#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: روز جدید و حرکت جوهری موجودات قوله علیه السلام: اللّهم [۱] هَذَا یَوْمٌ حَادِثٌ جَدِیدٌ، و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حسن مصاحبت و سوء مفارقت با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنَا حُسْنَ مُصَاحَبَتِهِ، وَ اعْصِمْنَا مِنْ سُوءِ مُفَارَقَتِهِ [۳] .
یعنی: خدایا أوّلاً: روزی و نصیب نما به ما حُسن مصاحبت پیغمبر خود را.
و ثانیاً: حفظ فرما ما را از سوء مفارقت او، حسن مصاحبت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم اتّصاف به صفات حسنه و تخلّق به اخلاق حمیده او است، به مقتضای « تخلّقوا بأخلاق اللّه » [۴]، و اتصفوا بصفات الروحانیین، کما قال: « بعثت لأتمّم مکارم الاخلاق » [۵] ؛ چنان که درباره او است « وَ إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ [۶] ».
و سوء مفارقت او تخلّق به اخلاق ذمیمه سوء و نبودن در تحت قانون کلیه و
سنت سنیه او است که مکروه خدا است، چنان که متابعت او در اوصاف محبوب حق است به مفاد: « قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّه َ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّه ُ [۱] ».
چنان که از علی علیه السلام از اخلاق رسول صلی الله علیه و آله وسلم سؤال نمودند، فرمودند: اخلاق پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم قرآن است [۲]، یعنی آنچه قوانین حسنه در قرآن است بعینه اخلاق و اوصاف رسول است که از عالم وجود عینی به مقام وجود لفظی آمده، چه از برای حقیقت وجود در ترقیّات و تنزّلات چهار مرتبه است، از وجود عینی و ذهنی و لفظی و کتبی، که هر یک حاکی از مرتبه دیگر است، این است که حقّ تعالی
می فرماید: « قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَ نَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی [۳] »، یعنی: بگو ای محمّد که این قوانین قرآن طریقه من و طریقه کسی است که متابعت من مینماید در سلوک الی اللّه میخوانیم به خدا از روی بصیرت و یقین نه از روی ظنّ و تخمین، لذا وارد شده که کسی در آخرت به شفاعت پیغمبر نایل میشود که در دنیا نصایح او آن را شامل شده باشد، از اینجا است که در فقره دعا عرض مینماید:
بِارْتِکَابِ جَرِیرَةٍ [۴] .
یعنی ما را حفظ نما از مفارقت اخلاق و اوصاف او که عارض ما شود در دنیا، به سبب مرتکب شدن ما جریره ای را.
الجریرة: الجنایة و الذنب، سمّیت بذلک لأ نّها تجرّ العقوبة إلی الجانی.
قوله علیه السلام: أَوِ اقْتِرَافِ صَغِیرَةٍ أَوْ کَبِیرَةٍ.
الاقتراف: الاکتساب.
یعنی باز حفظ نما ما را از مفارقت اخلاق و اوصاف پیغمبر که از باب کسب و الصاق صغیره و کبیره از اعمال منهیه عارض ما میشود، به واسطه آن که چنان که اعمال حسنه موجب قرب به خدا و رسول میشود نیز افعال قبیحه منشأ بعد از آنها میگردد.
بالجمله، بدان که بین علماء در تعیین ذنوب صغیره و کبیره اختلاف است، قال اللّه تعالی: « إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَرِیمًا [۱] ». قالوا: المعاصی کلّها کبیرة ؛ لأنّ کلّها مخالفة الأوامر و النواهی، لکن بعضها أکبر من بعض.
----------
[۳]: ۲ - اصل: مفارقة.
[۴]: ۳ - بحارالأنوار، ج ۵۸، ص ۱۲۹.
[۵]: ۴ - مسند الرضا علیه السلام، ص ۱۳۱.
[۶]: ۵ - سوره مبارکه قلم، آیه ۴.
[۱]: ۶ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۳۱.
[۲]: ۷ - بنگرید: المسند، ج ۶، ص ۹۱ و ۱۶۲ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۶، ص ۳۴: « کان خلقه القرآن »، این روایت از عایشه نقل شده.
[۳]: ۱ - سوره مبارکه یوسف، آیه ۱۰۸.
[۴]: ۲ - اصل: + أو اقتراف صغیرة أو کبیرة.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه نساء، آیه ۳۱.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: یمنیها معاویه به یکی از یمنیها گفت: نادان تر از مردم یمن سراغ ندارم. چون زنی بر آنها حاک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اعطاء معاویه
روزی معاویه بر منبر گفت: ما به هر کسی در حد مقام و شخصیت او عطا میکنیم، وَ إِنْ
مِنْ شَیْءٍ إِلاّٰ عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ وَ مٰا نُنَزِّلُهُ إِلاّٰ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ [۱]، لذا مرا بر کارم ملامت نکنید. احنف برخاست و گفت: ما تو را بر آنچه در خزائن الهی است ملامت نمی کنیم، بلکه ملامت ما به خاطر آن چیزهایی است که در خزینه خود جمع کرده و از آنها پرداخت نمی کنی.
معاویه و شریک
شریک بن اعور که زشت چهره بود روزی به دربار معاویه رفت، معاویه گفت: تو زشت صورتی و زیبایی بهتر از زشتی است؛ تو شریکی و خدا شریک ندارد؛ پدرت اعور (کج چشم) است و درست چشم برتر است؛ با این خصال ناپسند چگونه بزرگ قوم خود شدی؟
شریک گفت: تو معاویه ای و معاویه سگ ماده ای است که سگان دیگر را به خود میخواند؛ تو پسر صخر هستی و بیابان بهتر از سنگلاخ است؛ تو زاده حربی و صلح بهتر از جنگ است؛ تو پسر امیه هستی و امیه تصغیر امه یعنی کنیز است و آزاده برتر از کنیز است؛ حال با این اوصاف چگونه بر ما امارت میکنی؟ سپس از نزد او خارج شد و شعری در توصیف خود و شمشیر و قبیله خویش سرود.
ایشتمنی معاویةبن حرب
و سیفی صارم و معی لسانی
و حولی من بنی عمی لیوث
ضراغمة تهش الی الطعان
----------
[۱]: ۱) - حجر، ۲۱.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
با سلام وقت بخیر
ببخشید من کرم ضد آفتاب بی رنگ میزنم
۲ الی ۳ ساعت بعد می خوام وضو بگیرم
آیا باید با شوینده صورتم رو بشورم و بعد وضو بگیرم .
یا فقط با آب خالی می تونم بر طرفش کنم و وضو بگیرم
پاسخ👇
سلام علیکم
اگر در این مدت جذب شده باشد، اشکالی ندارد و الا باید شسته شود و تشخیص به عهده خودتان است.
#احکام
#احکام_وضو
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
سوال اگر بچه ای که خوب بد را میفهمد به دیگری سلام کند جواب سلام او چه حکمی دارد؟
پاسخ👇
سلام علیکم
جواب سلام بچه ممیز، واجب است.
#احکام
#احکام_سلام
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام،
میزان کفاره ی تاخیر رو هم لطف میکنید بفرمایید؟
ممنون
پاسخ👇
سلام علیکم
برای هر روز یک مد طعام باید به فقیر داده شود.
#احکام
#احکام_کفاره
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام من وقتی مدرسه میرفتم چندبار از هم کلاسیام پول یا خردنیاشونو برداشتم الانم چطوری بهشون بگم که حلالم کنن کلاس چهارم بودم یا میشه بجای اونا من پول به فقیر بدم ثوابش برا اونا مشه یا نه /آیتالله سیستانی /
من بچه کوچیک دارم یک سالشه وقتی دستم نجس میشه با اب بدون مایع زدن تمیز میشه من داعما درحال لباس عوض کردنم دست بشورم پاهام بشورم وفرشامم نجس شده وقتی وضور میگرم اول پهامو میشورم اگه یک وقت نجس شد باشه خیلی سختمه میشه اول وضو گرفت بعد پهانو بشورم
پاسخ👇
سلام علیکم
۱. آن مبلغ را با محاسبه تورم باید به آنان بپردازید.
برای این کار لازم نیست به آنها بگوئید بلکه می توانید به حساب آنان واریز کنید یا به صورت ناشناس به آنها پرداخت کنید. البته اگر پیدا کردن آنان الان برایتان امکان ندارد، به نیت آنان صدقه بدهید.
۲. همینکه دست نجس را زیر آب کر بگیرید، پاک می شود و نیازی به شوینده نیست.
وسواس نداشته باشید تا یقین به نجاست نیست، همه چیز پاک است.
وضو گرفتن قبل از شستن پاها نیز صحیح است.
#احکام
#ردمظالم
#احکام_وضو
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_معرفتی
سؤال👇
سلام وقت بخیر
میخواستم بپرسم
خواندن دعا و زیارت و صلوات به نیابت از کسایی که حق الناس اونا به گردن ما هست ولی ما اونارو نمیشناسیم یا یادمون رفتن...
ایا درسته و مورد قبول هست این کار؟
رد مظالم فقط سر مسایلی مالی هست
ایا این مورد مصداقش میشه؟
و به طور برای حق الناس هایی که به گردنمونه ولی نمیدونم کی و کِی و کجا حقی از جانب ما ضایع شده چیکار کنیم
پاسخ👇
سلام علیکم
در حق الناس های معنوی می توان عمل حسنه ای مانند خواندن دعا و زیارتی به نیت صاحب حق انجام داد اما در حق الناس های مادی:
اگر صاحب حق را می شناسید و به وی دسترسی دارید باید این حق را به خودش برسانید و اگر از دنیا رفته باید به ورثه وی داد.
اگر صاحب حق را نمی شناسید یا از پیدا کردن وی مأیوس هستید، باید رد مظالم پرداخت کنید.
#احکام
#حق_الناس
#ردمظالم
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_معرفتی
سؤال👇
سلام
وقتتون بخیر
ببخشید یه سوال داشتم میخواستم بدونم اگر انسان در صدد جبران گناهانی که مرتکب شده باشه، خداوند اونارو از نامهی اعمالش پاک میکنه؟ اگه واقعا توبه کنه و به گذشتش برنگرده...
پاسخ👇
سلام علیکم
توبه حقیقی را قطعا خداوند می پذیرد و شخص توبه کننده را می آمرزد چراکه خداوند غفور و بخشنده است.
البته توبه صرف استغفار نیست و اگر حق الناسی بر عهده انسان است باید پرداخته شود و اگر نماز و روزه ای را انسان قضا کرده باید بجاآورد.
#توبه
#بخشندگی_خداوند
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357