eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
503 دنبال‌کننده
433 عکس
773 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۲ ↩️ شامل آیات ۸۸ تا ۹۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛ خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی‌کند. 📚(امالی طوسی ۱/۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 موانع ارتباط پایدار و مؤثر - بخش اول 🔻 شما به عنوان سرگروه یا مربی باید برداشت درستی از صحبت‌های مخاطب و متربی خود داشته‌باشید تا رفتار و گفتار مناسبی در برابر آن ارائه کنید. فهم دقیق گفته‌های طرف مقابل، خاصه نوجوانان و جوانان که گاهی کم‌رویی، خجالت یا عدم اعتماد به نفس در آنها، باعث می‌شود نتوانند چیزی که در ذهن‌شان می‌گذرد را به خوبی منتقل کنند؛ یکی از معضلات امروز ماست. خوب گوش دادن و سپس برداشت درست از شنیده‌ها، یک مهارت بزرگ است که آمیخته به موانع و مشکلاتی شده که رفع آنها می‌تواند ما را به موفقیت و ایجاد رابطه‌ای پایدار و مؤثر کمک کند. برخی از این موانع عبارتند از: 🔹 پیش‌داوری یکی از عناصر مهم در این پروسه، این است که زود قضاوت نکنیم. این‌که شناختی که از قبل نسبت به مخاطب و نتربی خود دارید، باعث نشود از ابتدا در مورد صحبت‌هایش داوری کنید و بدون گوش دادن دقیق به حرفش بخواهید نتیجه‌گیری نمایید. در این حالت شما اگر با دقت هم به سخنان او گوش بدهید ذهنتان ناخودگاه دنبال بهانه‌ای از میان حرف‌های او می‌گردد تا ذهنیت اولیه شما را اثبات کند. 🔹 گزینش برخی اوقات به گوشه‌ای از حرف‌های مخاطب گوش می‌کنیم و برخی از حرف‌هایش را نشنیده می‌گیریم. این بدترین مانع درک دقیق و درست سخن است. کافی است وقتی مخاطب شما می‌گوید«این مشکل در برادر من هم وجود داشت» شما این حرف را ندیده بگیرید و برای حل همان مشکل با خودتان فکر کنید از خانوادة او کمک بگیرید. شاید همین مسأله کوچک تبدیل به یک بحران خانوادگی شود. 🔹 فکر کردن به جواب این عادت اغلب ماست که با شنیدن بخشی از صحبت‌های طرف مقابل، سریع ذهنمان درگیر جواب می‌شود و کامل به صحبت‌های او توجه نمی‌کنیم. وقتی ذهنتان مدام درگير پيداکردن پاسخ مناسب براي طرف مقابل است و او صحبت مي‌کند و شما در ذهن خود مرور مي‌کنيد چه جوابي بدهيد؛ یا بخشی از صحبت‌هایش را متوجه نمی‌شوید و یا او که می‌بیند حواس شما به حرفش نیست، دلسرد می‌شود. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (7) 🔻لزوم شناخت متربی - بخش دوم ✅ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در حدیثی می‌فرمایند که: «الشَّبَابُ شُعبَهٌ مِنَ الجُنُونِ» (جوانی، قطعه‌ای از دیوانگی است) 📚 من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 377. این جمله پیغمبر به‌خوبی گویای این مطلب است که جوان به مثابه یک مجنون بوده که در بسیار از فعالیت‌ها و رفتارها به‌جای پیروی از عقل، گرفتار احساسات و عواطف می‌گردد؛ بنابراین شناخت جوان و روحیات او امری بسیار ضروری است و بدون این شناخت کار با جوان می‌تواند بسیار خطرناک و خسارت‌بار باشد. هم‌چنین در سخنی دیگر از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آمده است که: ✅«من کان عِندَه صبیٌّ قَلَیَتصابَ لَه» (هر که کودکی در نزد اوست، باید به‌خاطر او خود را به کودک بزند.) 📚 وسایل الشیعه؛ ج5، ص13. این سخنان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گویای آن است که بر فرد مربی و استاد خبره لازم است در بسیاری از مواقع برای درک بهتر مخاطبان، خود را به جای آنها فرض کند و آنگاه به تجویز نسخه یا اظهار نظر بپردازد. در این خصوص استفاده از تجربیات مفید دیگران نیز بسیار موثر خواهد بود. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تربیت کلامی و غیرکلامی 🔻 تربیت کردن و راهنمایی کردن این نیست که متربی را به آنچه که خود تعیین کرده‌ایم و آن مسیری که خود انتخاب کرده‌ایم هدایت کنیم؛ بلکه تربیت طبیعی و فطری و هدایت تکوینی و درونی، یعنی همراهی کردن و راه رفتن در کنار کودکی که به سبک خود و با نیاز و اقتضای سن خویش، در حال شناسایی و کشف جهان خویشتن است. هیچ یک از مراحلی که در زنجیره‌های تربیت غیرکلامی هستند، از طریق شیوه‌های کلامی و پند و اندرزهای زبانی قابل انتقال نیستند و همه آن‌ها در ابعاد عملی، حسی، ذوقی و عاطفی تجلی می‌یابند. امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «العلم علمان علم مطبوع و علم مسموع و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع» اگر علم مطبوع نباشد، علم مسموع فایده‌ای ندارد. 🔹 تفاوت تربیت کلامی و غیرکلامی باید اذعان داشت تربیت کلامی و غیرکلامی، هر دو تأثیرگذاری مناسب و درخور و در امر تربیت را دارا هستند و نمی‌توان تأثیر یکی را دیده و دیگری را نادیده انگاشت؛ ولی باید گفت تربیت غیرکلامی در تأثیرگذاری، تفاوت‌هایی با تربیت کلامی دارد که همیشه مورد توجه ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، علما و بزرگان بوده و به آن توصیه شده است. امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «کونوا دعاة الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم» مردم را با رفتار خود ارشاد و تربیت کنید نه (فقط) با زبان‌های خود. البته این به معنای عدم تأثیر کلام در تربیت نیست؛ چرا که تربیت کلامی نیز تأثیرات شگرف خود را دارد. باید بدانیم چنانچه مربیان بخواهند صرفاً از طریق کلام و نصیحت، معنای زندگی را به متربیان آموزش دهند، بدون تردید ریشه و بنیاد زندگی معنادار را از همان ابتدا سست و ناپایدار کرده‌اند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۳ ↩️ شامل آیات ۹۶ تا ۱۰۴ سوره مبارکه 🔻امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند:: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. 📚(اصول کافی ۲/۶۰۳) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 موانع ارتباط پایدار و مؤثر - بخش دوم (پایانی) 🔹 پاورقی این مدل از برخورد به شدت زننده است. شما در حالی که هنوز فرد خودش شرح درستی از مشکل خود نداده است، از زبان او صحبت را ادامه می‌دهید و در غالب موارد، حرف شما چیزی نیست که او می‌خواهد بگوید. اگر این کار چندبار توسط شما اتفاق بیفتد، مخاطب دیگر برای شما صلاحیت پاسخگویی قائل نخواهد شد. 🔹 جواب‌های کلیشه‌ای و بی‌ربط چند وقت پیش یک سریال در پخش خانگی بود به نام «قهوة تلخ». احتمالا اکثر مخاطبان شما آن را دیده‌اند. شخصیت طبیب در آن سریال رفتار جالبی داشت. هر کسی هر بیماری که می‌گرفت برایش آب و نبات تجویز می‌کرد، بدون این‌که حتی ببیند مشکل چیست. خیلی‌ها به محض این‌که فضایی برای پند و اندرز دادن پیدا می‌کنند شروع می‌کنند به فخر فروشی و هر چیزی را که همین دیروز، پای یک منبر شنیده اند یا توی یک کتاب خوانده‌اند به زبان می‌آورند. بدون این‌که توجه کنند اصلا حرفشان ربطی به موضوع حرف‌های او دارد یا نه. بعضی‌ها هم برای هر دردی می خواهند یک نسخه واحد و کلیشه‌ای ارائه کنند. ❇️چطور به مخاطب بفهمانیم کاملا حواسمان به اوست؟ 1. با حرکات چشم، سر و لبخند زدن با مخاطب ارتباط برقرار کنید. مخصوصا حرکت سر به معنای تأیید. 