.
مثل خورشید
✍راضیه کاظمی زاده
چند روزی بود که در کانالهای مختلف تیزر تبلیغی اختتامیه چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان به چشم میخورد، همایشی در سطح ملی آن هم تنها همایش ویژه بانوان مولف! منتظر بودم و برای رسیدن روز اختتامیه لحظه شماری میکردم اگرچه خودم اثری ماندگار نداشتم اما کسانی بودند که منتظر دیدن نام و آثارشان بودم.
بالاخره روز اختتامیه فرا رسید، هوا ابری بود و خبری از خورشید در آسمان نبود. وارد سالن بیداری شدم، مانند همیشه او را دیدم که با لبخندی مهربانانه به سمتم آمد و خوش آمد گفت. به پاس قدردانی از زحماتش دستش را فشردم و از ته دل خداقوتی نثارش کردم. در دل خوشحال بودم از داشتن همچون اویی در کنار خودم.
وارد سالن اصلی شدم، همایش با قرائت سورهای از قرآن شروع شد. سرود ملی که با سلام به حضرات معصومین علیهمالسلام زینت داده شده بود و با نام خاص پیشوای غایبمان حضرت حجت عجل الله فرجه میهمانان ایستادند، چه انتخاب هوشمندانهای!
برنامههای از پیش تعیین شده یکی پس از دیگری اجرا شد و خبرهای خوبی شنیده میشد، به لطف خدا، خانمهای سرزمینم بار دیگر توانسته بودند با وجود تمام دل مشغولیهایشان، گاه با مسئولیت مهم همسری، مادری، در عرصه پژوهش نیز بدرخشند و نمونه بارز الگوی سوم و زن تراز باشند. برایشان خوشحال بودم و به جای آنها، قند در دلم آب میشد.
در میان این جمعیت انبوه، چشمانم دنبال آن چهرهی مهربان میگشت، و گوشهایم منتظر شنیدن نام او از طرف مجری بود اما...
بعضی از انسانها مانند خورشید در پشت ابر در روزهای بارانیاند، اگر چه دیده نمیشوند اما گرمای وجودشان حس طراوت و سرزندگی را به همه منتقل میکند، درست مانند استاد مهربانم. استاد عزیزم تلاشهای بی وقفهات به ثمر نشست امیدوارم همیشه شاهد موفقیتت باشم.
"کسانی که به زندگی دیگران نور می بخشند، روزی خورشید خواهند شد"
#نجمه_صالحی_دبیر_اجرایی
#چهارمین_همایش_کتاب_سال_بانوان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔰اداره پژوهش مرکز مجازی و غیرحضوری با همکاری انجمن های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیه ا برگزار میکند.
💠موضوع: کارگاه روایت نویسی با محوریت زنان مقاومت و روایت زنانه از جنگ
💠با ارائه:سرکار خانم میریطایفهفرد
❇️این کارگاه با رویکرد پژوهشی است و دارای ارائه کار هفتگی به استاد است.
✅کسانیکه با تشخیص استاد مربوطه توانمندی لازم را در کارگاه فوق کسب کرده باشند وارد دوره بعدی (یادداشت علمی) می شوند.
🌐لینک ثبت نام مجازی
http://forms.jz.ac.ir/f_529/
🗓مهلت ثبتنام: شنبه دهم آذر ماه تا ساعت ۱۳
فقط مجازی
📆زمان: شنبههای آذر ماه
به مدت دو هفته الی سه هفته
⏰ساعت: 18 الی 19
#کارگاه
#روایت_نویسی
#هفته_پژوهش
┅═══••✾••═══┅
🆔کانال معاونت پژوهش
https://eitaa.com/jz2602
مجله افکار بانوان حوزوی
طراحی تصویر نورانی شهید سید حسن نصرالله در حاشیه همایش کتاب سال بانوان توسط طلبه جامعهالزهرا خانم
اولين تابلويى كه توى مسير بود، شمسه تذهيب بود، كار خانم مشايخى. آقا با لحن سوالى گفتند اين كار دخترهاست؟ خانم برقعی گفت بله. تابلوى دوم تصويرگرى وابن ثاره بود، کار #مريم_قاسمى؛ با موضوع عَلَم و کُتل در دسته های عزاداری. طلاب جامعه با زبان هنر در این تابلوها حرفهای دینی زده بودند؛ روایت هنرمندانه! آقا خواستند با دقت بیشتری به تابلو نگاه کنند. محافظان کمک کردند و تابلو را نزدیک آوردند. آقا با دقت به تابلو نگاه کردند و گفتند خيلى خوب! دنیا در آن لحظه برای ما ایستاده بود که چند ثانیه ای لبخند رضایت رهبر را میدیدیم. تابلوى سوم خوشنويسى بود.كار خانم جيرانى كه خط این بانوی طلبه توجه حضرت آقا را جلب کرد. بعد از نگاه دقیق باز هم با تاکید گفتند: اين خط خانم هاست؟
بخشی از روایت دیدار اعضای گرامیداشت چهلمین سالگرد تاسیس جامعهالزهرا
به همراه اساتید و طلاب با مقام معظم رهبری
مطالعه کامل یادداشت در خبرگزاری فارس
با ۲۶۰هزار بازدید👇
https://B2n.ir/q65743
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
29.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختتامیه_کتاب_سال_بانوان
🔹️۶ آذر شد و دوستم که اتفاقا دبیر اجرایی همایش ملی کتاب سال بانوان بود پیام داد و گفت: مهتا میای دیگه...
گفتم: بله با تیمم میام😊
با فیلمبردار و عکاس رسانهی جهانبانو از قبل هماهنگی کرده بودم. رسیدم با میکروفون دوست داشتنی خودم و نگاهم سوژهها بودن.
به عکاسمون گفتم چند تا عکس بگیر تا خبر رو زود تو سایت جهانبانو بارگذاری کنم.
فیلمبردارمون پرسید الان دقیقا بگو چی میخوای که من بدونم فیلمبرداریم چطور باشه...
گفتم میخوام یه حاشیهنگاری خوب از ماجرای همایش داشته باشم.
در جمع فرهیختگان و نویسندگان خوب کشورمون که هر کدومشون میتونن قوایی محکم تو نویسندگی و بروز و ظهور زن به معنای واقعی خودش باشن، خیلی لذت بردم.
زنی که حجاب دارد، متانت دارد و همچنان پرقوت در جامعه پیش میرود و تلاش میکند تا از دوش فهم و درک جامعه باری بردارد و سهمی داشته و خدمتی کند، واقعا لذتبخش بود.
تمام سعیم این بود که تو سوالاتم از مسئولین برگزارکننده، برگزیدهی اثر حرفی برای بانوان سرزمینم داشته باشم.....
اینکه تو میتوانی... تو قوای محرکهی علم و دانش و تربیت هستی....
#مهتا_صانعی
#نجمه_صالحی
#تجربیات_خبرنگاری
#پایگاه_خبری_تحلیلی_جهانبانو
@darvazhe
✫✫✫✫ ✫★ ﷽ ★ ✫ ✫ ✫ ✫✫
✿بازارچه بهشتی✿
✍سادات حمیدی
برای دیدن بازارچه مقاومت «موکب عزیزم حسین» که در فضای مجازی تبلیغش را دیده بودیم خانوادگی مراجعه کردیم.
کسی از بازارچه ای اینگونه در بهشت حرفی نزده بود. اما انگار در بهشت هم بازارچه وجود داشت!
این جا همه چیز با بازار دنیا متفاوت است از فروشنده وخریدار و محصولات. اهالی این بازار دل درگرو مقاومت دارند. فروشندگان درآمد خود را و خریداران هزینه پرداخت برای خرید اقلام را به مقاومت هدیه می کنند.
تنوع غذاها و خوراکی ها و محصولات زیاد است. آش دوغ، آب نخود، ماکارونی، سوپ، نان محلی، سیب زمینی سرخ کرده، درت مکزیکی، سمبوسه، دم نوش های گیاهی، قهوه، نسکافه، عسل، گیره سر، دسر، کیک و شیرینی، لباس، کفش، اسباب بازی و...
یک پیاده روی اربعین کوچک و کمی متفاوت.
غذاها با این که ساده هستند از خوشمزگی حرف ندارند. در قرآن خوانده بودم در بهشت برخی خوراکیها شبیه غذاهای دنیاست (۱) اما تا حالا اینگونه امتحان نکرده بودم.
از همه چیز مهم تر در اینجا حوریه و غلمان هم زیاد است. حوریه ها به همراه همسران یا پدر و مادر و برادران شان آمده اند غذا، خوراکی ها و محصولاتی که خودشان تهیه کرده اند را می خرند و می فروشند. دست پختشان یک طرف، متانت و وقارشان طرف دیگر. ستودنی هستند پاک و با تقوا.
همه عموما چادر های مشکی پوشیده اند رنگ شفق، یک نظر نمی شود آنها را نگاه کرد. بیخود نیست شیطان گِر بسته به این چادر می داند این چادر سیاه هیمنه این حوریه ها را صد چندان می کند که شیطان صفت ها جرات نکنند یک نگاه چپ بکنند.
نه ناخنشان کاشت دارد نه سگ بغلشان است نه آرایش های آن چنانی همه اهل نماز و روزه و عبادت. خلاصه مروارید حیا وقار متانت و پاکیزگی از سر و رویشان می ریزد.
به خاطر مقاومت آمده اند تو این حوریه ها را کمتر در خیابان و کوچه و بازار می بینی. آنها همیشه مشغول درس و مشق یا کار و زندگی و انجام وظیفه شان هستند، فقط برای کارهای ضروری بیرون می آیند نه برای پرسه زدن های از روی بیکاری و بی عاری.
مسجدی باشد حسینیه ای هیئتی یا مهمانی خانوادگی آنها پایه ثابت هستند انگار سرشان درد می کند برای کار عبادی مذهبی یا سیاسی مذهبی و اطاعت از فرمان ولی، و حالا چه کاری عبادی سیاسی مذهبی تر از کار برای مقاومت و اطاعت امر موکّد آقا امام سید علی؟
اما غلمان ها نوجوانان کم سن و سالی هستند که عموما فرزند یا برادر حوریه ها هستند. مهم ترین کارشان تبلیغات است برای فروش کالاها ی حوری ها یا فروش شربت و دم نوش هایی که خودشان و یا پدرانشان تهیه کرده اند.
آنها مودبانه به مردمی که برای خرید آمده اند تعارف می کنند و گاهی تعارفشان از جنس التماس است. انگار با آن جثه کوچک می خواهند با این هزینه های هر چند اندک دنیا را برای مردم مظلوم غزه و لبنان بخرند تا شاید کمی از جنایت دشمنان را جبران کنند.
چیزی که هست غلمان ها و حوریه ها ی فروشنده محصولات و مصنوعات عجله دارند. شاید عجله برای ظهور دارند که انقدر شور می زنند تا وسایلشان پر فروش باشد. مثل اینکه آنها فکر می کنند اگر وسایلشان فروش برود در امر ظهور تعجیل می شود. شاید هم این فکرشان بیمورد نیست زیرا کارشان ذکر عملی ا«َللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» است.
