كنند احسان مىكند». ٣
در تعبير ديگرى از همان حضرت عليه السلام آمده است:
«الْكريمُ مَنْ سَبَقَ نَوالُهُ سُؤالَه؛ كريم كسى است كه بخشش او بر سؤال و تقاضا پيشى مىگيرد»
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
برای تعویض گلدان #پدیلانتوس یاستون فقرات شیطان👿
✅پدیلانتوس گل مقاومیه
چند ساعت قبل از تعویض گلدون آب به گلتون بدید هم راحتر خاک از گلدون جدا میشه هم شوک کمتری بهش میرسه
✅سعی کن گلدون انتخابی کنید که یکی دو سایز بزرگ از گلدون قبلی باشه نه بزرگتر
خاک کاکتوس میخواد ، بعد از تعویض گلدون آبیاری اولیه از قارچ کش استفاده کن👏
ساقه های این گیاه بصورت زیکزاکی هستن
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐
❓❓❓❓❓❓❓
سوال کاربرعزیزمون دیگه جوابش اینجاببین👇😊
سلام روزخوش
این آدنیوم دوساله هست هیچ رشدی نداره فقط یابرگ درمیاره ویا میریزه❓
✅☘سلام به شما
تعویض خاک انجام بدید ، مخلوطی از خاک کاکتوس و کمی خاکبرگ
✅بعد از تعویض خاک آبیاری انجام ندید تا 5 ، بعد از 5 روزی خواستی آبیاری انجام بدید آبیاری اولیه از قارچ کش #کاربندازیم یا #مانکوزب نصف قاشق چایخوری در یک لیتر آب حل کن و بصورت آبیاری به خاکش بدید
✅ریزش برگ بخاطر آبیاری زیادی است سعی کنید آبیاری دیر به دیر انجام بدید یعنی با خشک شدن کامل خاک
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۴ حقوق شرعي: بخشي از حق الناس حقوق واجب شرعي است مانند خمس و زكات و كفاره كه بايد پرداخته شود. اما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ اذيت و آزار مردم:
اسلام روابط مسلمين را بر اساس مسالمت و رفق و مدارا با ديگران قرار داده و همگان را از اذيت و آزار مؤمنان برحذر داشته و آزار به ديگران را گناهي بزرگ بحساب آورده ميفرمايد: كسانيكه مردان و زنان مؤمن را بي آنكه مرتكب (عمل زشتي) شده باشند آزار ميرسانند قطعاً تهمت و گناهي، آشكار به گردن گرفته اند.
پيامبر (ص) فرمودند: مسلمان كسي است كه مسلمانان از دست و زبانش ايمن باشند.
و در روايت ديگر ميفرمايند: كسيكه مؤمني را اذيت كند مرا اذيت كرده است.
امام صادق عليه السلام ميفرمايد: اعلان جنگ بمن داده است كسيكه بندة مؤمن مرا اذيت كند.
حضرت علي عليه السلام ميفرمايند: مؤمن خود را در زحمت و سختي نگه ميدارد و مردم از ناحيه او در آسايش هستند. سفري كه اسباب اذيت پدر و مادر باشد حرام است و انسان بايد در آن سفر نمازش را تمام بخواند و روزه هم بگيرد.
۷ تهمت:
يكي از گناهان كبيره اي كه مربوط به حق الناس ميشود تهمت است. تهمت آنست كه درباره بردار مسلمان چيزي گفته شود كه در او وجود ندارد.
مثلاً گفته شود، فلاني دزد، خائن، چشم چران است در حاليكه او چنين نباشد: قرآن ميفرمايد: هر كسي خطا يا گناهي مرتكب شود سپس آنرا به گردن بي گناهي بيفكند باربهتان و گناه آشكاري را بدوش گرفته است.
امام صادق عليه السلام ميفرمايند: بهتان و تهمت زدن به بي گناه از كوههاي بزرگ، گناهش سنگين تر است.
رسول خدا (ص) فرمودند: كسيكه بمرد يا زن با ايمان تهمت بزند و درباره او چيزي بگويد كه در او نيست. خداوند روز قيامت او را برتلي از آتش قرار ميدهد تا از مسئوليت آنچه گفته است برآيد. تهمت زدن
بهر كسي حرام است و نسبت به مرده و هر كسي كه نمي تواند از خود دفاع كند گناهش بيشتر است.
۸ افشاگري و ريختن آبروي مؤمن:
يكي از گناهان كبيره كه حق الناس محسوب ميشود، ريختن آبروي مؤمن است بهر نحوي كه باشد خواه به مسخره كردن باشد خواه به عيب جويي و بدگويي وافشاگري.
لذا توجه باينكه مؤمن كسي است كه بندگي خدا را ميكند نه بندگي هواي نفس و شيطان را و از صراط مستقيم منحرف نمي شود و دائماً دستورات خداوند متعال و چهارده معصوم را چراغ هدايت خود قرار ميدهد. قرآن كريم درباره منافقاني كه دوست دارند زشتي در ميان مردم با ايمان شيوع يابد عذاب دردناكي را براي آنها وعده داده است. (سوره نور، آيه ۱۹)
بنابراين مؤمن واقعي علاوه بر اينكه خود مرتكب كار زشت و گناه نمي شود بلكه بكار زشت و گناهي كه از ديگران سر ميزند راضي نيست و نهي از منكر ميكند.
پيامبر (عليه السلام) به كعبه نگاهي كردند و فرمودند: چه با عظمت هستي و حرمت تو چقدر زياد است ولي حرمت مؤمن از حرمت تو بيشتر است. خداوند جان و مال و آبروي مؤمن را محترم شمرده است. (كشاف زمخشري، ج ۲، ص ۳۷۲)
پيامبر (ص) فرمودند: كسيكه خودداري كند از ريختن آبروي مردم خداوند عفو ميكند گناهان او را در قيامت و آبروي او را حفظ ميكند.
در جاي ديگر معصوم ميفرمايند: براي كارهاي مؤمن هفتاد توجيه در نظر بگير و بي ملاحظه بر كار او ايراد مگير، چون مؤمن واقعي در همه حال خدا را ناظر اعمال خود ميداند.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۴۵ 📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری 💠 قسمت بیست و هش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا