#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 1⃣3⃣قسمت سی و یک ⚠️این چند فراز 👇👇را حفظ کنید و در قنوت نمازه
📝💠📝💠📝💠📝
📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
2⃣3⃣قسمت سی و دوم
💠فراز بعدی این دعا می گوید؛ «اَللّٰهُمَّ اِنّٖی اَسْئَلُكَ اَنْ تُرِیَنٖی وَلِیَّ اَمْرِكَ ظٰاهِراً نٰافِذَ الْأَمْرِ، مَعَ عِلْمٖی بِاَنَّ لَكَ السُّلْطٰانَ، وَالْقُدْرَةَ وَالْبُرْهٰانَ...»
✅خدایا از تو می خواهم ولی امرت را (یعنی همان امام زمانت را) آشکارا و نافذ الامر به من بنمایانی. (آشکارا و نافذ الامر یعنی کلام حضرت، حضرت زمانی بیاید که کلامش آشکار باشد و امرش هم نافذ باشد و اگر دستوری به کسی می دهد، آن دستور واجب الاطاعة باشد)
👌می گوید؛ خدایا با اینکه می دانم تو قدرت و همه چیز.. را داری، این خواهش من را نسبت به من و همه ی اهل ایمان انجام بده (یعنی همین دیدن حضرت را) تا ولی امرت را ببینم کسی که گفتارش آشکار است، دلالتش روشن است.
👈و ادامه می دهد.. تا جایی که می گوید؛ ما را از آنهایی قرار بده که چشمانش به دیدارش روشن می شود. (قُرَّةَ عَینِ در بحث عربی اش آمده است) و ما را خدمت گزارش بگمار و بر آیین و گروهش محشور گردان.
📝متن عربی این قسمت از دعا👇
💠«وَاجْعَلْنٰا مِمَّنْ تَقِرُّ عَیْنُهُ بِرُؤْیَتِهِ» او را مایه ی روشنی چشم ما قرار بده
💠«وَ اَقِمْنٰا بِخِدْمَتِه..» و ما را بر خدمت گزاری امام زمان (عج) ثابت قدم بگذار
💠«وَتَوَفَّنٰا عَلیٰ مِلَّتِهِ..» و عمر ما را هم در این راه بگیر
💠«وَاحْشُرْنٰا فٖی زُمْرَتِهِ..» و بعد از مرگ هم در زمره ی این ها، ما محشور بشویم.
⚠️نکته ی مهم:
مراد از این رویتی که اینجا گفت، یقینا زمان غیبت نیست، چون زمان ظهور است، در زمان ظهور منظور است. در حقیقت این دعا که می کند، یک دعایی برای ظهور است. چرا..⁉️
⬅️ به چند دلیل..👇👇
1⃣اولا می گوید؛ «نٰافِذَ الْأَمْرِ» یعنی آن زمانی که دستور امام زمان (عج) نافذ می شود و همه دستور حضرت را انجام می دهند. چه زمانی است؟ پس از ظهور و پس از اینکه حکومت امام زمان شکل گرفت (چون الان خیلی از ماها، دستورات حضرت را می دانیم ولی عمل نمی کنیم) پس آن زمانی دستورات حضرت انجام می شود که حکومت اسلامی حضرت شکل گرفته باشد.
2⃣دوما این رویت «بٖی وَ بِجَمٖیعِ الْمُؤْمِنٖینَ..» هم برای من و هم برای جمیع مومنین باشد. اگر خواسته ی ملاقات و دعای برای ملاقات، فقط در زمان غیبت بود که برای جمیع مؤمنینش معنی نمی داد. وقتی می گوید خدایا هم برای من و هم برای همه مومنین، پس اینجا دارد این را می رساند که ادعا در بحث زمان ظهور حضرت هست.✅
🔰«وَثَبِّتْ قَوٰاعِدَهُ..» یعنی قواعد و ارکان حکومت حضرت را خدایا پایدار قرار بده. (که این هم مثل بحث زمان غیبت است)
⚠️نکته ای که می خواهیم توضیح بدهیم بحث ″دلبستگی های منتظرانه ای″ است که خدمت حضرت انسان عرض می کند، که می گوید خدایا ما را از کسانی قرار بده که چشمشان به دیدار حضرت روشن شد. کتاب تفسیر دعا📚 در عصر غیبت توضیحاتی می دهد می گوید؛
🌀چشم انسان ممکن است به یک انسانی که دوستش دارد یا کالایی که دوستش دارد یا کسب شهرت روشن بشود اما مرتبه دارد، آن انسانی که منتظر یک نفر است و آن نفر را پس از مدتی می بیند یقینا روشنی چشمش به مراتب بالاتر است نسبت به آن کسی که خواسته ی دنیایی دارد و چیزهای دیگر را از خدای متعال طلب می کند.
🔹ادامه دارد ...
💽برگرفته از فایل شماره (۳)
شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
🎤استاد احسان عبادی
#متن_شرح_و_تفسیر_دعای_عصر_غیبت ۳۲
📝💠📝💠📝💠📝
================
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و چهل و ششم 📑 در ادامه بحث های مربوط به دعـا، یکی از چیزهایی
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت صد و چهل و هفتم
📌یک نکته که قبلا ایشان بحثش
را مطرح کرد و اینجا بیشتر می خواهند توضیح بدهند در مباحث دعا، ″حسن ظن″ به خدای متعال است.
👌یعنی عبد نسبت به پروردگار
باید گمان نیک داشته باشد، که من اگر دعا بکنم و به صلاحم باشد خدا قطعا مستجاب می کند. ✨حسن ظن به خدا در همه امور، نه فقط در دعا. در تمام امور، بدون اینکه خدا به من داده، اونجا نداده، اینجا داده، اونجا تأخیر انداخته... تمام اینها را با 🌿نگاه حسن ظن به خدای متعال نگاه بکند. روایات متعددی داریم که به طور کلی عبد، بنده باید به خدای خودش حسن ظن داشته باشد،📚 در اینباره آیات و روایات هم داریم.
👈به عنوان مثال امام هشتم (ع) میفرمایند؛ «أحسِنِ الظَّنَّ باللّه» گمانت به خدا گمان نیکویی باشد. چرا⁉️ چون «فإنّ اللّهَ عَزَّوجلَّ يقولُ: أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِیَ المُؤمِنِ بی» من در نزد گمان نیک بنده ام هستم. هر چه گمان نیکت به من بیشتر باشد من هم خیر و برکتم به تو بیشتر است. من خدا ببینم تو نسبت به من حسن ظن داری من هم دعاهایت🤲 را مستجاب می کنم.
💠آقا رسول الله می فرمایند؛
👌قسم به آن خدای متعال، گمان نیک عبد مومنی به خدا اگر تحقق پیدا بکند (یعنی بنده نسبت به خدا گمان نیک داشته باشد) خدا با همان خوش گمانی با او رفتار میکند، زیرا که خدا 💐بزرگوار است و تمام خیرها در دست قدرت اوست. خدا شرم می کند که عبد مؤمن حسن ظن به او داشته باشد، بعد خدا از این خوش گمانی او تخلف کند. ″بحار، ج67، ص366″
⚠️شما به خدای متعال خوش گمان باش، خدای متعال با این خوش گمانی تو برخورد می کند. وقتی خدا ببیند که به او خوش گمان هستی🍃، دعای تو را مستجاب میکند. چون اگر مستجاب نکند، دیگر خوش گمانی تو به خدا از بین می رود، به همین خاطر خدا این خوش گمانی تو را که می بیند دعای تو را مستجاب می کند. چقدر زیباست!✨
❌از آنطرف سوء ظن هم خدای نکرده وجود ما را بگیرد، رابطه ما با خدا هم رابطه ی سنگینی می شود، رابطه بدی میشود.
📖آیه قرآن داریم، آیه [6] سوره فتح: «الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ»❌
👥کسانی که به خدا گمان بد برده اند بد زمانه بر آنان باد! که این دنیا با بدی اش به آنها رجوع می کند. یا روز قیامت به آنها می گویند؛ «وَ ذلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِی ظَنَنْتُمْ بِرَبِّكُمْ أَرْداكُمْ..» [23/فصلت] این همان گمانتـان بود که درباره خدا می بردید آقایان گنهکار.📛
💥بفرمایید این هم جهنم شما!
البته نه فقط به خاطر گمان بد، به خاطر گمان بد 👈دیگر اعمال هم انجام نمیدادند، از این نظر! نه اینکه طرف مسلمان است همه کارها را کرده نماز، روزه را انجام داده حالا یک جایی عصبانی شده یک گمان بدی به خدا برد نمی گوییم این جهنمی است. منظور آن کفاری هستند که با گمان بد به خدای متعال رجوع می کردند، با گمان بد با خدا معامله می کردند، خدا می گوید سزای شما هم جهنم🔥 است.
⚠️تا جایی که ما روایت شریف از آقا رسول الله داریم؛ «أكبَرُ الكبائرِ سُوءُ الظَّنِ بِاللَّهِ» بالاترین گناهان بد گمانی به خدای متعال است.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (33)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 147
💠☀️💠☀️💠☀️💠
______________
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#داستان_واقعی #امام_رضا_علیه_السلام #قسمت_چهارم وقتی که از خواب بیدار شدم آن را جدی نگرفتم، ولی چ
#داستان_واقعی
#امام_رضا_علیه_السلام
#قسمت_پنجم
- ممکن است که از شما خواهش کنم هر چه زودتر مرا پیش این آقا ببرید؟
چمدان و کفشها را به کفشداری مسجد گوهرشاد سپردیم و وارد شدیم.
هنوز از پلههای تالار مقابل ضریح پایین نیامده بودیم که ازدحام جمعیت را دید:
- این جمعیت انبوه، در این وقت شب این جا چه کار میکنند؟
- اینها هم مثل من و شما برای ملاقات علی بن موسی الرضا(عليه السلام)به این جا آمدهاند.
- اما من فکر میکردم ایشان تنها از من دعوت کردهاند که به دیدارشان بیایم، آن هم یک دیدار خصوصی! حالا... حالا توی این شلوغی، چه طور میتوانیم از ایشان وقت ملاقات بگیریم؟ من دوست دارم ایشان را به تنهایی ملاقات کنم.
- مگر ایشان شما را دعوت نکرده؟
- چرا.
- پس خودشان هم با تو ملاقات خواهند کرد.
- حالا ما چه طور خودمان را به ایشان معرفی کنیم؟
- او نیازی به معرفی ندارد، همانطور که قبلاً به دیدار تو آمده، خود او همین جا صدایت خواهد کرد.
به خوبی میشد برق شگفتی و تعجب را در چشمان او دید، اما دیگر چیزی نپرسید و با هم از پلهها پایین رفتیم و به سمت ضریح حرکت کردیم، او نمیدانست که ضریح چیست! گفت:
حتما ایشان در جای بلندی نشستهاند و مردم هم اطراف او را گرفته و با او ملاقات و گفتگو میکنند.
- نه!
- نکند این شخص، یک موجود خیالی است و وجود خارجی ندارد؟
- نه! کاملاً واقعی است. یک موجود خیالی نمیتواند از تو دعوت کند که از آن طرف دنیا به دیدارش بیایی، آدرس این جا را هم به تو بدهد و بلیت رفت و برگشت تو را نیز برایت تأمین کند
ادامه دارد🌹بـا فروارد کردن داســــتانهای کــانــال از ما #حمایت کنـیـد😘🙏
https://eitaa.com/zandahlm1357
تو آفتاب و من آن ذرهام ز پرتو مهرت
که از دریچه درآیم، گرم ز کوچه برانی
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلَى عِبَادِهِ
#سلام_آقا
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#شهید_چمران
💠کسانی که فکر می کنند، باید گوشه ای بخوابند تا امام زمان (عج) ظهور بفرماید و جهان را از عدل و قسط پر کند، سخت در اشتباهند.❌
👈مردم ما باید بیشتر بکوشند، بیشتر مبارزه کنند، و این تحول و تکامل نفسی را هر چه سریع تر در روح و قلب خود ایجاد نمایند تا باعث تسریع در ظهور حضرت شوند.
https://eitaa.com/zandahlm1357
گنجیتا. هوس کرب و بلا .mp3
4.77M
🔈🔉🔊
#صوت
#مداحی
#شهدا
#دفاع_مقدس
#نوستالژی
🎧 هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله
🎤 حاج صادق آهنگران
https://eitaa.com/zandahlm1357
با عرض سلام خدمت شما مخاطبین گرامی
به دلیل بروز یک ایراد فنی و غیرمترقبه در بخشی از سرورهای ذخیره سازی پیامرسان ایتا، تعدادی از فایلها و رسانهها قابل فوروارد یا دانلود نیستند.
صبور باشید وبعداز برطرف شدن نقص فنی استفاده نمایید
#موقت
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شادی و شَعَفِ بی پایان😍 #لذت_بینهایت لذت بی نهایت یعنی : ✨شادی و شوق و شَعَف و شور و شعور بــی پــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_216992715.mp3
4.11M
سرِ سُفره بی نهایت
از بچگی افکار غلط و وارد ذهنمون کردن، آخرت همه آتیش و میبرندت جهنم 😒
این و گوش بدید تا ببینید با چه جشنی روبرو هستیم 😍😍
#پرواز_تا_خدا
مجموعه فوق العاده زیبا که درمان ریشه ای بسیاری از افسردگی ها و سردرگمی های انسان هست 🌺
🍃
جلسه 25👏👏
#اسرار_الهی_آرامش 🍃🌺👇
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
.......:
@zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_105
إِنَّ اللهَ افْتَرَضَ عَلَيْکُمْ فَرَائِضَ، فَلاَ تُضَيِّعُوهَا; وَحَدَّ لَکُمْ حُدُوداً، فَلاَ تَعْتَدُوهَا; وَنَهَاکُمْ عَنْ أَشْيَاءَ، فَلاَ تَنْتَهِکُوهَا; وَسَکَتَ لَکُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَلَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً، فَلاَ تَتَکَلَّفُوهَا.
امام(عليه السلام) فرمود:
خود را سنگين نگردانيد).(1)
(1). سند گفتار حکيمانه:
در کتاب مصادر اين کلام نورانى را از کتاب امالىِ فرزند شيخ طوسى از روايتى که سند آن به سال 306 مى رسد از امير مؤمنان از پيغمبر اکرم نقل کرده و نيز مرحوم صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه و شيخ مفيد در مجالس آن را از امير مؤمنان(عليه السلام) و امير مؤمنان از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل فرموده و اين در حالى است که مرحوم سيّد رضى مستقيماً آن را به على(عليه السلام) نسبت مى دهد. همچنين آمدى در غررالحکم آن را از على(عليه السلام) نقل کرده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 98).
شرح و تفسير
وظيفه ما
امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه خود وظايف ما را در چهار بخش خلاصه کرده و تکليف ما را در هر بخشى روشن ساخته است:
نخست مى فرمايد: «خداوند فرايضى را بر شما واجب کرده، آنها را ضايع نکنيد»; (إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْکُمْ فَرَائِضَ، فَلاَ تُضَيِّعُوهَا).
اشاره است به واجباتى همچون نماز و روزه و حج و جهاد و زکات و امثال آن که هر يک داراى مصالح مهمى است و بايد آنها را کاملاً حفظ کرد و منظور از تضييع کردن شايد ترک نمودن باشد يا ناقص انجام دادن، همان گونه که در حديثى از امام باقر(عليه السلام) آمده است: «إِنَّ الصَّلاَةَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَهِيَ بَيْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَکَ اللَّهُ وَإِذَا ارْتَفَعَتْ فِي غَيْرِ وَقْتِهَا بِغَيْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَهِيَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَکَ اللَّهُ; نماز هنگامى که در اول وقت انجام شود به آسمان مى رود و سپس به سوى صاحبش باز مى گردد در حالى که روشن و درخشان است و به او مى گويد: من را محافظت کردى خدا تو را حفظ کند و هنگامى که در غير وقت و بدون رعايت دستوراتش انجام شود به سوى صاحبش بر مى گردد در حالى که سياه و ظلمانى و به او مى گويد: مرا ضايع کردى خدا تو را ضايع کند».(1)
سپس در دومين دستور مى فرمايد: «خداوند حدود و مرزهايى براى شما تعيين کرده از آن فراتر نرويد»; (وَحَدَّ لَکُمْ حُدُوداً، فَلاَ تَعْتَدُوهَا).
منظور از اين حدود براى نمونه سهامى است که در ارث تعيين شده و در قرآن مجيد نيز بعد از آن که بخشى از ميراث ها را بيان مى کند مى فرمايد: (تِلْکَ حُدُودُ اللّه)(2) و در آيه بعد کسانى که از اين حدود تعدى کنند تهديد به خلود در آتش دوزخ شده اند، همچنين در مورد وظيفه زوج و زوجه به هنگام طلاق تعبير به حدود الله شده است،(3) بنابراين حدود، اشاره به شرايط و کيفيت ها و برنامه هاى خاصى است که براى حقوق انسان ها در کتاب و سنت آمده که اگر از آنها تجاوز شود يا حقى پايمال مى گردد و يا به ناحق کسى صاحب اموالى مى شود.
آن گاه در سومين دستور مى فرمايد: «خداوند شما را از امورى نهى کرده است حرمت آنها را نگاه داريد»; (وَنَهَاکُمْ عَنْ أَشْيَاءَ، فَلاَ تَنْتَهِکُوهَا).
روشن است که اين قسمت اشاره به معاصى کبيره و صغيره است که در کتاب و سنت وارد شده و عمومشان به دليل مفاسدى که در آنها براى دين و دنياى مردم هست تحريم شده است.
«تَنْتَهِکُوها» از ماده «نَهْک» (بر وزن محو) به معناى هتک حرمت و پرده درى است گويى خداوند ميان انسان ها و آن گناهان پرده اى کشيده است تا در حريم آن وارد نشوند و به آن نيديشند; ولى معصيت کاران پرده ها را مى درند و به سراغ آن گناهان مى روند.
در چهارمين جمله مى فرمايد: «خداوند از امورى ساکت شده نه به علّت فراموش کارى (بلکه به جهت مصالحى که در سکوت نسبت به آنها بوده است) بنابراين خود را در مورد آنها به زحمت نيفکنيد (و با سؤال و پرسش درباره آنها بار تکليف خود را سنگين نگردانيد)»; (وَسَکَتَ لَکُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَلَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً، فَلاَ تَتَکَلَّفُوهَا).
اين سخن برگرفته از قرآن مجيد است آيه 101 سوره «مائده» است: «(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَإِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْها وَاللّهُ غَفُورٌ حَليمٌ); اى کسانى که ايمان آورده ايد از چيزهايى سؤال نکنيد که اگر براى شما آشکار شود شما را ناراحت مى کند ولى اگر به هنگام نزول قرآن از آنها سؤال کنيد براى شما آشکار خواهد شد. خداوند آنها را بخشيده (و ناديده گرفته است شما اصرار بر افشاى آن نداشته باشيد) خداوند آمرزنده و داراى حلم است».
همان گونه که در شأن نزول آيه فوق آمده هنگامى که دستور پروردگار درباره حج نازل شد مردى به نام «عکاشه» يا «سراقه» عرض کرد: اى رسول خدا! آيا دستور حج براى هر سال است يا يک سال؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله) به سؤال او پاسخ نگفت ولى او دو يا سه بار سؤال خود را تکرار کرد. پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: واى بر تو چرا اين همه اصرار مى کنى؟ اگر در جواب تو بگويم: آرى، حج در همه سال بر شما واجب مى شود و فوق العاده به زحمت مى افتيد و اگر مخالفت کنيد گناهکار خواهيد بود، بنابراين تا وقتى چيزى را نگفته ام بر آن اصرار نورزيد... سپس افزود: «إذا أمْرُتُکُمْ بِشَىْء فَأتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ; هنگامى که شما را به چيزى دستور دادم به اندازه توانايى خود آن را انجام دهيد».(4)
مى دانيم هنگامى که براى پيدا کردن قاتل به بنى اسرائيل دستور داده شد گاوى را ذبح کنند اگر مطابق اطلاق امر هرگونه
گاوى را انتخاب مى کردند کافى بود; ولى آنها پشت سر هم اصرار کردند و رنگ و سن و شرايط ديگر آن گاو را پرسيدند در نتيجه آن قدر تکليف محدود و پر مشقت شد که براى پيدا کردن آن سخت به زحمت افتادند و هزينه زيادى پرداختند و اين درس عبرتى شد براى همگان در طول تاريخ.
در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ وَلاَ تُکْثِرُوا السُّؤَالَ إِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ بِکَثْرَةِ سُؤَالِهِمْ أَنْبِيَاءَهُمْ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَاسْأَلُوا عَمَّا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْکُمْ وَاللَّهِ إِنَّ الرَّجُلَ يَأْتِينِي يَسْأَلُنِي فَأُخْبِرُهُ فَيَکْفُرُ وَلَوْ لَمْ يَسْأَلْنِي مَا ضَرَّهُ وَقَالَ اللَّهُ وَإِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ إِلَى قَوْلِهِ قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها کافِرِينَ».(5)
از اين حديث شريف استفاده مى شود که از کثرت سؤال و پى جويى زياد نهى شده و اى بسا مردم امورى را مى خواستند براى آنها فاش شود که اگر فاش مى شد مشکلاتى پيش مى آمد; مثلاً سؤال از پايان عمر خود يا حوادث آينده
ـ و يا طبق بعضى از روايات از اين که پدر واقعى آنها چه کسى است(6) ـ و مانند آن و يا جزئيات و قيود احکام شرع که اگر از آن سؤال مى شد مشکلات عظيمى فراهم مى گشت.
(1). کافى، ج 3، ص 268، ح 4.
(2). نساء، آيه 13.
(3). بقره، آيه 229; طلاق، آيه 1.
(4). تفسير مجمع البيان و درّ المنثور ذيل آيه پيش گفته.
(5). بحارالانوار، ج 1، ص 224، ح 16.
(6). تفسير على بن ابراهيم قمى، ج 1، ص 188. در اين حديث آمده است که پيغمبر(صلى الله عليه وآله) به بعضى جواب داد که پدر واقعى او غير از کسى است که وى را پدر خود مى پندارد و اين مايه رسوايى و سرشکستگى شد.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و
انشالله با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#تکنیک_های_مهربانی 💞 ۳ تکنیک سوم ؛ تمرین کن از نعمتهای دیگران، لذّت ببری.... حتی اگر، از اون نعمت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکنیک چهارم مهربانی
به هیچ کس،
به خاطر خودش، مهربانی نکن!
#فقط_به_خاطر_لبخند_خدا❤️🍃
#اسرار_الهی_آرامش 🌺🍃
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
برخی از مشکلات #پِتوس🌱👇
#لوله_شدن_برگ
احتمالا گیاه شما دچار #افت شده
پشت برگ رو بررسی کنید❌🌸
و اگر آفت داشت آن را با آفت کش از بین ببرید.✅👌
https://eitaa.com/zandahlm1357