💬 #تحلیل_و_تبیین | هفت شرط و هفت ویژگی کانون تربیت مبلغ
👈🏻 پرونده «تبلیغ، اولویت اول»
🎤 حضرت آیتالله خامنهای در روزهای پایانی تیرماه امسال در دیدار با مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور با تصریح بر اینکه «با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم» به تشریح و آسیبشناسی وضعیت تبلیغ دینی در کشور پرداختند و در نهایت نیز با توصیههای و بیان پیشنهادهای راهبردی مسیری را جهت رشد و تعالی تبلیغ دینی پیش روی حوزههای علمیه ترسیم کردند.
🔹 رسانه KHAMENEI.IR در قالب پروندهی «تبلیغ، اولویت اول» در گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر و نماینده ولیفقیه در استان بوشهر به تبیین محورهای مهم این دیدار پرداختیم.
🔍 ادامه را بخوانید👇
khl.ink/f/53541
📜 پرونده تبلیغ، اولویت اول
👈🏻 اهمیت و ضرورت توجه ویژه به تبلیغ در شرایط امروز و آینده چیست؟
🔍 از اینجا بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/others-special?id=53493
💬 #تحلیل_و_تبیین | والدین، مبلغان اصلی انتقال معارف نسلی
👈🏻 پرونده «تبلیغ، اولویت اول»
🌷 رهبر انقلاب در دیدار با مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور لزوم و اهمیت مضاعف امر تبلیغ و سه ویژگی مهم برای یک تبلیغ خوب یعنی «مخاطبشناسی»، «تهاجمی بودن» و «جهادی عملکردن» را گوشزد کردند و ضمن تذکر بابت متفاوتبودن مخاطب گذشته با امروز بهخاطر تغییر سطح فکر و دانش آنها، به آفتی مهم که ارکان تربیت دینی در خانواده را هدف گرفته، اشاره کرده و فرمودند: «یک آفتی هم وجود دارد و آن اینکه در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد، در این صداهای گوناگون، یکصدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است.» ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
❤️ ریحانه؛ بخش زن و خانواده رسانه KHAMENEI.IR ذیل پروندهی «تبلیغ، اولویت اول» در یادداشتی به قلم سیدمحمدحسین چاوشیان پژوهشگر مطالعات خانواده به اهمیت و لزوم توجه والدین در انتقال معارف نسلی و خانوادگی میپردازد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
khl.ink/f/53543
4_5830262523424674333.mp3
13.88M
🎧 #کلیپ_صوتی | قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتالله خامنهای از فرازهای آن
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏡نماهنگ ویژه "ریحانه"
📹 *اقیانوسهای آرامش*
📝 نماهنگی از بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار کارکنان و خانوادههای ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران
➕ سخنان همسر یکی از کارکنان ناوگروه
📥 کیفیت اصلی👇
khl.ink/f/53551
💬 #یادداشت_هفته | متشکّل شدن مجدد شیعه
👈🏼 نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد علیهالسلام و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب
🔻 زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگی های پر از درس است.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی ایجاد کردند؟
🔻 اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا
🔹 شرایط دوران امام سجاد از چند جهت حائز اهمیت است. از یک سو «وقتیکه حادثهى عاشورا پیدا شد، در عالم اسلام... حالت رعبى میان مردم به وجود آمد؛ بیشتر یا شاید کلّاً در میان شیعیان و طرفداران ائمّه.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۸۴) از سوی دیگر «عامّهى مردم دچار یک بیایمانى و ضعف و اختلال اعتقادى شدید شده بودند. کار به جایى رسیده بود که حتّى بعضى از ایادى دستگاه خلافت، نبوّت را زیر سؤال میبردند.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۱) و «اخلاق مردم بشدّت خراب شده بود.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۲) چراکه «بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند.» ۱۳۷۲/۴/۲۳
🔹 در آن دوران «اغلب شخصیّتهای بزرگ، سر در آخور تمنّیّات مادّیای که بهوسیلهی رجال حکومت برآورده میشد، داشتند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ و کارشان شده بود «از طرفى موجّه کردن و محبوب کردن چهرهى قدرتها در دل مردم، از طرفى منفور کردن خاندان پیغمبر و محبّت اینها را از دلها گرفتن.» (حماسه امام سجاد، ص ۸۳) فشار و سختگیری به جایی رسیده بود که «دستگاه عبدالملک... کمال اِشراف و نظارت را بر زندگى امام سجّاد داشت. جاسوسهایى گماشته بود که وضع زندگى امام سجّاد را به او گزارش بدهند.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۹۳)
🔹 حال سؤال این است با وجود اینکه «اختناق در آن دوران و نامناسب بودن وضع، اجازه نمیداد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بیپرده و صریح و روشن حرف بزنند؛ نه فقط دستگاهها نمیگذاشتند، مردم هم نمیخواستند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ امام سجاد چگونه اسلام را از تحریف و جامعه اسلامی را از خطر انحراف نجات دادند؟
🔻 امام از هیچکس مأیوس نیست...
🔹 نگاه متعارف جامعه اینگونه است که با وجود چنین وضعیتی، تربیت مردم ناشدنی است. اما «امام سجاد... نگفتند وضع بد است، نگفتند که از شمشیر قدرت حاکم خون میچکد، نگفتند این حرفها در دل و مغز علیل مردم جا نمیگیرد؛ حرفشان را گفتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶) سیره عملی ایشان نشان میدهد «امام از هیچکس مأیوس نیست حتّى از محمّدبن شهاب. امام انسان را داراى فطرت نیکو میداند... بدیها عارضیاند، بدیها مال بعدند، بدیها نقشونگار روى این صفحه هستند و خود صفحه پاک است... هر انسانى در هر حدّى از انحراف، از قلمرو و محیط و منطقهى امید یک انسانِ هدفى و مسلکى بیرون نیست؛ همهکس را میتوان امیدوار بود که هدایت شود.» (حماسه امام سجاد، ص۱۵۳)
🔻 دو نوع روش تبلیغی امام
🔹 با بررسی شیوه تبلیغی حضرت سجاد میتوان دریافت که «امام چون در دوران اختناق زندگى میکردند و نمیتوانستند مفاهیم مورد نظر خودشان را آشکارا و صریح بیان کنند، از شیوهى موعظه و دعا استفاده کردند. دعا مربوط به صحیفهى سجّادیّه است... و موعظه مربوط به بیانات و روایاتى است که از آن حضرت نقل شده.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۵)
🔻 اولاً حضرت برای بازسازی جامعه نبوی «پوششى براى حقایق درست میکرد، و آن، پوشش، دعا بود.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۶۲) یعنی در بدترین شرایط تبلیغی «امام سجّاد از بيان معارف دست نکشيد؛ بهعنوان دعا، بهنام نيايش، مطالبى فراهم آورد و آنچه ميخواست بگويد، گفت.» (همرزمان حسین، ص ۹۲) ثانیاً موعظه «بهترین نحو انتقال و القای ایدئولوژى و افکار درست است.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۶) موعظههای عمومی حضرتسه ویژگی مهم دارد:
🔹 ۱- «این بیانات امام که خطاب به عامّهى مردم است، از نوع آموزش نیست، از نوع تذکّر و یادآورى است. یعنى در این بیان، امام نمینشینند مسئلهى توحید را براى مردم باز کنند و بشکافند، یا مسئلهى نبوّت را براى مردم تفسیر کنند بلکه تذکّر میدهند، یادآورى میکنند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۰)
🔍 ادامه👇
🔍 ادامه #یادداشت_هفته
🔹 ۲- «امام در این بیان عمومى یعنى در خلال مسائل اسلامى، ناگهان بر روى مسئلهى امامت تکیه میکند؛ مثل این است که مثلاً در دوران رژیم گذشته کسى با شما اینجورى حرف بزند که آقایان! به فکر خدا باشید، به فکر مسئلهى توحید باشید، به فکر مسئلهى نبوّت باشید، به فکر مسئلهى «حکومت» باشید. ببینید؛ عیناً امامتى که ما اینجا در بیان امام سجّاد میبینیم، مثل همین کلمهى «حکومت» است در دوران رژیم گذشته؛ که حرف خطرناکى بود.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۲)
🔹 ۳- «در خطاب به عامّهى مردم دائماً استناد به آیات میشود؛ چرا؟ چون عامّهى مردم امام سجّاد را بهصورت یک امام نگاه نمیکنند و براى حرفهایش دلیل میخواهند، استدلال میخواهند؛ این است که امام به آیات استدلال میکند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۳)
🔻 روش خاص تبلیغ و هدایت
🔹 رویکرد امام به دعا به این دلیل است که «یکى از نتایجى که دعا میتواند داشته باشد، این است که انگیزههاى سالم و صحیح را در دلها بیدار میکند... و صحیفهى سجّادیّه از اوّل تا آخر پُر از انگیزههاى شریف و عالى براى انسانها است که اگر انسان به آنها توجّه بکند، واقعاً همین صحیفهى سجّادیّه کافى است که یک جامعه را توجّه بدهد و اصلاح کند و بیدار کند.» (حماسه امام سجاد، ص ۲۲۴)
🔹 رویکرد امام به موعظه هم به این دلیل است که «اگر کسى میخواست آنجا به مردم بگوید که به فکر مسئلهى حکومت باشید، این حرفى نبود که دستگاه بهآسانى از آن بگذرد امّا وقتى به زبان موعظه و در زبان یک آدم زاهد و عابد بیان میشود، براى دستگاه یک مقدارى قابلیّت قبول پیدا میکند؛ یعنى آنقدرها حسّاسیّتبرانگیز نیست.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۳)
🔻 امام سجاد شيعه را مجدد متشکّل کرد
🔹 جهاد تبلیغی امام سجاد آنچنان آثار بنیادینی در جامعه داشت که گویی بعثت دوباره انجام گرفته است. شرایط به گونهای شد که «کمکم و تدريجاً مردم ملحق شدند و زياد شدند و زياد شدند و جمعيت شيعه سر و سامانى گرفت. بر اثر همين گفتههاى گرم امام چهارم که مثل تازيانهاى بر دوش فکر و روح مردم نواخته ميشد.» (همرزمان حسین، ص ۱۶۰)
🔹 امام سجاد «شيعه را مجدّداً متشکّل کرد و تحويل امام باقر داد.» (دو امام مجاهد، ص ۳۱۴) نهایتاً «نتیجه این شد که در شصت سال بعد، هفتاد سال بعد، از همین کوفه جوانها و پیرمردها بلند میشدند میآمدند مدینه و سالیانى در کنار مرکز فیض جعفربن محمّد میماندند و بهره میبردند و برمیگشتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶)، «بزرگانى که از رُوات امام صادق شما میشناسید، اغلب مال کوفهاند؛ در همین شهر بود، در همین محیط بود، در همین فضاى مسموم بود. چه کسى زراره را درست کرد؟ چه کسى محمّدبن مسلم را درست کرد؟ چه کسى مفضّلبن عمَر را درست کرد؟ یحییبن امّطویل را چه کسى درست کرد؟ امام سجّاد درست کرد.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۷)
🔹 اما آنچه از امام سجاد به عنوان هدایت گر ویژه و برترین مبلّغ احیاگر اسلام می توان الگو گرفت، این است که «امروز، ما چنين وظيفهاى داريم. البته شرايط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمد اللَّه حکومت حق يعنى حکومت شهيدان قائم است. پس، ما وظايفى داريم.» ۱۳۷۶/۲/۱۷
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_40
#انعام_41
✳️ و قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَو أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ
وبگو: اگر راست مى گویید چه خواهید كرد آنگاه كه عذاب خدا در دنیا بیاید یا قیامت فرا رسد، آیا غیر خدا را مى خوانید؟
✍️ انسان در حال رفاه و زندگى عادّى معمولاً غافل است، ولى هنگام برخورد با سختى ها پرده ى غفلت كنار رفته و فطرت خداجویى و یكتاپرستى انسان ظاهر مى شود.
✳️ بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شَآءَ وَتَنْسَوْنَ مَا تُشْرِكُونَ
بلكه (در هنگامه هاى خطر) فقط او را مى خوانید، پس اگر بخواهد آن رنجى كه خدا را به خاطر آن مى خوانید بر طرف مى كند، و آنچه را براى خداوند شریك مى پنداشتید (در روز قیامت) فراموش مى كنید.
✍️ برداشتن عذاب، یا براى اتمام حجّت است، یا به خاطر تغییر حالات قوم. چنانكه در آیه 98 سوره ى یونس مى فرماید: «لمّا آمنوا كشفنا عنهم عذاب الخزى» چون ایمان آوردند، عذاب خوارى و ذلّت را از آنان برداشتیم.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
40-41.mp3
4.13M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_40
#انعام_41
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_160
*️⃣ از خطبه هاى امام عليه السلام است (كه مطالب متنوعى را در آن مطرح فرموده).
(در شهر كوفه در سال 37 هجرى به هنگام حركت دادن مردم بسوى صفّين و جنگ با شاميان ايراد كرد).
