eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.9هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهدا در کشور عزت‌وقدرت را رقم زدند/ باید از این قدرت‌ها در کشور صیانت کنیم 🔹رئیس‌جمهور در گردهمایی ائمه جمعه کشور: بعضی دولت‌ها کلماتی را برای عدالت و سازندگی انتخاب کردند که این‌ کلمات شعار کشورهاست نه گفتمان. 🔹گفتمان امری است که باید در کشور نهادینه شده باشد، من به عنوان یک سرباز باید در این میدان عمل‌کننده و اجرا‌ کننده گفتمان باشم. 🔹مردم انتظار دارند این گفتمان‌ها در جامعه، اجرایی شود. 🔹امروز مردم در عرصه‌های مختلف در کشور تولید قدرت کردند. شهدا اقتدار را برای کشور رقم زدند. 🔹ما باید بتوانیم از این قدرت‌ها صیانت و در جهت رفاه اجتماعی و رفع مشکلات کشور استفاده کنیم. @zandahlm1357
سلام بر اون فرماندهی که نیمه شب برای سرکشی وارد پادگان شد و سربازی رو دید که سر پست خوابش برده پتو رو‌ روی سرباز انداخت و تا آخر پست خودش جای سرباز، نگهبانی داد. با اون درجه نظامی و مقامی که داشت... @zandahlm1357
🔰 حرف روز ♻️ برنامه ۴۵ روزه برای انتخابات انتخابات اسفندماه چون اولین انتخابات پس از سال ۱۴۰۱ است، می‌تواند محلی برای طناب‌کشی بین جریان برانداز و تجزیه‌طلب با نیروهای اصیل انقلاب اسلامی باشد. برای اینکه در راند نهایی پیروز شویم و مشارکت حداکثری شکل گیرد، می‌توان اقدامات خوب و اجرایی را شکل داد که به مشارکت کمک کند؛ اما مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به مشارکت در این مدت کمک کند، دعوت چهره به چهره است. حال این سؤال مطرح است که چگونه چهره به چهره با نزدیکان‌مان صحبت کنیم؟ 🔹️گام اول: لیستی از نزدیکان‌مان تهیه وتنظیم کنیم. مشخص کنیم که فرد یا گروهی که می‌خواهیم با او صحبت کنیم در چه پارادایم یا چارچوب ذهنی است. برای اینکه بتوانیم مخاطبان‌مان را اقناع کنیم، باید متوجه باشیم که افراد پیرامون ما ممکن است در چهار گروه قرار داشته باشند: 1️⃣ انقلابی باشند. 2️⃣ ارزشی و دغدغه‌مندانه فکر کنند، اما منتقد باشند؛ یعنی به روندهای موجود نقد داشته باشند. 3️⃣ مخالف باشند، اما نسبت به برخی موارد مانند ایرانی بودن، رهبری نظام، اقتدار کشور یا شهدایی همچون شهید سلیمانی و... تعصب دارند. 4️⃣ معارض هستند و فقط به براندازی و ابزارهای آن، مانند تحریم انتخابات می‌اندیشند. 🔹️گام دوم: آماده شدن برای اقناع مخاطبان‌مان است. برای آنکه موفق باشیم چند نکته لازم است. اولاً تمرکزمان را بر کسانی بگذاریم که امکان موفقیت بیشتری وجود داشته باشد. سعی کنیم حرف‌های‌شان را بشنویم، پرخاش نکنیم، برای آنچه می‌گویند استدلالی به مقتضای پارادایم ذهنی‌شان آماده کنیم و... . در گردا گرد شنیدن آنچه اهمیت دارد، این است که برآشفته نشویم. شاید در حین صحبت حرف‌هایی زده شود که با اعتقادات ما همراستا نباشد. ساده‌ترین و بی‌حاصل‌ترین کار این است که زیر میز بزنیم؛ ولی آشفته نشدن ما موجب می شود که بتوانیم برای پرسش‌ها و دغدغه‌ها جواب‌های منطقی بیابیم. عقلانیت و اخلاق به ما می‌آموزد که باید خودمان را در جایگاه طرف مقابل بگذاریم؛ برخی اوقات به او ظلم‌هایی شده است که ما درک نمی‌کنیم. همدلی و همزبانی گاه از صدها استدلال منطقی تواناتر است. 