🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_279
و قال عليهالسلام
إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا.
امام عليه السلام فرمود:
هنگامى كه نافلهها (مستحبات) به فرائض (واجبات) زيان رساند،
آنها را ترك گوييد.
شرح و تفسير
مستحبات مزاحم واجبات را ترك گوييد
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانۀ خود اشاره به نكتهاى مىكند كه بسيارى از آن غافلند، مىفرمايد:«هنگامى كه مستحبات به واجبات زيان رساند آنها را ترك گوييد»؛ (إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا) .
بسيارند كسانى كه به پارهاى از مستحبات آنچنان اهميت مىدهند كه واجبات را فداى آن مىكنند و اين برخلاف دستور شرع اسلام است.
نكتۀ اصلى اين است كه توان و استعداد و وقت انسان هرچه باشد محدود است؛ اگر بخواهد آنها را براى انجام مستحبات به شكل گسترده بهكار گيرد چه بسا از واجبات بازمىماند. در اينگونه موارد بايد هشيار بود و كارى نكرد كه لطمه به واجبات بخورد. گاه در سفرهاى زيارتى يا عزادارىها، بعضى چنان افراط مىكنند كه نمازهاى واجب آنها لطمه مىخورد.
بعضى افراد را مىبينيم كه سخاوتمندند و در راه كمك به ايتام و مؤسسات خيريه پيشگام مىشوند؛ ولى در پرداختن وجوهات واجب شرعى خود تعلل مىورزند و چه بسا آن بذل و بخشش مستحب، آنها را از انجام اين فريضۀ الهى بازدارد. انسان آگاه و بيدار كسى است كه اجازه ندهد واجباتش قربانى مستحباتش شود.
اين در واقع همان چيزى است كه در علم اصول و فقه به عنوان تعارض اهم و مهم عنوان مىشود كه اگر دو عمل، يكى مستحب و ديگرى واجب و يا دو عمل واجب كه يكى از ديگرى مهمتر است با هم تعارض كنند، حكم عقل و شرع هر دو بر اين است كه اهم را مقدم دارند و مهم را رها كنند.
اين نكته قابل توجه است كه دليل رها كردن واجبات و پرداختن به مستحبات مىتواند علاقۀ خاص انسان به آن مستحب باشد؛ خواه به سبب آنكه عامۀ مردم آن را بيشتر مىپسندند؛ مانند شركت در ساختن مؤسسات خيريه نسبت به پرداختن وجوهات شرعيه، يا به سبب اينكه انجام آن مستحب نشاطآور است ولى انجام آن واجب چندان نشاطى ندارد؛ مانند سفرهاى زيارتى مخصوصاً با كاروانهاى مرفه كه انسان را به نشاط مىآورد؛ ولى هرگاه بخواهد نمازهاى قضاى واجب را به جا بياورد ملالت پيدا مىكند و شايد بعضى از عوام نيز چنين پندارند كه واجبات ثوابى ندارد، چون وظيفۀ انسان است؛ ولى مستحبات ثواب فراوانى دارد غافل از اينكه ثواب واجبات بسيار بيشتر است؛ و امثال اين موارد.
در كتب فقه راجع به اينكه آيا مىشود در وقت فريضه، نماز مستحب به جا آورد يا نه (منظور مستحبات ابتدايى است نه نوافل يوميه) فقها بحث مشروحى دارند و در بعضى از احاديث نيز اشاره به اين مطلب شده است. امام صادق عليه السلام در حديثى مىفرمايد:
«إِذَا حَضَرَتِ الْمَكْتُوبَةُ فَابْدَأْ بِهَا فَلا يَضُرُّكَ أَنْ تَتْرُكُ مَا قَبْلَهَا مِنَ النَّافِلَةِ؛ هنگامى كه وقت نماز واجب فرا رسد به آن بپرداز و اگر نافلههاى پيش از آن را ترك كنى به تو زيانى نمىرساند» ١ شرح بيشتر اين مطلب را مىتوانيد در كتاب جواهر الكلام، ج ٧، ص ٢٥٠ مطالعه كنيد.
کالادیوم فیل گوش
نور
جهت حفظ رنگ ها و نقوش برگ، نور کامل احتیاج است ولی مواظب اشعه ظهر و اشعه مستقیم آفتاب باشید👇
#فیل_گوش
@zandahlm1357
نخل شامودرا🌿🌱✍✍
در کل بهتر است این گیاه در مکانهای خنک نگهداری شود تا دچار سبز خشکی نشود. : این گیاه را به هیچ وجه در معرضِ وزشِ بادهای سرد، به ویژه کولر گازی، قرار ندهید. درست کردن جزیره زیر گیاه، بهترین رطوبت را برای نگهداری شامادورا ایجاد می کند. گذاشتن دستگاه بخور سرد هم، به تامین رطوبت این گیاه کمک خواهد کرد.
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
باور به قدرت خدا و توکل بر او ... وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللهَ بالِغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باور به یاری و نصرت خداوند
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ
ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گام هایتان را استوار میسازد. [۱]
نکته ها:
انسان، موجودی محدود است و نصرت و یاری او از راه خدا نیز محدود؛ ولی خداوند بی نهایت و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود است.
خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم کرده است:
- توجّه و یادکردش را در گرو یادکرد انسان. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»
----------
[۱]: (محمد، ۷)
- نصرت ویاریش را در گرو یاری انسان. «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ»
- برکت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»
- وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان. «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»
حضرت علی علیه السلام میفرماید: خداوند از روی خواری و ناچاری از شما یاری نمی خواهد... او از شما یاری خواسته در حالی که خود عزیز و حکیم است و سپاهیان آسمانها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است که شما را بیازماید و بهترین عامل به نیکیها را مشخص سازد. [۲]
پیام ها:
----------
[۲]: نهج البلاغه، خطبه ۱۸۳.
۱- لازمه ایمان، اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی (با فکر، زبان و عمل) است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ... » (جهاد یکی از مصادیق است)
۲- دریافت الطاف الهی، بستگی به تلاش ما دارد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و کوشش، توقّعی نابجاست. )
۳- در میان امدادهای الهی، ثابت قدم بودن، برجسته ترین آنهاست. (بعد از نصرت الهی نام پایداری آمده است. ) «یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ
أَقْدامَکُمْ»
۴- پاداشهای الهی بیش از عملکرد ما است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ... »
وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ [۱]
خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان گونه که کسانی پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینی را که خداوند برای آنان پسندیده است، برای آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پی ترسشان امنیّت را جایگزین کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزی را برای من شریک نگیرند، و هر کس بعد از این، کفر ورزد پس آنان همان فاسقانند.
----------
[۱]: (نور، ۵۵)
#سبک_زندگی_سوره_نور
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357