از شما چه پنهان دو تا اسباب بازی تبرکی برای نوه هایم خریدم نوه هایی که در آینده ان شا الله خواهند آمد به این امید که باشم ببینمشان، اما کسی از آینده اش خبر ندارد اگر نبودم شما بهشان بگویید اسباب بازی ها بهشتی است، متبرک است با نام مقدس مقاومت. مادر بزرگتان برایتان خریده از بس که دوستتان داشت. در قنوت نماز ها همیشه یادتان می کرد و برای آمدنتان دعا می کرد: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ.(۲)
حالا دیگر به انتهای بازار رسیده ایم وکاملا باورمان شده است بهشت هم بازار دارد یا حداقل بازارچه ای بهشتی نیز وجود داشته باشد. مگر نه این است که ظهور مراتبی از قیامت است (۳) و بهشت هم بخشی از قیامت.
لذا اینجا همان بازارچه ای است شبیه بازار بهشت زمان ظهور، بازارچه ای بس دل انگیز که هرچه هست دنیایی نیست.
_____________________________________________
۱- اشاره به قسمتی از آیه 25 سوره مبارکه بقره/ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ«اين همان است كه پيش از اين [نيز ]روزىِ ما بوده.»
۲- ﴿ آل عمران ۳۸﴾
۳- رج.کنید: علامه طباطبایی،ح. 1382ش
@AFKAREHOWZAVI
حضور اجتماعی زن در اسلام
زن به عنوان رکنی از ارکان خانواده، نقشی اثرگذار در شاکله و سلامت اجتماع دارد. این نقش به شکل غیر مستقیم در قالب تربیت اعضای جامعه و به شكل مستقیم در قالب حضور اجتماعی وی در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی بروز و ظهور مییابد. با وجود آنکه اسلام در … .
زن به عنوان رکنی از ارکان خانواده، نقشی اثرگذار در شاکله و سلامت اجتماع دارد. این نقش به شکل غیر مستقیم در قالب تربیت اعضای جامعه و به شكل مستقیم در قالب حضور اجتماعی وی در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی بروز و ظهور مییابد. با وجود آنکه اسلام در آیات و روایات متعدد حرمت و کرامت بسیاری برای زن و جایگاه زنان در جامعه در نظر گرفته است، اما برخی برداشتها از برخی آموزهها موجب شده تا مسئله حضور اجتماعی زن در جامعه، تبدیل به شبه چالش شود. از اینرو ضروری است تا با ارائه مستنداتی از تاریخ اسلام و روایات و کلام بزرگان به بررسی این مسئله و ابعاد از منظر اسلام پرداخته شود.
مخالفت اسلام با حضور اجتماعی زن؟!حضور اجتماعی زن در اسلام، زن و جامعه
در نگاه نخست از ظاهر برخی آموزههای دینی چنین به دست میآید که اسلام، مخالف حضور اجتماعی زنان است یا اینکه اسلام و زنی را نمونه و الگو میداند که تنها به خانه داری در گوشه عزلت و در پس پرده مشغول باشد. لکن باید در فهم این آموزهها به یک اصل توجه داشت؛ اینکه هر کدام از این تعالیم و آموزهها به چه دلیل، به چه منظور و در چه فضایی بیان شده است؟!
به عنوان مثال چه بسا روایاتی نظير سفارش امیرمؤمنان (ع) به امام حسن (ع) مبنی بر «… اگر می توانی کاری کنی که همسرت غیر از تو کسی را نشناسد پس چنین کن.»[1] ناظر به مسئله حضور اجتماعی زن نباشد، بلکه در درجه نخست ناظر به زیست عفیفانه زنان و حفظ بنیان خانواده است.
همچنین نقل ابن شهر آشوب در کتاب «المناقب» از گفتگوی میان پیامبر (ص) و فاطمه (س) مبنی بر اینکه «بهترین زن کسی است که هیچ مردی او را نبیند و او نیز هیچ مردی را نبیند»[2] نیز در راستای ضرورت عفتورزی و زیست عفیفانه زنان است.
صرف نظر از اعتبارسنجی اسناد این روایات و گزارشها، در حقیقت این احادیث اشاره به یک قاعده اصولی در زندگی انسانی دارد و آن اصل عفت و پاکدامنی است. از اینرو این روایات ناظر به این مسئله نیست که آیا زن در جامعه حضور اجتماعی داشته باشد یا نه؟ بلکه جایگاه این روایات مربوط به سبک زندگی عفیفانه و تربیت جنسی است.
ناسازگاری حضور اجتماعی زن و زیست عفیفانه، تزاحم یا تعارض؟
آری؛ اگر حضور اجتماعی زن بلکه مرد، زیست عفیفانه او را به خطر بیندازد، اولویت با عفت و پاکدامنی اوست و آن شخص بایستی به صورت شخصی و موردی دست از حضور اجتماعی بشوید ولی این به معنای آن نیست که اسلام اصل حضور اجتماعی زنان را نادیده میانگارد.
به عبارت دقیقتر ناسازگاری که گاهی میان عفت و حضور اجتماعی زن به وجود میآید، از قبیل تعارض گزارههای اسلام با یکدیگر نیست بلکه از قبیل تزاحم عملیاتی و اجرایی آنها در برخی موارد که در این صورت عفت مقدم بر حضور اجتماعی است. ولی این به معنای نفی حضور اجتماعی زن در جامعه نیست.
بنابراین جامعه اسلامى بایستی به گونه اى برنامه ریزى کند که زن، هیچ زمان، ناچار به برخورد با نامحرمان نباشد. آشکار است که ارتباط زنان و مردان نامحرم، اصولا زمینه ساز روابط عاطفی و گاه خطرناکی میگردد که میتواند پاکدامنی و عفت افراد را به مخاطره بیندازد. اگرچه این امر قطعی نیست ولی اصل زمینهسازی آن مسلم است.
از اینرو عفتمندی و عدم ارتباط مستقیم زن و مرد یک ارزش است ولی با حقوق اجتماعی و حضور اجتماعی او منافاتی ندارد.
https://andishehrezvan.ir/%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%b2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/
.
همایشی متفاوت
✍کاظمی
صبح که راهی تالار بیداری میشدم انتظار همان دکور و ورودی همیشگی و عادی را داشتم؛ اما با صحنه جالبی مواجه شدم. حضور یک خانم محجبه که روبروی بوم نقاشی شهید مقاومت سید حسن نصرالله(ره) داشت هنرنمایی میکرد. نمایشگاه آثار ارسالی همایش هم بود. میز زیبایی که با تصویر بانوی شهید مقاومت شهید معصومه کرباسی تزئین شده بود و این نکته را تداعی میکرد که این همایش میخواهد بگوید زنان در جبهه مقاومت بیاثر نبودهاند.
بعد از پذیرایی، پوشهای را با احترام از خانمی هدیه گرفتم و نگاهی به آن انداختم. پوشه آبی رنگی که با خودکار و کاغذ و صلوات خاصه حضرت زهرا سلاماللهعلیها و بروشوری از معرفی همایش و برگزیدگان پر شده بود. تا اینجای کار خوب بود، ذوق داشتم بدانم این دوره همایش که یک بانو یعنی خانم دکتر صالحی، مدیریت اجرایی آن را به عهده گرفته، چطور پیش رفته؟
وقتی داخل سالن بیداری شدم، فیلمبرداران را آماده پشت دوربین دیدم، چند خانم هم خبرنگار بودند. تریبون مجری، سرجای همیشگیاش نبود! اتفاقا همیشه این سوال برایم پیش میآمد که چرا در سالن بیداری تریبون باید سمت آقایان باشد اما این بار جایش تغییر کرده و آمده بود سمت خانمها. چون قرار بود مجری خانم باشد. دبیر همایش خانم بود. مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها هم خانم بود، پس جایگاه هم باید نزدیک خانمها تنظیم میشد و نگاه ظریفبین یک خانم این را متوجه میشد که شده بود! تازه خانم مجری به راحتی در پشت جایگاه، میتوانست استراحت کند.
آیات قرآن توسط قاری به زیبایی تلاوت شد. کلیپ سرود ملی با سلام بر امامان معصوم علیهم السلام و صدای زیبای رهبرم پخش شد. بخاطر سلام بر امام زمان عَجَّلَاللهتعالیفرجهالشریف و نام خاص ایشان همه به احترام ایستادند و سرود را زمزمه کردند. چه انتخاب به جایی بود؛ هم سلام به اهل بیت علیهمالسلام و هم ایستادن برای عزتمندی ایران عزیز!
مجری آمد و برنامه رسما شروع شد. گزارش خانم دکتر شاکری دبیر همایش و آمارهای امید آفرین. سیصد درصد رشد علمی بین بانوان مولف، کم چیزی نبود. آن هم خانمهایی که هم مادرند و هم همسر و هم دختر خانواده. البته محور ویژه زن و خانواده هم بود که آقایان اجازه شرکت داشتند ولی حضور چشمگیر خانمها در دلم قند آب کرد.
خانم دکتر زاهدی آمد و مقتدرانه صحبت کرد و بعد هم مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها خانم دکتر برقعی. برنامهها به ترتیب پیش میرفت. فقط گاهی تصویر پشت سر خاموش بود آن هم حتما نقص فنی بوده همان علتی که رسانهایها به کار میبرند.
محتوای سخنرانیها خوب بود و یک کلاس درس حساب میشد. انگیزه پیدا کردم تا بنویسم وقتی گفتند که نوشتن یک صفحه که از ما باقی بماند جلوی عذاب را در قیامت میگیرد. از الگوی سوم زن تراز گفتند تا بین المللی شدن همایش. از بانوان تمدن ساز گفتند تا بانوان گمنامی که نمیخواهند اسمشان روی کتابها بیاید.
آیت الله اعرافی مدیریت حوزه برادران، سخنران ویژه بود و بعد از صحبت ایشان اهدای جوایز. بیانیه داوران هم جالب بود هم تشکر بود و هم ایراد. خانم جوانی جایزه به دست کنارم آمد، به او تبریک گفتم. با لبخند گفت به نمایندگی از برگزیدهی اصلی جایزه گرفته! از او خواستم لوح تقدیر را نشانم دهد تا عکسی از آن بگیرم. خیلی جالب بود. من لوح تقدیر زیاد دیدهام؛ حتی متن لوح تقدیر هم متفاوت بود و سرشار از کلمات امید بخش و زنانه.
خداقوت به عوامل اجرایی و علمی چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان که به گفته خانم دکتر زاهدی دبیر علمی آن، بیش از نود درصد از بانوان، عهدهدار مسئولیت این دوره بودهاند.
#بانوان
#کتاب_سال
🌐 سایت همایش
http://ketabebanovan.ir
🌐همایش ملی کتابسالبانوان
https://eitaa.com/ketabbanvan02
.
✔️هدف والا
✍نجمه صالحی
در عصر غیبت، غفلت و انحرافهای زمانه فراگیر است و برای مصونیت از آن، تلاش در زمینه تکامل معنوی و اخلاقی برای زمینه سازی ظهور، لازم بلکه ضروری است!
بهترین راهکار پیشنهادی علما، برای سوق دادن منتظران به سمت کمالات اخلاقی، تعمیق و بارورسازی باورها است که زمینهساز سیر انسان منتظر به سمت فضایل معنوی میشود. باورهایی نظیر معرفت به وجود امام زمان، ضرورت و اهمیت شناخت ایشان، اعتقاد به ظهور آن حضرت، توجه به علم فراگیر امام و محبت و ارادت به ایشان و عمل به واجبات و ضروریات دین.
منتظران واقعی، چون هدف والایی دارند، تلاش میکنند در چشم انداز آینده و نگاه به افقهای دور، موجب تغییر سرنوشت جهان شوند؛ آنان مسیر بندگی کردن و بهتر شدن را در تنگراههای زندگی میپیمایند و امید به آیندهای روشن، چراغ راه پر ابهامشان است. آنان، اینگونه با اعمال خویش منتظر ظهور هستند و این نوع انتظار، افضل اعمال میشود!
