eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
82 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 أفقه فقها [به مناسبت نهم جمادی‌الأولی سال‌روز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوان‌الله علیه"] ❖ شیخ شمس‌الدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی می‌توان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد. برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادی‌الاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشته‌شد. آن‌گاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند. 📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻 ● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم می‌دانند. ● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مى‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. ● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‏اى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مى‏كند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مى‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مى‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308 @zanjani_net
🏴 السلام علیکِ أیتها الصّدیقة الشهیدة ▪️مجلس عزای شهادت جانسوز أمّ‌الائمة النُّجباء فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ▪️سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی واعظ □ از پنج‌شنبه (۱۷ آذر) به مدت سه روز؛ ساعت ۱۰:۴۵ □ دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
14010917.mp3
18.64M
🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین آقای صادقی واعظ ◼️ مجلس عزای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - پنجشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۷ 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
📸 مجلس عزای شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 🔺 @zanjani_net
321.mp3
19.46M
🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین آقای صادقی واعظ ◼️ مجلس عزای شهادت حضرت  زهرا سلام الله علیها - جمعه ۱۴۰۱/۹/۱۸ 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
14010919 - سخنرانی آقای صادقی .mp3
16.06M
🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین آقای صادقی واعظ ◼️ مجلس عزای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۹ 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔸مقصود از تاسف، خشم و رضایت خداوند متعال حضرت امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آیۀ «فَلَمّٰا آسَفُونٰا اِنْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ» زخرف/55 (چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم) فرمودند: «خداوند مانند افسوسِ ما، افسوس نمی‌خورد ولی اولیائی براى خود آفريده كه آن‌ها افسوس می‌خورند و خشنود می‌گردند. آنها مخلوق و پروردۀ اويند. خداوند، خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده است. زيرا ايشان را مبلّغين خود و دلالت‌كنندگان و راهنمای به‌سوى خویش قرار داده است و از اين جهت است كه آن مقام را دارند. معنى آيه آن نيست كه افسوس دامن خداى تعالى را می‌گيرد آن‌چنان كه دامنگير مخلوق می‌شود بلكه معنى آن، همانند آن است که فرمود: «هر كه به یكى از دوستان من اهانت كند به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است » و فرمود: «هر كه از پيغمبر فرمان برد، از خدا اطاعت کرده است» و نيز فرمود: «همانا كسانى كه با تو بيعت كنند، با خدا بيعت كرده‌اند و دست خدا روى دست ايشان است» تمام اين عبارات و آنچه مانند اين‌هاست معنايش همان است كه برايت گفتم. همچنين است خشنودى و خشم و صفات مشابه دیگر. اگر بنا باشد كه افسوس و دلتنگى دامن خدا را هم بگيرد -در صورتى كه خود او خالق و پديد آورندۀ آنهاست- روا باشد كه گوینده‌ای به خود اجازه دهد و بگوید روزى شود كه خداوند خالق نابود گردد، زيرا اگر خشم و دلتنگى بر او وارد شود و دگرگونى عارضش گردد از نابودى در امان نباشد؛ بعلاوه در اين صورت ميان پديد آورنده و مخلوق، و ميان قادر و آنچه زير قدرت است و ميان خالق و مخلوق فرقى نباشد! خداوند از چنين گفتار ناهنجار، برترى دارد. او خالق همه چيز است بدون آن‌كه به آنها نيازى داشته باشد و چون بى‌نياز است، اندازه و چگونگى نسبت به او محال است.» 📚الكافي، ج‏1، ص:144، ح6 ص علیهم السلام @zanjani_net