یاد خدا
شخصی صالح گوید: وقتی که در کوههای بیت المقدس گشت و گذار داشتم، وارد دره ای بزرگ شدم و فریاد بلندی شنیدم که در کوههای اطراف طنین انداخته بود. در پی صدا شدم به جنگلی پر از درختان متراکم رسیدم و مردی در آنجا دیدم که پی درپی این آیه را میخواند: یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مٰا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ مٰا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهٰا وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّٰهُ نَفْسَهُ... [۱]
من پشت سر او ایستادم و او همواره این آیه را میخواند، سپس صیحه ای زد و بیهوش شد. پس از لحظه ای به هوش آمد و میگفت: خدایا پناه میبرم به تو از کار باطلان، پناه میبرم به تو از روی گردانی غافلان، قلبهای خائفان برای تو خشوع یافته و آرزوی مقصران به تو متوجه است و دلهای عارفان، بیچاره ی درگاه توست.
سپس دست به دست کوفت و گفت: مرا با دنیا چکار و دنیا را با من چکار! کجا هستند قرنهای گذشته و اهل آنها؟ آنان که در خاک پوسیده شده و از خاطرهها رفته اند.
به او گفتم: از اول صبح پشت سر تو بودم و آرزوی آرامش تو میکردم. در پاسخ من گفت:
چگونه آسوده باشد کسی که وقت را دنبال میکند و وقت در پی اوست. چگونه آسوده باشد کسی که روزگارش گذشته و گناهانش مانده است. سپس گفت: تو برای آن دنیا هستی و هر لختی را امید داری که برگردد.
سپس روی از من برگرداند و این آیه را تلاوت کرد. وَ بَدٰا لَهُمْ مِنَ اللّٰهِ مٰا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ. [۲]
سپس فریادی بلندتر از فریاد قبل کشید و بر زمین افتاد. خیال کردم مرده است؛ نزدیک شدم، دیدم مضطرب است. وقتی بهبودی یافت، میگفت: من چه کسی هستم و چه موقعیتی دارم، به فضل خود از لغزشهایم بگذر، به ستر خودت، مرا عزیز دار و به کرم خودت مرا که اینک در برابر توأم ببخش.
به او گفتم: ای آقای من! تو را به خدایی که به او امیدواری با من حرف بزن. گفت: با کسی حرف بزن که گفتار او به حال تو نافع باشد و از گفتگو با کسی که از گناهانش بیمناک است بگذر، من چنین هستم، من همواره با شیطان درجنگم، تاکنون نتوانسته مرا از حال خودم غافل کند، جز تو که زبان مرا از یاد خدا باز داشتی، و اندکی توجه قلب مرا جلب کردی، من از شر تو به خدا پناه میبرم که مرا از تو نجات دهد. با خود گفتم، مردی از اولیاء خداست، میترسم سخن گفتن با او، وی را از یاد خدا باز دارد، او را به حال خود گذاشتم و بازگشتم.
----------
[۱]: ۱) - روزی را مییابی که هرکس هر عمل نیک و بد مرتکب شده ی خود را حاضر میبیند و دوست دارد که فاصله ی زیاد با آنها داشته باشد، خداوند همواره مردم را از عذاب بیم میدهد. آل عمران، ۳۰.
[۲]: ۲) - آشکار شد برای آنها از سوی خدا آنچه را تصور نمی کردند. زمر، ۴۷.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
قسمت 6️⃣ 📜سوره مبارکه مائده آیه ۱ 🔹يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ..🔹 #یک_آیه_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک آیه یک قصه (7).mp3
2.76M
قسمت 7️⃣
📜سوره مبارکه مزمل آیهِ ۲۰
🔹...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...🔹
#یک_آیه_یک_قصه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱۸۶- محتواي سوره نازعات چيست؟ ياد فرشتگان به عنوان واسطههاي تدبير در جهان، بخشي از نبوت موسي، بيان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۹۳- محتواي سوره انفطار چيست؟
ياد قيامت و سرانجام نيكان و بدان در بهشت و دوزخ، شكافته شدن آسمان، ثبت و ضبط اعمال دقيق انسان از مواردي است كه درسوره انفطار به آن اشاره شده است.
۱۹۴- چرا سوره مطففين را مطففين گويند؟
مطففين به معناي كم فروشان است كه در آيه اول اين سورهبه آن اشاره شده و لذا اين سوره را مطففين گويند.
۱۹۵- محتواي سوره مطففين چيست؟
نكوهش كم فروشان، بيان عقوبتهاي سخت اخروي براي آنان و براي تكذيب كنندگان و فاجران از موضوعاتي است كه در سوره مطففين به آن اشاره شده است.
۱۹۶- چرا سوره انشقاق را انشقاق گويند؟
انشقاق يه معناي دو شقه شده و شكاف برداشتن كه در اوايلاين سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را انشقاق گويند.
۱۹۷- محتواي سوره انشقاق چيست؟
يادي از علائم ظهور قيامت و درهم ريختن نظام جهان، تكيه برمبداء و معاد، سير انسان به سوي خدا و حساب و كتاب از موضوعاتياست كه در سوره انشقاق به آن اشاره شده است.
۱۹۸- نام ديگر سوره مطففين چيست؟
سوره مطففين به سوره تطفيف هم ياد شده است
۱۹۹- چرا سوره بروج را بروج گويند؟
بروج به معناي برج هاست كه در اولين آيه اين سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را بروج گويند.
https://eitaa.com/zandahlm1357
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_18
کلمه ی👈#اُخت
مؤنث اَخ مى باشد
👇مانند آیه شریفه
☘«يَاأُخْتَ هَارُونَ»
(مریم/٢٨)
🔻 یعنی خواهر او در صلاح و رستگاری نه اینکه خواهر نسبی مقصود بوده باشد۰
👇و در قرآن آمده است که :
☘«أَخَا عَادٍ» (احقاف /٢١)
خداوند پیامبر رابرادر آنها نامیده است به خاطر اینکه نسبت به آنان شفقت و مهربانی داشت آنگونه که یک برادر نسبت به برادر خود مهربان است.
👇و به همین معناست آیه شریفه
☘ «وَ إِلَى عادٍ أَخَاهُم»
(اعراف/65)
👇و آیه شریفه
☘ «وَ إلى مَدْيَنَ أَخاهُم»
(اعراف/85)
َ 👇و آیه ی شریفه
☘«وَ مَا نُرِيَهُم مِن آيَةٍ إلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِن أُخْتِهَا»
(اعراف/ 48)
🔻یعنی این آیه از آیه ای که قبل از آن آمده است از #حیث_عظمت_بزرگتر است و آیه نسبت به آیه دیگر #اُخت نامیده شده
❌چون در صحت و روشنی و صدق با یکدیگر مشترک می باشند
👇 و آیه شریفه
☘كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُختَهَا
(اعراف /٣٨)
🔻اشاره به پیشوایان اهل جهنم در دنیا دارد که باعث گمراهی آنان شدند۰
همانگونه که در آیهی
«أَوْلِياؤُهُم الطَّاغُوتُ»
(بقره/٢٥٧)
به این پیشوایان طاغوتی اشاره دارد.
✍و از معنای اُخُوَّت ملازمت نیز استفاده شده است ۰
📚مفردات راغب اصفهانی ص۲۷
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