eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.6هزار عکس
36.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: هه به اين نتيجه منتهي مي‌شود كه كتاب مزبور بايد داراي مضمون و محتوايي عالمانه و قانع كننده بوده باشد و بي شك در ادامه نيافتن گرايش مزبور در ميان فقهاي شيعه پس از مفيد، تأثير تمام داشته است. كار وسيعتر و مهمتر مفيد در اين زمينه - يعني تثبيت هويت مستقل مكتب تشيع - در عرصه ي علم كلام انجام گرفته است. در اين ميدان شيخ بزرگوار ما با دقت و تيز بيني بر آن است كه مرز ميان عقايد تشيع و ديگر نحله‌هاي كلامي را مشخص كند و از ورود عناصر اعتقادي ديگر فرق اسلامي يا شيعي، به محدوده ي عقايد اماميه و نيز از نسبت دادن افكار غلطي كه شيعه ي اماميه از آن مبرا است، به مكتب تشيع جلوگيري نمايد. بدين جهت است كه وي با اين كه در مقام مجادله با مذاهب ديگر، همه ي مكاتب زمان خود را به مباحثه فرا مي‌خواند و با اشعري و معتزلي، مرجئي و خارجي، مشبه و اهل حديث، غالي و ناصبي، و ديگر شعب فرق كوچك و بزرگ منتسب به اسلام به بحث و گفتگو بر مي‌خيزد، اما در اين ميان با مكتب اعتزال و شاخه‌هاي معروف آن بيش از هه مواجهه ي فكري مي‌يابد و در كتب و رسائل كوچك و بزرگ متعددي به نقد و رد نظرات معتزله در مباحث مختلف مي‌پردازد. سرّ اين مطلب آن است كه در ميان فرق مختلف اسلامي، معتزله به خاطر شباهت ميان برخي از اصول آنان با اصول تشيع، در معرض اين شبهه قرار گرفته اند كه مكتب آنان اصل و منشاء بسياري از عقايد شيعه است و يا حتي بالاتر از اين، اعتزال همان تشيع است با تفاوتهايي در ميان. و اين به نوبه ي خود اين گمان غلط را پديد آورده كه مجموعه ي كلام شيعه، زاييده ي كلام معتزلي، يا اصول كلام شيعي همان اصول كلام معتزلي است و همان طور كه قبلاً گفته شد تبعاتي بر اين پندار غلط مترتب گشته است. در حقيقت پرداختن به عقايد معتزله در كتب مفيد، مصداق برجسته يي است از همان خصوصيت مرزباني از كليت مكتب تشيع و اثبات استقلال و اصالت نظام كلامي آن. دراين باره مهمترين اثر شيخ عالي مقام، كتاب معروف «اوايل المقالات في المذاهب و المختارات» است كه براي بيان فرق ميان شيعه و معتزله نوشته شده است. بنابر آنچه خود آن بزرگوار در مقدمه ي كتاب نوشته است حتي اختلاف اين دو فرقه در بعضي مسائل اصولي مورد اتفاق مثل مسأله ي عدل نيز در آن مورد توجه قرار گرفته و جدايي آنها از يكديگر بيان شده است. (۱۴) عبارت مفيد در همين مقدمه ي كوتاه گوياي آن است كه هدف وي از تدوين اين كتاب آن بوده است كه يك مرجع واصل مطمئن عقيدتي براي كساني كه مي‌خواهند ايمان تفصيلي به مباني فكري آن داشته باشند، فراهم سازد. وي در اين كتاب حتي عقايد دانشمنداني از شيعه را كه پيش از آن برخي نظرات معتزله را التقاط كرده و مجموعه كلامي شيعه را از خلوص انداخته بودند - و در اين باره نام بني نوبخت را مي‌آورد - نيز نقد مي‌كند. و اين همان مرزباني، و دفاع از نظام فكري تشيع است كه مفيد رحمةاللَّه عليه پرچم آن را براي اول بار - تا آن جا كه به تفصيل ميدانيم - بر دوش گرفته است. البته تعيين مرزهاي عقيدتي ميان شيعه و معتزله، به كتاب اوائل المقالات منحصر نمي گردد. و شيخ بزرگوار در كتب ديگر نيز با بيانهاي گوناگون - و گاه از لحاظ انتخاب قالب، بس شيوا و مؤثر - به اين مهم پرداخته است. ولي در «اوايل... » اين خصوصيت بس كامل و همه جانبه مشاهده مي‌شود: در اين كتاب به مواردي مي‌رسيم كه در آن ميان شيعه و معتزله اشتراك در عقيده است. مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: نظم، برنامه ريزى خاصيت برنامه ريزي خروج از روزمرگي است. (نظم و انضباط) كشور و ملت ما را به شادابي خواهد رساند و كار آنها را پيش خواهد برد. نماز نماز جمعه يكي از پايه‌هاي اساسي حفظ نظام اجتماعي و مهمترين عامل حفظ روحيه و ايمان مردم است. نماز تسلّابخش و آرامشگر دلهاي مضطرب و خسته و به ستوه آمده، و مايه ي صفاي باطن و روشني روان است. نماز برترين چيزي است كه مي‌تواند همه ي افراد جامعه ي مسلمان را به تهذيب اخلاقي و تعالي روحي و معنوي برساند. مديران دستگاههاي اداري و دولتي، خود متصدي اقامه ي نماز در آن دستگاهها شوند. انسان هميشه به نماز محتاج است و در عرصه‌هاي خطر، محتاجتر. قصار نویسنده ؛آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(دام ظله) https://eitaa.com/zandahlm1357
🔰 معنای اقتصاد دانش بنیان چیست؟ 🔻 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران: 🔹 اقتصاد دانش‌بنیان یعنی چه؟ یعنی این که دانش و فناوری پیشرفته، نقش‌آفرینی فراوان و کاملی داشته باشد در همه عرصه‌های تولید؛ یعنی همه عرصه‌های تولید، -که عرض میکنیم یعنی حتی انتخاب آن کار تولیدی، چون همه کارهای تولیدی را لزومی ندارد که انسان انجام بدهد- انتخاب آن کار تولیدی هم برخاسته‌ی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد. این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است که در همه عرصه‌های اقتصاد دخالت داشته باشد. 🔹 اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه و زمینه اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم هزینه‌ها را کاهش میدهد. یعنی اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود، بهره‌وری را افزایش می‌دهد که ما یکی از مشکلاتمان کاهش بهره‌وری است امروز. کیفیت محصول را افزایش می‌دهد بهبود می‌بخشد و محصولات را رقابت پذیر می کند. یعنی در بازارهای جهانی، می‌توانیم ما از این محصولات به عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم در داخل کشور هم همین‌جور. یعنی در داخل کشور هم وقتی کیفیت محصول داخلی بالا رفت، ولو ما در مورد واردات، تعرفه هم خیلی نگذاریم و واردات سرازیر شود، وقتی محصول داخلی کیفیت بهتری داشت، قیمت ارزان‌تری داشت، مردم به آن طبعاً اقبال می‌کنند. یعنی یک چنین خصوصیاتی در تولید دانش بنیان وجود دارد. https://eitaa.com/zandahlm1357
👇آیه46ابراهیم خداوند، هم به نيرنگ آنها آگاه است و بر آن احاطه‌ى كامل دارد و هم كيفر آن همه توطئه را خواهد داد و هم مى‌تواند مكر آنها را دفع و خنثى كند و يا به خودشان برگرداند. ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند، اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد. «عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ»
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مقطع تصویری زیبا از آیات پایانی سوره ی حجرات و ابتدای سوره قاف با صوت و طنین زیبای استاد محمود شحات انور
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: عبدالله حسن كه در سباله [ پيشوا ] بود، آمد و درباره حج از او سؤالاتي كرد، عبدالله گفت: اين تو و اين جعفر بن محمد كه متولي پاسخ دادن به اين گونه سؤالات است، برو از او بپرس، آن مرد نزد حضرت جعفر (صادق) (ع) آمد و از او سؤال كرد. حضرت به او فرمود: ديدمت كه در كنار عبدالله حسن ايستاده اي، او به تو چه گفت؟ مرد گفت: از او سؤالاتي پرسيدم، دستور داد نزد شما بيايم، و گفت: اين تو و اين جعفربن محمد كه متولي پاسخ دادن به اين گونه سؤالات است، جعفر (ع) فرمود: من از آن كساني هستم كه خداوند در كتابش فرموده است (آنها كساني هستند كه خداوند هدايتشان كرده پس به راهنمايي آنها اقتدا كن) ۷ هر چه مي‌خواهي بپرس، آن مرد سؤالات خود را پرسيد و حضرت صادق (ع) به همه پرسشهاي او پاسخ داد۸. ۵- عياشي از حسن بن علي بن بنت الياس روايت كرده است كه گفت: شنيدم ابوالحسن الرضا (ع) مي‌فرمايد: خداوند (شب را مايه آرامش قرار داد) ۹ و زنان را نيز مايه آرامش قرار داده است، و ازدواج در شب و اطعام كردن از سنت است ۱۰. ۶- عياشي از محمد بن فضيل روايت كرده است كه حضرت ابوالحسن (ع) درباره آيه (او كسي است كه شما را از نفس واحدي ايجاد كرد پس مستقرّ است و عاريتي) ۱۱ فرمود: ايماني كه مستقرّ (ثابت و پايدار) باشد تا روز قيامت [ يا تا ابد ] پايدار است، و ايماني كه ناپايداري و عاريتي باشد خداوند، پيش از مرگ صاحبش، آن را مي‌گيرد۱۲. ۷- عياشي از صفوان روايت كرده است كه گفت: ابوالحسن (ع) در حالي كه محمد بن خلف هم آن جا نشسته بود، از من پرسيد: يحيي بن قاسم حذاء مرد؟ عرض كردم: آري ; زرعه هم مرد. حضرت فرمود: جعفر (صادق) (ع) مي‌فرمود (مستقرّ است و عاريتي) ۱۳ مستقرّ قومي هستند كه ايمان مي‌آورند و اين ايمان در دلهايشان ثابت و پايدار مي‌ماند; و مستودع گروهي هستند كه ايمان مي‌آورند و سپس آن را از دلهاي خود سلب مي‌كنند۱۴. ۸- عياشي از احمد بن محمد روايت كرده است كه گفت: حضرت علي بن موسي الرضا ابوالحسن ثاني در ميان بني زريق ايستاد و با صداي بلند مرا صدا زد و فرمود: اي احمد! عرض كردم: بله فرمود: چون رسول خدا (ص) درگذشت مردم سعي كردن نور خدا را خاموش سازند، اما اراده خداوند اين بود كه نور خود را با (وجود) اميرالمؤمنين كامل گرداند، و چون ابوالحسن (كاظم) (ع) وفات يافت، پسر ابي حمزه و پيروانش كوشيدند نور خدا را خاموش گردانند، اما اراده خداوند اين بود كه نور خويش را تمام گرداند. همانا پيروان حق هرگاه يكي به جمع ايشان افزوده شود از ورود او خوشحال مي‌شوند، و هرگاه يكي از جمعشان خارج شود از رفتنش بي تابي و ناراحتي نمي كنند; چرا كه اهل حق به حقانيت خود يقين دارند. اما اهل باطل هرگاه يكي به آنان بپيوندند خوشحال مي‌شوند و چنانچه يكي از جمع آنان خارج شود از رفتنش ناراحت مي‌شوند; چرا كه درباره خود شك و ترديد دارند. خداوند مي‌فرمايد (مستقرّ است و مستودع) ۱۵ احمد بن محمد گويد: حضرت سپس فرمود: ابوعبدالله (صادق) فرموده است: مستقر يعني (ايمان) ثابت و پايدار، و مستودع يعني (ايمان) عاريتي۱۶. ۹- عياشي از اشعث بن حاتم روايت كرده است كه: ذوالرياستين گفت: به ابوالحسن الرضا (ع) عرض كردم: قربات گردم، نظرتان را درباره اختلاف نظري كه مردم راجع به رؤيت (خداوند) دارند بيان فرماييد; زيرا بعضيها معتقدند كه (خداوند) ديده نمي شود. حضرت فرمود: اي ابوالعباس، هر كس خداوند را بر خلاف وصفي كه خود از خويشتن كرده است، وصف كند هر آينه افتراي بزرگي به خداوند بسته است. خداوند فرموده است (چشمها او را درك نمي كنند اما او آنها را درك مي‌كند و او ريز بين و آگاه است) ۱۷ مقصود از چشمها ديده سر نيست، بلكه ديدگان دل است. اوهام او را درك نكنند، و به چگونگي او پي نبرند۱۸. ۱۰- برقي به اسنادش از محمد بن عيسي، از ابوهاشم جعفري، از اشعث بن حاتم روايت كرده است كه گفت: از حضرت رضا (ع) راجع به چيزي درباره توحيد پرسيدم، فرمود: مگر قرآن را نمي خواني؟ عرض كردم: چرا، فرمود: بخوان (چشمها او را درك نمي كنند اما او آنها را درك مي‌كند) ۱۹ من خواندم. حضرت فرمود: ابصار چيست؟ عرض كردم: چشم، فرمود: نه، بلكه مقصود اوهام است، اوهام به چگونگي خداوند پي نمي برند، اما خداوند همه افهام (و افكار) را درك مي‌كند۲۰. ۱۱- صدوق از عبدالواحد بن محمد بن عبدوس كه در سال ۳۵۲ در نيشابور عطاري داشت، از علي بن محمد بن قتيبه، از حمدان بن سليمان نيشابوري روايت كرده است كه گفت: از حضرت ابوالحسن علي بن موسي الرضا (ع) درباره آيه شريفه (هر كس را خداوند اراده كرده باشد كه هدايت كند سينه اش را براي اسلام گسترش مي‌دهد) ۲۱ سؤال كردم، فرمود: هركس كه خداوند بخواهد او را به واسطه ايمانش در دنيا، به سوي بهشت خود و سراي كرامتش در آخرت رهنمود شود سينه اش را براي تسليم در برابر خداوند و اطمينان به او و اعتماد به وعده ثواب كه به او داده است، فراخ مي‌گرداند، و هر كس كه خداوند بخواهد او را، به وا