#پزشکی
پسوریازیس چیست؟
بیماری پسوریازیس یکی از انواع بیماری های خودایمنی است که می تواند عوارضی مانند خشکی پوست، پوسته ریزی و زخم شدن پوست را برای شما ایجاد کند. این بیماری درمان ندارد اما می توانید با استفاده از روش های درمانی و حمایتی برای کنترل علائم اقدام کنید.
پسوریازیس زمانی اتفاق می افتد که سلول های پوست بدن شما به دلیل تولید سریع سلول، خیلی سریع ساخته می شوند. تولید بیش از حد منجر به ایجاد لکه های ضخیم و پوسته پوسته شده در مناطقی از بدن شما می شود.
این عارضه پوستی بسته به ملانین پوست شما (رنگدانه پوست) می تواند متفاوت ظاهر شود. برای مثال:
🔹رنگ پوست روشن: پسوریازیس در افرادی که رنگ پوست روشن دارند به رنگ صورتی یا قرمز است.
🔹رنگ پوست متوسط: در پوست های متوسط، می تواند با پوسته های سفید نقره ای به نظر برسد.
🔹رنگ پوست تیره: در پوست های تیره تر، پسوریازیس می تواند بنفش یا قهوه ای با پوسته های خاکستری به نظر برسد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#داستان
گوشهای که ماه دارد
فهیمه شاکری مهر
با چاقو به جان برگ های کرفس می افتم. حرکت رفت و برگشتی چاقو را با نگاه دنبال می کنم. صدایت در گوشم می پیچد: «دلم می خواد تا دنیا، دنیاست همین جا بشینم و این چاقوکشی شما رو ببینم خانم خانما.» می خندم: «مگه من قاتلم؟» می خندی: «قاتل قلب ما که بودی و هستی.» دستم می سوزد. هدی کتاب را گوشه اتاق پرت می کند و از جا می پرد: «حواست کجاست مامان؟ چکار کردی با دستت! به کی می خندیدی؟» قطره های خون سرخ روی برگ های سبز کرفس می ریزد. حمیده با سینی پر از لیوان های شربت آبلیمو از آشپزخانه بیرون می آید. از چهارچوب در پایش را بیرون نمی گذارد و از همان جا داد می زند: «داداش هادی بیا...» نگاه او به من می افتد: «چی شدی مامان؟» از جا بلند می شوم: «هیچی. یخ یادت رفته توی شربت ها بریزی دختر.» می روم طرف آشپزخانه. هدی داد می زند: «مامان کجا می ری؟ دستت بد بریده، بیا پانسمان کنم.» اولین کشوی آشپزخانه را باز می کنم. یک دستمال بیرون می کشم. گوشه ی ریش شده ی دستمال را می گیرم و تا آخر جر می دهم. دستم را زیر شیر آب می گیرم. آب پوست دستم را بیشتر می سوزاند...
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
به نام خداوند روزی دهنده...
✨اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم✨
🍃سلام! صبحتون بهخیر، روزتون نورانی و پربرکت🍃
امام سجاد علیهالسلام میفرمایند: «بـراسـتى آمـادگى براى مـرگ، دورى از حرام و بذل و بخشش در كار خير است.» (بحارالانوار، ج 46، ص 66)
@zane_ruz
هفتهنامه زن روز
#مصاحبه_تخیلی
استاد سخن
سارا علیزاده
در صفحه مصاحبه تخیلی که از این پس پای ثابت صفحات مجله ماست قرار بر این است که نویسندگان خوب مجله ما سوار بر بال خیال شوند و به سراغ شخصیت های معروف، اماکن و اشیاء خاص و... که در خاطره جمعی ما جایگاه ویژه ای دارند بروند با آن ها به گفتگو بنشینند و ماحصلش را با ذوق هنری خود در اختیارمان بگذارند. این صفحه را هر هفته دنبال کنید و از خواندن این مصاحبه های تخیلی لذت ببرید. و در اولین قدم رفتهایم سراغ استاد سخن، سعدی! در بخشی از این گفتگو آمده:
ابهتش مرا گرفته، سعی می کنم صدایم نلرزد، گلویم را صاف می کنم و می گویم: «جناب سعدی! قبل از هر چیز از شما ممنون و سپاسگزاریم که دعوت ما رو پذیرفتید و به ما افتخار دادین لحظاتی رو در خدمتتون باشیم» نگاهش نافذ است، لبخند می زند. می گوید: «منت خدای عزوجل که این توفیق را نصیب بنده نمود تا نام و یادمان در صفحه گیتی به نیکی ثبت بماند.» آهی می کشد و می گوید: «از دست و زبان کی برآید، کز عهده ی شکرش به درآید» نفس عمیقی می کشد و دو دستش را جلوی صورتش می گیرد رو به آسمان از صمیم قلب خدا را شکر می کند. نگاهم خیره به دستارش است، می گویم: «جناب سعدی ما شما رو به اسم شاعری می شناسیم که مدام در سفر بود، الان هم که زحمت کشیدین سوار بر ماشین زمان از قرن هفتم به قرن حاضر اومدین قطعا خسته راه هستین ما هم سعی می کنیم زیاد مصدع اوقات شریف نشیم.» کتابی و شمرده سخن می گوید، مصرعی از اشعارش را می خواند: «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» حرفش عجیب بر دل می نشیند، می گویم: «استاد! چه خوبه سؤالمو از همین مصرعی که خوندین شروع کنم، این مصرع در بین ما فارسی زبان ها به ضرب المثل معروفه، دوست داریم که توضیح و تفسیرش رو از زبان خودتون بشنویم» روی صندلی اش کمی جابجا می شود، می گوید: «غرض از این سفر، سفر به درون است، نه برون، سفر اندیشه و تفکر، نگریستن در خود و پی بردن به راز و رمز آفرینش، این سفر است که موجبات ترفیع مقام انسان را فراهم می آورد.»
به نقطه ای نامعلوم خیره می شود، بعد از کمی سکوت می گوید: «البته نیز سفر برون نیز محاسنی دارد و اندوخته های انسان افزون و با اشخاص و فرهنگ های دیگر بلاد آشنا می گردد، اما آن سفری که جنبه ی تعلیمی دارد، مقدمه سیر و سلوک عرفانی است و انسان را صاحب تفکر و تعقل می کند، سفر از خودبه خود است.» لبخند محوی می زند می گوید: «به قول عارف گران مایه ی هم عصرم، مولانا جلال الدین بلخی: روزها فکر من این است و همه شب سخنم، که چرا غافل از احوال دل خویشتنم از کجا آمده ام، آمدنم بحر چه بود به کجا می روم آخر، ننمایی وطنم»...
توصیه ما اینه که این مصاحبه جذاب و خواندنی رو از دست ندین. شما میتومید متن کاملش رو در صفحههای ۲۲ و ۲۳ مجله مطالعه فرمایید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#مشاوره_حقوقی
مجله زن روز تصمیم دارد از این پس با همراهی نفیسه خانی؛ کارشناس حقوقی در صفحه مشاوره حقوقی پاسخگوی سؤالات و مشکلات حقوقی شما خوانندگان گرامی باشد. لذا شما می توانید از طریق راه های ارتباطی که در شناسنامه مجله ذکر شده است، سؤالات خود را برای ما ارسال و پاسخ خود را از کارشناس حقوقی ما دریافت کنید
🔹با سلام تفاوت قرار منع تعقیب با قرار موقوقی تعقیب چیست؟ با تشکر
🔸قرار منع تعقیب به علت جرم نبودن عمل یا فقدان دلیل صادر می شود ولی قرار موقوفی وقتی متهم فوت کند یا اتهام مشمول مرور زمان شود یا مشمول عفو شود صادر می گردد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
هفتهنامه زن روز
#زیرگذرتاریخ
شامورتی بازی در ایران
خیلی ها نمی دانند که شعبده بازی در گذشته کاری رایج و پرطرفدار میان ایرانیان بوده است و قدمت این نوع سرگرمی در ایران به قرن ها پیش بازمی گردد. در واقع اجرای انواع شعبده تا دوره صفوی در ایران رواج داشته و اصلا شغل بوده و «ژان شاردن» فرانسوی در سفرنامه اش چنین توضیح داده است: «ایرانی ها مثل شعبده بازان فرنگی گدایی نمی کنند، بلکه بساط نمایش خود را در میدان شهر و برای عامه مردم پهن می کنند و مردم در صورت تمایل به آن ها پول می دهند. شعبده بازان ایرانی شیرین کاری های دیگری هم می کنند؛ آن ها گاه نقاب به چهره می زنند و گاه بدون نقاب معرکه می گیرند و مردم را مشغول می کنند. گاهی به دعوت مردم به خانه ها می روند و آن ها را سرگرم می کنند. ایرانیان این گونه تفریحات را مسخره می نامند که به معنای شوخی و بازی است». جعفر شهری، مورخ معاصر نیز از شعبده بازان دوره قاجار روایت مفصلی دارد و البته حکایت شامورتی را هم می گوید برای نسل های بعدی. وی در کتاب «طهران قدیم» نوشته است: تخم مرغ را در کلاه کسی می شکستند و از آن نیمروی داغ درمی آوردند، از زیر کلاه کسی کبوتر بیرون می آوردند، پنبه به دهان فردی می گذاشتند و از آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر نخ خارج می کردند، دستمال سفید در دهان کسی می کردند و به جای آن دستمال رنگی از دهانش درمی آوردند... برخی از حقه بازان ظرفی مانند بطری از جنس حلبی یا مفرغ داشتند که به آن شامورتی می گفتند؛ ته آن سوراخ بود و در نقطه ای از آن نیز منفذی وجود داشت. آن ها در ظرف، آب می ریختند، درحالی که دستشان روی منفذ بود، سپس، ظرف را وارونه می کردند. به طور طبیعی، آب از آن خارج نمی شد، اما با گفتن: «شامورتی آب بده»، دست خود را از روی منفذ برمی داشتند و در این حالت، آب از سر ظرف بیرون می ریخت». همین شعبده بود که بعدها به دهان مردم انداخت که در مقابل حرف های نادرست یا رفتارهای دروغین دیگری می گفتند: «شامورتی بازی در نیار»؛ یعنی نمایش اجرا نکن و مرا فریب نده.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#پزشکی
مویز چگونه به سلامت پوست کمک میکند؟
به گزارش ایسنا، نعمت اله مرادی، متخصص طب سنتی با اشاره به این که مویز یا همان انگور سیاه خشک شده سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی مفیدی است که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند، اظهار کرد: «مویز، محبوب ترین نوع انگور است که به طور گسترده ای برای طعم خوشمزه اش مصرف می شود اما در حقیقت این میوه کوچک برای ما خاصیت های بسیاری دارد و دارای چندین خواص دارویی است که به ما کمک می کنند تا مراقبت های لازم از سلامت را انجام دهیم.»
وی با اشاره به این که مویز یک تصفیه کننده طبیعی خون است، عنوان کرد: «هیچ کس با پوستی بی عارضه متولد نشده و زنان برای رسیدن به این هدف، تلاش می کنند. مویزها دارای خواص طبیعی هستند که در آن تصفیه خون مورد توجه قرار می گیرد که کمک می کند تا از مایعات خطرناک، سموم و آلودگی های خطرناک سیستم خلاص شویم که معمولا مسئول مشکلات پوستی به ویژه آکنه، لکه ها، چروک ها و موارد دیگر است.»
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#دانستنیها
آوای حیوانات نشانه فرهنگ میان آن هاست
محققین دانشگاه یوک آمریکا بر این باور هستند که تغییرات آوایی حیوانات در طول زمان نشان از نوعی فرهنگ در میان آن هاست. به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس بررسی های محققین دانشگاه دوک آمریکا، موش های نر برای جلب موش ماده با فرکانس های فراصوتی آواز سر می دهند و نکته جالب تر این است که تمام گونه های جوندگان نر برای جلب ماده ها از سیستم صوتی پیچیده ای استفاده می کنند.
همچنین گیبون ها (میمون دراز دست انسان نما) در طول زندگی خود فرا می گیرند تا چگونه آوازهای خاصی را سر دهند. گیبون ها هر روز صبح در دسته های دوتایی که متشکل از نر و ماده است برای دفاع از قلمرو خود آواز سر می دهند و این مهارتی است که باید آن را یاد بگیرند و گیبون های مادر عهده دار این وظیفه هستند. در همین حال آهنگ وال ها هم در طول زمان تغییر کرده است و در میان گروهای مختلف، آوازهای متفاوتی از وال ها وجود دارد که این بیانگر نوعی فرهنگ در میان آن هاست.
اما در میان گونه های مختلف جانوری تنها پرندگان می توانند نوعی موسیقی واقعی را اجرا کنند و از آن برای دفاع از قلمرو، جلب جفت خود و تظاهر استفاده می کنند. پیش از این محققین بر این باور بودند که تنها انسان قادر به ایجاد آهنگ بر پایه ریتم است اما در بررسی های اخیر بر روی طوطی های کاکل دار مشخص شد که این پرنده همچون انسان قادر به ایجاد ریتم در تولید صدای آهنگین خود است.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97