🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث
اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
#شماره ۱۳: «اقبال و توجّه»
▫️شماره قبلی: «ثواب روزه»
@zanjani_net
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
Chahar ChehelHadith-03-02.mp3
1.4M
از جمله آداب دعا، توجه و اقبال دل، و یقین به اجابت است.
الکافي، بِسَنَدِهِ عن سُليمان بن عَمرو، قال سمعت أبا عبد الله(علیه السلام) يَقُول:
«إِنَّ اللهَ(عزّ وجلّ) لَايَسْتَجِيبُ دُعَاءً بِظَهْرِ قَلْبٍ سَاهٍ؛ فَإِذَا دَعَوْتَ، فَأَقْبِلْ بِقَلْبِكَ، ثُمَّ اسْتَيْقِنْ بِالْإِجَابَة.»
🔺الکافي، ج 2، ص 473
@zanjani_net
🔸اطلاعیه دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه
▫️شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم به حساب گندم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
▫️با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
▫️کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم بهحساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر میگذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان میتوان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی، مبلغ 80 هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (بهحساب قیمت گندم) و مبلغ 20هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت میکند و به مصرف آن میرساند.
@zanjani_net
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث
اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
#شماره ۱۴: «بر برادرانت محبّت کن»
▫️شماره قبلی: «اقبال و توجّه»
@zanjani_net
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
Chahar ChehelHadith-04-22.mp3
2.88M
اگر کسی در مورد تنگدستیِ تو، از تو مساعدت مالی میکرد، چقدر از او خوشت میآمد و از او خشنود میشدی؟! حالا که -الحمد لله- تو قدرت مالی داری، از همراهی کردنِ مستمندان و تنگدستان کوتاهی مکن، تا آنها از تو خشنود گردند، که وسیلۀ خوشنودی خدا است.
دَخَلَ الْمُعَلَّى بْنُ خُنَيْسٍ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام) لِيُوَدِّعَهُ -وَ قَدْ أَرَادَ سَفَراً- فَلَمَّا وَدَّعَهُ قَالَ:
«يَا مُعَلَّى! اعْتَزِزْ بِاللّٰهِ، يُعْزِزْكَ.»
قَالَ: «بِمَا ذَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ؟» قَالَ:
«يَا مُعَلَّى! خَفِ اللّٰهَ، يَخَفْ مِنْكَ كُلُّ شَيْءٍ. يَا مُعَلَّى! تَحَبَّبْ إِلَى إِخْوَانِكَ بِصِلَتِهِمْ؛ فَإِنَّ اللّٰهَ جَعَلَ الْعَطَاءَ مَحَبَّةً وَ الْمَنْعَ مَبْغَضَةً. فَأَنْتُمْ -وَ اللّٰهِ- إِنْ تَسْأَلُونِي أُعْطِكُمْ، أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ لَا تَسْأَلُونِي فَلَا أُعْطِيَكُمْ فَتُبْغِضُونِي. وَ مَهْمَا أَجْرَى اللّٰهُ(عزّ وجلّ) لَكُمْ مِنْ شَيْءٍ عَلَى يَدِي، فَالْمَحْمُودُ اللّٰهُ تَعَالَى، وَ لَا تَبْعُدُونَ مِنْ شُكْرِ مَا أَجْرَى اللّٰهُ لَكُمْ عَلَى يَدِي.»
بحار الأنوار، ج 68، ص 48
@zanjani_net
_ماه_رمضان
🔸 کفّارۀ روزه برای بیمار
پرسش:
دختری هستم که به دلیل بیماری و وجود ضعف، به توصیۀ پزشک در ماه رمضان روزه نمیگیرم، با توجه به اینکه مالی برای پرداخت کفّاره ندارم، کفّارهام بر عهدۀ کیست؟
پاسخ:
✍️ اگر خودتان توانایی پرداخت آن را -هر چند در آینده- ندارید، بر عهدۀ کسی نیست و اساساً اگر از گرفتن روزه عاجز باشید -نه اینکه روزه برای شما حرجی باشد و با مشقت شدید بتوانید روزه بگیرید- پرداخت کفّاره بنا بر احتیاط استحبابی است.
🔺کتاب استفتائات، ج2، ص67
@zanjani_net
جمعۀ ماه رمضان
جابر جُعفی گويد: حضرت امام باقر عليه السّلام همواره بامداد روز جمعه، آنگاه كه شاخص آفتاب به اندازۀ نيزهاى مىرسيد، زود به مسجد مىرفت و چون ماه رمضان مىشد، پيش از آنوقت مىآمد و مىفرمود:
«إِنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ اَلشُّهُورِ فَضْلاً كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ اَلشُّهُورِ
همانا فضیلت جمعههاى ماه رمضان بر جمعههاى ماههاى ديگر، همانند فضیلت و برتری ماه رمضان بر ماههاى ديگر است».
🔺الکافي، ج۳، ص۴۲۹
🔺تهذيب الأحكام، ج۳، ص۲۴۴
@zanjani_net
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث
اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
#شماره ۱۵: «زیارت امام حسین(علیهالسلام)»
▫️شماره قبلی: «بر برادرانت محبت کن!»
@zanjani_net
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
Chahar ChehelHadith-02-22.mp3
3.11M
اخبار دربارۀ فضیلت و ثواب زیارت امام حسین(علیهالسلام) بسیار است، و ثوابش محدود به حد خاصی نیست؛ اقلّش غفران ذنوب است.
روی الصدوق في کتاب ثواب الأعمال، بِسَنَدِهِ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ، قَالَ:
كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام)؛ فَمَرَّ قَوْمٌ عَلَى حَمِيرٍ؛ فَقَالَ(علیه السلام): «أَيْنَ يُرِيدُونَ هَؤُلَاءِ؟» فَقُلْتُ: «قُبُورَ الشُّهَدَاءِ.» قَالَ: «فَمَا يَمْنَعُهُمْ عَنْ زِيَارَةِ قَبْرِ الشَّهِيدِ الْغَرِيبِ؟» فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ: «وَ زِيَارَتُهُ وَاجِبَةٌ؟» فَقَالَ: «زِيَارَتُهُ خَيْرٌ مِنْ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ،
وَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ.» حَتَّى عَدَّ عِشْرِينَ حِجَّةً وَ عُمْرَةً، ثُمَّ قَالَ: «مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ»،
قَالَ:
فَوَ اللهِ، مَا قُمْتُ حَتَّى أَتَاهُ رَجُلٌ، فَقَالَ: «إِنِّي حَجَجْتُ تِسْعَ عَشْرَةَ حِجَّةً، فَادْعُ اللهَ لِي أَنْ يَرْزُقَنِي تَمَامَ الْعِشْرِينَ.» فَقَالَ: «هَلْ زُرْتَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(علیه السلام)؟» قَالَ: «لَا.» قَالَ: «زِيَارَتُهُ خَيْرٌ مِنْ عِشْرِينَ حِجَّةً.»
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 94
@zanjani_net
#استفتائات
#ویژه_ماه_رمضان
🔸 وظیفۀ شوهر نسبت به پرداخت کفّارۀ همسر
پرسش:
الف) آیا شوهر در قبال پرداخت کفّارۀ روزۀ همسر وظیفهای دارد؟
ب) اگر شوهر بدون اطلاع همسرش از اموال خود، کفارات ماه رمضان او را بپردازد، آیا از گردن زن برداشته میشود؟
پاسخ:
✍️ الف) اگر شوهر، زن خود را مجبور به نزدیکی کند، باید کفّارۀ وی را بپردازد؛ ولی به طور کلی کفّارۀ زن بر عهدۀ شوهر نیست، مگر کفّارهای که به خاطر عذر از روزه بر زن واجب شده، که بنا بر احتیاط شوهر باید مبلغ آن را بر عهده بگیرد؛ ولی در هر صورت ادای آن بر عهدۀ زن است.
ب) ساقط نمیشود.
🔺کتاب استفتائات، ج2، ص67
@zanjani_net
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث
اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
#شماره ۱۶: «پاییدنِ عمل»
▫️شماره قبلی: «زیارت امام حسین(علیهالسلام)»
@zanjani_net
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔸گزیدهای از کتاب صوتی #چهارـچهلحدیث اثر فقیه ربانی آیتالله العظمی سید احمد حسینی زنجانی (قدس سره)
Chahar ChehelHadith-01-28.mp3
1.49M
ریا، همچنان که در اوّل عمل یا در میان آن میشود، پس از عمل نیز میشود که عمل خالص را تبدیل به عمل ریایی میکند. از این رو، پاییدن و مراقبت از عمل که فاسد نشود، از خود عمل سختتر است.
🔸عن محمّد بن یعقوب في الکافي، بِسَنَدِهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام)، أَنَّهُ قَالَ:
«الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ.»
قَالَ: «وَ مَا الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ؟»؛ قَالَ:
«يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ وَ يُنْفِقُ نَفَقَةً لِلهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، فَكُتِبَ لَهُ سِرّاً؛ ثُمَّ يَذْكُرُهَا وَ تُمْحَى، فَتُكْتَبُ لَهُ عَلَانِيَةً؛ ثُمَّ يَذْكُرُهَا فَتُمْحَى وَ تُكْتَبُ لَهُ رِيَاءً.»
الکافـي، ج 2، ص 296
@zanjani_net