🔹️گام سوم: باید مصداق «طبیب دوار» یا به اصطلاح عامیانه پزشک دوره گرد باشیم. گاه یک فرد با مسکنی التیام می‌‌یابد، و فرد کناری با دارویی دیگر. در مواجهه با مخاطب هم باید فهمید که از چه دری باید وارد شد؛ گاه باید ناز خرید و همراهی کرد و گاه باید استدلال آورد و اقناع؛ جنس آدم‌ها فرق می‌کند. در این زمینه باید بیشتر بنویسیم و تأمل کنیم. ✍️ @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعاے ...🥀👆👆 كفعمى در بلد الامين فرموده: اين دعاء حضرت صاحب الامر عَلَيْهِ السَّلام است كه تعليم فرمود آن را به شخصى كه محبوس بود، پس خلاص شد: اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرينَ. (عج)🌼 @zandahlm1357
♻️ نکته قرآنی 🔹ربَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ 🔸پروردگارا! روزى كه حساب برپا مى شود، مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را بيامرز. 📗سوره ابراهیم، آیه ۴۱ @zandahlm1357
زعامت و رهبري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، مجدد اسلام در جهان مادي و ظلماني قرن بيستم، حضرت امام خميني قدس سره، در پي يك بيماري تقريبا طولاني، با دلي آرام و قلبي مطمئن به سوي رفيق اعلي سفر نمودند و ملت با ناباوري، غم سنگين فراغ امام را بر دوش خود احساس كرد. دشمن مستكبر و كينه توز كه سالها خود را براي چنين لحظه‌هايي آماده ساخته بود، به گمان خام خود، به مقصود نزديك شده بود. اما دو عامل بسيار مهم در كنار هم، اسباب شكست، خواري و نااميدي دشمن و اميد و شادماني مؤمنان و مستضعفان را فراهم كرد. حضور ده ميليون عزادار در بزرگترين تشييع و خداحافظي، توفاني از اراده ميليوني مردم را در حفظ دستآوردهاي انقلاب اسلامي و اظهار ارادت، محبت و اطاعت از رهبري انقلاب را به وجود آورد. توفاني كه همچون توفان «طبس » كه هواپيماهاي تجاوزگر را در هم كوفت، اميدهاي دشمن را به ياس مبدل نمود. در كنار حضور خيره كننده مردم عزادار و ماتم زده، اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان رهبري و تصميم گيري سريع و قاطع و انتخاب صحيح و درست آنان، انقلاب اسلامي را صاحب سكانداري امين، با تقوا، بادرايت، شجاع و مدير كرد. در واقع يك روز هم، انقلاب و ملت بدون رهبر و نقطه اميد به سر نبرد و رحمت واسعه الهي، آن حضور عجيب و بي سابقه را به بار نشاند. به اين ترتيب، دوره دوم رياست جمهوري مقام معظم رهبري به پايان نرسيد. امام از ميان ملت رخت بربست و خلف و شاگرد و مريد صالح او طلوع كرد. حضرت آيت الله خامنه اي بنابر وصيت حضرت امام قدس سره، كه وصيت نامه سياسي - الهي ايشان را يا فرزندشان حاج احمد آقا قرائت نمايند يا رياست جمهوري، با استنكاف حاج احمد آقا، در مجلس خبرگان، در برابر ديدگان مصيبت زده و حيرت آلود ميليونها ايراني و ميليونها خارجي كه از ماهواره برنامه را دريافت مي‌كردند، وصيت نامه سياسي - الهي حضرت امام را قرائت نمودند، كه چندين بار با بغض و اشك معظم له قطع شد، اما با تسلط بر احساسات خويش، توانمند و رسا، آخرين توصيه‌هاي جاودانه امام را به اطلاع همگان رساندند. مردم وفادار، هشيار، متدين و انقلابي ايران، برترين تشييع و بي نظيرترين تجلي وفاداري را به نجات دهنده خويش از ظلمات طاغوتيان، نشان دادند و در كنار موج خروشان عزا و اين مصيبت جانكاه، روزها و شبها، با اشك و ماتم و بر سر و سينه كوفتن در كنار بارگاه تازه برپا شده مرشد، قائد و رهبر كبير خود، از ابراز بيعت و وفاداري و حق شناسي نسبت به انتخاب شايسته مجلس خبرگان نيز غافل نبودند و با ديدار رهبر جديد خود، هرگونه كج انديشي و فرصت توطئه را از دشمن خارجي و ايادي داخلي او سلب كردند. حضرت آيت الله خامنه اي، غم جانكاه اين روز و حضور زيباي مردم را در وداع با رهبر بزرگ خود، هنرمندانه به قلم مي‌كشند. حضوري كه تجلي زيباترين شعورها و شعارها بود و سپاس ملتي را از مرجع عاليقدر خود كه با پاكي، عمر خود را به سر برد و در بندگي خدا، بندهاي طواغيت و مستكبران را از دست و پاي اين ملت و محرومان جهان گسست، به تصاوير بي نظير دوربينها، عكسها و شعرها نشاند. آن روز، روز عزاي بزرگ عالم اسلام شد. سوزش آن غم به ملت ايران منحصر نماند. در سراسر جهان، هرجا دل روشن و جان بيداري بود، مصيبت زده بود. هرجا مسلماني آگاه از انقلاب و مسائل آن بود، خود را صاحب عزا شمرد. پس در روي زمين جايي نماند كه در آن دلهايي از اين حادثه ي عظيم از اندوه لبريز نشود و انسانهايي از اين فقدان بي جبران، به عزا ننشينند. و اما ايران يكسر عزاخانه اي شد كه در هر شهر و روستايش، شيون حسرت بار از يكايك خانه‌ها سرازير شد و كوي و ميدان و خيابان را پر كرد. هيچ كس نتوانست اين جرعه ي درد را خاموش فروبرد. از دلاوران ميدانهاي نبرد تا مادران و پدراني كه غم شهادت جوانانشان، نتوانسته بود گره عجز و اندوه بر جبينشان بيفكند، تا بزرگ مردان عرصه ي علم و عرفان و سياست و تا يكايك آحاد اين ملت عظيم القدر، همه و همه در اين مصيبت عظمي زار زار گريستند يا صدا به فغان بلند كردند، يا بي صبرانه بر سر و سينه زدند. مصيبت فقدان امام، همان به بزرگي امام بود و جز خدا و اوليائش كيست حد و مرز اين عظمت را بشناسند؟ آن جا كه دلهاي بزرگ بي تاب مي‌شوند، آن جا كه انسانهاي بزرگ دست و پا گم مي‌كنند، آن جا كه صحنه، از بيقراري ميليونها و ميليونها انسان پر است، كدام زبان و قلم است كه بتواند نمايشگر و صحنه پرداز گردد؟ من كه خود قطره ي بي تابي در اقيانوس متلاطم آن روز و آن روزها بوده ام، چگونه خواهم توانست آن را شرح كنم؟ زمان، يگانه ي خود را از دست داد و
زمين گوهري يكدانه را در خود گرفت. پرچمدار بزرگ اسلام، پس از عمري مبارك كه در راه اعتلاي اسلام سيري شده بود، دنيا را وداع كرد. (۱) مقام معظم رهبري، چند ماه مانده به پايان دوره دوم رياست جمهوري، خود را آماده ترك اين مسؤوليت مي‌نمودند: قبل از رحلت حضرت امام كه دوران رياست جمهوري در حال اتمام بود، دست و پايم را جمع مي‌كردم. مكرر مراجعه مي‌كردند و بعضي از مشاغل را پيشنهاد مي‌نمودند. آدمهاي بي مسؤوليت، اين مشاغل را پيش خودشان، به قد و قواره ي من بريده و دوخته بودند! ولي من گفتم كه اگر يك وقت امام به من واجب كنند و بگويند شما فلان كار را انجام دهيد، چون دستور امام تكليف است و بروبرگرد ندارد، آن را انجام مي‌دهم. اما اگر تكليف نباشد - و من از امام خواهش خواهم كرد كه تكليفي به من نكنند تا به كارهاي فرهنگي بپردازم - دنبال كارهاي فرهنگي مي‌روم. https://eitaa.com/zandahlm1357
مخالفت اسلام با خلاف عفت سؤال: (برخي از رسوم اسلامي مانند حجاب اجباري رها شده است. آيا در جمهوري اسلامي از نو اجباري خواهد شد؟ ) جواب: حجاب به معناي متداول ميان ما، كه اسمش حجاب اسلامي است، با آزادي مخالفتي ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد. و ما آنان را دعوت مي‌كنيم كه به حجاب اسلامي روآورند. و زنان شجاع ما ديگر از بلاهايي كه غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده شده اند. (۱۴۸) ۷/۱۱/۵۷ آزادي در انتخاب پوشش حجاب در اسلام زن بايد حجاب داشته باشد، ولي لازم نيست كه چادر باشد. بلكه زن مي‌تواند هر لباسي را كه حجابش را به وجود آورد اختيار كند. (۱۴۹) ۷/۱۰/۵۷ رعايت حجاب شرعي در وزارتخا نه ها در وزارتخانه‌هاي اسلامي نبايد زنهاي لخت بيايند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعي ندارد بروند؛ اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعي باشند، با حفظ جهات شرعي باشند. (۱۵۰) ۱۵/۱۲/۵۷ انتخاب حجاب از روي اختيار سؤال: اين چادر، آيا صحيح است كه اين زنها خود را در زير چادر مخفي كنند؟ اين زنها در انقلاب شركت كردند. كشته دادند. زندان رفتند. مبارزه كردند، اين چادر هم يك رسم از قديم مانده اي است. حالا ديگر دنيا هم عوض شده. حالا اين صحيح است كه مثلاً اينها خودشان را مخفي كنند؟ ) جواب: اولاً اينكه اين يك اختياري است براي آنها، خودشان اختيار كردند. شما چه حقي داريد كه اختيار را از دستشان بگيريد؟ ما اعلام مي‌كنيم به زنهاكه هر كس چادر مي‌خواهد يا هركس پوشش اسلامي، بيايد بيرون. از ۳۵ ميليون جمعيت ما ۳۳ ميليونش بيرون مي‌آيد. شما چه حقى داريد كه جلو اينها را بگيريد؟ اين چه ديكتاتورى است كه شما نسبت به زنها داريد؟ و ثانياً اينكه ما يك پوش خاصي را نمى گوييم. براي حدود زنهايي كه به سن و سال شما۱ رسيده اند هيچ -------------------------------- ۱. خانم اوريانا فالاچي، خبرنگار معروف ايتاليايى. چيزي نيست. ما زنهاي جواني كه وقتي ايشان آرايش مي‌كنند و مي‌آيند، يك فوج را دنبال خودشان مي‌كشند، اينها را داريم جلوشان را مي‌گيريم. شما هم دلتان نسوزد. (۱۵۱) ۲/۷/۵۸ https://eitaa.com/zandahlm1357
سکوت و جدل 28.mp3
5.61M
28 همیشه لازم نیست؛ ثابت کنی، حـــق با توئـــه❗️ ❌مُچِ کسی رو نگیــر، دوست داری خدا هم مچ تو رو بگیره و رُسوات کنه؟ سعی کن بجای مچ گیری دســت بقیه رو بگیری
🕌در محضر امام روح الله (۲۱۴) 💠 قیام برای نهی از منکر 📌 امام خمینی (ره ): اینکه حضرت ابی عبد اللّه(ع) نهضت کرد و قیام کرد با عدد کم درمقابل یزید، برای این بود که گفتند تکلیف من این است که استنکار کنم از این، نهی از منکر کنم. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۱ آذر ۱۳۵۷ 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است. @zandahlm1357
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
دختر مسيحي شفا گرفته به ياد دارم پس از اينکه يک دختر مسيحي شفا گرفت، او و پدرش به اسلام روي آوردند. گويا آزمايشات بيمارستان در پاکستان نشان داده بود که دختر از بيماري کليوي رنج مي‌برده است. هزينه عمل جراحي آنقدر زياد بوده که پدرش قادر به پرداخت آن نبوده است. يکي از دوستانش که شيعه بوده آنها را براي مداوا به حرم امام رضا (ع) راهنمايي کرده است. آنها به مشهد آمده بودند و ۷ روز پشت پنجره فولاد دخيل بسته بودند. پس از مراجعه به پاکستان و انجام مجدد آزمايشات، مشخص شد که بيماري به طور کلي از بين رفته است. آنها دوباره به مشهد آمدند و تقاضاي تشرف به دين اسلام را دادند امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
۲. معرفی ماهیت غالیان و بیان عقاید آنها پس از اینکه ضرورت پرداختن به مسألۀ غالیان روشن شد، باید چهرة غالی را شناخت و نیز عقاید وی را دانست تا بهتر بتوان با وی مبارزه کرد، ضمن اینکه شناخت چهرة غالی باعث می‌شود که شیعیان از غالیان بازشناخته شده و مردم و مخالفان منصف، بین این دو تمایز قایل شده و غالیان را از شیعه و فرَق شیعی ندانند. امام رضا (علیه السلام) ضمن معرفی مشخصات و عقاید غالی، در مواردی حتی رهبران اصلی جریان غلو در زمان خویش و حتی دوره‌های قبل را نیز با اسم مشخص می‌نماید که این معرفی واضح و آشکار، کمک شایان توجهی به شیعیان آن زمان و زمان‌های بعدی، برای شناخت غالیان و نیز گرفتار نشدن آنان در دام‌های شیاطین می‌نماید و نیزباعث عدم تخلیط شیعه از غیر شیعه (شیعه نمایان) می‌شود. در ادامه به ذکر چند روایت از امام رضا (علیه السلام) در این خصوص می‌پردازیم؛ ۱. «کسی که به تشبیه و جبر معتقد باشد، کافر و مشرک است و ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم. ای پسر خالد! اخبار جبر و تشبیه را غلات که عظمت خدا را کوچک دانسته اند، از قول ما جعل کرده اند». [۱] ۲. هرکس قائل به تناسخ شود، کافر است. خدا غلات را لعنت کند، بدانید که آنها یهودی بودند، مجوس بودند، [۲] نصاری بودند، قدریه بودند، مرجئه بودند، حروریه بودند.... [۳] ۳. «غلات، کافرند و مفوضه مشرکند،... ». [۴] ۴. «محمد بن فرات، مرا آزار داد. خداوند او را آزار دهد و داغی آهن را به او بچشاند. خداوند او را لعنت کند، مرا طوری اذیت کرد که مانند آن، ابوالخطاب جعفر بن محمد (علیه السلام) را آزار نداده بود. هیچ خطابی مانند محمد بن فرات بر ما دروغ نبست... ». [۵] ۵. «شهادت می‌دهم شیطان به او [یونس بن ظبیان] ندا داد... ». [۶] ۶. «بنان بر علی بن الحسین (علیه السلام) دروغ می‌بست، پس خدا داغی آهن را به او چشاند، و مغیرۀ بن سعید بر أبی جعفر (علیه السلام) [امام محمدباقر (علیه السلام) ] دروغ می‌بست، پس خدا داغی آهن را به او چشاند، و محمد بن بشیر بر أبی الحسن موسی (علیه السلام) [امام کاظم (علیه السلام) ] دروغ می‌بست، پس خدا داغی آهن را به او چشاند، و ابوالخطاب بر أبی عبدالله (علیه السلام) [امام جعفر صادق (علیه السلام) ] دروغ می‌بست، پس خدا داغی آهن را به او چشاند، وکسی که بر من دروغ می‌بندد، محمد بن فرات است». [۱] ۷. «هرکس أمیرالمؤمنین (علیه السلام) را از حد عبودیت تجاوز دهد، از جملة «مغضوب علیهم» مورد خشم و غضب قرارگرفتگان و «ضالّین» گمراهان خواهد بود... ». [۲] ۸. امام رضا (علیه السلام) وقتی که شنید، عده ای از افراد اوصاف خداوند متعال را به امام علی (علیه السلام) نسبت می‌دهند و او را خدا می‌دانند، بدنش لرزید و عرق از سر و رویش جریان پیدا کرد و فرمود: «پاک و منزه است خدا از آنچه ظالمان و کافران درباره اش قائلند، برتری بزرگ!!!... ». [۳] ۹. در قسمتی از دعای منسوب به امام رضا (علیه السلام) چنین آمده است: «پروردگارا! کسی که گمان دارد ما «اربابیم» ما از او بیزاریم و هرکس گمان دارد که آفرینش و روزی به ما واگذار شده است، پس ما از او به سوی تو چنان تبری می‌جوئیم که عیسی (علیه السلام) از نصاری تبری می‌جست. بارخدایا! ما آنها را دعوت نکردیم که اعتقادی چنین داشته باشند، پس ما را به آنچه می‌گویند مؤاخذه مفرما، و بیامرز برای ما آنچه را ادعا می‌کنند... ». [۱] چنانکه ملاحظه می‌شود در روایات مطرح شده از سوی امام رضا (علیه السلام)، پاره ای از عقاید غلات از جمله عقیده به جبر و تشبیه و تفویض، ادعای الوهیت و ربوبیت برای ائمه:، و نیز تناسخ بیان شده و غلات افرادی دروغگو، جعل کنندة احادیث، کافر، ظالم، گمراه (ضالین)، مورد خشم و غضب خدا قرار گرفته (مغضوب)، و بدتر از مجوس، یهود، نصاری، قدریه، مرجئه و حروریه معرفی شده اند و مفوضه، مشرک خوانده شده اند. در واقع، امام (علیه السلام) نه تنها ماهیت پلید غلات و رهبران اصلی آنهارا معرفی نمود بلکه پاره ای از عقاید آنها را مطرح کرده و سپس چنانچه خواهد آمد با بیزاری جستن شدید از این عقاید، عقاید صحیح و مقابل آنها را بیان نموده و در پاره ای موارد هم هشدار می‌دهد که حاضران، غایبان را مطلع سازند. ---------- [۱]: طبرسی، الاحتجاج، پیشین، ج ۲، ص ۱۹۹؛ مجلسی، پیشین، ج ۲۵، ص ۲۶۶. [۲]: در عیون اخبارالرضا (علیه السلام) عربی این عبارت چنین آمده است: «إلا کانوا یهودا، إلا کانوا مجوسا،... »، صدوق، ج ۱، ص ۲۱۸؛ و در بحارالأنوار در ترجمة عبارت چنین آمده است: «ألا کانوا مجوسا، أی هم شر من هؤلاء». [یعنی بدتر از... ]. [۳]: صدوق، عیون أخبارالرضا (علیه السلام)، ج۱، صص ۲۱۸ ۲۱۹؛ مجلسی، پیشین، ص ۲۷۳. [۴]: صدوق، پیشین، ص ۲۱۹؛ مجلسی، پیشین، صص ۲۷۳ و ۳۲۸. [۵]: طوسی، پیشین، ج۲، ص۸۲۹، رقم ۱۰۴۸؛ مجلسی، پیشین، ص ۳۱۹. [۶]: مجلسی، پیشین، ص ۲۶۴. [۱]: طوسی، پیشین، ص ۵۹۱، رقم ۵۴۴.
[۲]: طبرسی، پیشین، ص ۲۳۳. [۳]: طبرسی، پیشین، ص ۲۳۴. [۱]: ر. ک: صدوق، الإعتقادات، تحقیق عصام عبدالسید، مندرج در سلسله مؤلفات الشیخ المفید (۵)، الطبعۀ الثانیۀ، دارالمفید، بیروت، ۱۴۱۴ ه، ص ۱۰۰؛ مجلسی، پیشین، ص ۳۴۳. ✍نعمت الله صفری https://eitaa.com/zandahlm1357