👈 این خطبه نورانی در هفت بخش می آید :
✳️ بخش سوم: #امید فقط به خدا
*️⃣ يَدَّعِي بِزَعْمِهِ أَنَّهُ يَرْجُو اللَّهَ، كَذَبَ وَ الْعَظِيمِ، مَا بَالُهُ لَا يَتَبَيَّنُ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِهِ، فَكُلُّ مَنْ رَجَا عُرِفَ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِهِ، وَ كُلُ رَجَاءٍ إِلَّا رَجَاءَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنَّهُ مَدْخُولٌ، وَ كُلُّ خَوْفٍ مُحَقَّقٌ إِلَّا خَوْفَ اللَّهِ فَإِنَّهُ مَعْلُولٌ، يَرْجُو اللَّهَ فِي الْكَبِيرِ وَ يَرْجُو الْعِبَادَ فِي الصَّغِيرِ، فَيُعْطِي الْعَبْدَ مَا لَا يُعْطِي الرَّبَّ؛ فَمَا بَالُ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ يُقَصَّرُ بِهِ عَمَّا يُصْنَعُ بِهِ لِعِبَادِهِ، أَ تَخَافُ أَنْ تَكُونَ فِي رَجَائِكَ لَهُ كَاذِباً، أَوْ تَكُونَ لَا تَرَاهُ لِلرَّجَاءِ مَوْضِعاً؟ وَ كَذَلِكَ إِنْ هُوَ خَافَ عَبْداً مِنْ عَبِيدِهِ أَعْطَاهُ مِنْ خَوْفِهِ مَا لَا يُعْطِي رَبَّهُ، فَجَعَلَ خَوْفَهُ مِنَ الْعِبَادِ نَقْداً، وَ خَوْفَهُ مِنْ خَالِقِهِ ضِمَاراً وَ وَعْداً؛ وَ كَذَلِكَ مَنْ عَظُمَتِ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ وَ كَبُرَ مَوْقِعُهَا مِنْ قَلْبِهِ آثَرَهَا عَلَى اللَّهِ تَعَالَى، فَانْقَطَعَ إِلَيْهَا وَ صَارَ عَبْداً لَهَا.
✳️ 3. وصف اميدوارى به خدا:
*️⃣ به گمان خود ادّعا دارد كه به خدا اميدوار است به خداى بزرگ سوگند كه دروغ مى گويد، چه مى شود او را كه اميدوارى در كردارش پيدا نيست پس هر كس به خدا اميدوار باشد بايد، اميد او در كردارش آشكار شود، هر اميدوارى جز اميد به خداى تعالى ناخالص است، و هر ترسى جز ترس از خدا نادرست است.
گروهى در كارهاى بزرگ به خدا اميد بسته و در كارهاى كوچك به بندگان خدا روى مى آورند، پس حق بنده را ادا مى كنند و حق خدا را بر زمين مى گذارند، چرا در حق خداى متعال كوتاهى مى شود و كمتر از حق بندگان رعايت مى گردد. آيا مى ترسى در اميدى كه به خدا دارى دروغگو باشى يا او را در خور اميد بستن نمى پندارى؟ اميدوار دروغين اگر از بنده خدا ترسناك باشد، حق او را چنان رعايت كند كه حق پروردگار خود را آنگونه رعايت نمى كند، پس ترس خود را از بندگان آماده، و ترس از خداوند را وعده اى انجام نشدنى مى شمارد، و اينگونه است كسى كه دنيا در ديده اش بزرگ جلوه كند، و ارزش و اعتبار دنيا در دلش فراوان گردد، كه دنيا را بر خدا مقدّم شمارد، و جز دنيا به چيز ديگرى نپردازد و بنده دنيا گردد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 #خوف و #رجا ، دو بال براى پرواز به سوى خدا!
* بيم از كيفر و اميد به لطف و رحمت خدا، قوى ترين انگيزه حركت به سوى تقوا و پاكيزگى هاست
* امام اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه مذكور تعجب مى كنند كه چگونه بعضى از مردم در مقابل خوف اندكى از انسان ها عكس العمل سريع و قوى نشان مى دهند، ولى در برابر خوف خدا چنين نيستند!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#نعمت_ابر_باد 1
✳️ #خورشيد اين منبع عظيم انرژى در سايه اراده و فرمان حضرت حق، هر روز در سطحى بيش از محيط و عرصه منظومه مىتابد و از اين تابش هزاران اثر پديد مىشود، از جمله آثارى كه از تابش خورشيد به وجود مىآيد ابر است.
آن سوى دريا هوا مرطوب است، آفتاب، هواى مرطوب را گرم مىكند، و در نتيجه هواى مرطوب بالا مىرود، سپس اندكى سرد مىشود و به صورت #ابر در مىآيد.
قطرات #باران، #برف، #تگرگ، محصول پر منفعت همين ابر است.
#باد در جابهجائى ابرها براى اين كه تمام مناطق زمين را از نعمت برف و باران بهرهمند سازند عامل بسيار مهم و مؤثّرى است. باد از اهميت ويژهاى برخوردار است، اگر جابهجائى هوا نبود، حيات عمرى نداشت.
ما در اعماق اقيانوس بيكرانى از #هوا زندگى مىكنيم كه گرداگرد زمين را فرا گرفته است.
دانشمندان حدس مىزنند كه اين قشر هوا، بيشتر از سيصد كيلومتر بالاى زمين امتداد داشته و از چند لايه تشكيل شده باشد، ضخامت اين لايهها يكى نيست و حدود آنها هم نامنظم است.
شما با يكى از اين لايهها كه «تروپوسفر» نام دارد آشنا هستيد و آن لايهاى است كه از همه به زمين نزديكتر است و آنچه ما به نام تغييرات جوى مىشناسيم در اين لايه به وقوع مىپيوندد.
#طوفان، ابر، مه ، #تگرگ، برف و هر چه ديگر كه به هوا مربوط بدانيم در تروپوسفر واقع مىشود.
چه چيز موجب تشكيل تودههاى هوا در تروپوسفر مىشود؟
شايد هيچ گاه حدس نزنيد كه موجب پيدايش اين تودهها، خورشيد است.
اختلاف درجه حرارت بين دو نقطه زمين كه به طور مساوى گرم شده باشند موجب وزيدن بادهاست.
آيا مىدانيد در زندگى جانداران و گياهان چقدر ارزش دارد؟
آيا مىدانيد چه نظم فوق العادهاى در وزش باد، در جهان طبيعت مىباشد؟
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 114
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#نعمت_ابر_باد 2
✳️ #باران را #باد درست مىكند، اگر بادى نبود بارانى نبود،
دانشمندان طبيعى مىگويند:
#ابر موجودى است الكتريكى ، موجودات الكتريكى اگر از يك نوع باشند يكديگر را دفع مىكنند، و اگر از دو نوع باشند همديگر را جذب مىكنند.
از خاصيت هاى باد آن است كه در ميان دو نوع موجود الكتريكى جمع مى كند، در نتيجه تجاذب حاصل مىشود، و اتحاد الكتريكى تحقق پيدا مىكند.
باران نتيجه آن اتحاد مىباشد.
پس تنها عامل مؤثّر در ازدواج دو موجود الكتريكى كه فرزندى از آن به نام باران پديد مىآيد، باد است.
اگر بادهاى موسمى كه از سوى اقيانوس مىآيد و در مناطق گرمسير مىوزد، نبود زندگى از شدّت گرما در آنجاها بسيار دشوار مىشد.
باد شدت گرما را مىشكند و آن مناطق را براى زندگى آسان، آماده مىسازد، يكى از اين مناطق هندوستان است كه بر حسب منطقه، گرمسير است ولى باد آن جا را قابل زيست ساخته است.
بادهاى دريايى و زمينى كه شبانه روز، در كرانههاى مناطق حارّه مىوزد زندگى را در بندرهاى آن جا ممكن گردانيده است.
بادهاى گرمى از مناطق حارّه به سوى سردسيرها روانه مىشوند و از سردى آن جا مىكاهند، مانند گلف استريم براى انگلستان، و گلف ورد براى ژاپن.
شدت گرماى زير خط استوا بر اهل دانش روشن است. و نيز آنها مىدانند كه گرماى استوايى به حسب طبع بالا مىرود، در برابر از قطب شمال و جنوب هواهاى سردى به طور مايل به سوى مناطق استوايى روان است لذا آن جا قابل زيست مىباشد.
باد وضع باران مناطق را تغيير مىدهد، در اندونزى و مانند آن فصل باران را تابستان قرار داده است، در لبنان فصل باران زمستان مىباشد.
در بعضى مناطق كه شايد بخش دارجيلينگ هند از آنها باشد، فصل باران تمام سال است، مقدار باران در دارجيلينگ به يازده متر در سال مىرسد.
اختلاف فصول باران درزمين موجب اختلاف انواع نباتات مىشود تا بشر بتواند از هر گونه نباتى بهره بردارد و استفاده كند.
بيشتر نباتات، داراى دو جنبه هستند، نرينه ومادينه، مانند خنثى كه هر دو خصوصيت را دارا مىباشد، اگر نباتات تلقيح شوند خوب ميوه خواهند داد، و اگر تلقيح نشوند بر خوبى نمىدهند.
تلقيح هائى كه به دست بشر مىشود، ويژه درخت خرما و پيوند درختانى است كه مورد خواسته بشر قرار گرفته است، ولى تلقيح بقيه درختان را از نرينه آنها به مادينه آنها باد انجام مىدهد.
تلقيح بادى در درخت خرما نيز تأثير دارد، تلقيح بادى، عبارت از گرفتن ذرّاتى از اين درخت است و رساندن آنها به درخت ديگر كه همانند آن است.
البته تلقيح به وسيله حشرات نيز انجام مىشود.
آنچه ياد شد نمونهاى از خدمات باد بود، هر چند باد خدماتش بسيار بيش از اينهاست.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 114
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12856615(Web).mp3
1.01M
👈🔊 دعای #نوزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شفا گرفتن چشمان آیتالله العظمی #بروجردی ره با عنایت امام حسین علیه السلام
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 23
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا )
🙏التماس دعا
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علت بوسه #امام_سجاد علیه السلام بر دست فقیر
👤استاد #رفیعی
#امام_سجاد_شناسی #امام_سجاد_رفیعی
https://www.aparat.com/v/QEzTh
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #امام_سجاد (سلام الله عليه) در دعای نورانی دعای #مکارم_اخلاق (#دعا_بیستم_3) دستور داد ما از ذات اقدس الهي اموري را بخواهيم:
1️⃣ رابطه خودمان با خودمان را حل کنيم يعنی مشکل داخلي مان را حل کنيم؛
2️⃣ رابطه خودمان را با مردم حل کنيم
و اين دو پيوند را در سايه رابطه اصلي که رابطه عبد و مولاست، رابطه مخلوق و خالق است، حل کنيم، زيرا آنکه حل بشود هم رابطه خودمان با خودمان حل مي شود و هم پيوند خودمان با جامعه.
▫️ اول عرض می کند: «وَ عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ» ؛ خدايا! مرا بنده خاص خودت قرار بده، پس اولاً رابطه عبد با مولا و خلق با خالق بايد تحکيم بشود؛ «عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ».
حالا که اين رابطه درست شد و من شدم بنده تو، آن گاه «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»؛
▫️ به خدا عرض می کند خدايا! خير مردم از دست من جاری بشود نه اينکه ديگری کار خير بکند و من تماشاچی باشم! عرض کرد خدايا! تو که به مردم خير می رسانی، آن توفيق را بده که من #مجرای_خير باشم.
▫️ بنابراين رابطه ما با خدا در سايه #عبادت، محکم می شود، يک؛
پيوند ما با خلق، در ناحيه خيررسانی تحکيم مي شود، دو؛
اما خودمان با خودمان چه کار بکنيم؟
عرض می کند: «وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ»؛ خدايا! من نمی خواهم اخلاق متوسط داشته باشم، می خواهم اخلاق عالی داشته باشم؛ نه تنها #جهاد_اصغر، #جهاد_اکبر را داشته باشم و اگر به آن درجات عاليه علم و عمل رسيدم، آن توفيق را هم به من بده که من گرفتار فخرفروشی و امثال آن نشوم.
👤 آیت الله #جوادی_آملی
1387/11/10
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_3
https://eitaa.com/sahife2/11708
🔗 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #صحیفه_سجادیه کتابی که #امام_زمان علیه السلام به مرحوم #مجلسی اول پدر صاحب کتاب بحارالانوار توصیه کردند و به واسطه آن مردم اصفهان مستجاب الدعوه شدند!!!!
https://eitaa.com/sahife2/40658
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهیدِ عزیز
🔹شهید سلیمانی: نحوۀ شهادت شهید حججی، یک نمونه کوچکی بود از آن همه مصیبت بسیار عظیم و بزرگی که در کربلا اتفاق افتاد.
۱۸ مرداد، سالروز شهادت محسن حججی
🌐 هیئت لبیک تا ظهور
@labbayktazohoor
🌐 طرح نخبگانی لبیک
@tarhelabbayk