#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: حرف واو ابوبکر بر کسی که پارچه ای در دست داشت، گذشت و به او گفت: پارچه را میفروشی؟ گفت؛ ل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شکر منعم واجب نیست، چرا که اگر فقیری بر سر سفره پادشاهی بزرگ که مالک شرق و غرب است بنشیند و این فقیر او را شکر کند به خاطر لقمه ای غذا، تمسخر شمرده میشود، در اینجا نیز چنین است بلکه در اینجا خدا با آن پادشاه و بزرگی نعمتهایش با آن نعمتها قابل مقایسه نیست.
معتزله مثال دیگری آورده اند و میگویند: وقتی در گوشه ای انسانی افتاده که لال است و دست و پاهایش نیز علیل است گوش و چشم او ناتوان است، و همه ی حواس او از ظاهر و باطن کار نمی کند، پادشاهی او را از وضعیت خارج کند، زبانش را باز و سایر حواسش را به او برگرداند، حال این انسان پس از دیدن این همه اکرام، او را شاکر نباشد و قبل و پس از آن حالت برای او فرق نکند، بدون شک مذموم و کار او اهانت است.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_240
الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا.
امام عليه السلام فرمود:
سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است. ١
مرحوم سيد رضى مىگويد:«اين سخن از پيامبر صلى الله عليه و آله نيز نقل شده است و جاى تعجب نيست كه هر دو كلام مانند هم باشند، زيرا هر دو از يك محل سرچشمه گرفته و ريزش هر دو از يك دلو بوده است»؛
(قالَ الرَّضِيُ وَ يُروى هذَا الْكَلامُ عَنِ النَّبِي صلى الله عليه و آله وَ لا عَجَبَ أَنْ يَشْتَبِهَ الْكَلامانِ لِأَنَّ مُسْتَقاهُما مِنْ قَليبٍ وَ مَفْرَغَهُما مِنْ ذَنُوبٍ
شرح و تفسير
سنگ غصبى خانه خرابت مىكند
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، آيندۀ شوم بناهايى را بيان مىكند كه با وسائل غصبى ساخته شوند، مىفرمايد:«سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است»؛ (الْحَجَرُ الْغَصِيبُ ١ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا) .
اشاره به اينكه همانگونه كه «رهن» و گروگان، سبب مىشود انسان، مطالباتش را وصول كند، سنگ غصبى هم سبب مىشود كه ويرانى براى خانه وصول شود.
مرحوم مغنية در كتاب فى ظلال نهج البلاغه در شرح اين كلام حكيمانه مىگويد: كسى كه بنايى كند يا چيزى در اختيار بگيرد يا بخورد يا بنوشد يا به هر صورتى، از اموال ديگران (بدون رضاى آنها) بهره گيرد، سرانجام كارش وبال و خسران است، هرچند اين زيان پس از مدتى صورت گيرد و اگر كسى بپرسد اين آسمانخراشهايى كه از خون ملتهاى بىگناه بنا شده و محكم در جاى خود ايستاده و ويران نمىشود چگونه است؟ در پاسخ آنها مىگوييم: اگر اينها ويران نشود بناكنندۀ آنها به زودى آنها را ترك گفته و به قبور تاريك و متعفنى پناه مىبرند... اضافه بر اين، بناى راسخ، همان وجدان پاك و روح آرامى است كه انسان بدون هرگونه نگرانى زندگى كند.(آيا بانيان آنها چنيناند؟ قطعاً نيستند). ١
مرحوم طبرسى در مجمع البيان از ابن عباس نقل مىكند كه مىگويد: من از قرآن به خوبى استفاه كردهام كه ظلم و ستم خانهها را ويران مىسازد. سپس به آيۀ شريفۀ سورۀ «نمل» تمسك مىكند كه مىفرمايد: «فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَةً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» ؛اين خانههاى آنهاست در حالى كه بهخاطر ظلم و ستمشان فرو ريخته؛ و در اين نشانۀ روشنى است براى كسانى كه آگاهند». ٢
مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام شريف مىگويد:«اين سخن از پيامبر صلى الله عليه و آله نيز نقل شده و جاى تعجب نيست كه هر دو كلام مانند هم باشند؛ زيرا هر دو از يك محل سرچشمه گرفته و ريزش هر دو از يك دلو بوده است»؛ (قالَ الرَّضِيُ وَ يُروى هذَا الْكَلامُ عَنِ النَّبِي صلى الله عليه و آله وَ لا عَجَبَ أَنْ يَشْتَبِهَ الْكَلامانِ لِأَنَّ مُسْتَقاهُما مِنْ قَليبٍ وَ مَفْرَغَهُما مِنْ ذَنُوبٍ) .
«مُسْتَقى» به معناى محل سيراب شدن است «قليب» (بر وزن صليب) به معناى چاه و در اينجا كنايه از سرچشمه است و «مفروغ» (مفرغ) به معناى محل ريزش است و «ذَنوب» بر وزن (قبول) به دلو بزرگ گفته مىشود.
مرحوم ديلمى از علماى قرن نهم در كتاب ارشاد القلوب خود حديث را به اين صورت از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده است:
«خَمْسُ كَلِماتٍ فِي التَّوْراةِ وَ يَنْبَغي أَنْ تُكْتَبَ بِماءِ الذَّهَبِ أَوَّلُها حَجَرُ الْغَصْبِ فِي الدّارِ رَهْنٌ عَلى خَرابِها وَ الْغالِبُ بِالظُّلْمِ هُوَ الْمَغْلُوبُ وَ ما ظَفَرَ مَنْ ظَفَرَ الْإثْمُ بِهِ وَ مَنْ أَقَلَّ حَقَّ اللّهِ عَلَيْكَ أنْ لا تَسْتَعينَ بِنِعَمِهِ عَلى مَعاصِيهِ وَ وَجْهُكَ ماءٌ جامِدٌ يَقْطُرُ عِنْدَ السُّؤالِ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تَقْطُرُهُ ؛پنج جمله در تورات آمده است كه سزاوار است با آب طلا نوشته شود: نخستين آنها اين است كه سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است و آن كس كه با ظلم غلبه مىكند در حقيقت مغلوب و شكستخورده است و كسى كه از طريق گناه پيروز شود در واقع پيروز نشده است و كمترين حق خداوند بر تو اين است كه از نعمتهاى او براى معصيتش كمك نگيريد و آبروى تو همچون آب منجمدى است كه تقاضا آن را آب مىكند مراقب باش نزد چه كسى آن را آب مىكنى». ١
در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«اتَّقُوا الْحَرامَ فِي الْبُنْيانِ فَاِنَّهُ أساسُ الْخَرابِ ؛از به كار گرفتن اشياى حرام در بناها بپرهيزيد كه سبب خرابى آن خواهد شد». ٢
خداوندا توفيق پيروى از اين كلمات دلنشين و حكمتآموز و به كار بستن آنها را در زندگى به همۀ ما مرحمت فرما تا راه بهتر زيستن را بيابيم و از آن به مقصد برسيم.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#روشهای مختلف کاشتن قلمه های ریشهدارشده در خاک🌱
وقتی قلمه ها رو در اب ریشه دار میکنیم و ریشه ها از دو سه سانت که بگذره کاشتن در خاک شوکهای زیادی وارد میشه
چون ماه ها این قلمه در اب بوده وبه محیط اب عادت کرده وهمیشه اب در اختیار بوده
ولی اگه بخوایم در خاک بکاریم بعد از چند دقیقه این قلمه ها پژمرده وبی حال و به مرور برگها در حال زرد شدن
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: حق الناس شامل دوازده مورد زير است: ۱ در نماز بايد مكان و لباس نمازگزار غصبي نباشد. ۲ در ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۱۱ اسلام، طهارت و نجاسات را آسان گرفته و مردم آنرا بر خود سخت ميگيرند اما به حق الناس، مال و آبرو و جان مردم، بسيار اهميت داده ولي مردم آنها را ساده ميانگارند.
۱۲ محدود كردن حق حيات، امنيت، آزادي و حقوقي كه بر اثر كار و تلاش بدست ميآيد. اگر بدون ضوابط شرعي باشد ايجاد حق الناس ميشود، همچنين حقوق موضوعه كه در هر جامعه و كشوري به تناسب فرهنگها و نيازهاي خود، حقوقي را براي افراد و جامعه قرار داده اند كه حق الناس در جامعه اسلامي است.
در جوامع غير مذهبي ضمانت اجراي حقوق و حدود و عدالت، با نيروي حكومتي است كه افراد را تحت فشار قرار دهد تا حقوق و وظايف محوله را انجام دهند. اما در جوامع مذهبي بخصوص جامعه اسلامي به معناي واقعي و ايده آل، علاوه بر نيروي بيروني، نيروي دروني (ايمان) نيز عامل مهم براي اجراي عدالت و رعايت حقوق، خداوند و مردم است و ماداميكه اين نيرو، در جامعه اي وجود داشته باشد، حقوق فردي و اجتماعي كمتر پايمال ميشود زيرا كه تك تك افراد اين جامعه در هر زمان و مكان، خود
را مشمول و مخاطب دستورات الهي ميدانند و خداوند را بر تمام اعمال خود حاضر و ناظر ميبينند.
اين ايمان و اعتقاد راسخ و عامل درون، آنها را بر انجام وظايف و اداي حقوق ملزم ميسازد، بلكه آنان را بسوي حق داران بحركت در ميآورد تا حق آنان را بپردازد يا اينكه صاحبان حق به سراغشان بيايند و حقشان را مطالبه و اقامه دعوي كنند.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۳۸ 📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری 💠 قسمت بیست و یک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۳۹
📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری
💠 قسمت بیست و دوم
🔸 برای ایجاد آرامش رفتاری باید هر فرد در رفتارهای خود دقت و حساسیت هایی داشته باشد.
➖ رفتارهای مرد نسبت به همسر:
1⃣ مهربان ترین به همسرش باشد.
خلاء عاطفی در خانواده ها در حال افزایش است و همین سبب شکل گیری مجموعه ای از مشکلات مثل اینکه زن یا مرد در بیرون از خانواده خلاء عاطفی خود را جبران می کند.
2⃣ تقوا
ترمز در برار گناه داشته باشد.
تقوا سبب ارتقاء زندگی دنیایی می شود؛ مانند ایجاد صمیمیت ، علاقه، محبت و ... .
3⃣ گشاده دستی
❌ گشاده دستی که سنجیده باشد، یعنی اسراف نکنیم و سراغ تجمل نرویم.
4⃣ پاک زبانی
▪️ بد گویی نکند.
▪️ با کلامش رنجش خاطر ایجاد نکند.
▪️ زیبایی های را می گوید.
5⃣ پاک دامنی داشته باشد.
مثلا مراقب نگاه خود باشد، ارتباط با نامحرم را مراقب باشد.
6⃣ خوش رفتاری نسبت به والدین
این خوش رفتاری باید هم در قبل ازدواج و هم در ازدواج باشد.
🔮 در ادامه با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#رفتار
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#زندگیانسانی #بندگیخدا 🎙 صوت شنیدنی و بسیار مهم دکتر داودی نژاد 🔖 با عنوان : کینه و نفرت و مجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ازدواج
📹 کلیپ تأمل برانگیز و نکته دار و از کلام دکتر داودی نژاد
با عنوان
📋 خواهر خانومم تو زندگیمون دخالت میکنه
📔 دوستان من قرآن میفرماید.....
برای کمک به #زندگیانسانی نشر بدین🌹
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ اما خیلی ها بعد از رفتن زیر یک سقف، زندگی شون از دوره عقدشون هم شیرین تره...
⭕️ قسمت سوم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: صدمه زدن عثمان اصحاب پیغمبر را و ثانیا آنکه عده ای از اصحاب پیغمبر را که ناصح و خیر خواه و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
مضروب شدن ابن مسعود و مردن او
علماء و مورخین شما عموما نوشته اند که چون عثمان خواست قرآنها را جمع کند تمام نسخ قرآن را از کتّاب آنها خواست و همه را جمع آوری نمود من جمله قرآن عبد اللّه بن مسعود را که از جملۀ کتّاب وحی و مورد اطمینان خاتم الانبیاء بود طلبید عبد اللّه نداد عثمان خودش رفت منزل عبد اللّه و جبرا قرآن را از او گرفت وقتی عبد اللّه شنید که قرآن او را هم مانند قرآنهای دیگر سوزانیدند خیلی دلتنگ شد.
در مجالس و محافل احادیثی را که در قدح عثمان میدانست نقل میکرد و پردهها را بالا میزد و با کنایات مردم را بحقایق متوجه میساخت این خبرها را بعثمان دادند امر کرد غلامانش رفتند آن قدر عبد اللّه را زدند که از شدت آن ضربات دندههای او شکست و بستری شد و بعد از سه روز از دنیا رفت.
چنانچه ابن ابی الحدید در ص ۶۷ و ۲۲۶ جلد اول شرح نهج (چاپ مصر) ضمن طعن ششم شرح قضایا را مفصلا نوشته تا آنجا که گوید عثمان بعیادت عبد اللّه رفت و بینهما گفتگوهائی شد تا رسید بجائی که عثمان بعبد اللّه گفت استغفر لی یا ابا عبد الرحمن قال اسأل الله ان یأخذ لی منک حقی [۱] .
و نیز نقل نموده است بجرم آنکه چرا بدرقۀ ابی ذر نمود موقعی که او را بسمت ربذه تبعید مینمودند چهل تازیانه بر بدن عبد اللّه زد.
لذا عبد اللّه بعمّار یاسر وصیّت نمود که نگذار عثمان بر جنازه من نماز گذارد عمّار هم قبول نمود روی همین اصل بعد از وفات عبد اللّه عمّار با جمعی از صحابه بر جنازه او نماز گذارده و دفنش نمودند.
وقتی خبر بعثمان دادند رفت سر قبر عبد اللّه و بعمّار گفت چرا چنین نمودی گفت حسب الوصیّة خودش ناچار بودم که عمل نمایم (این عمل عمّار سبب کینه ای شد که بعدا با او تلافی نمود).
واقعا کارهای خلیفه عثمان بنابر آنچه اکابر علماء و مورخین خودتان نوشته اند حیرت آور است مخصوصا عملیاتی که باصحابه خاص و پاک رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم مینمود که حتی ابی بکر و عمر هم هرگز چنان رفتاری ننمودند بلکه بر خلاف رفتار عثمان با آنها احترام کامل از اصحاب رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مینمودند.
----------
[۱]: ۱) طلب مغفرت کن برای من ای ابا عبد الرحمن (کنیۀ ابن مسعود بود) عبد اللّه گفت از خدا میخواهم حق مرا از تو بگیرد (یعنی هرگز از تو راضی نخواهم شد).
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#کلیپ #حرف_خاص چگونه #مناجات_شعبانیه بخوانیم ، که راه فهم مناجاتهای رمضان و لذت از آنها را هموار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۲۱۸.mp3
10.52M
#انسان_شناسی ۲۱۸
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
شما با فلانی و فلانی و فلانی فرق دارید!
مسیری رو هم که شخص شما برای رشد انسانی باید طی کنید، با همهی آدما فرق میکنه!
شما باید قدرت تشخیصِ أفضل الأعمال (بهترین عمل رساننده) خودتون رو داشته باشید! وگرنه محاله به موفقیت برسید!
@shervamusiqiirani - بی قرار - علیرضا قربانی.mp3
2.59M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
باز آی دلبرا که دلم بی قرار توست
وین جان بر لب آمده در انتظار توست
در دست این خمار غمم هیچ چاره نیست
جز باده ای که در قدح غمگسار توست
ساقی به دست باش که این مست می پرست
چون خم ز پا نشست و هنوزش خمار توست
هر سوی موج فتنه گرفته ست و زین میان
آسایشی که هست مرا در کنار توست
سیری مباد سوخته ی تشنه کام را
تا جرعه نوش چشمه ی شیرین گوار توست
بیچاره دل که غارت عشقش به باد داد
ای دیده خون ببار که این فتنه کار توست
هرگز ز دل امید گل آوردنم نرفت
این شاخ خشک زنده به بوی بهار توست
ای سایه صبر کن که برآید به کام دل
آن آرزو که در دل امیدوار توست
#سایه
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ از کجا بفهمیم یک فرد یا یک گروه با وجود حرفهای به ظاهر خوب دینی و مهدوی ، دارای اندیشه انحرافی هس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اوست که دست ما را در دست امام زمان عج میگذارد...
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
✅ استوری #ماه_شعبان #امام_زمان عج
♦️♦️♦️♦️♦️
۸۵
حال ما مسلمانان، درهم است و بی سامان
درد ما شود درمان، از لبت به آسانی
۸۶
حدیث موی تو نتوان به عمر گفتن باز
از آن که عمر بود کوته و حدیث دراز
https://eitaa.com/zandahlm1357