امام جواد علیهالسلام میفرماید:«برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج مىشود»*
♡ای پردهدار عالم در پرده چند پنهان
بازآ و روشنیبخش دلهای باصفا را♡
*بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۰
#جمعه
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
.
جنبشهای زنان، نقشه راه سلامت جامعه
✍زهرا سبحانی
جنبشهای زنان به اندازهی عمر تاریخ، ثابت کردهاند که توانایی انجام هر کاری را دارند تا جایی که در برههای از زمان، مدعی برتر بودن شد.
اینکه چقدر در اثبات این ادعا موفق بوده و یا نتیجهی عکس داشته، محل بحث ما نیست. آنچه در این مقال حائز اهمیت است نقش زنان در اثرپذیری و اثرگذاری بر جامعه است.
جامعهای که زن، برای تأمین بدیهیترین نیازهایش مجبور است از زنانگی خود استفاده کند؛ طبیعتا باید به دنبال حل معضلات و آسیبهای روانی خود باشد. در مقابل، جامعهای که دغدغهی بانوانش، رساندن انسان، فارغ از جنسیت به قلهی سعادت باشد و با شناخت ظرفیت خود و نیاز جامعه در این مسیر گام برمیدارد، مسلما پویایی و سلامت روانی آن جامعه رقم خواهد خورد. بدیهیاست که این حرکت جز از زنان فرهیخته، صاحب اندیشه و تفکر برنمیآید.
«همایش ملی کتاب سال بانوان» عنوان حرکتیست که به مدت ۱۸ ماه، فعالیت شبانهروز، کوشید تا با بررسی کتابها و آثار علمی در زمینههای مختلف، به قلم بانوان، تصویر دیگری از زن را به جهان نمایش دهد. تصویری که در برابر الگوی زنِ خلاصه شده در تن و نه اندیشهی آن، صادقانه بایستد و از «الگوی سوم زن» بگوید. الگویی که بر گرفته از نظر امامین جامعه و نشأت گرفته از دین و فرهنگ ماست. در این الگو، زن هم مادر است هم خانهدار است و هم عالمه، با این وجود از نقش و تاثیرگذرایش در اجتماع غافل نیست. این زن با تمام سختیها و مشکلات فردی و اجتماعی که دارد، با علَم اندیشه و علم به دنبال هموار کردن مسیر سعادت بشر است.
اگرچه در این مسیر هنوز سختیهای مگوی زیادی مخصوصا در بُعد خانواده وجود دارد، با این حال نمیتوان نسبت به اثرات مثبت این مبارزه، بیتوجه بود.
در چهارمین دورهی این اتفاق مبارک، آنچه بیشتر به چشم میآمد، دست اندرکاران این همایش بودند که این بار اغلب خانم بودند. به طوری که ظرافتهای زنانه در اجرای تک تک برنامهها، دیده میشد. این یعنی اینکه در الگوی سوم، زن با خودش سر جنگ ندارد بلکه با حفظ تمام مؤلفههای زنانهای که خداوند به او امانت داده، از راه درست و با حفظ هنجارها، عالمانه پا در این مبارزه گذاشته است.
به عنوان کسی که دورادور در جریان برگزاری این همایش بودم باید تبریک و احسنت گفت برای این قدمهای بزرگ که به بهترین نحو توانمندی زنان را با حجب و حیا، ظرافتمندانه به نمایش گذاشتند و دعا میکنیم این مسیر با این هدف والا مستمر و درخشان باشد.
همچنین به وسعت قلم، برای عوامل و دستاندرکاران این همایش ملی از نوع ارج نهادن به بانوان فرهیختهی مولف؛ مخصوصا خانم دکتر صالحی بزرگوار دبیر اجرایی همایش که با وجود مشکلات فراوان، مخلصانه تلاش کردند، آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.
#جهاد_روایت
#همایش_ملی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI