eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.9هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: ۵ - مقایسه عبادت‌ها و نعمت‌ها ما هر چه داریم از خداوند است. نعمتِ سلامتی، اعضاء، امکانات و رزق، همه از الطاف خداوند می‌باشد. توفیق عبادت هم از اوست. سراپا غرق در نعمت‌های اوییم، او برای آنکه مارا به سعادت برساند، دعوت می‌کند، راهنما می‌فرستد، تشویق می‌کند، وسیله می‌دهد، مارا در هر مکان و زمان و شرایط و سنّ و وضعی که هستیم به حضور می‌پذیرد، فراریان را هم قبول می‌کند، از تکرار درخواست و حضور خسته نمی شود، پذیرایی کم نمی کند، عبادت‌های ناقابل را هم می‌پذیرد و گران هم می‌خَرَد، عیوب را می‌پوشاند و صدها لطف و انعام دیگر. آیا عبادت ما در مقابل نیکی‌های او به چه حسابی می‌آید؟ «وَ ما قَدرُ اَعْمالنا فی جَنْبِ نَعْمائِکَ؟ » ۶- مقایسه عبادت‌ها و غفلت‌ها آیا عبادت ما بیشتر است، یا غفلت و گناه ما؟ قرآن بارها گفته است: «فَاَیْنَ تَذهَبُون؟ » (۴۱) به کجا می‌روید؟ کجا نماز و عبادت ما می‌تواند جبران کننده لحظات غفلت و نافرمانی و کوتاهی‌ها و سهل انگاری‌ها و بی اعتنایی‌های ما باشد؟ امام سجاد علیه السلام در دعایی می‌گوید: «وَلَسْتُ اَتَوسَّلُ اِلَیْکَ بِفَضْلِ نافِلَةٍ مَعَ کَثیرِ ما اَغْفَلْتُ مِنْ وَظایفِ فُرُوضِکَ وَ تَعَدَّیْتُ عَنْ مَقاماتِ حُدُودِکَ...؟ » (۴۲) خدایا! من با این همه غفلت از واجبات و تعدّی از مرزها و حریم شکستن ها، چگونه به وسیله نافله‌ها و مستحبّات، به سوی تو راه یابم؟ ۷- مقایسه عبادت‌ها و نیازها عبادت ها، توشه راه آخرتِ ماست. راهی دراز و دشوار در پیش داریم. آیا این عبادت ها، کفاف آن همه راه و برآوردن آن همه نیاز مارا می‌کند؟ مگر ناله علی علیه السلام بلند نیست که: آه... از کمیِ توشه و دوریِ راه «آهْ مِنْ قِلَّةِ الزّادِ... » ما، بیش از دنیا، در عقبه‌های بعدی، در قبر، برزخ، محشر و آخرت، به خدا و انعام او نیازمندیم. آیا این عبادت ها، تأمین کننده آن نیازها می‌باشد؟ ابودرداء، می‌گوید: در مسجد پیامبر، درباره اعمال اهل بدر و رضوان گفتگو بود. من گفتم: عبادت و ورع علی علیه السلام از همه بیشتر است. وقتی این سخن بر آنان گران آمد، این خاطره را که خود، شاهد آن بودم نقل کردم: شبی علی علیه السلام را دیدم که در نخلستان پنهان شد. او را تعقیب کردم ولی از نظرم ناپدید گشت. فکر کردم به خانه رفت. ولی... صدای ناله او را می‌شنیدم که می‌گفت: خدایا!... آه از آن گناهی که من فراموشش کرده‌ام ولی تو به حسابم نوشته ای،... آه از آتشی سوزان و... آنقدر گریست که بیهوش و بی حرکت شد. فکر کردم از دنیا رفته است. به خانه زهراعلیها السلام رفتم تاخبر دهم، فرمود: این حالت، از خوف خدا برای علی علیه السلام پیش می‌آید. سپس، آبی آوردیم وعلی علیه السلام به هوش آمد ومن نیز می‌گریستم. وقتی به هوش آمد، گفت: ای ابودرداء! چگونه مرا می‌بینی، آنگاه که در قیامت، مرا به سوی حساب، فرا خوانند و گنهکاران به عذاب خدای یقین کنند. (۴۳) آری، غرور به عبادت‌های ناچیز، در مقابل وسعت نیاز ما به رحمت پروردگار، نشان غفلتی دیگر است. ۸ - مقایسه عبادت خود با عبادت اولیاء خدا عبادات ناچیز ما، در مقایسه با عبادت‌های اولیاء اللّه، به راستی که اندک است. با آنکه آنان، معصوم بودند و در عبادت و نیایش و بندگی، سرآمد عصر خویش و همه دوران‌ها به حساب می‌آمدند، امّا آنهمه اهل توجّه به پروردگار و عبودیّت در آستان او بودند. ما که سراپا نقص و عجز و نیازیم، باید بسی بیشتر عبادت کنیم. توجّه و شناخت نسبت به عبادت اولیاء خدا، مارا از مغرور شدن به نماز و دعایمان باز می‌دارد. اینک به چند نمونه اشاره می‌کنیم: (۴۴) ۱- پیامبر خدا صلی الله علیه وآله بسیار عبادت می‌کرد و خود را به مشقّت می‌انداخت، تا آنکه این آیه نازل شد: «طَه. مَآ أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَی » (۴۵) ای پیامبر! ما قرآن را بر تو نازل نساختیم که خود را به مشقّت بیفکنی! ۲- امام مجتبی علیه السلام می‌فرماید: «ما کانَ فی الدُّنْیا اَعْبَدُ مِنْ فاطِمَة علیها السلام، کانَت تَقُومُ حَتَّی تَتَوّرَم قَدَماها» (۴۶) عابدتر از حضرت فاطمه علیها السلام کسی در دنیا نبود. آنقدر به عبادت می‌ایستاد تا قدم هایش ورم می‌کرد. ۳- امام باقر علیه السلام می‌فرماید: امام زین العابدین علیه السلام در شب و روز، هزار رکعت نماز می‌خواند، آنگونه که امیرالمؤمنین علیه السلام انجام می‌داد، وی پانصد نهال نخل داشت که پای هر نخلی دو رکعت نماز می‌خواند. (۴۷) ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 چکار کنیم نماز صبحمون قضا نشه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👤آیت الله بهجت یک دستور العملی دارند فرمودند هر کس نمازهای واجب دیگرش را اول وقت بخواند، خدا کمکش می کند برای نماز صبح اول وقت بیدار بشود.⏰ 💢بعد دلایلی برای قضا شدن نماز صبح‌ هست، اولا پرخوری شب است که خیلی اثر دارد، متأسفانه بسیاری از خانواده ها را ما الان می‌بینیم، مهمانی خانه اقوام و دوستان می رویم می بینیم ساعت ۱۰/۵ ، ۱۱ شب تازه 🥘سفره شام را می آورند، آن زمان مگر وقت شام است⁉️ 👮‍♂سربازی یک قانون خیلی خوبی دارند تقریبا موقع اذان مغرب شام هم می دهند، اصل شام همان موقع است، حالا بعدش اگر گرسنه ات شد میان وعده ای، میوه ای، چیزی🍎.. شام باید آدم زود بخورد. وقتی ساعت ۱۰/۵ ، ۱۱ شب شام می خوریم، وقتی تا دیر وقت بیداریم، فیلم می بینیم، شب نشینی هستیم.. معلوم است نماز صبحمان قضا می شود‼️ خودمان را مهیا کنیم، ببینیم خوابمان چقدر است بر همان اساس خوابمان را تنظیم کنیم، این کارها را انجام بدهیم. 👌بعد آیه آخر سوره کهف📖 در روایات آمده اگر کسی بخواند بعدش از خدا بخواهد می خواهم فلان ساعت بیدار بشوم بیدار می شود😴. من خودم چندباری آزمایش کردم جواب گرفتم چیز جالبی است، حالا سِرش چی هست نمی دانم، ولی چیز جالبی هست حتما این را انجام بدهید. ولی می گویم بخش اعظم آن برمی گردد به همان پرخوری شب🍟 و بیدار ماندن زیادی شب، که اینها را باید علاج کنیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
163.5K
❓سؤال: حاج آقا که میفرمایند هر کس را اندازه ظرفیتش خداوند بهش مال میدهد تو فامیل ما کسانی هستن که در نماز کاهلند و چندان کمکی هم به کسی نمیکنند و وضعیت مالی خوبی دارند پس اینها ظرفیتشون در کجاست؟ 2⃣ و سوال دوم. وقتی ی نوجوان پدرش که به نماز مقیده را با اون آقا مقایسه میکنه که اهل نماز نیست خیری چندانی هم در مالش نیست مسلما ایمانش ضعیف میشه باید چجوری بچه را قانع کرد . تشکر ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مگر معیار خوب بودن به این است که انسان، ثروت زیاد داشته باشد؟! خب قارون هم ثروت داشت، کفّار هم ثروت زیاد دارند. نه ، ثروت زیاد که اگر دردسر نباشد، زحمت نباشد، فایده ای ندارد به آن جوان هم باید فهماند که، آن چه که برای انسان ظرفیت حساب می شود، کمال حساب میشود آن[چیزی] است که انسان را به سمت انسانیت بالا ببرد،نه این که [ثروت داشته باشد]حالا پول زیاد داشته باشد که چه بشود!؟ به اندازۂ شکمش می تواند بخورد و به اندازۂ[نیازش][برای]بقیه اش دیگر ، او حمّال شان است، در واقع تحویل دارِ آن ثروت ها و پول ها است. اتّفاقاً خدا برعکس کسی را دوستش داشته باشد،معمولاً این قدر زیاد به او نمی دهد که بخواهد از عبادت و از کمالات و این ها جا بماند. 2⃣ نه، نماز بخوانَد نتیجه این می شود که انسان به مقصد می رسد ، نماز نخوانَد نتیجه این می شود که می رود توی مرز کفر، و در آخر هم جایش در سَقَر است.
⭕️ سوال ❓سنی ها می‌گویند پیغمبر دست به سینه نماز می‌خواند و یا آب وضو را از نوک انگشتان میریختند؛ از کجا بدانیم شیعه راست میگوید یا سنی؟ 🔰 دست بسته نماز خواندن برادران اهل سنت که به عنوان یک امر مستحب بین آنها رواج پیدا کرده است، قطعا در زمان رسول اکرم نبوده و مشهور این است که تا زمان خلیفه ی دوم هم مسلمانان مثل شیعه نماز میخواندند؛ در زمان جنگ با ایران وقتی اسرای ایرانی را به مدینه بردند اسرا دست بسته جلوی خلیفه ایستادند. سوال شد که چرا اینگونه ایستاده اند. در پاسخ گفتند : ما در مقابل پادشاهانمان به عنوان ادب اینگونه می‌ایستیم. خلیفه هم دستور داد که در نماز اینطور بایستید. ✍ شیعه به پیروی از ائمه (ع) وضو را مطابق با وضوی رسول الله گرفته؛ وضوی شیعه مطابق وضویی است که امام علی (ع) می‌گرفتند. قطعا وضویی که اهل بیت می‌گرفتند به رسول الله نزدیک تر است تا وضوییی که از صحابه نقل شده است اما نسبت به از پایین به بالا شستن دست اهل سنت آن را مستحب میدانند و اینی که در قرآن می‌فرماید : «فاغسلو وجوهکم و ایدیکم الی المرافق»، «الی» به معنای انتها نیست به معنای این نیست که ما از نوک انگشت شروع کنیم تا مرفق؛ بلکه مثل این است که شما به کسی بگویید این دیوار را تا یک متر رنگ بزن این معنایش این نیست که از پایین به بالا رنگ بزن. شستن معمول مردم هنگام شستن دست و صورت و ... بر اینست که از بالا به پایین می‌شویند؛ سنت پیغمبر اکرم هم همین بود؛ «الی» هم اینجا به معنای تعیین حد است نه انتها. 📎
.......: فصل ششم در بیان نشاط و بهجت است و دیگر از آداب قلبیه نماز، و سایر عبادات، که موجب نتایج نیکویى است، بلکه باعث فتح بعضى از ابواب و کشف بعضى از اسرار عبادات است، آن است که سالک جدیت کنـد کـه عبـادت را از روى نشاط و بهجت قلب و فرح و انبساط خاطر بجـا آورد و از کـسالت و ادبـار نفـس در وقـت عبادت احتراز شدید کند . پس، وقتى را که براى عبادت انتخاب مى کند وقتى باشد که نفـس را به عبادت اقبال است و داراى نشاط و تازگى است و خستگى و فتور ندارد، زیرا که اگر نفـس را در اوقات کسالت و خستگى وادار به عبادت کند ممکن است آثار بدى به آن مترتّب شود کـه از جمله آنها آن است ک ه انسان از عبادت منضجر شود و تکلّف و تعسف آن زیاد گردد و کـم کـم باعث تنفّر طباع نفوس شود . و این علاوه بر آن که ممکـن اسـت انـسان را بکلّـى از ذکـر حـق منصرف کند و روح را از مقام عبودیت که منشأ همه سعادات است برنجانـد، از چنـین عبـادتى نورانیت قلبیه حاصل نگردد و باطن نفس از آن منفعل نگردد و صورت عبودیـت صـورت بـاطن قلب نشود . و پیش از این ذکر شد که مطلـوب در عبـادات آن اسـت کـه بـاطن نفـس صـورت عبودیت شود . و اکنون چنین گوییم که یکى از اسرار و نتایج عبادات و ریاضـات آن اسـت کـه اراده نفـس در ملک بدن نافذ گردد و مملکت یکسره د ر تحت کبریاء نفس منقهـر و مـضمحلّ گـردد و قـواى منبثّه و جنود منتشره در ملک بدن از عصیان و سرکشى و انانیت و خودسرى بازمانند و تسلیم ملکوت باطن قلب شوند، بلکه کم کم تمام قوا فانى شوند در ملکـوت، و امـر ملکـوت در ملـک جارى و نافذ شود و اراده نفس قوت گیرد و زمام م ملکت را از دست شیطان و نفس اماره بگیرد و جنود نفس از ایمان به تسلیم و از تسلیم به رضا و از رضا به فنا سوق شـوند . و در ایـن حـال شمهاى از اسرار عبادات را نفس دریابد و از تجلّیات فعلیه شمه اى حاصل گردد . و آنچه ذکر شد تحقّق پیدا نکند مگر آن که عبادات از روى نشاط و بهجت بجا آورده شود و از تکلّف و تعسف و کسالت بکلّى احتراز شود تا حال محبت و عشق به ذکر حق و مقام عبودیت رخ دهـد و انـس و تمکّن حاصل آید . و انس به حقّ و ذکر او از اعظم مهماتى است که اهل معرفت را به آن عنایت شدید است و اصحاب سیر و سلوك براى آن تناف س کنند. و چنانچه اطبا را عقیده آن است کـه اگر غذا را از روى سرور و بهجت میل کنند زودتر هضم شود، همین طـور طـب روحـانى اقتـضا مىکند که اگر انسان غذاهاى روحـانى را از روى بهجـت و اشـتیاق تنـاول کنـد و از کـسالت و تکلّف احتراز کند، آثار آن در قلب زودتر واقع شود و باطن قلب با آن زودتر تصفیه شود . و اشاره به این ادب در کتاب کریم الهى و صحیفه قویم ربوبى شده است آن جا کـه در تکـذیب کفّار و منافقین فرماید : ( لا یأْتُونَ الصلوةَ الّا و هم کُسالى و لا ینْفقُونَ الّا و همکارِهون 45 (و آیـه شریفه لا تَقْرَبوا الص ) لوةَ و انْتُمسکارى 46 (در حدیثى به کسالت تفسیر شده . و در روایات اشـاره به این ادب نمودهاند و ما به ذکر بعضى از آن این اوراق را مفتخر مىنماییم : محمد بن یعقوب باسناده عن ابى عبد اللَّه علیه السلام قال: لا تُکْرِهوا الى انْفُسکُم الْعبادةَ(47 عن ابى عبد اللَّه ) ع( قال: قالَ رسولُ اللَّه صلَّى اللَّه علَیه و آله : یا علـى ،انَّ هـذَا الـدینَ متـینٌ؛ فَاوغلْ فیهبِرِفْقٍ و لا تُبغِّض الى ( نَفْسک عبادةَ ربک 48 .(و در حدیث است از حـضرت عـسکرى سلام اللَّه علیه: اذا نَشَطَتالْقُلُوب فَاودعوها، و اذا نَفَرَت فَودعوها(49 .( و این دستور جامعى است که فرموده اند که در هنگـام نـشاط و بهجـت قلـوب ودیعـه بـه آنهـا بسپارید، و در وقت نفار و گریز آنها را راحت بگذارید؛ پس در کسب معارف و علوم نیز این ادب را باید منظور داشت و قلوب را با کراهت و تنفر وادار به کسب نکرد . و از این احادیث و احادیث دیگر استفاده ادب دیگر شود که آن نیز از مهمات باب ریاضت است . و آن عبارت از مراعات است . و آن، چنان اسـت کـه سـالک در هـر مرتبـه کـه هـست، چـه در ریاضات و مجاهدات علمیه یا نفسانیه یا عملیه، مراعات حال خود را بکند و بـا رفـق و مـدارا بـا نفس رفتار نماید و زاید بر طاقت و حالت خود تحمیل آن نکند؛ خـصوصاً بـراى جوانهـا و تـازه کارها این مطلب از مهمات است که ممکن است اگر جوانها با رفق و مدارا با نفس رفتـار نکننـد و حظوظ طبیعت را به اندازه احتیاج آن از طرق محلّله ادا نکنند، گرفتار خطر عظیمى شوند که جبران آن را نتوانند کرد؛ و آن خطر آن است که گاه نفس به واسطه سخت گیرى فوق العـاده و عنانگیرى بى اندازه عنان گسیخته شود و زمام اختیار را از دست بگیرد و اقتضائات طبیعت کـه متراکم شد و آتش تیز شهوت که در تحت فشار بى اندازه ریاضت واقع شود، ناچار محترق شـود و مملکت را بسوزاند . و اگر خداى نخواسته سالکى عنان گسیخته شود یا زاه
دى بى اختیار شود، چنان در پرتگاه افتد که روى نجات را هر گز نبیند و به طریق سـعادت و رسـتگارى هـیچ گـاه عود نکند . پس، سالک چون طبیب حاذقى باید نبض خـود را در ایـام سـل وك بگیـرد و از روى اقتـضائات احوال و ایام سلوك با نفس رفتار کند؛ و در ایام اشتعال شهوت که غرور جوانى است طبیعت را بکلّى منع از حظوظش ننماید و با طرق مشروعه آتـش شـهوت را فـرو نـشاند کـه فرونـشاندن شهوت به طریق امر الهى اعانت کامل در سلوك راه حق کند . پس، نکاح و زواج کند که از سنن بزرگ الهى است که علاوه بر آن که مبـدأ بقـاء نـوع انـسانى اسـت در سـلوك راه آخـرت نیـز مدخلیت بسزا دارد . و از این جهت رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودنـد : کـسى کـه تـزویج کند، نصف دینش را احراز نموده .(50 (و در حدیث دیگر است که کسى که دوست دارد م لاقات کند خدا را پاك و پاکیزه، ملاقات کند او را با زوجه .(51 (و از رسول اکرم نیز منقول اسـت کـه اکثر اهل آتش عزبها هستند .(52 (و در حدیث است که حضرت امیر مؤمنـان سـلام اللَّـه علیـه فرمودند: جماعتى از اصحاب بر خود حرام کردند زنها را و افطـار در روز و خـواب در شـب را . ام سلمه خبر داد به حضرت رسول اکرم . آن سرور تشریف آوردند نزد آنها فرمودند : آیا شما اعراض مىکنید از زنها؟ همانا من نزد زنها مى روم و روز تناول مى کنم و شب خـواب مـى روم، و کـسى که از سنّت من اعراض کند از من نیست و خداى تعالى فرو فرستاد : لا تُحرِّموا طَیب اتمـا احـلَّ اللَّه لَکُم ولا تَعتَدوا انَّ اللَّه لا یحبالْمعتَدینَ، وکُلُوا مما رزقَکُم اللَّه حلالًا طَیباً واتَّقُوا اللَّه الَّذى انْتُم بِه مؤمنُون.(53 ( بالجمله، بر سالک راه آخرت مراعات احوال ادبار و اقبال نفس لازم اسـت؛ و چنانچـه از حظـوظ نباید مطلقاً جلوگیرى کند که منشأ مفاسد عظیم اسـت، نبایـد در سـلوك از جهـت عبـادات و ریاضات عملیه به نفس سخت گیرى کند و آن را در تحـت فـشار قـرار دهـد؛ خـصوصاً در ایـام جوانى و ابتداء سلوك که آن نیز منشأ انضجار و تنفّر نفس شود و گاه شود که انـسان را از ذکـر حقّ منصرف کند . و در احادیث شریفه اشاره به این معنى بسیار است، چنانچه در کافى شریف است کـه حـضرت صادق فرمودند : من در ایام جوانى جدیت و اجتهاد در عبادت نمودم، پـدرم بـه مـن فرمـود : اى فرزند کمتر از این عمل کن، زیرا که خداى عزّ و جل وقتى که دوست داشته باشـد بنـده اى را، راضى شود از او به کم. (54 (و قریب به این مضمون در حدیث دیگر است . و نیز در روایت کافى است که حضرت ابى جعفر از حضرت رسول اکرم صلّى اللَّه علیـه و آلـه و سلم حدیث کند که فرمود : همانا این دین محکـم اسـت؛ داخـل آن شـوید بـا رفـق و مـدارا، و عبادت خدا را مبغوض بندگان خدا نکنید تا مثل سوار مفرطى باشید که نه سفر را قطع مى کند و نه پشت به مرکوب خود باقى مى گذارد.(55 (و در حدیث دیگر است که عبـادت پروردگـار را مبغوض نفس خود مکن.(56 ( بالجمله، میزان در باب مراعات آن است که انسان ملتفت احوال نفس باشد و با آن ب ه مناسـبت قوت و ضعف آن سلوك کند؛ چنانچه اگر نفس در عبادات و ریاضات قوى است و تاب مقاومـت دارد، در عبادت کوشش و جدیت کند . و اشخاصى که ایام غرور جوانى را طى کرده انـد و آتـش شهوات آنها تا اندازه اى فرو نشسته است، مناسب است قدرى ریاضات نفسانیه را بیشتر کننـد با جدیت و کوشش مردانه وارد سلوك و ریاضت شوند؛ و هر چه نفس را به ریاضات عادت دادند فتح باب دیگر براى او کنند تا آن که کم کم نفس بر قواى طبیعت چیره شود و قـواى طبیعیـه مسخّر در تحت کبریاى نفس گردند . و آنچه در احادیث شریفه وارد است که جدیت و کوشـش در عبا دت کنید و مدح شـده اسـت از اشخاصـى کـه اجتهـاد و کوشـش در عبـادت و ریاضـت مىکنند و در عبادات و ریاضات ائمه هدى سلام اللَّه علیهم وارد است، با این احادیث شریفه که اقتصاد در عبادت را مدح فرموده اند، مبنى بر اختلاف اهـل سـلوك و درجـات و احـوال نفـوس است؛ و میزان کلّ نشاط و قوت نفس و نفار و ضعف آن است . .... الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخن استاد مطهری با شیفتگان علوم انسانی غربی و شرقی 🔸 شهید آیت‌الله مطهری در سخنرانی خود در اسفندماه ۵۷، در شور و غوغای نخستین روزهای پیروزی انقلاب، تبیین علوم انسانی بدون غرب‌زدگی و شرق‌زدگی را یک «فریضه» می‌خواند 🔹 ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 توجه: این 10دقیقه به اندازه مطالعه دهها کتاب، برای پاسخ به مفید است 👈 یک‌بار برای همیشه این اطلاعات را کسب کنیم ⁉️ چرا علم را به ثروت تبدیل و وارد صنعت نمی‌کنیم؟ ⁉️ آیا مقالات ایرانی کیفیت ندارند؟ ⁉️ چند درصد از مقالات داغ جهان، سهم ایران است؟ ⁉️ افزایش مقالات و رشد علمی چه گرهی از مشکلات مردم باز می‌کند؟ ⁉️ وضعیت دانشگاه در زمان رضاشاه و محمدرضا پهلوی چگونه بوده است؟ ⁉️ آیا این میزان رشد در طول ۴۰سال طبیعی بوده است؟ 🎙حجت الاسلام والمسلمین راجی ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
AUD-20211225-WA0020.mp3
1.75M
⭕️ سوال ❓من از آفرینش خود راضی نیستم و آن را ظلم به خود می‌دانم، چرا خدا من را آفرید و چرا نیازمند آفرید؟ 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
ج6 هنر زن بودن.mp3
44.7M
🦋هنر زن بودن (قسمت 6 ) ♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن: 🚫_جایگاه خود را نداند. 🚫_به زن بودنش افتخار نکند. 🚫_برای مردگونه بودن تلاش کند. ✅ مباحثی که ان شاء الله قرار است در "هنر زن بودن" بررسی شود 🎵استاد محمدجعفرغفرانی
44.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مجموعه‌ قسمت ششم: " از 🛣خیابان‌های لندن تا بین‌الحرمین"🕋 ـ بخش دو ✍️ ماجرای زندگی و تحول ستوده یارمحمودی 🌸خانمی که در اوج غرب گرایی در کشور های غربی ✨ حضرت زهرا علیه السلام را در خواب می‌بیند بخاطر حدیث شریف کسا 🎤🎧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حفظ حجاب، حفظ استقلال هویتی و فرهنگی 🔻رهبرانقلاب‌اسلامی: 🔺امروز پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را دارند اعلام میکنند و به دنیا صادر میکنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود. زن میتواند در میدانهای اجتماعی حضور فعّال داشته باشد، تأثیرگذاری اجتماعی عمیق داشته باشد. 🔺امروز زنان کشور ما در بخشهای مختلف چنین تأثیرگذاری‌ای دارند؛ درعین‌حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، فاصله‌ی‌ میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده‌ی مردان قرار نگرفتن، خود را در حدّ وسیله‌ی التذاذ مردان بیگانه و زیاده‌طلب پایین نیاوردن و تحقیر نکردن، جزو خصوصیّات زن ایرانی و زن مسلمانِ امروز است. 🔺ما البتّه این الگو را داریم، این چهارچوب را داریم، در میان بانوان ما کسانی هستند در حدّ بسیار خوب، بعضی در حدّ اعلای این الگو دارند زندگی میکنند، بعضی هم در حدود متوسّطند؛ به‌هرحال، این الگو وجود دارد و مبنای کار زن ایرانی این است. 🏴 ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
صفحه #حکایت... https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۴۸- مناظره امام کاظم علیه السلام با هارون روزی هارون الرشید (خلیفه مقتدر عباسی) به امام کاظم علیه السلام گفت: - چرا اجازه می‌دهید مردم شما را به پیغمبر صلی الله علیه و آله نسبت بدهند؟ به شما بگویند فرزندان پیغمبر، با اینکه فرزندان علی علیه السلام هستید، نه فرزندان پیغمبر؟ البته مسلم است شخص را به پدرش نسبت می‌دهند و مادر به منزله ظرف است و نسل را پدر تولید می‌کند نه مادر. امام کاظم علیه السلام در پاسخ فرمود: خلیفه! اگر پیامبر صلی الله علیه و آله زنده شود و دختر تو را خواستگاری کند، به او می‌دهی؟ گفت: سبحان الله! چرا ندهم؟ البته که می‌دهم و بدینوسیله بر عرب و عجم افتخار می‌کنم. امام علیه السلام فرمود: پیغمبر هرگز از من خواستگاری نمی کند و من نیز دخترم را به او تجویز نمی کنم. هارون گفت: چرا؟ امام علیه السلام فرمود: چون پیامبر صلی الله علیه و آله پدر بزرگ من است. هارون گفت: - احسنت! آفرین! پس چگونه خود را فرزند پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌دانید با اینکه پیغمبر صلی الله علیه و آله فرزند پسری نداشت؟ و نسل از پسر است نه از دختر. شما فرزند دختر هستید که فرزند دختر نسل به شمار نمی رود. امام علیه السلام فرمود: - تو را به حق قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و کسی که در آن مدفون است سوگند، مرا از پاسخ این سؤال معذور بدار. هارون گفت: - غیر ممکن است. باید بر گفتار خود دلیل بیاوری و اثبات کنی که شما فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله هستید. تا از قرآن دلیل بیان نکنید، عذرتان پذیرفته نیست و شما به همه علوم قرآن آشنایید. امام علیه السلام فرمود: حاضری پاسخ این پرسش تو را بدهم؟ هارون گفت: بگو. امام علیه السلام فرمود: (بسم الله الرحمن الرحیم؛ و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذلک نجزی المحسنین و زکریا و یحیی و عیسی). [۱] آن گاه امام علیه السلام پرسید: پدر عیسی کیست؟ هارون گفت: عیسی پدر نداشت. امام علیه السلام فرمود: در این آیه خداوند از طرف مادر عیسی، مریم، که فاطمه زیاد با حضرت ابراهیم دارد، در عین حال عیسی را از فرزندان ابراهیم شمرده است. همچنین ما نیز از طرف مادرمان، فاطمه، فرزند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هستیم. [۱] ---------- [۱]: و از فرزندان او (ابراهیم) داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و این چنین نیکوکاران را پاداش می‌دهیم و (همچنین زکریا و عیسی) [۱]: - بحار: ج ۴۸، ص ۱۲۷ و ج ۱۶، ص ۲۴۰. متأسفانه هنوز هم این طرز تفکر غلط در بعضی مردم و در فرهنگ برخی جوامع حکم فرماست و نسل پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را منحصر در نسل پسری می‌دانند! و سلسله نسل دختری را نسل رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نمی دانند و منشأ اصلی موضوع آن بوده است که مادر را در تولید فرزند سهیم نمی دانستند. در صورتی که این تفکر نادرست از نظر حدیث و علم روز و همچنین از لحاظ قضاوت عرف مردود است زیرا که پدر و مادر در تولید نسل سهیم هستند. فرزندان دختر و پسر از لحاظ نسل بودن یکسانند. بنابراین کسانی که نسبتشان از جانب مادر، حتی مادران بزرگ به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌رسند همگی از فرزندان آن حضرت بوده و با نسل پسری فرقی ندارند و مسئله خمس که یک قانون الهی است مورد توجه فقهای اسلام بوده و در جای خود در پیرامون آن بحث و گفتگو شده است. به طوری که بعضی از بزرگان فقها معتقدند، نسل دختری نیز همانند نسل پسری، می‌توانند از خمس (سهم سادات) استفاده کنند. جلد ۲ 📚داستانهای بحار الانوار https://eitaa.com/zandahlm1357