نقد حسن میلانی
یکی از جریانهای ضد فلسفه مربوط به جناب حسن میلانی است. تناقضات و مهملات و بی اخلاقی های این جریان آنقدر زیاد است که انتشار آن سالها طول میکشد. در این کانال سعی داریم گوشه ای از انحرافات حسن میلانی و شاگردان او را برملا کنیم.
پل ارتباطی:
@borhanian
https://eitaa.com/hasan_milani
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀اثری عالمانه و خواندنی در دفاع از اندیشه ورزی فلسفی و پاسخ به عقل ستیزان، از آیة الله علیرضا اعرافی.
✅آیة الله اعرافی مینویسد: «روایات نهی عام نه از جهت سند و نه از جهت دلالت، ادعا را ثابت نمیکردند و روایات نهی خاص نیز که از «اندیشه در ذات خدا» نهی میکردند، مخصّص و مقید اطلاقات رجحان تعقل و تفکر فلسفی شمرده شدند» (ص ۱۵۸-۱۵۹).
🔸وی همچنین مخالفت اصحاب ائمه هدی (ع) و برخی از فقها با فلسفه را «تا وقتی که کاشف از نظر معصوم نباشد» دارای هیچگونه حجیت شرعی نمیداند (ص ۱۵۹).
🔹در فصل سوم کتاب، ادله رجحان تاملات عقلانی، فلسفهورزی و فلسفه آموزی بررسی شده است. مولف ضمن تشریح و جمعبندی قواعد عامه و ادله خاصه برگرفته از قرآن و سنت، نتیجه میگیرد که فلسفهورزی و فلسفه آموزی واجب شرعی است و فراتر از آن حکم استحباب را دارد.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_280805374129340894.docx
35.5K
🌀تقریرات درس #اشارات
🔷استاد #امینی_نژاد
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از فلسفه و عرفان
تقریر تاریخ فلسفه.pdf
2.32M
🌀#تاریخ_فلسفه_اسلامی
#استاد_امینی_نژاد
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
استاد محمود امامی نجفآبادی دام عزه
🌐 http://malakedaei.com/
استاد مهدی سمندری نجفآبادی رحمه الله
🌐 http://mahdisamandari.ir/
@tafaqqoh
سلام و عرض ادب
دوستانی که از مختل شدن برخی فایلهادر ایتا شکایت دارند می توانند از کانال تلگرامیمان 👇
t.me/PHILO_MYS
استفاده نمایند برخی فایلها پست شده و برخی دیگر به تدریج بار گذاری خواهد شد
هدایت شده از فلسفه و عرفان
طرح درس استادیزدانپناه.pdf
246.1K
🌀شیوه تحصیل، تحقیق، نگارش و تدریس فلسفه
گفتوگو با استاد #یزدانپناه
#سیرمطالعاتی
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5816740471728245036.pdf
371.7K
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀حکایت حکیم اصفهانی
✅شیخ مناجاتیان آیت الحق میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس الله نفسه الزکیه:
🔹مرد حكيمى در اصفهان بود و عادتش بر اين كه چون وقت غذايش مىرسيد، خادم خود را مىفرستاد، تا براى او و براى هر كس كه در نزد اوست- هر كه مىخواهد بوده باشد- غذا بخرد؛ و آن حكيم با آن شخص حاضر با هم غذا بخورند.
اتّفاقاً روزى در وقت غذا يكى از طلّاب شهر براى حاجتى نزد وى آمده بود، حكيم به خادمش گفت: براى ما غذا بخر، تا ما تغذّى نمائيم؛ و خادم روانه شد، و براى آن دو نفر غذائى خريد؛ و حاضر كرد.
حكيم به آن مرد فاضل گفت: بسم الله، بيا غذا بخوريم! آن شيخ گفت: من غذا نمىخورم!
گفت: آيا غذا خوردهاى؟! گفت: نه.
گفت: چرا غذا نمىخورى با آنكه هنوز غذا نخوردهاى؟! گفت: من احتياط مىكنم از غذاى شما بخورم!
گفت: سبب احتياطت چيست؟! گفت: من شنيدهام كه تو قائل به وحدت وجود هستى! و آن كفر است و جايز نيست براى من كه با شما از غذاى شما بخورم، زيرا كه غذا به واسطه ملاقات با شما نجس مىشود!
گفت: تو معناى #وحدت_وجود را چه تصوّر كردهاى، تا اينكه حكم به كفر قائل به آن نمودهاى؟!
گفت: به جهت آنكه قائل به وحدت وجود، مىگويد به اينكه خدا همه اشياء است؛ و جميع موجودات الله هستند!
حكيم گفت: اشتباه كردى! بيا غذا بخور! زيرا كه من قائل به وحدت وجود هستم و نمىگويم كه: جميع اشياء خدا هستند، چون از جمله اشياء جناب شما مىباشد و من شكّى ندارم در اينكه شما در مرتبه حمار هستيد يا پستتر از حمار؛ پس كجا مىتوان كسى قائل به الوهيّت شما بگردد؟ بنابراين احتياط شما بدون وجه است و اشكال در غذا خوردن نيست! بيا! غذا بخور!
📚رساله لقاالله ص۲۴۵
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فلسفه و عرفان
نقد حسن میلانی یکی از جریانهای ضد فلسفه مربوط به جناب حسن میلانی است. تناقضات و مهملات و بی اخلاقی ه
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
باسلام
لطفا این کانال را حمایت کرده وعضو شوید و به طلاب معرفی نمایید
4_5796200679693355793.pdf
5.79M
📚برهان شفا
✍الشیخ الرئیس ابوعلی سینا
✍ترجمه و تفسیر : مهدی قوامصفری
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5769120043308681627.mp3
179.3K
هدایت شده از فلسفه و عرفان
✅شیخ اکبر محیی الدین بن عربی در کتاب شریف #فتوحات_مکیه می فرمایند :
✳️« فإنه صلّی الله علیه و آله و سلم و أهل بیته علی السواء فی مودتنا فیهم فمن کره اهل بیته کرهه لأنه واحد من اهل البیت و لا یتبعض حب اهل البیت » .
🔹رسول اکرم و #اهل_بیت ایشان در واجب بودن مودت و دوستی ما یکسان می باشند پس بنابراین هر کس دشمن یکی از اهل بیت باشد دشمن پیامبر است چرا که پیامبر یکی از اهل بیت است و دوستی اهل بیت قابل تفکیک و تبعیض و تقسیم نیست ( یعنی اگر یکی از آنها را دوست نداشته باشی پس نمی شود گفت اهل بیت را دوست داری چرا که اهل بیت مجموع آن بزرگواران می باشد )
🔹منظور ایشان از اهل بیت فرزندان حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که دقیقا قبل از این جملات به آن در ضمن داستانی کسی که به فرزندان حضرت فاطمه از سادات بدگویی می نموده به آن تصریح دارد.
🔹قبل از این جمله و بعد از بیان داستان شعری را در شأن اهل بیت فرموده است :
فلا تعدل بأهل البیت خلقا
فاهل البیت هم اهل السیاده
فبغضهم من الانسان خسر
حقیقی و حبهم عباده
🔶ترجمه شعر :
هیچ خلقی با اهل بیت برابری نمی کند و فقط اهل بیت شایسته سیادت و بزرگی می باشند .
بغض اهل بیت خسران و ضرر حقیقی و دوستی آن ها عبادت است.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
🎙استاد سیدیدالله #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
🔹از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
🔹 به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀استاد #یزدان_پناه:
🔹طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد.
🔹همانگونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یکسری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداختهاند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد #عرفان_نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با #حکمت_متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهميدند.
📌در مصاحبه با نشریه خط
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
از منشورات دارالضیاء
از آنجا که در ایران بسیار کمیاب است تقدیم می شود
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5899980597236858962.pdf
2.45M
شرح محقق دوانی و ملاعبدالله یزدی بر تهذیب المنطق
سعدالدین تفتازانی
کمیاب
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀انسانم آرزوست
ابن مسکویه:
شنیدم از اهل علمی که حکایت می کرد از قاضی جلیل القدر و عالی مرتبه(که در سنین بالا اهتمام به یادگیری هندسه داشت) می گفت به او گفتم چه چیز تورا به یادگیری هندسه واداشت در حالی که باتوجه به سن و شغل تو این کار برای تو خوب نیست و نادانان به ضرر تو سخن خواهند گفت و تو نیز بهره زیادی از این علم بخاطر زیادی سن نخواهی برد و فراگیری این علم زمان زیادی می طلبد و تیز هوشی نوجوانان را می طلبد.
قاضی گفت:وای بر تو چه می گویی
من در خودم احساس دشمنی و نفرت نسبت به این علم و اهلش کردم پس خواستم به هندسه بپردازم تا این علم را دوست بدارم تا نسبت به هیچ علمی و دانشمندانش بغض و کینه نداشته باشم.
[الهوامل و الشوامل، ص١٩٠]
پ ن: مخالفان فلسفه و عرفان باید چنین خود را درمان کنند.
💢کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀#فارابي:
#الفيلسوف_الباطل هو الذی تحصل له العلوم النظرية من غير ان يكون له ذلك على كماله الآخر، بأن يوجد ما قد علمه في غيره بالوجه الممكن؛
و #الفيلسوف_البهرج هو الذی يتعلم العلوم النظرية و لم يعود الافعال الفاضلة التي بحسب ملة ما، و لا الافعال الجميلة التي في المشهور بل كان تابعا لهواه و شهواته في كل شيء من اي الاشياء اتفق
و #الفیلسوف_المزور هو الذی تعلم العلوم النظرية من غير ان يكون معدا بالطبع نحوها؛
فان المزور و البهرج، و ان كملا العلوم النظرية، فانهما في آخر الامر يضمحل ما معهما قليلا قليلا، حتى اذا بلغا السن الذی سبيل الفضائل ان يكمل الانسان فيها، انطفت علومهما على التمام؛
و اما الفيلسوف الباطل فهو الذی لم يشعر بعد بالغرض الذی التمست الفلسفة فحصل على النظرية او على جزء من اجزاء النظرية فقط، فرأى ان الغرض من مقدار ما حصل له منها بعض السعادات المظنونة انها سعادة"
رسالة في تحصيل السعادة
# وااسفاه البته با همین مناط و ملاک #فقیهان نیز قابل تقسیم هستند
💢کانال فلسفه و عرفان ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو وا کند/ از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
طوطی طبع شوخ من گر که شکر شکن شود/کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من ز یک نغمه عاشقانه ای
/گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
خامه مشکسای من گر بنگارد این رقم
/صفحه روزگار را مملکت ختا کند
مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهی/ دائره وجود را جنّت دلگشا کند
شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد/شاهد معنی من ار جلوه دلربا کند
وهم به اوجِ قدسِ ناموس اله کی رسد؟/ فهمِ که نعتِ بانوی خلوت کبریا کند؟
ناطقه مرا مگر روح قدس کند مدد/ تا که ثنای حضرت سیده نسا کند
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه/چشم دل از نظاره در مبدأ و منتهی کند
صورت شاهد ازل معنی حسن لم یزل/وهم چگونه وصف آیینه حق نما کند
مطلع نور ایزدی مبدأ فیض سرمدی/جلوه او حکایت از خاتم انبیا کند
بسمله صحیفه فضل و کمال معرفت/بلکه گهی تجلّی از نقطه تحت «با» کند
دائره شهود را نقطه مُلتَقی بود
/بلکه سزد که دعوی لو کشِفَ الغطا کند
حامل سرّ مستمر حافظ غیب مستتر/دانش او احاطه بر دانش ماسوی کند
عین معارف و حکم بحر مکارم و کرم
/گاه سخا محیط را قطره بی بها کند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا/صبح جمال او طلوع از افق عُلا کند
بَضعه سید بشر امّ ائمه غُرَر / کیست جز او که همسری باشد لافتی کند؟
وحی نبوّتش نسب، جود و فتوّتش حسب/ قصّه ای از مروّتش سوره «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی/ پایه قدر او بسی پایه به زیر پا کند
لوح قدر به دست او کلک قضا به شست او/ تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند
در جبروت، حکمران، در ملکوت، قهرمان/در نشئات کن فکان حکم به ما تشا کند
عصمت او حجاب او عفت او نقاب او،/سرّ قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند
نفخه قدس بوی او جذبه انس خوی او/ منطق او خبر ز «لا ینطق عن هوی» کند
قبله خلق، روی او، کعبه عشق کوی او/چشم امید سوی او تا به که اعتنا کند
بهر کنیزیش بود زهره کمینه مشتری/چشمه خور شود اگر چشم سوی سُها کند
مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو/زانکه مس وجود را فضّه او طلا کند
شاعر:آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
🌺روزتان مبارک🌺
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💠من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند..
💠بعضیها متنها را ميخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
💠در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💠 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..
💠از يكي از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه ميرسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀درسگفتارهای استاد #جوادی_آملی و استاد #حسن_زاده_آملی و.... را از #سایت بهترین سخن ها می توانید دانلود کنید
بهترین سخنها – دانلود بهترین سخنرانیها، از بهترین استادها👇👇👇
https://www.sokhanha.com/
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀انگیزه جعل حدیث بر ضدّ #تصوّف
🔸«احادیث جعلی را که لوحی معرکه گیر و تابعینش از جهت شهرت خود جعل نموده در مذمت اهل تصوف، و در کتاب حدیقة الشیعة داخل کرده، هیچ یک از آنها در کتاب مشهوری نقل نشده، و بر اکثری از شیعیان ظاهر شده که آن احادیث را بی دینِ چند جعل نموده و در آن کتاب داخل کرده اند..
🔹و خود از سید عزیزی شنید که حضرت قدوة الاکابر آخوند مولانا محمد باقر خراسانی [صاحب ذخیره و کفایه] از جاعل سؤال نمود که این احادیث را از کجا و کدام کتاب نقل کرده ای؟
🔸خود اقرار نموده که به دلیل آن عبارت حدیث که حضرت می فرماید «إذا رأیتم أهل البدع باهتوهم».. خود جعل نموده و داخل آن کتاب کردیم. و باهتوهم را چنان فهمیده آن بی دین که یعنی باید بهتان بست...
🔹و منسوب ساخته آن کتاب را به عمدة الاعاظم مولانا احمد اردبیلی.. حدیقة الشیعة تألیف ملا معزالدین اردستانی است... و این احادیث موضوعه مطلقا در آن کتاب نبوده و نسبت آن کتاب به آن عالی جناب افترا و دروغ محض است».
📚تحفة العشاق ص 79 - 78.
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG