#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مولوی این ز ابراهیم ادهم آمده است کوز راهی بر لب دریا نشست دلق خود میدوخت آن سلطان جان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
پند
به یکی از صوفیان گفته شد: چی شده، هر وقت حرف میزنی، هرکس میشنود میگرید ولی کسی از سخن واعظ شهر نمی گرید؟ گفت: گریه زن بچه مرده مانند گریه نوحه گر نمی ماند!
مولوی
گر بود در ماتمی صد نوحه گر
آه صاحب درد را باشد اثر
همایون
ممتاز بود نالهام از ناله ی عشق
چون آه مصیبت زده در حلقه ماتم
مولوی
زین جهان تا آن جهان بسیار نیست
در میانه جز دمی دیوار نیست
هر کبوتر میپرد از جانبی
ما کبوتر جانب بی جانبی
ما نه مرغان هوا نه خانگی
دانه ی ما دانه ی بی دانگی
زان فراخ آمد چنان روزی ما
که دریدن شد قبا دوزی ما
*
اذکرونی اگر نفرمودی
زهره ی نام او کرا بودی
بقیاسات عقل یونانی
نرسد کس به ذوق ایمانی
عقل خود کیست تا به منطق رأی
ره برد با جناب پاک خدای
گر به منطق کسی ولی بودی
شیخ سنت ابوعلی بودی
چشم عقل از حقایق ایمان
هست چون چشم اکمه از الوان
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.007-008.mp3
2.84M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.009.mp3
3.08M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.010.mp3
2.03M
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
جواب دوم شبهه نهم 👌✅در نظام هاى اجتماعى، اکراه و اجبار از ابزارهاى پیش بینى شده در کلیه نظام ها است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جواب سوم به شبهه نهم
☘💯انسان تکوینا آزاد خلق شده است ولی در تشریع مثل تکوین آزاد نیست
👈یعنی انسان زمانی که آفریده شده است آزاد هست که سم یا آب بخورد، إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا
ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند.
👆👈ولی اینطور نیست که در شریعت و دین هم آزاد باشد هر چیزی که دوست دارد بخورد اگر اینطور بود که انسان هر کاری را بخواهد انجام بدهد، سپس بگوید لا اکراه فی الدین پس جهنم برای چه کسی است پس آیاتی مثل این برای چه کسی است سوره حاقه خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿۳۰﴾
بگيريد او را و در غل كشيد (۳۰)
ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿۳۱﴾
آنگاه ميان آتشش اندازيد (۳۱)
✅پس مشخص است ما در اندیشه آزادی داریم ولی در عمل نمیتوانیم مثل حوزه اندیشه آزاد باشیم
👈یا آیاتی که میگوید حد را اجرا بکنید برای کیست؟سوره نور آیه ۲ الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ
باید هر یک از زنان و مردان زنا کار را به صد تازیانه مجازات و تنبیه کنید
✅👈نتیجه پس از نظر عقلی بخاطر جلو گیری از هرج و مرج های اجتماعی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی(مثلا حفظ کیان خانواده،یا آلوده نشدن دیگران و....) الزام بودن رفتارهای دینی از جمله حجاب لازم است و از نظر شرعی هم که عقوبت دنیوی و اخروی دارد.
#قرآن_شناسی
جواب چهارم به شبهه نهم
جواب👇👇
چرا قرآن لا اکراه فی الدین گفته است❓
چون اولا اسلام دینی است که سرتاسر برهان و منطق است و لذا نیازی به اجبار کردن دیگران در اسلام آوردن ندارد.
دوما لا اکراه فی الدین جمله ای است(حُکمی) که علتش ادامه همین آیه آمده است یعنی چرا نباید اکراه باشد❓ چون قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ
این قسمت از آیه علت حکم است یعنی چون وقتی هدف رشد انسان است باید اولا وسایل و امور مرتبط به رشد هم فراهم بشود از جمله مبانی عقلی باشد(کما اینکه اسلام اینگونه است) دوما خود شخص باید با رغبت انتخاب بکند سوما جبر رشد نمیدهد چهارما وقتی که رشد علت و هدف است پس باید موانع رشد هم برداشته بشود آیا فضای بی حجابی موجب رشد است یا فضای عفت و حجاب❓مسلما فضای حجاب
👌👌البته این جواب برای کسی است که میخواهد به وسیله قرآن علیه قرآن استفاده بکند یعنی میخواهد با آیه قرآن(لا اکراه فی الدین) علیه قرآن(که حجاب باشد) استفاده بکند ولی کسی که نخواهد با این آیه با شما بحث بکند مثلا فقط بگوید من دوست ندارم حجاب داشته باشم چهار دیواری اختیاری و....جواب های دیگری باید به او داد.
#قرآن_شناسی
جواب پنجم به شبهه نهم(روش پاسخ به شبهات)
👌👌شاید یکی از مهمترین جوابها این باشد که شان نزول آیه را باید نگاه کرد 👇👇
👈مردى از اهل مدینه بنام ابو حصین دو پسر داشت برخى از بازرگانانى که به مدینه کالا وارد مى کردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت کردند، آنان هم سخت تحت تاثیر قرار گرفته و به این کیش وارد شدند و هنگام مراجعت نیز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گردیدند.
ابو حصین از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اطلاع داد و از حضرت خواست که آنان را به مذهب خود برگرداند و سؤال کرد آیا مى تواند آنان را با اجبار به مذهب خویش باز گرداند؟
آیه فوق نازل گردید و این حقیقت را بیان داشت که: در گرایش به مذهب اجبار و اکراهى نیست.
👌👌👌👌ولی حجاب یک رفتار دینی است ولی آیه درباره اصل اعتقاد داشتن مذاهب دارد صحبت میکند، البته هر مذهبی را هم انتخاب کردیم باید به رفتارهای دینی آن هم ملتزم باشیم (اگر هم کسی بگوید من که مسلمان نیستم که ملتزم به رفتار دینی باشم (مثلا حجاب) جواب میدهیم ولو اینکه شما مذهبتون اسلام نباشد تا زمانی که در لوای حکومت اسلامی زندگی میکنید باید ملتزم به رفتارهای دینی و اجتماعی آن هم باشید)
#قرآن_شناسی