🚨 موانع ارتباط پایدار و مؤثر - بخش اول
🔻 شما به عنوان سرگروه یا مربی باید برداشت درستی از صحبتهای مخاطب و متربی خود داشتهباشید تا رفتار و گفتار مناسبی در برابر آن ارائه کنید. فهم دقیق گفتههای طرف مقابل، خاصه نوجوانان و جوانان که گاهی کمرویی، خجالت یا عدم اعتماد به نفس در آنها، باعث میشود نتوانند چیزی که در ذهنشان میگذرد را به خوبی منتقل کنند؛ یکی از معضلات امروز ماست.
خوب گوش دادن و سپس برداشت درست از شنیدهها، یک مهارت بزرگ است که آمیخته به موانع و مشکلاتی شده که رفع آنها میتواند ما را به موفقیت و ایجاد رابطهای پایدار و مؤثر کمک کند.
برخی از این موانع عبارتند از:
🔹 پیشداوری
یکی از عناصر مهم در این پروسه، این است که زود قضاوت نکنیم. اینکه شناختی که از قبل نسبت به مخاطب و نتربی خود دارید، باعث نشود از ابتدا در مورد صحبتهایش داوری کنید و بدون گوش دادن دقیق به حرفش بخواهید نتیجهگیری نمایید.
در این حالت شما اگر با دقت هم به سخنان او گوش بدهید ذهنتان ناخودگاه دنبال بهانهای از میان حرفهای او میگردد تا ذهنیت اولیه شما را اثبات کند.
🔹 گزینش
برخی اوقات به گوشهای از حرفهای مخاطب گوش میکنیم و برخی از حرفهایش را نشنیده میگیریم. این بدترین مانع درک دقیق و درست سخن است. کافی است وقتی مخاطب شما میگوید«این مشکل در برادر من هم وجود داشت» شما این حرف را ندیده بگیرید و برای حل همان مشکل با خودتان فکر کنید از خانوادة او کمک بگیرید.
شاید همین مسأله کوچک تبدیل به یک بحران خانوادگی شود.
🔹 فکر کردن به جواب
این عادت اغلب ماست که با شنیدن بخشی از صحبتهای طرف مقابل، سریع ذهنمان درگیر جواب میشود و کامل به صحبتهای او توجه نمیکنیم. وقتی ذهنتان مدام درگير پيداکردن پاسخ مناسب براي طرف مقابل است و او صحبت ميکند و شما در ذهن خود مرور ميکنيد چه جوابي بدهيد؛ یا بخشی از صحبتهایش را متوجه نمیشوید و یا او که میبیند حواس شما به حرفش نیست، دلسرد میشود.
ادامه دارد...
#مهارتهای_سر_گروه
#عوامل_ارتباط_موثر
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (7)
🔻لزوم شناخت متربی - بخش دوم
✅ رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم در حدیثی میفرمایند که:
«الشَّبَابُ شُعبَهٌ مِنَ الجُنُونِ»
(جوانی، قطعهای از دیوانگی است)
📚 من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 377.
این جمله پیغمبر بهخوبی گویای این مطلب است که جوان به مثابه یک مجنون بوده که در بسیار از فعالیتها و رفتارها بهجای پیروی از عقل، گرفتار احساسات و عواطف میگردد؛ بنابراین شناخت جوان و روحیات او امری بسیار ضروری است و بدون این شناخت کار با جوان میتواند بسیار خطرناک و خسارتبار باشد.
همچنین در سخنی دیگر از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است که:
✅«من کان عِندَه صبیٌّ قَلَیَتصابَ لَه»
(هر که کودکی در نزد اوست، باید بهخاطر او خود را به کودک بزند.)
📚 وسایل الشیعه؛ ج5، ص13.
این سخنان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم گویای آن است که بر فرد مربی و استاد خبره لازم است در بسیاری از مواقع برای درک بهتر مخاطبان، خود را به جای آنها فرض کند و آنگاه به تجویز نسخه یا اظهار نظر بپردازد.
در این خصوص استفاده از تجربیات مفید دیگران نیز بسیار موثر خواهد بود.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تربیت کلامی و غیرکلامی
🔻 تربیت کردن و راهنمایی کردن این نیست که متربی را به آنچه که خود تعیین کردهایم و آن مسیری که خود انتخاب کردهایم هدایت کنیم؛ بلکه تربیت طبیعی و فطری و هدایت تکوینی و درونی، یعنی همراهی کردن و راه رفتن در کنار کودکی که به سبک خود و با نیاز و اقتضای سن خویش، در حال شناسایی و کشف جهان خویشتن است.
هیچ یک از مراحلی که در زنجیرههای تربیت غیرکلامی هستند، از طریق شیوههای کلامی و پند و اندرزهای زبانی قابل انتقال نیستند و همه آنها در ابعاد عملی، حسی، ذوقی و عاطفی تجلی مییابند. امام علی (علیهالسلام) میفرمایند: «العلم علمان علم مطبوع و علم مسموع و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع» اگر علم مطبوع نباشد، علم مسموع فایدهای ندارد.
🔹 تفاوت تربیت کلامی و غیرکلامی
باید اذعان داشت تربیت کلامی و غیرکلامی، هر دو تأثیرگذاری مناسب و درخور و در امر تربیت را دارا هستند و نمیتوان تأثیر یکی را دیده و دیگری را نادیده انگاشت؛ ولی باید گفت تربیت غیرکلامی در تأثیرگذاری، تفاوتهایی با تربیت کلامی دارد که همیشه مورد توجه ائمه اطهار (علیهمالسلام)، علما و بزرگان بوده و به آن توصیه شده است.
امام علی(علیهالسلام) میفرمایند: «کونوا دعاة الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم» مردم را با رفتار خود ارشاد و تربیت کنید نه (فقط) با زبانهای خود.
البته این به معنای عدم تأثیر کلام در تربیت نیست؛ چرا که تربیت کلامی نیز تأثیرات شگرف خود را دارد. باید بدانیم چنانچه مربیان بخواهند صرفاً از طریق کلام و نصیحت، معنای زندگی را به متربیان آموزش دهند، بدون تردید ریشه و بنیاد زندگی معنادار را از همان ابتدا سست و ناپایدار کردهاند.
#تربیت
#تربیت_کلامی_و_غیرکلامی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۳
↩️ شامل آیات ۹۶ تا ۱۰۴ سوره مبارکه #اعراف
🔻امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند::
«مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد.
📚(اصول کافی ۲/۶۰۳)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 موانع ارتباط پایدار و مؤثر - بخش دوم (پایانی)
🔹 پاورقی
این مدل از برخورد به شدت زننده است. شما در حالی که هنوز فرد خودش شرح درستی از مشکل خود نداده است، از زبان او صحبت را ادامه میدهید و در غالب موارد، حرف شما چیزی نیست که او میخواهد بگوید. اگر این کار چندبار توسط شما اتفاق بیفتد، مخاطب دیگر برای شما صلاحیت پاسخگویی قائل نخواهد شد.
🔹 جوابهای کلیشهای و بیربط
چند وقت پیش یک سریال در پخش خانگی بود به نام «قهوة تلخ». احتمالا اکثر مخاطبان شما آن را دیدهاند. شخصیت طبیب در آن سریال رفتار جالبی داشت. هر کسی هر بیماری که میگرفت برایش آب و نبات تجویز میکرد، بدون اینکه حتی ببیند مشکل چیست.
خیلیها به محض اینکه فضایی برای پند و اندرز دادن پیدا میکنند شروع میکنند به فخر فروشی و هر چیزی را که همین دیروز، پای یک منبر شنیده اند یا توی یک کتاب خواندهاند به زبان میآورند. بدون اینکه توجه کنند اصلا حرفشان ربطی به موضوع حرفهای او دارد یا نه.
بعضیها هم برای هر دردی می خواهند یک نسخه واحد و کلیشهای ارائه کنند.
❇️چطور به مخاطب بفهمانیم کاملا حواسمان به اوست؟
1. با حرکات چشم، سر و لبخند زدن با مخاطب ارتباط برقرار کنید. مخصوصا حرکت سر به معنای تأیید.
2. با این عبارت که :«ببین درست متوجه شدم» درک خود را از صحبتهای او اعلام کنید تا گام به گام با او پيش برويد. با این روش او هم اطمينان پیدا میکند که شما به سخنان او گوش ميدهيد.
3. در صورت لازم از صحبتهای او یادداشت برداری کنید.
4. هر از چندگاهی با او خلاصة حرفهایش را مرور کنید.
5. مطمئن شوید که همة حرفهایش را زدهاست. کافی است بپرسید:«دیگه نکتهای باقی نمونده که بخوای بگی؟»
6. در حین صحبتهای او هرگز به این طرف و آن طرف نگاه نکنید و ترجیحا به موبایل خود هم جواب ندهید.
7. از دادن هرگونه شعار و بیان جملات کلیشهای خودداری کنید.
#مهارتهای_سر_گروه
#عوامل_ارتباط_موثر
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال
🔹🔹🔷 بخش دوم🔷🔹🔹
🔸کودک در این دوره سنی میفهمد که دیگران بر اساس رفتارش دربارهاش قضاوت میکنند و عقایدی پیدا میکند.
🔹کودک دوستان خود را کسانی میداند که به او کمک میکنند و با او علایق مشترکی دارند میشناسد.
اعتماد متقابل و داشتن خصوصیات مشترک مثل دوستی و ملاحظهکاری از جنبههای مهم دوستی است.
🔸کودک 7-8ساله در مورد تسلط و قدرت، دید عمیقتری نسبت به سنین 5-6سالگی دارد و به آن بهعنوان یک رابطه دو طرفه نگاه میکند از نظر او، رابطه با مرجع قدرت، اساساً داوطلبانه و با تشریک مساعی همراه است و شخصیت مسلط، مسئول رفاه شخصیت مطیع است.
🔹در 11-12 کودک در بالاترین سطح استدلال است و معتقد است، روابطی که بر پایه تسلط یکی است کاملاً همیارانه و متکی بر توافق و در ارتباط با موقعیتهای خاصی تلقی میشود، نقش مرجع قدرت حتی اگر طولانی مدت باشد، فقط در شرایط خاصی مجاز است و باید با توافق فرد مطیع باشد.
📎 #ویژگی_های_اجتماعی_متربی
📌 بخشهای قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
💥📍بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین در نظر دارد 30 جزء قرآن را بصورت فایل صوتی از استاد احمد دباغ با مخاطبان قرآنی به اشتراک بگذارد.
به استحضار می رساند فایل صوتی زیر نیاز به دانلود ندارد، فقط کافيست بر روی لینک ضربه بزنید.
📍جزء 1 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.01.Mp3
📍جزء 2 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.02.Mp3
📍جزء ۳ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.03.Mp3
📍جزء ۴ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.04.Mp3
📍جزء ۵ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.05.Mp3
📍جزء ۶ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.06.Mp3
📍جزء ۷ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.07.Mp3
📍جزء ۸ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.08.Mp3
📍جزء ۹ ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-Joze09.Mp3
📍جزء 10 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.10.Mp3
📍جزء 11 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.11.Mp3
📍جزء 12 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.12.Mp3
📍جزء 13 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.13.Mp3
📍جزء 14 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.14.Mp3
📍جزء 15 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.15.Mp3
📍جزء 16 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.16.Mp3
📍جزء 17 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.17.Mp3
📍جزء 18 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.18.Mp3
📍جزء 19 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.19.Mp3
📍جزء 20 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.20.Mp3
📍جزء 21 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.21.Mp3
📍جزء 22 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.22.Mp3
📍جزء 23 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.23.Mp3
📍جزء 24 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.24.Mp3
📍جزء 25 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.25.Mp3
📍جزء 26 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.26.Mp3
📍جزء 27 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.27.Mp3
📍جزء 28 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.28.Mp3
📍جزء 29 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.29.Mp3
📍جزء 30 ⬇️
ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/sound/Tahdir-Ahmad-dabagh-www.Ziaossalehin.ir-.Joze_.30.Mp3
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۴
↩️ شامل آیات ۱۰۵ تا ۱۲۰ سوره مبارکه #اعراف
🔻امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ»؛
قرآن بهار دلها و چشمههای دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست.
📚(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
#بد_قلقهای_تشکیلات
🚨 سلسه مباحث هنر رفتار با افراد بد قِلق در تشکیلات
#مقدمه
🔻 اداره موقعيتهای دشوار، بخشی از زندگی روزانه ماست. همه ما هر روز با افراد خاص و بدقلق سر و کار داريم و اين افراد را میشناسيم. شايد هيچچيز به اندازه برخورد با اين افراد، خستهکننده و ملالآور نباشد.
اين افراد انرژی ما را تحليل میبرند، احساساتمان را تحريک میکنند، حوصله همه را سر میبرند و ما را در حالتی نامطلوب قرار میدهند. اين رفتارها در محل کار بهراحتی میتوانند يک محيط شاد را نابود کنند، کارایی را کاهش دهند و روحيه افراد را پايين آورند.
🔺 متأسفانه جامعه به ما ياد داده است که بهترين روش رفتار با افراد مسئلهسازی که ما را آزار میدهند، ناديده گرفتن آنهاست. به همين علت از کودکی آموختهايم با چنين افرادی معاشرت نکنيم.
اما ناديده گرفتن اين موقعيتها به ضرر ماست چرا که نحوه برخورد ما با شخصيتهای بدقلق، هنری است که هر فردی از آن اطلاعی ندارد. برخورد مناسب با اين افراد باعث میشود از فشارهای عصبی ناشی از رفتارهای ناشايست ديگران بکاهيم و کار خود را مؤثرتر و سودمندتر انجام دهيم.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (8)
🔻لزوم شناخت متربی - بخش۳
بر معلم و مربی نباید پوشیده باشد که روحیه یک جوان به مثابه یک بلور بسیار شکننده و حساس است و در صورت بروز یک اشتباه از سوی استاد، چه بسا عواقبی را در پی داشته باشد که جبران آنها غیرممکن باشد. یک استاد خوب باید همیشه در نظر داشته باشد که:
سر و کار او با روح یک جوان است و نیازها و معظلات روحی گاه غیرقابل پیشبینیاند و از اقدام ناآگاهانه باید پرهیز کرد. به نظر علمای تربیت، شاید بتوان گفت «روشهای تربیت به تعداد انسانها متعدد و متنوعاند»
✅«قُل کُلُّ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ»
(بگو هر کس بر اساس شاکلۀ خویش عمل مینماید.) [اسراء 84]
و نیز گفته شده است که اساساً خیر انسانها در همین تفاوتهای فردی است که البته این سخن مضمون فرمایش ائمه بزرگوار علیهمالسلام است چنان که امیرالمؤمنین علیهالسلام فرموده است:
✅«لا یزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما تَفَاوَتُوا فاذا استَوَوا هَلَکُوا»
(مردم بر سبیل خیر و صوابند مادامی که با یکدیگر تفاوت داشته باشند و هنگامی که با هم مساوی یا يكسان گردند، هلاک میشوند.) [بحارالانوار، ج 74، ص385]
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
درسنامه غرور.pdf
930.7K
#درسنامه
موضوع: غـــــرور
مخاطب: نوجوان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۵
↩️ شامل آیات ۱۲۱ تا ۱۳۰ سوره مبارکه #اعراف
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ اَهلِ الجَنَّةِ»؛
حاملان قرآن معروفترین اهالی بهشت هستند.
📚(اصول کافی ۲/۶۰۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 روشهای طرح بحث در جلسات تربیتی
🔻 بهمنظور اداره جلسه و تشريح موضوع در جلسات تربیتی، میتوان از روشهای زير استفاده كرد:
🔸هماندیشی:
سرگروه موضوع را مطرح كرده و از هر كدام از اعضاء بخواهد در خصوص اين موضوع اظهارنظر كرده و در نهايت جمعبندی مطالب را ارائه نمايد.
🔸سخنرانی و پرسش و پاسخ:
سرگروه موضوع را مطرح كرده و پيرامون آن صحبت كند و هر يک از اعضاء سؤالات خود را مطرح نموده و سرگروه، پاسخگو باشد.
🔸مباحثهای:
سرگروه موضوع را در جلسه قبل مطرح كرده و هر يک از اعضاء در اين خصوص تحقيق نموده و در جلسه مطالب خود را ارائه نموده و سرگروه در پايان جلسه، جمعبندی نمايد و نكات اساسی و تأثيرگذار را بيان نمايد.
🔸کنفرانسی:
موضوع جلسه از قبل به يک يا چند نفر واگذار شده و اين افراد پس از تحقيق و مطالعه پيرامون موضوع، نتايج را در جلسه مطرح نموده و سرگروه جمعبندی نمايد و نكات اساسی و تأثيرگذار را بيان نمايد.
👈نكات مهم:
- لازم است هر يک از اعضای حلقه در زمان بيان مطالب، يادداشتبرداری كرده تا در موقع نياز با مرور مباحث جلسه، بهرهبرداری لازم ممكن باشد.
- بهمنظور ايجاد جذابيت و رفع خستگی، يک نفر بهعنوان دبير جلسه، مباحث مطرح شده از سوی اعضای حلقه را ثبت كرده و در زمان نتيجهگیری از آن استفاده نماید. بدین منظور دبیر جلسه میتواند از تابلو نیز استفاده کند.
#طرح_بحث
#روشهای_طرح_بحث
#مهارتهای_سرگروه
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال
🔹🔹🔷 بخش سوم🔷🔹🔹
🔸در این دوران یک یا چند دوست همیشگی برای خود پیدا میکند و به احتمال زیاد یک یا چند دشمن دائمی خود را نیز شناسایی میکند.
🔹دعوا و زد و خورد میان پسرها رواج دارد اما بیشتر دعواها لفظی است و گروهی از این کودکان با یکدیگر گلاویز میشوند و به یکدیگر تنه میزنند.
🔸رقابت در بین کودکان مشهود است و لاف زدن بین آنها رواج دارد.
🔹موضوعهای مورد علاقه پسران و دختران، در درس و در بازی تفاوت دارد، کودکان نقش متفاوت زنان و مردان را خیلی زود متوجه میشوند.
🔸برای جلب تائید و تحسین بزرگترها در انجام تکالیف کوشش میکنند.
🔹به بازیهای توأم با حرکات علاقمند است و به بازیهای تیمی و گروهی علاقمند است.
🔸قوانین از نظر کودک ثابت و غیرقابل تغییر است.
📎 #ویژگی_های_اجتماعی_متربی
📌 بخشهای قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ضعف عناصر فرهنگی و نیروهای انقلابی
🎙 در کلام حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۶
↩️ شامل آیات ۱۳۱ تا ۱۳۷ سوره مبارکه #اعراف
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت»؛
هر که آیهای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده میشود به او نیز میرسد.
📚(مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨اخلاق تشڪیلاتے (11)
🔹 فصل سوم: مؤلفههای مقبولیت در زندگی تشکیلاتی
۳. اکرام کردن:
سومین مؤلفه، اکرام است.
اکرام یعنی احترام و پاسداشتن شخصیت دیگران.
احترام گذاشتن، مشورت، گذشت و مسؤلیت سپردن مصداقهای بارز اکرام هستند.
مشورت:
از میان مؤلفههای اکرام مشورت به معنی تکریم شخصیت است. مشورت با مردم علاوه بر آن که استفاده از عقل و اندیشۀ دیگران در کارهاست، نوعی تکریم شخصیت طرف مشورت هم است.
حضرت علی(علیهالسلام) فرمودند:
کسی که استبداد به رأی داشته باشد هلاک میشود و کسی که با مردان مشورت کند در عقل آ نها شریک شده است.
مسؤلیت سپردن:
مسؤلیت سپردن و اعتماد کردن مؤلفههای دیگر اکرام هستند.
تشکلهایی که سقوط میکند، دلیلش این است که کادرسازی نشده است.
اگر تشکیلات، بتواند دیگران را در کارها دخیل کند، سقوط نمیکند. از طرفی شرکت دادن دیگر افراد در فعالیتهای فرهنگی، جذابیت
و نشاط و پویایی کار را به همراه دارد و نیز موجب تکریم شخصیت آنان میشود.
ادامه دارد...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (۹)
🔻لزوم شناخت متربی - بخش۴
✅ بهطور قطع بین کودکان و بزرگسالان از این حیث که بسیاری از رفتارهای ایشان بر اساس تمایلات فطری و خدادای ایشان است فرقی نیست، اما از آنجا که شناخت فرد فرد فراگیران در حد دقیق و تفصیلی امیری غیرممکن به نظر میرسد، لذا شناخت مشترکات روحی ایشان و معضلات معمولی و متعارف موجود در زندگی گروه سنی متعلمین و... امری ضروری و اجتنابناپذیر است و بدون مسلح شدن به چنین معارفی، ورود به این عرصه، خطرناک و یا بینتیجه خواهد بود.
توجه به نکات مذکور در همین حد نیز اگر چه کافی نیست، اما بدون تردید راهگشای استادان و مربیان محترم و مانع بسیاری از اقدامات حسرتبار خواهد بود.
برای نمونه همین که مربی احتمال دهد که متعلم او شاید درگیر بسیاری از امور ذکر شده است و مشکلات ناشناختهای دارد، قطعاً در برخوردها خود جانب احتیاط را رعایت کرده، از خطاهای احتمالی تا حد زیادی مصون خواهد گشت.
یکی از فواید مترتب بر این معرف، رعایت اعتدال از سوی استاد در رفتار و گفتار خویش نسبت به ایشان است؛ اعتدال در تشویق و تنبیه، اعتدال در نگرش و توقعات خویش از وی و... که مصونیت از افراط و تفریط را در پی خواهد داشت.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۷
↩️ شامل آیات ۱۳۸ تا ۱۴۳ سوره مبارکه #اعراف
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«بِئسَما لأِحدِكُم أن يَقولَ نَسِيتُ آيَةً كَيتَ و كَيتَ ، بَل هو نُسِّيَ . استَذكِرُوا القرآنَ ، فوالذي نَفسي بيَدِهِ لَهُو أشَدُّ تَفَصِّيا مِن صُدورِ الرِّجالِ مِن النَّعَمِ مِن عُقُلِها.»؛
خوب نيست كه فردى از شما بگويد فلان و بهمان آيه را از ياد بردم، [چنين نيست] بلكه از ياد[ش] برده شده است. قرآن را [در ذهن خود مرور و] يادآورى كنيد؛ زيرا سوگند به آن كه جانم در دست اوست، قرآن از سينه هاى مردان زودتر مى رهد تا شتر از زانو بندش.
📚[كنز العمّال: 2849]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال
🔹🔹🔷 بخش چهارم 🔷🔹🔹
🔸به قواعد و مقررات بازی اهمیت میدهد، پسرها فوتبال و تیراندازی و دخترها از جهیدن و لیلی کردن لذت میبرند.
🔹از مسائلی که مخالف میلش باشد، با غرغرکردن کنار میرود.
🔸کودک در سنین مدرسه، نیازمند آزادی، فعالیت و تصمیمگیری است و از اینکه والدین در کارهای او دخالت کنند، ناراحت میشود.
🔹در 9-12سالگی، دوره شیفتگی ورزشی و قهرمانپرستی رواج دارد. گاهی معلم و زمانی یک ورزشکار مورد ستایش کودک است.
🔸در 8 سالگی از نظر کودک، هیچ کاری مشکل نیست و حس مبارزهطلبی در او قوی است.
🔹از نظر نظریه اخلاقی لارنس کلبرگ، کودک در سطح قرارداری است خوب یا بد بودن در ارتباط با دیگران مطرح است آن چیزی خوب است که جمع میگوید و اگر احساس کند از جمع طرد شده ناراحت میشود.
📎 #ویژگی_های_اجتماعی_متربی
📌 بخشهای قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (۱۰)
🔻اندیشه تشکیل جبهه واحد
در همینجا لازم به ذکر است که فراگیر هرگز نباید خود را در جبهۀ مقابل استاد قرار دهد استاد مجرب باید کاملاً از بروز چنین امری جلوگیری به عمل آورد برای نمونه تجربه یکی از مربیان و استادان محترم ذکر میشود:
✅ روزی یکی از متعلمین از من سؤالی در مورد دین پرسید و گفت: «استاد، شما که میگویید اسلام چنین و چنان است، آیا...؟»
ولی من قبل از پاسخ به سؤال به او گفتم صبر کن
«صبر کن ببینم، آیا تو نیز مثل من مسلمان هستی؟»
او گفت: «بله»
گفتم: «خوب پس چرا می گویید: «شما»
بلکه بگو، ما مسلمانها که میگوییم...
و بدین ترتیب سعی نمودم او را وارد جبهه خویش ساخته از حالت تقابل و جبههگیری در برابر خویش خارج سازم و سپس به سؤال او بپردازم.
دقت فرمایید:
این استاد آگاه به چه زیبایی یک جبهه مشترک ساخته و متعلم را با خود همراه ساخته است.
در این صورت است که پذیرش سخنان حق از سوی فراگیر بسیار سادهتر میشود و نیز استاد از حالت یک خصم به یک دوست همسنگر تبدیل میگردد.
البته این موضوع نباید یکطرفه باشد و چنان که قبلاً متذکر شدیم، و استاد نیز لازم است با حسنظن خود نسبت به متعلم و رفتار و گفتار او، او را از خود و در جبهه خویش بداند.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 نمونه شروع جلسه
🔻 گفتم: بچهها من با خودم یه جایزه آوردم برا اونی که حدس بزنه توی مشتم چی دارم.
مشت بستهام را بالا آوردم
گفتم هرکی اول حدس بزنه جایزه مال اونه!
شروع کنید، بسمالله!
یه ولولهای شد که نگو و نپرس ...!
همه بلندبلند حدسشون را میگفتند و منام با خونسردی کامل فقط میگفتم:
نهنه نخه نخه نخه نخه نخه ...!
بنده خدا بچهها فکر میکردند دارم میگم: نخیر نخیر نخیر
یکی دو دقیقه که حسابی سر کار بودند دستم را باز کردم و موضوع مشخص شد!!!
(نخ) یک قرقره نخ بود!
گفتم: شما تا کی همهاش اینجوری میخواین یه دنده و لجباز باشین و فقط و فقط حرف خودتون را بزنین؟!
نزدیک ۲۰ بار شد که دارم میگم نخه بازم که دارین حرف خودتون رو میزنین.
بچهها وقتی نخ رو دیدن همهمه شروع شد: بابا آره بیچاره حاج آقا که همهش میگفت نخه
....
کلاسمون شروع شد:
بچهها آیا نخ توی قرآن آمده یا نه؟
نخ یا ریسمان
آفرین (حبل ) آیهاش چیه؟
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. (آل عمران: 102)
تسبیح رو از جیبم بیرون آوردم
گفتم بچهها مگه نخ چقدر ممکنه مهم باشه؟!
مثلا نخ همین تسبیح (و تسبیح را پاره کردم) ... و بعد همه به فکر رفتن!!!
در ادامه در مورد آیه بیشتر صحبت کردیم...
#خوراک_حلقه_ها
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir