4_5859288122864436599.mp3
5.8M
🎙استاد سیدیدالله #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
🔹از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
🔹 به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀استاد #یزدان_پناه:
🔹طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد.
🔹همانگونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یکسری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداختهاند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد #عرفان_نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با #حکمت_متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهميدند.
📌در مصاحبه با نشریه خط
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
از منشورات دارالضیاء
از آنجا که در ایران بسیار کمیاب است تقدیم می شود
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5899980597236858962.pdf
2.45M
شرح محقق دوانی و ملاعبدالله یزدی بر تهذیب المنطق
سعدالدین تفتازانی
کمیاب
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀انسانم آرزوست
ابن مسکویه:
شنیدم از اهل علمی که حکایت می کرد از قاضی جلیل القدر و عالی مرتبه(که در سنین بالا اهتمام به یادگیری هندسه داشت) می گفت به او گفتم چه چیز تورا به یادگیری هندسه واداشت در حالی که باتوجه به سن و شغل تو این کار برای تو خوب نیست و نادانان به ضرر تو سخن خواهند گفت و تو نیز بهره زیادی از این علم بخاطر زیادی سن نخواهی برد و فراگیری این علم زمان زیادی می طلبد و تیز هوشی نوجوانان را می طلبد.
قاضی گفت:وای بر تو چه می گویی
من در خودم احساس دشمنی و نفرت نسبت به این علم و اهلش کردم پس خواستم به هندسه بپردازم تا این علم را دوست بدارم تا نسبت به هیچ علمی و دانشمندانش بغض و کینه نداشته باشم.
[الهوامل و الشوامل، ص١٩٠]
پ ن: مخالفان فلسفه و عرفان باید چنین خود را درمان کنند.
💢کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀#فارابي:
#الفيلسوف_الباطل هو الذی تحصل له العلوم النظرية من غير ان يكون له ذلك على كماله الآخر، بأن يوجد ما قد علمه في غيره بالوجه الممكن؛
و #الفيلسوف_البهرج هو الذی يتعلم العلوم النظرية و لم يعود الافعال الفاضلة التي بحسب ملة ما، و لا الافعال الجميلة التي في المشهور بل كان تابعا لهواه و شهواته في كل شيء من اي الاشياء اتفق
و #الفیلسوف_المزور هو الذی تعلم العلوم النظرية من غير ان يكون معدا بالطبع نحوها؛
فان المزور و البهرج، و ان كملا العلوم النظرية، فانهما في آخر الامر يضمحل ما معهما قليلا قليلا، حتى اذا بلغا السن الذی سبيل الفضائل ان يكمل الانسان فيها، انطفت علومهما على التمام؛
و اما الفيلسوف الباطل فهو الذی لم يشعر بعد بالغرض الذی التمست الفلسفة فحصل على النظرية او على جزء من اجزاء النظرية فقط، فرأى ان الغرض من مقدار ما حصل له منها بعض السعادات المظنونة انها سعادة"
رسالة في تحصيل السعادة
# وااسفاه البته با همین مناط و ملاک #فقیهان نیز قابل تقسیم هستند
💢کانال فلسفه و عرفان ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو وا کند/ از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
طوطی طبع شوخ من گر که شکر شکن شود/کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من ز یک نغمه عاشقانه ای
/گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
خامه مشکسای من گر بنگارد این رقم
/صفحه روزگار را مملکت ختا کند
مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهی/ دائره وجود را جنّت دلگشا کند
شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد/شاهد معنی من ار جلوه دلربا کند
وهم به اوجِ قدسِ ناموس اله کی رسد؟/ فهمِ که نعتِ بانوی خلوت کبریا کند؟
ناطقه مرا مگر روح قدس کند مدد/ تا که ثنای حضرت سیده نسا کند
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه/چشم دل از نظاره در مبدأ و منتهی کند
صورت شاهد ازل معنی حسن لم یزل/وهم چگونه وصف آیینه حق نما کند
مطلع نور ایزدی مبدأ فیض سرمدی/جلوه او حکایت از خاتم انبیا کند
بسمله صحیفه فضل و کمال معرفت/بلکه گهی تجلّی از نقطه تحت «با» کند
دائره شهود را نقطه مُلتَقی بود
/بلکه سزد که دعوی لو کشِفَ الغطا کند
حامل سرّ مستمر حافظ غیب مستتر/دانش او احاطه بر دانش ماسوی کند
عین معارف و حکم بحر مکارم و کرم
/گاه سخا محیط را قطره بی بها کند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا/صبح جمال او طلوع از افق عُلا کند
بَضعه سید بشر امّ ائمه غُرَر / کیست جز او که همسری باشد لافتی کند؟
وحی نبوّتش نسب، جود و فتوّتش حسب/ قصّه ای از مروّتش سوره «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی/ پایه قدر او بسی پایه به زیر پا کند
لوح قدر به دست او کلک قضا به شست او/ تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند
در جبروت، حکمران، در ملکوت، قهرمان/در نشئات کن فکان حکم به ما تشا کند
عصمت او حجاب او عفت او نقاب او،/سرّ قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند
نفخه قدس بوی او جذبه انس خوی او/ منطق او خبر ز «لا ینطق عن هوی» کند
قبله خلق، روی او، کعبه عشق کوی او/چشم امید سوی او تا به که اعتنا کند
بهر کنیزیش بود زهره کمینه مشتری/چشمه خور شود اگر چشم سوی سُها کند
مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو/زانکه مس وجود را فضّه او طلا کند
شاعر:آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
🌺روزتان مبارک🌺
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💠من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند..
💠بعضیها متنها را ميخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
💠در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💠 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..
💠از يكي از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه ميرسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀درسگفتارهای استاد #جوادی_آملی و استاد #حسن_زاده_آملی و.... را از #سایت بهترین سخن ها می توانید دانلود کنید
بهترین سخنها – دانلود بهترین سخنرانیها، از بهترین استادها👇👇👇
https://www.sokhanha.com/
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀انگیزه جعل حدیث بر ضدّ #تصوّف
🔸«احادیث جعلی را که لوحی معرکه گیر و تابعینش از جهت شهرت خود جعل نموده در مذمت اهل تصوف، و در کتاب حدیقة الشیعة داخل کرده، هیچ یک از آنها در کتاب مشهوری نقل نشده، و بر اکثری از شیعیان ظاهر شده که آن احادیث را بی دینِ چند جعل نموده و در آن کتاب داخل کرده اند..
🔹و خود از سید عزیزی شنید که حضرت قدوة الاکابر آخوند مولانا محمد باقر خراسانی [صاحب ذخیره و کفایه] از جاعل سؤال نمود که این احادیث را از کجا و کدام کتاب نقل کرده ای؟
🔸خود اقرار نموده که به دلیل آن عبارت حدیث که حضرت می فرماید «إذا رأیتم أهل البدع باهتوهم».. خود جعل نموده و داخل آن کتاب کردیم. و باهتوهم را چنان فهمیده آن بی دین که یعنی باید بهتان بست...
🔹و منسوب ساخته آن کتاب را به عمدة الاعاظم مولانا احمد اردبیلی.. حدیقة الشیعة تألیف ملا معزالدین اردستانی است... و این احادیث موضوعه مطلقا در آن کتاب نبوده و نسبت آن کتاب به آن عالی جناب افترا و دروغ محض است».
📚تحفة العشاق ص 79 - 78.
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
📌فرق بين تصوف و عرفان از منظر امام خمینی
⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
👈چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند.
👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است،
✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
lib.eshia.ir/11202/2/156
📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow