.......:
شخصیت علمی شیخ بهایی
در نیمه اول قرن یازدهم هجری، حوزه علمیه اصفهان از وجود نوادری چون شیخ بهایی، مجلسی اول، مجلسی دوم، میرداماد، ملاصدرا و میرفندرسکی بهره میبرد. نزدیکترین علمای زمان به شاه عباس، شیخ بهایی بود. وی در علوم فلسفه، منطق، هیئت تبحر داشت، شیخ بهایی از جمله نادر دانشمندان است که علاوه بر علوم دینی بر علومی همچون ریاضی، هندسه و فیزیک تسلط داشت. مجموعه تألیفاتی که از او برجای مانده حدود ۸۸ کتاب و رساله است.
بهایی آثار برجسته ای به نثر و نظم پدید آورده است. عرفات العاشقین (تألیف ۱۰۲۴-\۱۰۲۲)، اولین تذکره ای است که در زمان حیات بهایی از او نام برده است.
اشعار فارسی بهایی عمدتاً شامل مثنویات، غزلیات و رباعیات است. ویژگی مشترک اشعار بهایی، میل شدید به زهد است. از مثنویات معروف شیخ میتوان به «نان و حلوا یا سوانح سفرالحجاز» اشاره کرد. این مثنوی ملمّع چنانکه از نام آن پیداست در سفر حج و بر وزن مثنوی مولوی سروده شده است و بهایی در آن ابیاتی از مثنوی را نیز تضمین کرده است. او این مثنوی را به طور پراکنده در کشکول نقل کرده است.
«نان و پنیر»، «طوطی نامه» «شیر و شکر» از آثار شیخ است. «نان و خرما»، «شیخ ابوالپشم» و «رموز اسم اعظم» را نیز منسوب به او دانسته اند. تنها اثر فارسی بهایی که در دیوانهای چاپی آمده است، «رساله پند اهل دانش و هوش به زبان گربه و موش» است. آثار نحوی و بدیع شیخ نیز جایگاه ویژه ای دارد. مهمترین و دقیق ترین اثر او در نحو، «الفوائد الصمدیه» معروف به صمدیه است که به نام برادرش عبدالصمد نگاشته است و جزو کتابهای درسی در مرحله متوسط علم نحو در حوزههای علمیه است. اشعار عربی بهایی نیز شایان توجه بسیار است. معروف ترین و مهمترین
قصیده او موسوم به «وسیلة الفوز والامان فی مدح صاحب الزمان علیه السلام » در ۶۳ بیت است که هر گونه شبهه ای را در اثنا عشری بودن وی مردود میسازد. دوبیتیهای عربی شیخ نیز از لطافت زیبائی برخوردار بوده و غالب آنها در جهت تربیت و تعالی روحانی است.
از برجسته ترین آثار چاپ شده بهایی میتوان به «مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین»، در ارائه فقه استدلالی شیعه بر مبنای قرآن، «جامع عباسی»، از نخستین و معروف ترین رسالههای عملیه به زبان فارسی، «حبل المتین فی احکام احکام الدین»، در فقه و تا پایان صلوة، «الاثنا عشریه» در برخی ابواب فقه چون طهارت، صلاة، زکات، خمس، صوم و حج، «زبده الاصول»، که تا مدتها کتاب درسی حوزههای علمی شیعه بود و دارای بیش از چهل شرح و حاشیه و نظم است، «الاربعون حدیثاً» معروف به «اربعین بهایی»، «مفتاح الفلاح» در اعمال و اذکار شبانه روز به همراه تفسیر سوره حمد، «حدائق الصالحین»، که شرحی بر صحیفه سجادیه است و البته از این اثر تنها الحدیقة الهلالیة در شرح دعای رؤیت هلال (دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه) در دست است، «عروةالوثقی»، در تفسیر سوره حمد است، «عین الحیاة»، در تفسیر و شببه تفسیر صافی ملا محسن فیض کاشانی، «شرح تفسیر بیضاوی»، «حاشیه بر تفسیر بیضاوی»، «حل حروف القرآن»، «حواشی تفسیر کشاف»، و نیز «خلاصةالحساب»، «زبدة الاصول»، «توضیح المقاصد»، «تشریح الافلاک»، «مخلاة» اشاره کرد.
نامدارترین اثر بهایی «الکشکول»، معروف به «کشکول شیخ بهایی» است که مجموعه گرانسنگی از علوم و معارف مختلف محسوب میشود. تألیف این کتاب در مصر آغاز و در پنج جلد تنظیم شده است.
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه تربیت فرزند👇👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
"رویکرد هوش متعادل" «ارتباط با کودک ۲٨۱» محمود سلطانی #مهربانی- محور #حمایت_عاطفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210124-WA0009.mp3
5.77M
"رویکرد هوش متعادل"
محمود سلطانی
#مهربانی- محور
#حمایت_عاطفی
4_5782635244532272326.mp3
5.27M
"رویکرد هوش متعادل"
محمود سلطانی
#مهربانی- محور
#حمایت_عاطفی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: #مصرف درباره کودک و تولید صحبت کردیم اکنون بحث در مصرف است. مصرف در زمینه ی اقتصاد و مادیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما در چگونه مصرف کردن است که مسئله داریم و راجع به آن صحبت خواهیم کرد نه خود مصرف. چگونه به نیازهایمان دسترسی پیدا کنیم، چه موقع، چه قدر، کجا و غیره. در این حیطه ها است که ارزش ها به وجود می آیند که تا در معرض انتخاب قرار نگیریم اصلاً تبدیل به ارزش نخواهند شد.
وقتی کاملاً سیر هستیم و به همسایه غذا می دهیم، هنری نکردیم خودمان داریم، سیر و خوب حالا یک بشقاب هم به همسایه می دهیم. ولی یک جایی گرسنه هستیم و فقط یک کاسه غذا داریم، همسایه مان هم گرسنه است، این جا پای انتخاب در میان است و چگونه مصرف کردن است؛ این جا ارزش است
⬅ «همه را خودم بخورم؟» یک نگاه است؛
⬅«همه را بدم به همسایه؟» یک نگاه است؛
⬅«یا نصف کنیم با هم بخوریم؟» یک نگاه دیگر است.
ارزش گذاری و درست و غلط در این جا نمی کنیم منظور من از بیان این مطلب این است که چگونه مصرف کردن است که ارزش می سازد وگرنه خود مصرف مهم است و درآن هیچ شکی نداریم. ما مصرف می کنیم برای دریافت نیازهایمان، پس باید اول نیازها را بشناسیم. (ادامه دارد...)
#کودک_و_تفکراقتصادی {قسمت26}
[مباحث کودک متعادل ]
✅ نیاز های ما به سه دسته تقسیم می شوند:
1- ضروری
2- هنجاری
3- نامشروع
هر لحظه بررسی می کنیم که نیازی که الآن حس می کنم جزو کدام دسته قرار می گیرد. نیازهای ضروری واقعی هستند؛ نیاز هنجاری،«خواسته» است؛ و نیاز نامشروع، «ولع» است که هدایت به حرام و گناه می کند.
🔴 سرمنشأ خطاهای بشری، نیازهای نامشروع است.
نیازهای ضروری نیازهایی هستند که اگر دریافت نکنیم، رشد دچار اختلال می شود.
نیازهای هنجاری یا خواسته ها آن چیزهایی هستند که یا جامعه به ما تحمیل می کند یا نیازهای معنوی که دریافت نمی شوند ما به ازای مادی پیدا می کند یعنی من در کودکی توجه یا امنیت نگرفته ام حالا سرمایه اندوزی می کنم برای امنیت بیشتر؛ یا این که من اعتماد به نفس و عزت نفسم رشد نکرده و احساس حقارت دارم پس میرم ماشین های آنچنانی و گرانقیمت و مدرک گرایی و غیره انجام میدهم چون خودم که ارزشی ندارم پس ماشینم یا مدرک تحصیلی ام یا شغلم را ببینید. این مثال ها شامل نیازهای هنجاری جامعه یا کمبودهای کودکی هستند.
نیازهای نامشروع نیازهایی هستند که مانع رشد ما می شوند و رشد را به انحراف میکشاند. هرچیزی که مانع رشد همه جانبه ی انسان شود از نظر من فعل حرام و گناه است.
حالا من می خواهم که از این کف بالاتر بیایم و از سطحی بالاتر وارد این قضیه شوم و بگویم که هر چیزی که مانع رشد بچه ها شود نامشروع است. اگر بچه ای بیش از حد امکانات داشته باشد دچار ولع خواهد شد و ولع به سمت حرام و گناه سوق می دهد.فعل حرام و گناه نیز ما را از رشد باز می دارد. حالا هرچیز که می خواهد باشد. (ادامه دارد...)
#کودک_و_تفکراقتصادی {قسمت27}
[مباحث کودک متعادل ]
https://eitaa.com/zandahlm1357
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بچه_های_بهشت
#فیلم_پیامبران
🔹زندگی حضرت #صالح علیه السلام
🔶قسمت دوم
🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷
https://eitaa.com/zandahlm1357
✍ #آندومتریوز
✍ #خونریزی_طولانی_قاعدگی
✍ #عدم_قطع_عادت_ماهیانه
✅ توصیه های حکیمانه دکتر روازاده 👇 👇 👇
◀️ عرق آهن ( آب آهن تاب ) حداقل دو ماه روزي دو ليوان مصرف شود و دو ماه بعد روزی یک لیوان
◀️ دوغ شتر روزانه یک فنجان میل شود.
◀️ شکر سرخ صبح و عصر یک قاشق مرباخوری میل شود.
◀️ عرق فراسیون صبحها یک استکان و عرق بومادران عصرها یک استکان میل شود (حداقل سه هفته تا چهل روز).
◀️ کد 118 (دوسین یا سیاه دانه تدبیرشده) یک قاشق مرباخوری صبح و شب میل شود به مدت یکماه.
◀️ رساندن دود عنبرنسارا به رحم، دو روز قبل، دو روز حین عادت ماهیانه و دو روز پس از آن.
👈 سه تکه از عنبرنسارا را روی ذغال گداخته سرخ شده نهاده، می توانید مقداری (خاکشیر+زاج+اسپند) هم روی ذغال ریخته؛ دامن بلند پوشیده حالت چمباتمه نشسته تا زمانیکه دود تمام شود، به رحم دود دهید.
◀️ به جای چای سیاه، سفید و سبز، از چای کوهی، چای بابونه، چای بهارنارنج وچای بادرنجبویه استفاده نمایید.
◀️ ترشی، شور، ادویه تند، هر نوع ماده غذایی ترش، ماهی، لبنیات، سیب ترش و هندوانه ایّام عادت ماهیانه مصرف۵ ننمایید!
◀️ شستشو و استحمام زمان عادت ماهیانه ممنوع
◀️ مصرف انواع گوشت و آب گوشت 3 روز اول عادت ماهیانه، ممنوع
◀️ پوشیدن لباس زیر تنگ و شلوار تنگ ممنوع
◀️ از پارچه نخی روی نوار بهداشتی استفاده نمایید.
◀️ دستمال توالت ممنوع و از پارچه نخی استفاده نمایید.
◀️ شیره انگور روزانه با ارده یا به تنهایی مصرف نمایید، حداقل سه قاشق غذاخوری.
◀️ عدم مصرف سودازاها 👇👇👇
👈 گوشت گاو و گوساله، مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس، پیتزا، فست فودها، غذاهای مانده و کنسروی، آبمیوه های صنعتی، نوشابه و دلستر، چای سیاه، سفيد و سبز، انواع سس های کارخانه ای، قند و شکر مصنوعی، بادمجان، عدس، موز، قارچ، انواع کلم و...
📚 بادکش زیر سینه (نسج نرم زیر پستان) برای کاهش شدت خونریزی شدید! هفت مرحله یک روز در میان