14.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: شهید سلیمانی کاری کرد که مردم فلسطین بتوانند بایستند، بتوانند مقاومت کنند
@zandahlm1357
شهید آوینی.mp3
4.95M
ما وارث انبیاء هستیم ...(شهید آوینی)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سرّ احاطه تصرف ربوبی قوله علیه السلام: أَوْ کَیْفَ یَسْتَطِیعُ أَنْ یَهْرُبَ مِنْکَ مَنْ لاَ حَیَاة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایصال بلیات و مضارّ به عباد
پس به وجهی تأویل آیه مبارکه آن که: ما ارسال مینمائیم بلیّات و عقوباتی که به منزله نار است، و « تذیب أبدانکم »، و نیز ما ارسال مینمائیم بر شما نحوست و شؤومت احوال و نقصان ارزاق و اموال را در دنیا بر حسب مجازات و مکافات
اعمالتان، « فَلاَ تَنْتَصِرَانِ ». [۱]
یعنی و شما قادر نیستید که ما را از ایصال او به خود منع نموده و از خود دفع مضارّ کنید. پس در این صورت « فَبِأَیِّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ [۲] »، یعنی به کدام یک از تصرّفات و آیات ربوبیت ما در وجود خود تکذیب مینمائید، پس لا مهرب من حکومته و لا منجی من نقماته ؛ لأ نّه « یَفْعَلُ مَا یَشَآءُ [۳] » و « یَحْکُمُ ما یُرِیدْ [۴] ».
« لاَ مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ [۵] » و لا راد لقضائه [۶] این است که در آیه مبارکه به واسطه تنبیه الغافلین میفرماید: « إِنْ أَصْبَحَ مَآؤُکُمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِیکُم بِمَآءٍ مَعِینٍ [۷] »، یعنی اگر بگردد آب قنوات شما، فرو رونده در زمین، پس کسی است که بیاورد برای شما به ماء معین.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه رحمن، آیه ۳۵.
[۲]: ۲ - همان، آیه ۱۳.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۴۰.
[۴]: ۴ - سوره مبارکه مائده، آیه ۱.
[۵]: ۵ - سوره مبارکه رعد، آیه ۴۱.
[۶]: ۶ - بحارالأنوار، ج ۲۶، ص ۱۴.
[۷]: ۷ - سوره مبارکه ملک، آیه ۳۰.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
از عربی پرسیدند: لذت بخش ترین دنیا چیست؟ گفت: شوخی با محبوب و دوری از رقیب. نفس محقق گوید: نفس، جو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن مخلوق
صفدی میگوید: مرام اعتزال روبه رشد بود تا زمان هارون الرشید و ظهور بشر مریسی و به زندان افتادن شافعی، در ملاقات بشر و شافعی، بشر گفت: ای قرشی در باره ی قرآن چه میگویی؟ شافعی گفت: مخلوق است.
شافعی ترسید که پاسخ او موجب فساد شود لذا از بغداد به سوی مصر فرار کرد و در باره مخلوق بودن قرآن سکوت کرد.
مأمون در سالی که از دنیا رفت، از مخلوق بودن قرآن حمایت کرد، و احمد بن حنبل را طلبید ولی مأمون از دنیا رفت و معتصم به جای او نشست، معتصم احمد را به بغداد خواند و مجلس مناظره تشکیل داد و سه روز علماء با او مناظره کردند از مناظره کنندگان، عبدالرحمن بن اسحاق و قاضی احمد بن ابی داود و... بودند.
مناظره سه روز طول کشید و پس از مناظره احمد بن حنبل را چنان تازیانه زدند که
بیهوش شد وی را به منزل بردند و سپس زندان کردند. بیست و هشت ماه در زندان بود، پس از آن آزاد شد تا معتصم از دنیا رفت. و واثق به جای او نشست، واثق به وی گفت: در شهری که زیر کنترل من است زندگی نکن، احمد هم زندگی پنهانی داشت. واثق از دنیا رفت و متوکل به جای او نشست، متوکل احمد را خواست و او را اکرام کرد. پولی در اختیار وی گذاشت و او آن را بین دیگران تقسیم کرد، هر ماه چهار هزار دینار به بستگان او میدادند تا متوکل مرد.
در روزگار متوکل، مرام سنت آشکار شد و ترویج گردید، رویکرد اعتزال به خاموشی گرایید و البته هیچ گروهی به اندازه معتزلیها موجب بدعت و فساد نشدند.
سرشناسان معتزله عبارتند از جاخط، ابوهذیل علاف، ابراهیم نظام، واصل بن عطا، احمد بن حائظ (حابط)، بشر بن معتمر، معمر بن عباد سلمی، ابوموسی عیسی (مزداد) که راهب معتزله نامیده میشد، شمامة بن اشرس، هشام بن عمر فوطی، ابوالحسن بن ابی عمرو خیاط استاد کعبی، ابوعلی جبایی استاد شیخ ابوالحسن اشعری و فرزندش ابوهاشم عبدالسلام جبایی.
بیشتر شافعیان، اشعری مذهبند، و اکثر حنفیها معتزلی هستند بیشتر مالکیها قدری و اکثر حنبلیها حشوی هستند. صاحب بن عباد، زمخشری و فراء نحوی و سیرافی معتزلی هستند.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۴۵- سلام پرتوی از اسرار نماز » سلام پس از تشّهد، در پایان نماز، سه سلام است. سلام نخست، به رسول خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۶- تعقیبات و نوافل
پرتوی از اسرار نماز » تعقیبات و نوافل
نماز، حضور در پیشگاه خداوند و شرکت در ضیافتی معنوی است که وی، بندگان را به آن فرا خوانده است.
همچنان که حضور در یک میهمانی، مقدّمات و آدابی دارد و نسبت به مهمان، استقبال و بدرقه به عمل میآید و مهمان هر چه عزیزتر باشد، مراسم پیشواز و بدرقه، با شکوهتر صورت میپذیرد، ادای فریضه الهی نیز چنین است.
پیشوایان معصوم ما علیهم السلام پیش از فرا رسیدن وقت نماز، خود را مهیّای آن میساختند و پس از نماز نیز، مدّتها به تعقیب نماز میپرداختند و دل از یاد خدا نمی کندند و لب از ثنای او نمی بستند و چهره از قبله برنمی تافتند.
مگر نه آنکه نماز را «نور چشم» خود میدانستند؟ مگر انسان به آسانی دل از نور چشم میکند و از آن چشم میپوشد؟
اذان و اقامه، نوعی استقبال از نماز است و تعقیبات، بدرقه آن.
بی اعتنایی به تعقیبات و دعاهای پس از نماز، نشان بی علاقگی به خود نماز است.
آنگونه که در روایات، نسبت به زودتر رفتن به مسجد و انتظار شروع نماز را کشیدن، تشویق و سفارش شده و منتظر نماز را، «مهمان خدا» گفته اند. [۱] به انجام مستحبات و دعاهایی پس از اتمام نماز نیز سفارش شده است.
----------
[۱]: ۴۴۱) مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۳۳۶.
قرآن میفرماید:
«فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ وَاِلی ربِّکَ فَارْغَبْ» [۲]
----------
[۲]: ۴۴۲) انشراح، آیه ۷.
۴۷- تعقیب نماز
پرتوی از اسرار نماز » تعقیب نماز
امام صادق علیه السلام میفرماید:
همین که از نماز واجب فارغ شدی، به دعا و تعقیب نماز مشغول باش. (۴۴۳) و میفرماید:
دعا پس از نماز صبح و ظهر و مغرب، مستجاب میشود. (۴۴۴) همین که فارغ شدی، به کار دیگری بپرداز و به سوی پروردگارت رغبت نما.
اینک به ذکر برخی از مسائل مربوط به تعقیبات میپردازیم:
و نیز: تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام از هزار رکعت نماز مستحب، نزد خداوند بهتر است. (۴۴۵)
و در حدیث میخوانیم: هر کس این تسبیحات را بگوید، به آیه «وَاذْکُرُواللّهَ ذِکرَاً کَثیراً» (۴۴۶) که به معنای زیاد یاد کردن خداوند است، عمل کرده است. (۴۴۷)
البته دعا و تعقیبات به جای خود، و ادامه کار و تلاش هم به جای خود. و هیچکدام مانع یکدیگر نیست. بعضی میپندارند اگر به جای دعا، سراغ کار بروند، کامیاب تر و موفق ترند.
رسولخدا صلی الله علیه وآله میفرماید:
«التعقیبُ بَعْدَ صَلاةِ الفجرِ اَبْلَغُ فیِ طَلَب الرِزّقِ» (۴۴۸) دعای پس از نماز صبح، برای زندگی و جلب رزقِ، مؤثّرتر است.
درود و نفرین
از جمله کارهای تعقیباتی، درود و صلوات فرستادن بر نیکان و زبدههای کمال بشَری، و لعن و نفرین بر مظاهر شرک و پلیدی و سردمدارانِ کفر و ستم است.
در آنچه به عنوان دعاهای تعقیب آمده، هم به موارد متعدّدی از «صلوات» برمی خوریم، همه به مواردی از لعن و این، گوشه ای از تولی و تبری در یک مکتب زنده و جهت دار است.
صلوات ها، که نقل شده به جای خود، حتی در نمونههای فراوانی، خود «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»، به عنوان یکی از تعقیبات نمازها بیان شده است.
امّا در مورد لعن:
امام باقر علیه السلام میفرماید: «اِذِا انْحَرَفْتَ عَنْ صَلاةٍ مَکتوبةٍ فلا تَنْحَرِفْ اِلا بِانْصرافِ لَعْنِ بَنی امیّةَ» (۴۴۹) هر گاه نماز واجب را تمام کردی، جز با لعن بنی امیّه، از جای خود حرکت نکن.
چرا که آن دودمان ننگین و تبهکار، نمونه طاغوتها و از بارزترین چهرههای مخالفت با خطّ رهبران معصوم و آل پیامبر بودند و مستحقّ هر گونه نفرت و نفرین!
امام صادق علیه السلام در پی هر نماز، به چهار مرد و چهار زن (که از دشمنان سرسخت مقام امامت بودند) لعن و نفرین میکرد. (۴۵۰)
چه زیباست اسلامی که در کنار برنامههای عبادی و الهی خویش، بیزاری از ستمگران و مفسدان و طاغوتها را هم جزء برنامههای خود، ساخته و نماز و عبادات و حجّ آن، همراه با برائت و اعلام تنفّر از کفّار و مشرکان و منافقان است. (۴۵۱)
پس تعقیبات نماز، برخوردار از نوعی فریاد لعنت بر دشمنان خدا و مخالفان خط رهبری الهی است.
تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام
یکی دیگر از تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام است. (۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمدللّه و ۳۳ مرتبه سبحان اللّه پس از هر نماز) این تسبیحات را رسول خدا صلی الله علیه وآله به دخترش فاطمه علیها السلام تعلیم داد و بر گفتن آن، بسیار سفارش شده است و پاداش بسیار دارد.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
در میان ستایش ها، بهتر از تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام نیست، و اگر بود، رسول خدا صلی الله علیه وآله به فاطمه علیها السلام تعلیم میداد. (۴۵۲)
در روایات متعددی، تأکید شده به همراه داشتن تسبیِح ۳۴ دانه ای از خاک مقدّس امام حسین علیه السلام و اینکه ذکر گفتن با آن، ثواب زیاد دارد و حتی گرداندن آن، بدون ذکر هم ارزشمند و خوب است. (۴۵۳)
و در حدیثی است که: خود آن دانهها ذکر میگویند. (۴۵۴)
تربت حسین علیه السلام، یادآور حماسههای کربلا و احیاگر «فرهنگ شهادت» است و انس انسان را با رهبری الهی، جهاد، شهادت، ایثار، سیدالشهداء، مبارزه با ستم و انتقام از ظالمان را بیشتر میکند.
تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام به ترتیبی که گفته شد، حتی در کتب حدیثی اهل سنت نیز آمده، (۴۵۵) ولی هیچکدام نگفته اند که نام این تسبیحات، تسبیح حضرت زهرا علیها السلام است!!!...
سجده شکر
سپاس نعمتهای حقتعالی، نشان معرفت و ادب و بندگی است. در آیات و روایات، به مسئله شکرگزاری از نعمت ها، بسیار سفارش شده و اینکه یاد نعمت ها، محبت انسان را به خدا زیاد میکند و نعمتهای الهی را مستدام و افزون میگرداند. (۴۵۶)
گرچه شکر نعمت ها، از توان و طاقت بشر بیرون است، ولی انسان باید به هر قدر که میتواند، سپاسگزار احسان و نعمت و نیکی پروردگار باشد. یکی از شکلهای شکر، سجده بر خاک کردن و پیشانی بر خاک نهادن در برابر خداوند و شکر گفتن اوست.
و «سجده شکر» یکی از تعقیبات نماز به حساب آمده است. [۱]
مرحوم علامه مجلسی، تمام جلد ۸۳ بحارالانوار را (جز چند صفحه آخر) به روایات تعقیبات نماز اختصاص داده و ۶۳ حدیث، پیرامون سجده شکر، از ائمه اطهار علیهم السلام نقل کرده است.
----------
[۱]: ۴۵۷) بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۱۹۴. (در این کتاب، حدود ۸۷ روایت و ۳۸ آیه درباره مسئله شکر نقل کرده است).
سجده بعد از نماز، شکرانه توفیق انجام نماز است. [۲]
در سجده شکر، سه مرتبه «شکراً لِلّهِ» کافی است، ولی در حدیث است: اگر انسان به طولِ یک نفس «یا ربّ، یا ربّ» بگوید، خداوند به او خطاب میفرماید:
«لبّیک! ماحاجتک؟ » حاجت تو چیست تا انجام دهم؟ [۳]
امام صادق علیه السلام فرمود: سجده شکر بعد از نماز، دلیل کامل شدن نماز و رضای خدا و اعجاب و خوش آمدن فرشتگان است. خداوند بارها از آنان میپرسد، پاداش این بنده شاکر چیست؟ میگویند: رحمت تو، بهشت تو، حلّ مشکل او، و هر خیری را که فرشتگان میگویند، جوابی نمی شنوند، به خدا عرضه میدارند: ما نمی دانیم پاداش این سجده چیست؟ خداوند میفرماید: همچنانکه او از من تشکر کرد، من هم از او تشکر
می کنم، و با این جمله به فرشتگان میفهماند که رضا و سپاس الهی از او، بالاتر از بهشت و رحمت و حلّ مشکلات است. [۴]
در حدیث است: خداوند به حضرت موسی فرمود: دلیل آنکه تو را به پیامبری مبعوث کردم، سجدههایی بود که بعد از نماز داشتی. [۵]
----------
[۲]: ۴۵۸) بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۰۰.
[۳]: ۴۵۹) وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۷۱.
[۴]: ۴۶۰) وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۷۱، وافی، ج ۲، ص ۱۲۳.
[۵]: ۴۶۱) بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۰۰.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357