تکلم امیرالمؤمنین (علیه السلام) با اژدها
محمد بن یحیی و احمد بن محمد از جابر نقل کرده اند که حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
در زمانی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) ]در مسجد کوفه[ بر منبر بود، اژدهایی از طرف یکی از درهای مسجد روی آورد، مردم آهنگ کشتن آن را کردند، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فردی را فرستاد تا دست نگه دارند، مردم از کشتن آن خودداری کردند و او سینه کشان میرفت تا پای منبر رسید، برخاست و روی دمش ایستاد و به امیرالمؤمنین (علیه السلام) سلام کرد.
حضرت اشاره فرمود که بنشیند تا خطبه اش تمام شود، چون از خطبه فارغ گشت، متوجه او شد و فرمود: کیستی؟
گفت: من عمرو بن عثمان خلیفه شما بر طایفه جن هستم، پدرم مُرد و به من سفارش کرد خدمت شما آیم و رأی شما را بپرسم، اکنون نزد شما آمدم تا چه دستور دهی و نظر فرمایی.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: تو را به تقوای خدا سفارش میکنم و اینکه بازگردی و در میان جنیان به جای پدرت باشی و تو خلیفه من بر ایشان هستی. [۱]
این ماجرا در برخی مصادرِ دیگر از «حارث همدانی» این چنین نقل شده است:
روزی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مسجد خطبه جمعه میخواندند در این هنگام یک افعی از سوی «باب الفیل» با سری بزرگ تر از سر شتر، به سوی منبر به حرکت درآمد و مردم از روی ترس به دو سوی مسجد روی آوردند و خود را به سمت دیوار کشاندند، سپس افعی به راه خود ادامه داد تا از منبر بالا رفت و سرش را به نزدیک گوش امام (علیه السلام) رساند و گویا چیزهایی گفت و بعد پایین آمد و از همان راه بازگشت و چون به باب الفیل رسید ناپدید شد.
همه مردم مؤمن آن را از عجایب کار امام (علیه السلام) دانستند و منافقین آن را اثر سحر و جادو پنداشتند.
امام (علیه السلام) فرمود: ای مردم من ساحر نیستم، مسأله ای که مشاهده کردید، آثار وصایتی است که بر جنّ و انس دارم و پیامبر (صلی الله علیه و آله) مرا وصی خویش کرده است و این حیوان بیش از شما از من اطاعت میکند و او خلیفه من در میان آنها است، اکنون در میان جنیان درگیریهایی واقع شده که خون یکدیگر را ریخته اند و راه حکم و چاره را نمی دانستند، او از من سؤال کرد و من راه حق را
به وی نشان دادم و این تمثّلی که پیدا کرده بود، برای نشان دادن فضل من بر شما بود که او به این فضل آگاه تر از شما است. [۱]
----------
[۱]: . بصائر الدرجات ۱۱۷؛ الکافی ۱/۳۹۶؛ الخرائج و الجرائح ۲/۸۵۴؛ الفصول المهمه ۱/۴۰۱؛ مدینة المعاجز ۱/۱۳۷؛ بحار الانوار ۳۹/۱۶۴؛ مرآة العقول ۴/۲۹۶.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
یحیی بن معاذ گوید: دنیا شراب شیطان هاست، هرکه از آن بنوشد، چنان مست شود که هرگز بهوش نیاید، مگر وقتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آمرزش یا رضا
بادیه نشینی حلقه در خانه کعبه را به دست گرفته بود و میگفت: بنده ی تو در خانه توست. روزگارش گذشت و گناهانش باقی مانده است. شهوت هایش پایان یافته و آثار آنها بجا مانده است، از او خشنود باش. اگر از او خشنود نیستی او را عفو کن. چه بسیار که مولی بنده اش را عفو میکند ولی از او خشنود نیست.
مرگ
در نهج البلاغه آمده است: وقتی به پشت افتاده ای و مرگ در برابر توست، چه زودست ملاقات.
نیز امام علی علیه السلام میفرماید: همه ی امور در گرو تقدیر خود هستند تا اینکه مرگ بر همه چیره شود.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 22 🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانه ات را بشناس 23.MP3
4.6M
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 23
🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
🎬 جلسه 3️⃣2️⃣
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
👈برای آشنا شدن جوانان انقلابی با تحلیل های #تاریخی رهبری عزیز، در نشر این فایلها حتی با لینک خودتان، همکاری بفرمایید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
وقوع جنگ و شكست خفّت بار پيمان شكنان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) همراه با افراد و نيروهاى قبلى خود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامدهاى جنگ جمل
اگرچه اميرالمؤمنين (عليه السّلام) نخستين شورش دنياطلبان پيمان شكن را بر ضدّ حكومت حقّۀ خود درهم شكست، اما اين جنگ پيامدهاى منفى زير را نيز در برداشت:
۱. از بين رفتن قبح بيعت شكنى و شورش بر ضدّ خليفه.
۲. سوء استفادۀ معاويه حاكم ياغى شام از اين جنگ و تبليغ بر ضدّ اميرالمؤمنين (عليه السّلام) مبنى بر اين كه على بزرگان اصحاب پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) را كشت و قاتلان عثمان را پناه داد.
۳. سركوبى شورش بصريان، پايگاه و جايگاه اميرالمؤمنين (عليه السّلام) را در بصره متزلزل كرد. اگرچه بصريان پس از اين شكست، توبه كردند و مجدّداً با حضرت امير (عليه السّلام) بيعت نمودند، اما كينۀ آنها از على (عليه السّلام) تا پايان عمر مبارك آن حضرت باقى بود. در يك كلام اين شهر، ديگر شهر مطمئن و قابل اعتمادى براى حضرت على (عليه السّلام) نبود.
۴. سست شدن اطاعت مردم كوفه از فرمان هاى اميرالمؤمنين (عليه السّلام). بسيارى از كوفيان و مردم ديگر كه در سپاه حضرت على (عليه السّلام) بودند، پس از خاتمۀ جنگ، قصد غارت اموال مردم بصره و به غنيمت بردن آن و اسارت زنان و فرزندان آنها را داشتند. حضرت امير (عليه السّلام) مردم را از اين عمل بازداشت و فرمود: اين جنگ، جنگ با مسلمانان شورشى است. افراد سپاه به او اعتراض كردند و گفتند: چگونه خون آنها بر ما حلال است، ولى مال و زنانشان حرام؟ على (عليه السّلام) هر چه كرد آنها قانع نشدند. در آخر فرمود: اگر شما مجاز به اسارت زنان آنها هستيد، بگوييد عايشه سهم كدام يك از شما مى شود؟ [۲] آنها در برابر اين منطق شرمنده شدند و به ظاهر قانع گرديدند؛ اما به اين نتيجه رسيدند كه با على (عليه السّلام) بودن، از طرفى دردسر و برادركشى دارد و از سوى ديگر غنيمت و غارت ندارد. از اين رو در اطاعت از فرامين نظامى آن حضرت، به ويژه پس از جنگ صفّين بسيار كوتاهى كردند، تا اين كه گروه كثيرى از آنها به صورت خوارج در آمدند.
----------
[۲]: . اخبار الطوال، ص ۱۸۸ و نيز نگاه كنيد به: كوفه و نقش آن در قرون نخستين اسلامى، ص ۱۸۶ و على از زبان على (عليه السّلام)، ص ۱۰۵.
#تاریخ_تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
✅تصاویری از غسل برشنوم
در آیین زرتشت، غسلی وجود دارد به نام #بَرَشنوم (Barašnom / Barashnum). این غسل با ادرار گاو، خاک و آب انجام میشود و به همراه وِردها و دعاهایی که باید خوانده شود، روی هم رفته 9 شبانه روز طول میکشد و در تمام این ایام، شخص در حالتی شبیه قرنطینه قرار میگیرد.
🔻دکتر کتایون مزدا پور که خود زرتشتی نیز هست می نویسد :
🔹غسل برشنوم تا جنگ ایران و عراق بین زرتشتیان وجود داشته است.
🔹علت غسل برشنوم ناپاکی ذاتی است که هر انسانی با تولد به همراه دارد و فقط با غسل برشنوم این ناپاکی ذاتی برطرف می شود
ادیان و مذاهب در ایران باستان/کتایون مزداپور/نشر سمت /ص ۲۱۴
✅دلیل خرافاتی حکم برشنوم
🔹برشنوم غسل واجب زرتشتیان است که با ادرار گاو و آب و... در طی چند مرحله انجام می شود.
🔻اما دلیل این حکم چیست؟
در منابع مهم زرتشتی بیان شده است که چون بچه در شکم مادر است و خون حیض(دشتان) می خورد ناپاک است و تا غسل #برشنوم انجام ندهد از ناپاکی ذاتی که از شکم مادر بوده است پاک نخواهد شد.(علت حیض را اهریمنی می دانند)
هر زرتشتی وظیفه دارد تا 15 سالگی غسل برشنوم را انجام دهد.(در متون زرتشتی با تاکید فراوان برای انجام دادن غسل برشنوم نوشته شده است : سخت واجب است بر مرد و زن برشنوم کردن)
اگر کسی برشنوم نکند به هر چیزی دست نهد، پاکی از آن کاسته می شود و اگر طرف بمیرد، روان او پس از مرگ چنان بوی بدی داده که همه را فراری می دهد و در آن دنیا پشیمان خواهد شد.
جالبتر آنکه طرف اگر مُرد و برشنوم نکرده باشد و در آن دنیا گرفتار شود، چنانچه فرزندی داشته باشد که بجای پدر فوت شده برشنوم کند، مشکل پدر در آن دنیا حل می شود!!! (احکام عجب و غریب یکی پس از دیگری )
📚منبع :صدر نثر و صدر بندهش، تصحیح سید سعید رضا منتظری، نشر دانشگاه تهران، چاپ اول 1400، صفحه 136، 137 و 329
🔻گروه پژوهشی آرتا