eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.3هزار عکس
35.9هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
عدم تساوی زندگی اصل ایمان با فاسقان و چون جهّال و طبیعیین و دهریین این اختلافات حالات مردم را از بلا و ابتلا نسبت به اقتضای دهر داده و امور اتفاقیه فرض نمایند، لهذا حقّ تعالی بر ردّ عقیده باطله آنها خبر می‌دهد: « أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئَاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَآءً مَّحْیَاهُمْ وَ مَمَاتُهُمْ سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ [۱] »، یعنی: آیا گمان کرده اند کسانی که کسب اعمال سوء از فسق و فجور و معاصی منهیه نموده آن که ما قرار می‌دهیم آنها را با اهل ایمان و صاحبان اعمال صالحه مرضیه، مساوی محیا و ممات هر دو فرقه را؟ المحیا: هو عموم ما کان لهم من الخیرات و وجوه النعم و المنافع و ما یبقون به فی الدنیا، کالمعایش و ما یتعیّشون به من المسکن والمطعم والمشرب والملبوس والمرکوب والمنکوح و جمیع ما یحتاجون الیه فی حیاة الدنیا. و الممات: هو ما یرد علی الإنسان قبل موته، و یکون بسببها موت الإنسان، کالآلام والأسقام والأوجاع. که ما حصل کلام الهی آن که: باید این گمان را نکنند فسقه و عاصین که ما موازی قرار دادیم معایش و لوازم زندگی آنها را و اسباب موتشان را با اهل ایمان و اعمال صالحه بلا تفاوت ؛ چه این گمان و عقیده مطابق واقع نفس الامر نیست، بل « سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ [۲] »، خیلی بد فهمیده و بد حکم می‌کنند. زیرا ما آنها را که ایمان حقیقی و اعمال نیک که مأمورٌ به آنها است دارند، عموماً در تمام معایش و زندگیشان لذّت و راحت داده ایم به تهیه جمیع ملزومات، کما قال تعالی: « فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً [۳] »، یعنی: زندگی با لذّت و وقت انقضاء اجل محدود هم آنها را از دنیا برده ایم به أدنی سببی و سهل سقمی، به خلاف اهل فسق و عصیان که اگر چه به ظاهر در او جمع اموال و اولاد و اثقال است، علاوه که از آنها راحتی ندارند، آنها را اسباب رنج و عذابشان قرار داده ایم به مقتضای: « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا [۱] ». چنان که ممات آنها یعنی آن اسبابی که قبل از موت بر آنها وارد می‌شود از آلام و اسقام و اوجاع در کمال زحمت و مشقّت و طول مدت مرض، و اَلم ارواح خبیثه آنها از بدن عنفاً و قهراً نزع می‌شود، کما قال تعالی: « وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا [۲] »، نازعات: هی الملائکة التی ینزعون أرواح الکفّار عن أبدانهم بالشدّة. قال تعالی: « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ [۳] ». اعنی اگر ایراد شود حدیث: « الدنیا سجن المؤمن و جنّة الکافر » [۴]، گوئیم: این اشاره به آن است که از برای مؤمن حقیقی در آخرت درجات و مقاماتی است که اگر آن مقایسه شود عیش و زندگی لذیذ او در دنیا آن همه لذت دنیویه او نسبت به او، عین جهنم و دوزخ است. کما ورد: « اللّهم إنّ العیش عیش الآخرة »، [۵] چنان که برای کافر و منافق درکاتی است در آخرت که اگر قیاس شود به تعبات دنیویه او در کمال رنج و شدّت، باز زندگی دنیا برای او بهشت خواهد بود، کما قیل: پس بد مطلق نباشد در جهان بد به نسبت باشد این را هم بدان [۶] ---------- [۱]: ۱ - سوره مبارکه جاثیه، آیه ۲۱. [۲]: ۲ - همان. [۳]: ۳ - سوره مبارکه نحل، آیه ۹۷. [۱]: ۴ - سوره مبارکه توبه، آیه ۵۵. [۲]: ۱ - سوره مبارکه نازعات، آیه ۱. [۳]: ۲ - سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴. [۴]: ۳ - الفقیه، ج ۴، ص ۳۶۲ ؛ أعلام الدین، ص ۱۹۲ ؛ وسائل الشیعة، ج ۱۶، ص ۱۷ و ج ۲۴، ص ۲۴۵. [۵]: ۴ - بحارالانوار، ج ۲۰، ص ۲۳۸. [۶]: ۵ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۸۱۸، « تمامی حکایت آن عاشق که از عسس گریخت ». .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
صبر حکیمی گوید: صبر بر دو قسم است، صبر بر مکروهات طبیعی و صبر بر محبوبات بدیهی. صبر دوم در نفس تأثیر بیشتری دارد. دعای کافر قطب الدین در شرح شهاب می‌نویسد: گویند دعای دو دسته مستجاب است، کافر باشد یا مؤمن. دسته اول ستمدیده و بیچاره است. چرا که خدا می‌فرماید: أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذٰا دَعٰاهُ... [۱] پیامبر صلی الله علیه و آله نیز می‌فرماید: دعای ستمدیده مستجاب است. اگر سؤال شود چگونه دعای کافر مظلوم مستجاب است با اینکه خدا می‌فرماید: وَ مٰا دُعٰاءُ الْکٰافِرِینَ إِلاّٰ فِی ضَلاٰلٍ [۲] گوییم: این آیه در باره ی دعای کافر در آتش است، در آنجا نه ترحمی وجود دارد و نه دعایی مستجاب می‌شود. اما این روایت که نقل کردم در باره ی دنیا است. ---------- [۱]: ۱) - نمل، ۶۲. [۲]: ۲) - رعد، ۱۴. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
۶۶- نام ديگر سوره نمل چيست؟ نام ديگر سوره نمل، سوره سليمان است. ۶۷- محتواي سوره نمل چيست؟ داستانهاي مربوط به حضرت سليمان، تدبر و عبرت از تاريخ، سرگذشت تعدادي از انبياء و موضع گيري‌هاي مشركين در سوره نمل بيان شده است ۶۸- چرا سوره قصص را قصص گويند؟ در اين سوره كلمه قصص در آيه ۲۵ آمده است و لذا چون قصه‌هايي در اين سوره بيان شده آنرا قصص گويند. ۶۹- محتواي سوره قصص چيست؟ قصه‌هاي ولادت موسي، فرعون، قارون و بني اسرائيل ودختران شعيب از موضوعاتي است كه در سوره قصص آمده است. ۷۰- چرا سوره عنكبوت را عنكبوت گويند؟ بيان نام عنكبوت و خانه‌هاي عنكبوتي در اين سوره آمده است و لذا اين سوره را عنكبوت ناميده اند. صفحه تدبر در قرآن @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلسوف کلمبیایی با این جمله مسلمان شد! داستان جالب آزادی از زبان مسلمان‌شده آرژانتینی که در برنامه محفل .. @zandahlm1357