eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
179 دنبال‌کننده
454 عکس
240 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: المُؤمِنُ نِصفُهُ تَغافُلٌ. نیمی از رفتار مؤمن، مبنی بر تغافل و نادیده گرفتن است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَم والآداب، ص ٧) امیرالمؤمنین صلوات الله علیه‌: تَغافَلْ یُحَمدْ أَمْرُكَ. تو برخی از امور و ناگواریها را نادیده بگیر، تا موقعیت و امورت ستوده گردد. (فهرست ‌غرر، ص ٢٩٧) امام جعفرصادق صلوات الله علیه: سه خصلت در هر کس باشد نشانة سَروری و آقایی او است: ‌فرو بردن خشم خود در وقت غضب (بیخیالش) ، عفو و اغماض از خطای دیگران (بیخیالش)، و صلة ارحام با جان و مال. (تحف‌العقول، ص ٣٣٠) امیرالمؤمنین صلوات الله علیه‌: مَن لَم یَتغافَلْ ولاَیَغُضُّ عَن كثیرٍ مِنَ الأُمورِ تَنَغَّصَتِ عَیشُه. کسی که تغافل نکند و از بسیاری از امور چشم‌پوشی ننماید زندگی تیره و ناگواری خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ٢٩٧) .
۱۸۹۲- و عن علي عليه السلام : أنه استدرك على ابن هرمة خيانة و كان على سوق الأهواز فكتب إلى رفاعة فإذا قرأت كتابي هذا فنح ابن هرمة عن السوق و أوقفه للناس و اسجنه و ناد عليه و اكتب إلى أهل عملك لتعلمهم رأيي فيه و لا تأخذك فيه غفلة و لا تفريط فتهلك عند الله عز و جل من ذلك و أعزلك أخبث عزلة و أعيذك بالله من ذلك فإذا كان يوم الجمعة فأخرجه من السجن و اضربه خمسة و ثلاثين سوطا و طف به في الأسواق فمن أتى عليه بشاهد فحلفه مع شاهده و ادفع إليه من مكسبه ما شهد به عليه و مر به إلى السجن مهانا مقبوضا و احزم رجليه بحزام و أخرجه وقت الصلاة و لا تحل بينه و بين من يأتيه بمطعم أو مشرب أو ملبس أو مفرش و لا تدع أحدا يدخل إليه ممن يلقنه اللدد و يرجيه الخلاص فإن صح عندك أن أحدا لقنه ما يضر به مسلما فاضربه بالدرة و احبسه حتى يتوب و مر بإخراج أهل السجن إلى صحن السجن في الليل ليتفرجوا غير ابن هرمة إلا أن تخاف موته فتخرجه مع أهل السجن إلى الصحن فإن رأيت له طاقة أو استطاعة فاضربه بعد ثلاثين يوما خمسة و ثلاثين سوطا بعد الخمسة و ثلاثين سوطا الأولى و اكتب إلي بما فعلت في السوق و من اخترت بعد الخائن و اقطع عن الخائن رزقه . در دوران حکومت امیر المومنین علیه السلام، به آن حضرت خبر رسید که ابن هرمه مامور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امیر المومنین علیه السلام علیه السلام پس از اطلاع، به فرماندار خود در اهواز چنین فرمود: هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز و به همه بخش‌های تابع اهواز بنویس که من چنین عقوبتی برای او معین کرده‌ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی، که نزد خدا خوار می‌شوی، و من به زشت‌ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار می‌کنم و خدا آن روز را نیاورد. چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و سی و پنج تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان. و هر کس گواهی آورد که ابن هرمه از او چیزی گرفته است، او را با گواه قسم بده، و مبلغ را از مال ابن هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سرافکنده و بی‌آبرو به زندان بازگردان، پاهایش را در بند بگذار، و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیراندازی آورد به او برسان. مگذار ملاقاتی داشته باشد، تا مبادا راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهند و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازند. و اگر دانستی که کسی چیزی (عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می‌رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند. شب‌ها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند، جز ابن هرمه! مگر اینکه بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از سی روز، سی وپنج تازیانه دیگر - به جز سی و پنج تازیانه نخستین - به او بزن. و برای من بنویس که در مورد بازار (و نظارت بر آن) چه کردی، و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی، در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن. دعائم الاسلام، تالیف قاضی نعمان مغربی، جلد ۲، صفحه ۵۳۲-۵۳۴، حدیث ۱۸۹۲، چاپ موسسه آل البیت لاحیاء التراث مستدرک الوسائل، تالیف میرزای نوری، جلد ۱۷، صفحه ۴۰۳-۴۰۴، حدیث ۲۱۶۷۳، چاپ موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ ربیع الاول سالروز ورود کاروان همایونی ملک پاسپان حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر مقدس قم ، تبریک و شاد باش باد
بسم الله الرحمن الرحیم النور حضرت معصومه الله علیها بیت النور از قدمگاه‌هایی است که در اسناد تاریخی از جمله کتاب تاریخ قم نوشته حسن بن محمد قمی، به آن اشاره شده و تاریخچه آن را به سال ۲۰۱ق ،سال ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم باز می‌گرداند.بیت النور در اصل خانه موسی بن خزرج از بزرگان قم بود که با خبردار شدن از ورود حضرت معصومه سلام الله علیهااز طرف ساوه به قم، به همراه دیگر بزرگان به استقبال او رفته، و او را به این مکان منتقل کرد. حضرت معصومه سلام الله علیها در این مکان (تقریبا ۱۷ روز) به عبادت پرداخت واقامت داشتند و بعد از مدت کوتاهی بر اثر بیماری وفات یافت(ودر برخی نقل های تاریخی براثر سم مریض و شهیده گشته اند) و در باغ بابلان آن منطقه دفن شد. بعد از وفات حضرت سلام الله علیها، موسی بن خزرج، محل عبادت حضرت و اطراف آن را وقف کرد.این مکان حجره‌ای به ابعاد ۳ در ۳/۵ متر است و با آینه‌کاری تزیین گردیده شده است.تولیت ونگهداری بیت النور، برعهده هیئت امنایی متشکل از سادات میره‌ای است که خدمت‌گزاری بیت النور نسل به نسل به آنان منتقل شده است و اموالی را برای آن وقف کرده و در تجدید بنای آن نقش داشته‌اند. آدرس بیت النور: قم المقدسه بلوار ۴۵ متری عمار یاسرکوچه ۱ محله میدان میر منابع: تاریخ قم ص۲۱۳ بحارالانوار ج۴۸ص۲۹۰ گنجینه آثارقم ص۶۹۹ تاریخ مذهبی قم ص۹۴ ختم‌کنید لولیک الفرج https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام علیه السلام از برید بن معاویه روایت شده است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام مأمور جمع آوری صدقه را از کوفه به بادیه آن فرستاد. گفت: ای بنده خدا راهی شو و برتوست تقوای خدای یگانه که شریکی ندارد. دنیای خود را بر آخرت ترجیح نده و محافظ آن چه تو را بر آن امین دانستم باش، مراقب حق خدا در آن باش تا این که به گروه بنی فلان برسی، وقتی آمدی، بر آب آن‌ها وارد شو بدون این که میان آن‌ها مختلط شوی، سپس با آرامش و وقار قدم بگذر تا در میان آن‌ها قرار بگیری. بر آن‌ها سلام بفرست سپس بگو: ای بندگان خدا ولی خدا مرا به سوی شما فرستاده تا حق خدا را از اموالتان بگیرم. آیا در اموال شما حقی برای خدا وجود دارد که آن را به ولیش ادا کنید؟ اگر کسی به تو گفت: نه، بر او تکرار نکن، و اگر کسی به تو پاسخ مثبت داد، با او همراه شو بدون این که او را بترسانی یا وعده دهی مگر به خیر. وقتی به دارایی او رسیدی بدون اجازه او بر آن وارد نشو چرا که بیشتر دارایی از آن اوست. بگو: ای بنده خدا آیا اجازه می‌دهی بر داراییت وارد شوم؟ اگر به تو اجازه داد با تسلط و خشونت بر آن وارد نشو، اموال را دو قسمت کن سپس او را در انتخاب هر قسمت که خواهد مخیر کن. هر قسمت را که انتخاب کرد به آن تعرض نکن، سپس باقی مانده را به دو قسمت تقسیم کن و او را در انتخاب هر قسمت که گزیند آزاد بگذار و هر قسمت را انتخاب کرد به آن تعرض نکن. این کار را ادامه بده تا این که در آن به اندازه حق خدا تبارک و تعالی باقی بماند وقتی این مقدار باقی ماند حق خدا را از آن بگیر، اگر از تو خواست فسخ کنی بپذیر، سپس با هم مختلط کن، و چنان کن که بار اول کردی تا این که حق خدا را از مال او بگیری. وقتی آن را گرفتی به کسی بسپار که خیرخواه، دلسوز، امانت دار و محافظ باشد و در مورد چیزی از آن ظالمانه رفتار نکند. سپس آن چه از گروه‌های مختلف نزد تو جمع آوری شده به سوی ما بفرست تا آن را چنان که خدای عزّوجلّ دستور داده تبدیل کنیم. وقتی فرستاده ات آن را آورد به او بگو میان شتری و شیرخواره اش حایل نشود و میان آن دو جدایی نیفکند، و از شتر زیاد شیر ندوشد که این باعث ضرر شیرخواره اش شود و آن را در سواری خسته نکند. باید میان آن‌ها به عدالت رفتار کند و آن‌ها را بر هر آبی که می‌گذرد وارد کند، و آن‌ها را از زمین گیاه دار به سوی راه میانبر برنگرداند در زمانی که در آن استراحت می‌کنند و می‌دوند، باید تا می‌تواند با آن‌ها به نرمی رفتار کند، تا به إذن خدا فربه و چاق بدون خستگی و ناتوانی نزد ما بیایند. پس ما آن‌ها را به إذن خدا طبق کتاب خدا و سنّت پیامبرش صلی الله علیه و آله میان أولیاء الله تقسیم می‌کنیم، و این برای تو اجری بزرگ تر، و به هدایت نزدیک تر است. خدا به آن، تو و تلاش و خیر خواهی تو نسبت به کسی که تو را فرستاده و به خاطر نیازش فرستاده شدی می‌نگرد. رسول الله صلی الله علیه و آله گفت: خدا به ولیش که در راه طاعت و خیرخواهی او و امامش تلاش می‌کند نمی نگرد مگر همراه ما در جایگاه رفیع. گفت: سپس امام صادق علیه السلام گریست و گفت: ای برید! به خدا حرمتی از خدا باقی نمانده مگر این که هتک شده و نه عمل به کتاب خدا و سنّت پیامبرش صلی الله علیه وآله، و از زمانی که خدا امیرالمؤمنین را از دنیا برده حدی میان این خلق بر پا نشده است. تا امروز به چیزی از حق عمل نشده است، سپس گفت: به خدا که ایام و روزگار نمی گذرد مگر این که خدا مرده‌ها را زنده می‌کند و زنده را می‌میراند. خدا حق را به صاحبش باز می‌گرداند، و دینش را که برای خود و پیامبرش صلی الله علیه و آله خواسته برپا می‌کند، مژده باد مژده باد بر شما که به خدا حق جز در دستان شما نیست.  بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۲۶ .
تلنگر ❌ 👇سلام لطفا مطالعه بفرمائید وانتشاربدین. ‼️شاید ۲۰ سال پیش کسی به خیالش هم نمی رسید روزی در خیابانهای شهر، دخترانی را مشاهده کند که آن سالها مردم شاید آنها را در سالن های عروسی هم نمی دیدند... دخترانی بزک کرده با موهای پف کرده و بیرون ریخته و مانتوهایی کوتاه و تنگ و جلوباز و شلوارهایی تنگتر! این روند ۲۰ سال طول کشید تا به اینجا رسید. استعمار و استکبار صبر و حوصله زیادی دارد، بر عکس بسیاری از ماها ⬅️ اولین گام، گرفتن چادر بود از زنان ما... گفتند چادر حجاب برتر است و می‌شود برتر نبود! بین خوب و خوب ‌تر، خوب را هم انتخاب کنی به جایی بر نمی‌خورد .می‌شود مانتوی گشاد و مقنعه بزرگ پوشید و با حجاب بود(برگرفته از سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران و از کتاب آقای مطهری )... برای بعضی حرف قابل قبولی بود؛ کسی نمی‌توانست به این حرف اعتراض کند، هرچند کتابها نوشتند و این ایده را انتقاد کردند. ⬅️ گام دوم ، گرفتن مقنعه بود... به این بهانه که: می‌شود روسری بزرگ سر کرد! هم تنوّع دارد هم حجاب است. یادتون هست روسری‌هایی بود با ضلع بیشتر از یک متر که تا کمر خانمها هم می‌رسید... خوب البته روسری مثل مقنعه نبود گاهی مو بیرون می‌زد ⬅️ در فیلمهای سینمایی هی مدل گذاشتن، زن های هنرپیشه مدل شدن و به دنبال آن دختران جوان هم از آن ها یاد می‌گرفتند ⬅️ چشم های ما متوجّه این آب رفتن نمی شد و آنقدر کم کم این کار را کردند که چشم ما عادت می‌کرد... ⬅️ مانند بچه‌ای که جلوی چشم پدر و مادرش بزرگ می‌شود و قد می‌کشد و والدینش حس نمی‌کنند اما دیگران که کمتر او را می‌بینند و چشمانشان عادت نکرده، متوجه رشد هفتگی او می‌شوند... ما عادت کردیم به روسری‌هایی که هر روز آب می‌رفت و تبدیل شد به نواری باریک و بعضا توری... مانتوهایی که شاید بهتر باشد بلوز و پیراهن راحت نامیدشان تا مانتو... ⬅️ به هر حال کم کم کار به این جا کشید و مدام گفتند بی‌حجابی معضل فرهنگی است، برای حل آن باید کار فرهنگی کرد... سال ها گذشت و لباس ها آب رفت و کار فرهنگی در زمینه عفت و حجاب مشاهده نشد. برعکسش، فراوان کار‌های ضد فرهنگ در کوبیدن حجاب و عفت و حیا و غیرت در فیلمهای سینمایی و مجلات و کنسرت ها و استادیوم ها و... برنامه‌های عمومی یافت می‌شد... ⬅️ حالا هم که مد پوشش خانمها تغییر کرده، پوشیدن ساق شلواری (و ساپورت) به جای شلوار... یعنی دیگر شلوار جین تنگ هم نه! ساق شلواری! و بدون تردید در یکی دو سال آینده این کنار می رود و برخی را .......... ⬅️ یعنی پس از آنکه چادر، مقنعه، مانتو و روسری از زنان گرفته شد، حالا رفته‌اند سراغ شلوار! چشمهای ما هنوز عادت نکرده‌اند... اگر به این هم عادت کنیم سرنوشت چادر و مانتو و روسری در انتظار این ساپورت هم هست... خدای نکرده اینها هم روز به روز نازکتر و کوتاهتر می‌شود و ما همچنان عادت می‌کنیم.... آن وقت... نمی‌دانم بعدش سراغ چه خواهند رفت... 🌺 حیرت آور است !! 👈همه ی جهان حجاب دارد: 1_کره زمین دارای پوشش است... 2_ میوه های تر وتازه دارای پوشش است... 3_ شمشیر نیز داخل غلافش حفظ میشود... 4_ قلم بدون پوشش ، جوهرش خشک میشود و فایده اش از بین میرود و زیر پا انداخته میشود برای اینکه پوشش آن از بین رفته 5_ سیب هم اگر پوسته اش گرفته شود و رها شود فاسد میشود... و...... تعجب از مردی که ماشینش را از ترس خط و خش افتادن چادر می پوشاند؛ اما دختر یا همسر و یا خواهر خود را بدون پوشش یا پوشش ناقص رها میکند!!! 🔴 بانو! این چادر تا بدست تو برسد، هم از کوچه های مدینه گذشته هم از کربلا هم از بازار شام...! چادرت را در آغوش بگیر و بگو صحنه های تلخ سرگذشتش را برایت بخواند همه را از نزدیک دیده است... السلام علیک یا فاطمه الزهرا (سلام الله علیها ) تا میتوانید نشر دهید...تاشاید غیرت ازدست رفته تکانی بخورد. https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
  عَنْ يُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِذَا ذَكَرَ أَحَدُكُمْ‏ نِعْمَةَ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرَابِ شُكْراً لِلَّهِ فَإِنْ كَانَ رَاكِباً فَلْيَنْزِلْ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرَابِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَقْدِرُ عَلَى النُّزُولِ لِلشُّهْرَةِ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى قَرَبُوسِهِ وَ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى كَفِّهِ‏ ثُمَّ لْيَحْمَدِ اللَّهَ عَلَى مَا أَنْعَمَ عَلَيْهِ.» یونس بن عمار از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند: هرگاه یکی از شما ، نعمتِ خداوند عزّوجلّ را به یاد آورد، برای شکرم خدا، پیشانی‌اش را بر خاک بگذارد، اگر سواره بود، پس پیاده شود و پیشانی‌اش را بر خاک بگذارد، و اگر به‌خاطر شهرت نمی‌توانست پیاده شود ، پیشانی‌اش را بر برآمدگیِ زین بگذارد، و اگر نتوانست، پیشانی‌اش را بر کف دستش بگذارد، آن‌گاه، حمد خدا را به‌خاطر نعمتی که به او عنایت فرموده، به‌جای آورد. كافي، ج‏۲، ص۹۸ .
لعنت الله علیه امام محمد باقر علیه السلام از جابر بن عبدالله انصاری روایت کرد که جابر بن عبدالله گفت: نزد پیامبر صلَّی الله علیه و آله بودم. من در یک طرف پیامبر نشسته بودم و امیر مؤمنان علی علیه السلام در طرف دیگر پیامبر نشسته بود. در این هنگام، عمر بن خطاب به همراه مردی که با او دست به گریبان شده بود، آمد. حضرت پرسیدند: آن مرد را چه شده است؟ عمر گفت: ای رسول خدا! این مرد از شما نقل کرد که شما گفته اید، هرکس بگوید: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ «خدایی جز او نیست و محمد فرستاده اوست»، وارد بهشت می‌شود. مردم اگر این سخن را بشنوند، در اعمال کوتاهی خواهند کرد. ای رسول خدا، آیا تو اینگونه گفته ای؟ پیامبر فرمود: آری، اگر به محبت این - علی علیه السلام - و ولایتش چنگ بزنند. الْفَحَّامُ، عَنِ الْمَنْصُورِیِّ، عَنْ عَمِّ أَبِیهِ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ، عَنْ آبَائِهِ، عَنِ الْبَاقِرِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ، عَنْ جَابِرٍ. وَ أَیْضاً: الْفَحَّامُ، عَنْ عَمِّهِ عُمَیْرِ بْنِ یَحْیَی ، عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَلْخِیِّ، عَنْ أَبِی عَاصِمٍ الضَّحَّاکِ بْنِ مَخْلَدٍ، عَنِ الصَّادِقِ، عَنْ أَبِیهِ عَلَیْهِمَا السَّلَامُ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ- أَنَا مِنْ جَانِبٍ وَ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ مِنْ جَانِبٍ- إِذْ أَقْبَلَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ قَدْ تَلَبَّبَ بِهِ، فَقَالَ: مَا بَالُهُ؟. قَالَ: حَکَی عَنْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّکَ قُلْتَ: مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَ هَذَا إِذَا سَمِعَتْهُ النَّاسُ فَرَّطُوا فِی الْأَعْمَالِ، أَ فَأَنْتَ قُلْتَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)؟. قَالَ: نَعَمْ، إِذَا تَمَسَّکَ بِمَحَبَّةِ هَذَا وَ وَلَایَتِهِ. أمالی شیخ طوسی ،ج۱،ص ۲۸۸ بحارالانوار، ج۳۰،ص۱۷۲،ح۳۷ .