طرح مطالعاتی شهید مطهری 36.mp3
5.2M
❇️ تدریس کتاب #حجاب
❇️ ( جلسه 10 کتاب حجاب)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امام_زمان عج
🔻 تنها دوقطبی حقیقی در عالم که باید به آن دامن زد❗️
⬅️ پیروان حق باید جهان را به سمت حقیقت تک قطبی کنند، همانطور که پیامبران الهی اتحاد بر سر باطل را بر هم زدند...
استاد_رحیمپور_ازغدی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار4⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرنده بیقرار۵ .mp3
28.53M
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار5⃣
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 امضای خون
✅ ماجرای نامه نیروهای گروهان کمیل قبل از عملیات کربلای 5 + عکس
@zandahlm1357
•┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈•
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هلاکت و محرومیت به واسطه اعمال و شهوات عَمَلِی أَهْلَکَنِی، وَ هَوَایَ أَرْدَانِی، وَ شَهَوَاتِی حَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عدم تساوی زندگی اصل ایمان با فاسقان
و چون جهّال و طبیعیین و دهریین این اختلافات حالات مردم را از بلا و ابتلا
نسبت به اقتضای دهر داده و امور اتفاقیه فرض نمایند، لهذا حقّ تعالی بر ردّ عقیده باطله آنها خبر میدهد: « أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئَاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَآءً مَّحْیَاهُمْ وَ مَمَاتُهُمْ سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ [۱] »، یعنی: آیا گمان کرده اند کسانی که کسب اعمال سوء از فسق و فجور و معاصی منهیه نموده آن که ما قرار میدهیم آنها را با اهل ایمان و صاحبان اعمال صالحه مرضیه، مساوی محیا و ممات هر دو فرقه را؟
المحیا: هو عموم ما کان لهم من الخیرات و وجوه النعم و المنافع و ما یبقون به فی الدنیا، کالمعایش و ما یتعیّشون به من المسکن والمطعم والمشرب والملبوس والمرکوب والمنکوح و جمیع ما یحتاجون الیه فی حیاة الدنیا.
و الممات: هو ما یرد علی الإنسان قبل موته، و یکون بسببها موت الإنسان، کالآلام والأسقام والأوجاع.
که ما حصل کلام الهی آن که: باید این گمان را نکنند فسقه و عاصین که ما موازی قرار دادیم معایش و لوازم زندگی آنها را و اسباب موتشان را با اهل ایمان و اعمال صالحه بلا تفاوت ؛ چه این گمان و عقیده مطابق واقع نفس الامر نیست، بل « سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ [۲] »، خیلی بد فهمیده و بد حکم میکنند.
زیرا ما آنها را که ایمان حقیقی و اعمال نیک که مأمورٌ به آنها است دارند، عموماً در تمام معایش و زندگیشان لذّت و راحت داده ایم به تهیه جمیع ملزومات، کما قال تعالی: « فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً [۳] »، یعنی: زندگی با لذّت و وقت انقضاء اجل محدود هم آنها را از دنیا برده ایم به أدنی سببی و سهل سقمی، به خلاف اهل فسق و عصیان که اگر چه به ظاهر در او جمع اموال و اولاد و اثقال است، علاوه که از
آنها راحتی ندارند، آنها را اسباب رنج و عذابشان قرار داده ایم به مقتضای: « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا [۱] ».
چنان که ممات آنها یعنی آن اسبابی که قبل از موت بر آنها وارد میشود از
آلام و اسقام و اوجاع در کمال زحمت و مشقّت و طول مدت مرض، و اَلم ارواح خبیثه آنها از بدن عنفاً و قهراً نزع میشود، کما قال تعالی: « وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا [۲] »، نازعات: هی الملائکة التی ینزعون أرواح الکفّار عن أبدانهم بالشدّة. قال تعالی: « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ [۳] ».
اعنی اگر ایراد شود حدیث: « الدنیا سجن المؤمن و جنّة الکافر » [۴]، گوئیم: این اشاره به آن است که از برای مؤمن حقیقی در آخرت درجات و مقاماتی است که اگر آن مقایسه شود عیش و زندگی لذیذ او در دنیا آن همه لذت دنیویه او نسبت به او، عین جهنم و دوزخ است.
کما ورد: « اللّهم إنّ العیش عیش الآخرة »، [۵] چنان که برای کافر و منافق درکاتی است در آخرت که اگر قیاس شود به تعبات دنیویه او در کمال رنج و شدّت، باز زندگی دنیا برای او بهشت خواهد بود، کما قیل:
پس بد مطلق نباشد در جهان بد به نسبت باشد این را هم بدان [۶]
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه جاثیه، آیه ۲۱.
[۲]: ۲ - همان.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه نحل، آیه ۹۷.
[۱]: ۴ - سوره مبارکه توبه، آیه ۵۵.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه نازعات، آیه ۱.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴.
[۴]: ۳ - الفقیه، ج ۴، ص ۳۶۲ ؛ أعلام الدین، ص ۱۹۲ ؛ وسائل الشیعة، ج ۱۶، ص ۱۷ و ج ۲۴، ص ۲۴۵.
[۵]: ۴ - بحارالانوار، ج ۲۰، ص ۲۳۸.
[۶]: ۵ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۸۱۸، « تمامی حکایت آن عاشق که از عسس گریخت ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شرح شعر سکاکی در باره ی بیت شعری از ابن تمام نظر داده و گفته شعر او مستهجن است. این بیت عبارت است ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبر
حکیمی گوید: صبر بر دو قسم است، صبر بر مکروهات طبیعی و صبر بر محبوبات بدیهی.
صبر دوم در نفس تأثیر بیشتری دارد.
دعای کافر
قطب الدین در شرح شهاب مینویسد: گویند دعای دو دسته مستجاب است، کافر باشد یا مؤمن. دسته اول ستمدیده و بیچاره است. چرا که خدا میفرماید: أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذٰا دَعٰاهُ... [۱] پیامبر صلی الله علیه و آله نیز میفرماید: دعای ستمدیده مستجاب است. اگر سؤال شود چگونه دعای کافر مظلوم مستجاب است با اینکه خدا میفرماید: وَ مٰا دُعٰاءُ الْکٰافِرِینَ إِلاّٰ فِی ضَلاٰلٍ [۲] گوییم: این آیه در باره ی دعای کافر در آتش است، در آنجا نه ترحمی وجود دارد و نه دعایی مستجاب میشود. اما این روایت که نقل کردم در باره ی دنیا است.
----------
[۱]: ۱) - نمل، ۶۲.
[۲]: ۲) - رعد، ۱۴.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357