فرمایش امیرالمؤمنین (علیه السلام) و بیان ابن ابی الحدید
امیرالمؤمنین (علیه السلام) خود میفرمود:
قسم به آن خدایی که جان علی در دست قدرت او است، اگر هزار شمشیر بر سر من فرود آید، از مردن در بستر برای من آسان تر است. [۳]
ابن ابی الحدید ذیل فرمایش امیرالمؤمنین (علیه السلام) گوید:
بدان که آن حضرت سوگند یاد کرده که کشته شدن در نظر او از مرگ طبیعی آسان تر است و این به مقتضای شجاعت خارق العاده ای است که خداوند به او بخشیده بود...
این شجاعت و دلاوری خاصی است که تنها در بندگان برگزیده الهی در زمانهای طولانی و روزگاران دراز
پیدا میشود.
ما از تاریخ قبل از طوفان که خبر نداریم اما از بعد از طوفان تا به حال به ما خبری نرسیده است که این همه شجاعت و دلاوری که به این مرد داده اند به احدی از فرقههای عالَم از تُرک، فارس، عرب، روم و دیگران داده باشند. [۱]
در این جا توجه شما را به چند ماجرای تاریخی در مورد قدرت بدنی آن حضرت در سنین کودکی و سپس بزرگسالی جلب میکنیم:
----------
[۳]: . نهج البلاغه ۲/۲؛ الکافی ۵/۵۳؛ روضة الواعظین ۳۶۳؛ تاریخ الیعقوبی ۲/۲۰۹؛ ربیع الابرار ۴/۱۳۴.
[۱]: . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ۷/۳۰۱.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
خمول به زاهدی گفتند: علت انزوای تو چیست؟ گفت: خواستم با خدا انس گیرم. * سفیان بن عیینه گوید: در ی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خمول، همنشین بد
مردی نزدیک مالک ابن دینار رفت. دید مالک نشسته و سگی سرش را روی زانوی او گذارده است. ناراحت شد و خواست حیوان را دور کند. مالک گفت: رهایش کن، ضرری به حال تو ندارد، مرا هم اذیت نمی کند، از همنشین بد هم بهتر است.
خمول، دوست
به کسی گفتند: چرا از مردم کناره گرفته ای؟ گفت: ترسیدم دینم را بدزدند. یعنی طبیعت آدمی دزد است و میتواند آداب بد را از همنشین بد کسب کند.
طلب قرض، نفرین و دعا
شخصی فاضل به دوستش نامه ای نوشت و از وی قرض خواست. دوستش در پاسخ نوشت: من دست تنگ، بد حال و به شدت گرفتارم. وی جواب داد که: اگر راست میگویی، خدا تو را تکذیب کند (مشکل تو را برطرف سازد)، و اگر دروغ میگویی، خدا تو را تصدیق نماید (مشکلاتی که بر شمردی، بر تو نازل کند).
جامی
مطلوب جامی از طلبم گفته ای که چیست
مطلوب او همین که دهد جان در این طلب
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۲۲- نماز و رهبری تفسیر نماز » نماز و رهبری اگر نماز توسط رهبران الهی اقامه شود بساط ظلم و طاغوت ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳- درجات عبادت
تفسیر نماز » درجات عبادت
اگر از کودک سؤال کنیم پدر و مادرت را برای چه دوست داری؟ میگوید: بخاطر خرید شیرینی و لباس و کفش! امّا اگر از یک جوان سؤال کنید چرا آنها را دوست داری، میگوید: والدین نشانه هویت و شخصیت من و مربّی و دلسوز من هستند.
اگر رشد فرزند بیشتر شود، اُنس با والدین برای او لذّت بخش تر است و دیگر به فکر کفش و کلاه نیست و چه بسا فرزندانی که خدمت به والدین را وسیله قرب و کمال خودشان میدانند و بالاتر از مادیات فکر میکنند.
پرستش و عبادت خدا نیز اینچنین است و هرکس به دلیلی خدا را عبادت میکند. عبادت مراحلی دارد:
گام اوّل: گروهی خدا را بخاطر نعمتهایش عبادت میکنند تا شکر او را بجای آورند. چنانکه قرآن نیز خطاب به عمومِ مردم میفرماید:
«فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْت الَّذی اَطْعَمَهُم مِنْ جوُعٍ وَ آمَنَهُم مِنْ خَوْفٍ» [۲]
پس پروردگار این خانه را پرستش کنند که آنان را از گرسنگی و ناامنی نجات داد.
گام اوّل عبادت که ما نامش را عبادتِ شکر میگذاریم، درست مانند
----------
[۲]: ۷۰) سوره قریش، آیه ۳.
علاقه کودکی است که والدینش را بخاطر خرید کیف و کفش و شیرینی دوست دارد!
گام دوّم: در این مرحله، انسان به خاطر آثار و برکاتِ عبادت، خدا را پرستش میکند و توجه به آثار روحی و معنویِ نماز دارد چنانکه قرآن میفرماید: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنکَر» [۱] همانا نماز انسان را از بدیها و منکرات بازمی دارد.
این مرحله از عبادت را که ما عبادتِ رشد مینامیم، به مانند علاقه جوانی است که پدر و مادر را بخاطر آنکه معلّم و مربّی او بوده اند و او را از انحرافات و خطرات حفظ کرده اند احترام میکند.
گام سوم: که بالاتر از مراحل قبلی است آنجاست که خداوند به حضرت موسی میفرماید:
«اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکْری» [۲] نماز را بخاطر یاد من بجای آر
حضرت موسی که نماز را بخاطر آب و غذا نمی خواند، بخاطر دوری از فحشاء و منکرات هم نمی خواند، زیرا او اصولاً از شکم پرستی و منکرات دور است. او پیامبر اولوالعزم است و نماز را بخاطر اُنس با خدا و یاد خدا بجای میآورد. برای اولیای خدا اُنس با او بهترین دلیل برای عبادت است.
آری این کودکانند که در بالای مجلس نزد بزرگان مینشینند تا بهتر پذیرایی شوند! اما افرادی هستند که کنار بزرگان نشستن را بخاطر استفادههای معنوی انتخاب میکنند و کاری به پذیرایی ندارند، برای آنها همین اُنس با دانشمند یک ارزش است.
----------
[۱]: ۷۱) سوره عنکبوت، آیه ۴۵.
[۲]: ۷۲) سوره طه، آیه ۱۴.
گام چهارم: این مرحله که بالاترین و برترین مراحل عبادت است، عبادت برای شکر و رشد و اُنس نیست، بلکه برای قرب است، قرب به خدا.
در قرآن چهار آیه داریم که هرکس آنها را بخواند واجب است سجده کند. در یکی از آنها همین مسأله قرب بواسطه عبادت مطرح شده است. آنجا که میفرماید:
«وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» [۱] سجده کن و به او قرب پیدا کن.
بهر حال عبادت درجات و مراحلی دارد که بر اساس درجاتِ معرفت و ایمان افراد فرق میکند.
----------
[۱]: ۷۳) سوره علق، آیه آخر.
#تفسیر_نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان 🔷 #علل_سستی_وترک_نماز ❌ تنبلی.قسمت ۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا آسمان 194 ؛ تنبلی و سستی 17.mp3
2.05M
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان
🔷 #علل_سستی_وترک_نماز
❌ تنبلی.قسمت ۱۷
27.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝تاریخچه نماز (5)
نماز پیامبران (4)
#تاریخچه_نماز
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💎 جواب کامل شبهه 1️⃣8️⃣ چرا ما باید طبق سنت خانواده پیرو دین پدر و مادرمان و شیعه باشیم؟! شیعه و م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا