eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
179 دنبال‌کننده
454 عکس
240 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
(ﷺ) : «دوست داشتن فرزندان، پرده‌اى در برابر آتش است، و غذا خوردن با آنان، براتِ آزادى از آتش، و گرامى داشتن آنها، موجب گذشتن از صراط». «حُبُّ الأَولادِ سِترٌ مِنَ النّارِ، وَالأَكلُ مَعَهُم بَراءَةٌ مِنَ النّارِ، وكَرامَتُهُم جَوازٌ عَلَى الصِّراطِ». تنبيه الغافلين ص٣٤٤ ح٥٠١
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «مَنْ سَأَلَ فِي صِغَرِهِ أَجَابَ فِي كِبَرِهِ.» عيون الحكم و المواعظ، ص۴۴۷ از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) نقل شده است: «هرکه در خردسالی سؤال کند، در بزرگ‌سالی پاسخ خواهد داد.» توجه داشته باشیم قلب کودک مثل زمین خالی است لذا باید پاسخ سوالاتش را کامل و دقیق داد و از غلو و دروغ و جواب بی ربط پرهیز نمود. .
از محمد بن مسلم نقل شده است: امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «اگر مردم بدانند که زیارت مزار امام حسین (علیه‌السلام) چه‌قدر فضیلت دارد، از شوق جان می‌دادند و در حسرت زیارت ایشان عمرشان کوتاه می‌شد.» عرض کردم: زیارت ایشان چه فضیلت‌هایی دارد؟ امام فرمودند: «کسی که با شوق به زیارت ایشان برود؛ خداوند برای او هزار حج و هزار عمره‌ی مقبوله می‌نویسد و نیز اجر هزار شهیدی که از شهدای جنگ بدر باشد و اجر هزار روزه‌دار و ثواب هزار صدقه‌ی مقبوله و ثواب هزار غلامی که تنها برای رضای خدا [آزاد شده] باشند و زائر مزار امام حسین (علیه‌السلام) تا یک‌سال، از هر آسیبی که کم‌ترینش [تسلطِ] شیطان است، محفوظ خواهد بود و خداوند فرشته بزرگواری را مأمور می‌کند تا او را از پیش و پس و راست و چپ و بالا و پایین محافظت کند و اگر در آن‌سال، مرگش فرا برسد، فرشتگان مهربانی نزد او حاضر می‌شوند تا هنگام غسل و تکفینش حاضر باشند و برایش طلب آمرزش کنند و او را با طلب آمرزش تا محل قبرش مشایعت کنند و [پس از دفن] تا جایی که چشمش کار می‌کند، قبرش را فراخ می‌نمایند و خداوند او را از فشار قبر و از این‌که منکر و نکیر او را بترسانند، ایمن می‌دارد و برای او دربی به‌سوی بهشت می‌گشاید و نامه‌اش به دست راستش داده می‌شود و در روز قیامت، نوری در اختیارش قرار می‌گیرد که با آن نور فاصله میان شرق تا غربِ [عالَم] برایش روشن می‌شود و ندا دهنده‌ای ندا می‌دهد: «این شخص، کسی است که با اشتیاق، به زیارت حسین رفته است.» پس در روز قیامت هیچ‌کس نیست، مگراین‌که آرزو می‌کند کاش از زیارت‌کنندگانِ امام حسین علیه السلام میبود. کامل الزیارات ابن قولویه قمی علیه الرحمه . . .
امام صادق علیه السلام از جدّ بزرگوارشان امیرالمومنین صلوات الله علیه نقل می کنند: خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود و ذکر و یاد خداوند در آن هست؛ برکتش زیاد می شود، و ملائکه درآن خانه حضورپیدامیکنند و شیاطین از آن خانه دور می شوند، آن خانه برای اهل آسمان می‌درخشد همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند. و اما خانه ای که در آن قرآن خوانده نمی شود و ذکر و یادی از خداوند درآن نیست؛ برکتش کم میشود، ملائکه از آنجا دور شده و شیاطین وارد خانه میشوند. کافی ج ۲ ص ۶۱۰ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از احادیث نقل شده در بابِ گویای تقارن زیبای بهار طبیعت با واقعۀ غدیر‌خم است. عَنِ الصَّادِقِ(علیه‌السلام)‏ أَنَّ يَوْمَ النَّيْرُوزِ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَخَذَ فِيهِ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(علیه السلام) الْعَهْدَ بِغَدِيرِ خُمٍّ... (وسائل الشیعه ۱۷۳/۸) 1: در گاهشماریِ کهن ایرانی، هر سال 12 ماه و هر ماه 30 روز بود (360=30*12) و پنج روز باقی‌ماندۀ سال، ملحق به جشن نوروز محسوب می‌شد. بنابراین 28 اسفند، روز واقعه غدیر ملحق به نوروز محسوب می‌شود. 2: واقعۀ غدیر خم از 18 ذالحجه شروع شد و سه روز به طول انجامید تا گروه‌های مختلف بتوانند به طور مستقیم با پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما‌السلام)بیعت کنند. یعنی پایان مراسم غدیر 21 ذالحجه، معادل اول فروردین بوده است. (الغدیر جلد 1 صفحۀ 270) طبق نامه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، واقعه غدیر، مصادف با ۲۸ اسفند تا ۱ فروردین بوده است .
المومنین علیه السلام شیخ معتمد و عالم بزرگ شیعه، جناب شاذان بن جبرائیل قمی رضوان الله علیه روایت کرده است: وَ قَدْ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِ‌ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ لِعَلِيٍّ (علیه السلام) سَبْعَةَ عَشَرَ اسْماً فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ أَخْبِرْنَا مَا هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ اسْمُهُ عِنْدَ الْعَرَبِ عَلِيٌّ وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ وَ فِي التَّوْرَاةِ إِلْيَا وَ فِي الْإِنْجِيلِ بريا وَ فِي الزَّبُورِ قريا وَ عِنْدَ الرُّومِ بظرسيا وَ عِنْدَ الْفُرْسِ نَيْرُوزُ وَ عِنْدَ الْعَجَمِ شميا وَ عِنْدَ الدَّيْلَمِ فريقيا وَ عِنْدَ الكرور شيعيا وَ عِنْدَ الزِّنْجِ حيم وَ عِنْدَ الْحَبَشَةِ تَبِيرُ وَ عِنْدَ التُّرْكِ حميرا وَ عِنْدَ الْأَرْمَنِ كِرْكِرُ وَ عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ السَّحَابُ وَ عِنْدَ الْكَافِرِينَ الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ وَ عِنْدَ الْمُسْلِمِينَ وَعْدٌ وَ عِنْدَ الْمُنَافِقِينَ وَعِيدٌ وَ عِنْدِي طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ وَ هُوَ جَنْبُ اللَّهِ وَ نَفْسُ اللَّهِ وَ يَمِينُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَوْلُهُ‌ وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ‌ وَ قَوْلُهُ‌ بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاء. از رسول خدا صلى الله عليه و آله روایت شده است که فرمودند: برای علی علیه السلام هفده اسم است؛ پس ابن عباس گفت: یا رسول الله! به ما خبر بده که آن اسامی چه هستند؟ پس آن حضرت فرمودند: اسم او نزد عرب علی و نزد مادرش حیدره و در تورات الیا و در انجیل بریا و در زبور قریا و نزد روم بظرسیا و نزد فارس نوروز و نزد عجم شمیا و نزد دیلم فریقیا و نزد کرور شیعیا و نزد زنج حیم و نزد حبشه تبیر و نزد ترک حمیرا و نزد ارمن کرکر و نزد مومنین سحاب و نزد کافرین مرگ سرخ و نزد مسلمین وعد و نزد منافقین وعید و نزد من طاهر مطهر است و اوست جنب خدا و نفس خدا و سمت راست خدای عز و جل [سپس پیامبر خدا صلى الله عليه و آله به این دو آیه از قرآن استشهاد کرد] و کلام خداوند: خداوند شما را از خود بیم می‌دهد (سوره آل عمران، آیه ۲۸) و کلام دیگر او: بلکه هر دو دست او گشاده است، هر گونه بخواهد می‌بخشد. (سوره مائده، آیه ۶۴) الفضائل، تالیف شاذان بن جبرائیل قمی، صفحه ۱۷۵، چاپ منشورات مکتبة العرفان طبق این حدیث شریف، نوروز نام امیر المومنین علیه السلام بوده و آیین مغان (= ماگوس = مجوس) مانند دیگر آیین‌های آسمانی بشارت وصی پیامبر آخر الزمان صلی الله علیه و آله را داده و با توجه به تقارن نوروز با غدیر و هم خلافت ظاهری امیر المومنین علیه السلام اثبات می‌شود ایرانیان از دوران باستان تاکنون خواسته و ناخواسته ولایت امیر المومنین علیه السلام را جشن گرفته‌اند. .