کتاب صوتی " لوطی و آتش" اثر رحیم مخدومی
( مجموعه ۵ داستان از زندگی سردار شهید #حسن_باقری)
تهیه شده در ایران صدا
با صدای #رامین_پور_ایمان
#لوطی_و_آتش
#رحیم_مخدومی
#دفاع_مقدس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: خلقت شب و منافع آن قوله علیه السلام: فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ مِنْ حَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
........:
خلقت روز و منافع آن
[قوله علیه السلام ]: وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهَارَ مُبْصِراً.
کما قال تعالی: « وَ جَعَلْنَا آیَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً [۲] »، أی لیبصروا فیه.
[قوله علیه السلام: وَ لِیَنَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً].
[... ]
قوله علیه السلام: لِیَبْتَغُوا فِیهِ مِنْ فَضْلِهِ.
یعنی قرار داد مبصرةً، تا به واسطه او قادر باشند بر طلب و تحصیل منافع معاشیه که از فضل و احسان او است، کما قال تعالی: « وَ جَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا [۳] » العاش: کلّ ما یتعیّش به الإنسان من التجارة والفلاحة و سایر الصنایع، که موقوف بروز و تردّد در ایاب و ذهاب است.
قوله علیه السلام: وَ لِیَتَسَبَّبُوا إِلَی رِزْقِهِ، وَ یَسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ.
----------
[۲]: ۴ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۱۲.
[۳]: ۵ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۱۱.
یعنی: روز را قرار داد که در او متوسّل به اسباب شوند برای تهیه رزق او از
قبیل فلاحت و زراعت و غیره، کما فی الحدیث: « أبی اللّه أن یجری الأمور إلاّ
باسبابها [۱]، فجعل لکلّ شی ء سبباً، و جعل لکلّ سبب شرحاً، و جعل لکلّ شرح علماً، و جعل لکلّ علم باباً ناطقاً ». [۲]
ولی از آنجائی که کلّ اسباب منتهی به مسبّب الأسباب است به واسطه ارشاد عباد که به کلّی نظر آنها محصور و مقصور بر همان اسباب فقط نباشد فرموده است: « أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ [۳] »، مولوی گفت:
ألیس اللّه بکاف عبده تا بنا شد بنده [۴] هر سو چاره جو
دیده خواهم [۵] سبب سوراخ کن تا سبب را بر کند از بیخ و بن [۶]
[قوله علیه السلام ]: وَ یَسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ طَلَباً لِمَا فِیهِ نَیْلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْیَاهُمْ، وَ دَرَکُ الآْجِلِ فِی أُخْرَاهُمْ.
یعنی: باز روز را قرار داده به واسطه آن که سیر نمایند در ارض، که: [ «أَلَمْ تَکُنْ [۷] ] أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا [۸] » به جهت نائل شدن عاجله، یعنی تحصیل غنائم و فواید متاع نقد دنیویه، و به واسطه درک کردن آجله، راجع به امور و منافع اخرویه، از قبیل مسافرت بیت اللّه و زیارت قبور ائمّه هدی و غیره، که ثمرات اخروی است.
----------
[۱]: ۱ - مصادر: أن یجری الأشیاء إلاّ بأسباب.
[۲]: ۲ - الکافی، ج ۱، ص ۱۸۳ ؛ بصائر الدرجات، ج ۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۲، ص ۹۰.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه زمر، آیه ۳۶.
[۴]: ۴ - مصدر: تا نگردد بنده.
[۵]: ۵ - مثنوی معنوی، ج ۱، ص ۲۱۴، « تهدید کردن نوح علیه السلام ».
[۶]: ۶ - مثنوی معنوی، ج ۵، ص ۱۱۶۹ « بیان آن که عطای حق ».
[۷]: ۷ - اصل: أن.
[۸]: ۸ - سوره مبارکه نساء، آیه ۹۷.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: کفتار طماع کفتاری به کفتار دیگر که بر الاغی سوار بود گفت: مرا هم سوار کن، کفتار سواره او ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ستایش رودررو
کسی هشام بن عبدالملک را ستایش کرد. هشام به او گفت: از اینکه انسانی در حضورش ستایش شود نهی شده است. ستایش کننده گفت: من تو را ستایش نکردم، تو را به یاد نعمتهایی انداختم که خدا به تو داده تا شکر او را بجا آوری. هشام گفت: این سخن بهتر از مدح بود، صله اش داد و اکرامش کرد.
مهمان
عجم که مهمان را مهمان گویند به خاطر آن است که اکرام مهمان هرکه باشد واجب است، «مه» نام بزرگ فارس است، و «مان» به معنای منزلگاه میباشد، پس مهمان تا در خانه آنان است، آقای آنهاست.
ما سمّت العجم المهمان مهماناً
الا لاکرام ضیف کان من کانا
فالمه سیدهم والمان منزلهم
والضیف سیدهم مالازم المانا
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچه ها در اثر رفتارهای ما، از خودشان درک واقعی ندارند در نتیجه لباس پوشیدنشان هنجاری و برای جلب توجه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لباس پوشیدن دلیل دارد و مطلقاً برای جلب توجه نیست؛ اتفاقاً لباس برای پوشاندن است و به همین دلیل به آن حجاب می گویند که جلب توجه نکند و مانع جلب توجه شود. حجاب برای این است که خصوصیات جسمی انسان ها باعث جلب توجه نشود. اگر ما چرایی لباس را ندانیم همان لباس شرعی هم می شود اسباب جلب توجه. چون من راجع به شکل لباس صحبت نمی کنم بلکه در مورد ذهنیت پشت لباس پوشیدن صحبت می کنم.
کودک چه ذهنیتی از خودش می سازد؟ این که بدن من قشنگ است و همه باید ببینند و جلب نظر کند؛ حالا اگر دولت اجازه نداد که توی خیابان این طوری بپوشم خوب توی مهمونی و عروسی می پوشم.
از آن طرف هم تفریط این موضوع است. چرا به بچه ها لباس بزرگانه می پوشانیم؟ چرا پسرهای ما در عروسی ها کت و شلوار وکراوات و دخترها لباس عروس می پوشند؟ چرا نباید لباس راحت بپوشند؟ بچه ها 200 سال فرصت دارند که از این لباس ها بپوشند، اجازه بدید که دوران کودکی را کودکانه بپوشند. چرا به یک فرهنگ جدید در لباس پوشیدن بچه ها فکر نکنیم؟ (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت42}
[مباحث کودک متعادل ]
دوران کودکی، دوران کودکی کردن و تمرین زندگی است؛ دوران بزرگسالی نیست. وقتی لباس های مجلل و گران قیمت تن کودک می کنیم، دائماً او را تحت فشار می گذاریم که لباست رو کثیف نکنی.
یکی از ارزش های لباس را گفتیم که برای راحتی. خوب چه اشکالی دارد که بچه ها در جشن ها لباس راحت بپوشند و شکل بزرگترها نشوند، حتی دوسه دست لباس برایشان ببریم و فرصت بازی و خوش گذشتن برای آن ها فراهم کنیم و نه خودمان حرص بخوریم و نه عروسی را به کودک زهرمار کنیم که جُنب نخور کثیف میشه، پاره میشه و....
چرا لباس بچه ها را راحت انتخاب نمی کنیم که اگر کثیف شدن به جای حرص خوردن، ذوق کنیم و ناراحتی ایجاد نکنیم. قبلاً هم گفتیم که همه چیز در زندگی حول محور رشد است، بازی کردن و کثیف کردن به رشد کودک کمک می کند. پس لباس پوشیدن بچه ها را دقت کنیم. (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت43}
[مباحث کودک متعادل ]
🔰 اگر فرزندان به دست مادر، خوب تربیت شوند نتایج اش بازی های این چنین هست...
#تربیت
https://eitaa.com/zandahlm1357