2. با این عبارت که :«ببین درست متوجه شدم» درک خود را از صحبت‌های او اعلام کنید تا گام به گام با او پيش برويد. با این روش او هم اطمينان پیدا می‌کند که شما به سخنان او گوش مي‌دهيد. 3. در صورت لازم از صحبت‌های او یادداشت برداری کنید. 4. هر از چندگاهی با او خلاصة حرف‌هایش را مرور کنید. 5. مطمئن شوید که همة حرف‌هایش را زده‌است. کافی است بپرسید:«دیگه نکته‌ای باقی نمونده که بخوای بگی؟» 6. در حین صحبت‌های او هرگز به این طرف و آن طرف نگاه نکنید و ترجیحا به موبایل خود هم جواب ندهید. 7. از دادن هرگونه شعار و بیان جملات کلیشه‌ای خودداری کنید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال 🔹🔹🔷 بخش دوم🔷🔹🔹 🔸کودک در این دوره سنی می‌فهمد که دیگران بر اساس رفتارش درباره‌اش قضاوت می‌کنند و عقایدی پیدا می‌کند. 🔹کودک دوستان خود را کسانی می‌داند که به او کمک می‌کنند و با او علایق مشترکی دارند می‌شناسد. اعتماد متقابل و داشتن خصوصیات مشترک مثل دوستی و ملاحظه‌کاری از جنبه‌های مهم دوستی است. 🔸کودک 7-8ساله در مورد تسلط و قدرت، دید عمیق‌تری نسبت به سنین 5-6سالگی دارد و به آن به‌عنوان یک رابطه دو طرفه نگاه می‌کند از نظر او، رابطه با مرجع قدرت، اساساً داوطلبانه و با تشریک مساعی همراه است و شخصیت مسلط، مسئول رفاه شخصیت مطیع است. 🔹در 11-12 کودک در بالاترین سطح استدلال است و معتقد است، روابطی که بر پایه تسلط یکی است کاملاً همیارانه و متکی بر توافق و در ارتباط با موقعیت‌های خاصی تلقی می‌شود، نقش مرجع قدرت حتی اگر طولانی مدت باشد، فقط در شرایط خاصی مجاز است و باید با توافق فرد مطیع باشد. 📎 📌 بخش‌های قبلی این مطلب: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بسم الله الرحمن الرحیم 💥📍بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین در نظر دارد 30 جزء قرآن را بصورت فایل صوتی از استاد احمد دباغ با مخاطبان قرآنی به اشتراک بگذارد. به استحضار می رساند فایل صوتی زیر نیاز به دانلود ندارد، فقط کافيست بر روی لینک ضربه بزنید. 📍جزء 1 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.01.Mp3 📍جزء 2 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.02.Mp3 📍جزء ۳ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.03.Mp3 📍جزء ۴ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.04.Mp3 📍جزء ۵ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.05.Mp3 📍جزء ۶ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.06.Mp3 📍جزء ۷ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.07.Mp3 📍جزء ۸ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.08.Mp3 📍جزء ۹ ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-Joze09.Mp3 📍جزء 10 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.10.Mp3 📍جزء 11 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.11.Mp3 📍جزء 12 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.12.Mp3 📍جزء 13 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.13.Mp3 📍جزء 14 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.14.Mp3 📍جزء 15 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.15.Mp3 📍جزء 16 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.16.Mp3 📍جزء 17 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.17.Mp3 📍جزء 18 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.18.Mp3 📍جزء 19 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.19.Mp3 📍جزء 20 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.20.Mp3 📍جزء 21 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.21.Mp3 📍جزء 22 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.22.Mp3 📍جزء 23 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.23.Mp3 📍جزء 24 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.24.Mp3 📍جزء 25 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.25.Mp3 📍جزء 26 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.26.Mp3 📍جزء 27 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.27.Mp3 📍جزء 28 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.28.Mp3 📍جزء 29 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.29.Mp3 📍جزء 30 ⬇️ ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.30.Mp3
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۴ ↩️ شامل آیات ۱۰۵ تا ۱۲۰ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ»؛ قرآن بهار دل‌ها و چشمه‌های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست. 📚(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 سلسه مباحث هنر رفتار با افراد بد قِلق در تشکیلات 🔻 اداره موقعيت‌های دشوار، بخشی از زندگی روزانه ماست. همه ما هر روز با افراد خاص و بدقلق سر و کار داريم و اين افراد را می‌شناسيم. شايد هيچ‌چيز به اندازه برخورد با اين افراد، خسته‌کننده و ملال‌آور نباشد. اين افراد انرژی ما را تحليل می‌برند، احساسات‌مان را تحريک می‌کنند، حوصله همه را سر می‌برند و ما را در حالتی نامطلوب قرار می‌دهند. اين رفتارها در محل کار به‌راحتی می‌توانند يک محيط شاد را نابود کنند، کارایی را کاهش دهند و روحيه افراد را پايين آورند. 🔺 متأسفانه جامعه به ما ياد داده است که بهترين روش رفتار با افراد مسئله‌سازی که ما را آزار می‌دهند، ناديده گرفتن آن‌هاست. به همين علت از کودکی آموخته‌ايم با چنين افرادی معاشرت نکنيم. اما ناديده گرفتن اين موقعيت‌ها به ضرر ماست چرا که نحوه برخورد ما با شخصيت‌های بدقلق، هنری است که هر فردی از آن اطلاعی ندارد. برخورد مناسب با اين افراد باعث می‌شود از فشارهای عصبی ناشی از رفتارهای ناشايست ديگران بکاهيم و کار خود را مؤثرتر و سودمندتر انجام دهيم. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (8) 🔻لزوم شناخت متربی - بخش۳ بر معلم و مربی نباید پوشیده باشد که روحیه یک جوان به مثابه یک بلور بسیار شکننده و حساس است و در صورت بروز یک اشتباه از سوی استاد، چه بسا عواقبی را در پی داشته باشد که جبران آن‌ها غیرممکن باشد. یک استاد خوب باید همیشه در نظر داشته باشد که: سر و کار او با روح یک جوان است و نیازها و معظلات روحی گاه غیرقابل پیش‌بینی‌اند و از اقدام ناآگاهانه باید پرهیز کرد. به نظر علمای تربیت، شاید بتوان گفت «روش‌های تربیت به تعداد انسان‌ها متعدد و متنوع‌اند» ✅«قُل کُلُّ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ» (بگو هر کس بر اساس شاکلۀ خویش عمل می‌نماید.) [اسراء 84] و نیز گفته شده است که اساساً خیر انسان‌ها در همین تفاوت‌های فردی است که البته این سخن مضمون فرمایش ائمه بزرگوار علیهم‌السلام است چنان که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده است: ✅«لا یزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما تَفَاوَتُوا فاذا استَوَوا هَلَکُوا» (مردم بر سبیل خیر و صوابند مادامی که با یکدیگر تفاوت داشته باشند و هنگامی که با هم مساوی یا يكسان گردند، هلاک می‌شوند.) [بحارالانوار، ج 74، ص385] 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir