eitaa logo
💎•﴿ باغ انار ﴾‌•💎
898 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
﷽؛اینجا با هم یاد می‌گیریم. با هم ریشه می‌کنیم. با هم ساقه می‌زنیم و برگ می‌دهیم. به زودی به اذن خدا انارهای ترش و شیرین و ملس. نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741 نمایشگاه باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/949289024Cec6ee02344
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بودم کارم شده بود چیک و چیک! سلفی و یهویی.. عکس های مختلف با و روسری لبنانی! من و دوستم یهویی توی کافی شاپ.. من و زهرا یهویی گلزار شهدا.. من و زهرا یهویی سرخه حصار.. عکس لبخند با عشوه های ریز دخترکانه.. دقت میکردم که حتما چال لپم نمایان شود در تمامی عکسها.. کامنتهایم یک در میان احسنت و فتبارک الله احسن الخواهر! دایرکت هایم پرشده بود از تعریف و تجمید ها از نظر خودم کارم اشتباه نبود چرا که داشتم حجاب؛حجاب برتر! کم کم در عکسهایم رنگ و لعاب ها بالا گرفت تعداد مزاحم ها هم خدا بدهد برکت! کلافه از این صف طویل مزاحمت... یکبار از خودم جویا شدم چیست علت؟! چشمم خورد به کتابی.. رویش نشسته بود خروارها خاک غفلت.. هاا کردم.. و خاکها پرید از هر طرف.. "سلام بر ابراهیم" بود عنوان زیر خاکی من... ابراهیم هادی خودمان.. همان گل پسر خوشتیپ.. چهارشانه و هیکل روی فرم و اخلاق ورزشی.. شکست نفس خود را.. شیک پوشی را بوسید و گذاشت کنج خانه.. ساک ورزشی اش هم تبدیل شد به کیسه پلاستیکی! رفتم سراغ و پستها نگاهی انداختم به کامنتها... 80 درصدش جنس مذکر بود!!! با احسنت ها و درودهای فراوان! لابه لای کامنتها چشمم خورد به حرفهای نسبتا بودار برادرها! دایرکت هایم که بماند! عجب لبخند ملیحی.. عجب حجب و حیایی... انگار پنهان شده بود پشت این حرفهای نسبتا ساده عجب هلویی.. عجب قند و نباتی ای جان! از خودم بدم آمد شرمسار شدم از این همه عشوه و دلبری.. شهید هادی کجا و من کجا! باید نفس را قربانی میکردم.. پا گذاشتم روی نفس و خواستم کمی بشوم شبیه ابراهیم و ابراهیم ها...
«فرمان یازدهم» در ۱۸:۲۷ روز ۱۳م تیر ۱۴۰۲ به پایان رسید. دیشب لا به لای آب چشم‌های گرمازده و از شدت سوزشش نتوانسته بودم بیش از ۲۵ صفحه بخوانم. یک اصل نانوشته‌ای در زمان رمان‌خوانی دارم: انقدر بخوان تا بمیری. بر اساس آن از صبح دست گرفتمش. چندباری برای رفع خستگی چشم و نفس کشیدن مغزم بین خواندنش به گوشی سر زدم؛ درست مثل نفس کشیدن در هوایی با هشدار نارنجی هواشناسی. اخبار حمله‌ی اسرائیل به جنین را دیدم که خیابان‌ها را با بولدوزرهای غول‌پیکر صاف می‌کرد و مردمش را می‌دیدم که مثل «کبها»ی کتاب مجبور به ترک خانه‌شان می‌شدند. لابد بعد که برمی‌گشتند یهودی‌ها با سندهای جعلی در خانه‌شان نشسته بودند و قهوه می‌خوردند؛ وسایل‌شان را هم پس نمی‌دادند. اما این داستان تکراری به زودی به پایان خواهد رسید... غیرت به ناموس فقط برای مردها نیست؛ وقتی ناموس، قبله‌ی اول و مردم مظلوم باشد. تخته گاز به صفحه‌های ۱۵۰ و خورده‌ای که رسیده بودم، رگ غیرت در سرم باد کرده بود؛ طوری که هر لحظه منتظر بودم استخوان جمجمه‌ام را بشکافد و مغزم بیرون بریزد... گذشته، حال، آینده، دین، تاریخ، سرزمین... انگشتم را لای کتاب نگه داشتم و بستمش؛ غیرت رگ بادکرده که زورش به حصار استخوانی سرم نرسید از چشم‌هایم سر خورد روی صورت و بعد لب‌هایم. اشک‌هایم طعم درد و شوق توأمان داشت. شاید مثل همان حالی که مادر موقع تولد نوزادش دارد. فتح فلسطین تولد دوباره‌ی «انسان»است. در پازل پر رمز و راز حکمت خدا، خواندن «فرمان یازدهم» را در آستانه‌ی عید غدیر و در روز ولادت امام هادی علیه السلام بی حکمت نمی‌دانم. سقیفه فتنه‌ی قوم یهود بود؛ نبود؟... درد ادواردو آنیلی و شیرین ابوعاقله هم دوباره در دلم تیر می‌کشد... داستان فلسطین با زمختی موذیانه و سردی یهودی‌ها گره خورده. اما نه عشق به سرزمین فلسطین مه‌پوش می‌شود و نه امیدش در دل رنگ می‌بازد. فلسطین عزیز به امید دیدارت به شیرینی قطایف... ✍حُرّه.عین ۱۳ تیر ۱۴۰۲ انجمن نویسندگان انقلابی رمان | انار
💎•﴿ باغ انار ﴾‌•💎
«فرمان یازدهم» در ۱۸:۲۷ روز ۱۳م تیر ۱۴۰۲ به پایان رسید. دیشب لا به لای آب چشم‌های گرمازده و از شدت
🌱 شخصی یهودی به ⁧ ⁩ علیه السلام علاقه داشت، مردم اطراف حضرت حلقه زده بودند و آن یهودی هم گردن می کشید که حضرت را تماشا کند، حضرت به فرد یهودی اشاره کردند و فرمودند: اشتباه می کنند کسانی که تصور می کنند محبت تو نسبت به ما برای تو بی فایده است؛ تو مسلمان نخواهی شد؛ ولی خداوند یک فرزندی به تو خواهد داد که از شیعیان ما خواهد شد. شاید این اثر همان محبت یهودی نسبت به امام هادی بوده که فرزندش شیعه شده است. 🗣️ شیخ جعفر ناصری
💠 کسی که رزقش بر او تنگ شده است، باید از آنچه خدا به او داده است هزینه کند. خداوند هیچ کس را جز به قدر امکاناتی که به او داده است تکلیف نمی کند؛ چه بسا خدا بعد از سختی آسانی پدید آورد. 📚 سوره طلاق/7 🔸 امیرالمومنین علی علیه السلام: وقتی درویش و فقیر شدید، با دادن صدقه با خدای تعالی تجارت کنید. 📚 نهج البلاغه، حدیث 258 عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
📌 روز قلم مبارک ▫️ن وَالْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ 🔻 @foriran1401 |
«چند جمله‌ای با قلم» چه خوب شد هستی و تمام روح و جان اهالی‌ات را می‌نگاری. چه زیبا اندیشه‌ها را منعکس می‌کنی. چه سال‌ها که از نشان دادن روشنی‌ها و حقایق دنیا دریغ نکرده‌ای. همیشه مقدس و پر نور بمانی... 🖋روزت بر اهالی‌ات مبارک! 🖊محبوب
اولین روزی که دست به قلم شدی یادته؟ اصلا می‌دونی کِی و چجوری با نویسندگی آشنا شدی؟ اصلا چرا نویسنده شدی!! نگو که یادت نیست دیشب چی خوردی!😬 یکم فکر کن، یادت میاد. خاطرات اون روزاتون رو بنویسید.
💎•﴿ باغ انار ﴾‌•💎
#اولین_روز_قلم اولین روزی که دست به قلم شدی یادته؟ اصلا می‌دونی کِی و چجوری با نویسندگی آشنا شدی؟ ا
یادم می‌یاد. خیلی کوچیک بودم. پنج سال شاید. یکی از دخترهای فامیلمون که ده پونزده سالی ازم بزرگتر بود یادم می‌داد چطوری مداد رنگی رو توی دستم نگه دارم...
یه ربع بعد از این بنده خدا رسیدم. خواستم بگم بابا چرا فقط بچه ها. الان من دلم می‌خواد چیکار کنم؟ 😔😂😂😂
کجایید؟
12.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 غدیر از آن دست ایام‌الله ویژه‌ای بود که کتابِ خوبی برای معرفی‌اش نداشتیم. کتابی که دستت را بگیرد ببرد وسط ماجرا. 🔸 این خلا را پر کرد. بهزاد دانشگر با زبانی ساده، روان و جذاب، لحظه‌لحظه این ماجرا را جلوی چشم مخاطب تصویر می‌کند. 🔸 از آنجایی که چند سال است در این کتاب را به دوستان و آشنایان هدیه می‌دهم؛ گفتم اینجا هم به شما بزرگواران معرفی کنم. 📚 ماه بلند ⬅️ روایتی پر کشش از ماجرایی کنار یک برکه ✍️ بهزاد دانشگر 🌐 https://eitaa.com/revayat_khane 🆔️ @m_ali_jafari
روایت غدیر.mp3
7.36M
🤝 دستی که در غدیر بالا رفت ✨ روایتی از تجلی نور در غدیر ✨ بانگ پیامبر که می‌فرمود: «مَن کُنتُ مَولاه فَهَذا عَلی مَولاه»... ✨ ولوله‌ی مردم .... ❤️ @ANARSTORY@Taalei_edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دومین شاهکار استاد قرائتی در اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام ♦️استاد قرائتی بعد از اثبات ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در یک دقیقه در مناظره دیگر دومین شاهکار را خلق کردند. 🇮🇷نیمه پنهان 🇮🇷@nimeyepenhan
خودسازی(گرفتاری مومن) امام صادق(ع): چهار چیز است که مؤمن از آن چهار چیز یا یکى از آنها بر کنار نیست، مؤمنى که مؤمن دیگر بر او رشک برد و این از همه گرفتاریها سخت تر است، منافقى که مؤمن را دنبال کند تا نقطه ضعفى از او پیدا کند یا دشمنى که با او در ستیز باشد یا شیطانى که او را گمراه نماید. اصول کافى/ص432
آن درگھی ڪه پٰایه‌اَش از عَرش بَرتَر اَست دول‍َت سَرٰای حَضرتِ موسی‌بـنِ‌جَعفـر اَست.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @anarstory
https://www.doctv.ir/Program/257586 جنگ؛ ظهور غول های صنعتی نظامی - 8 شرکت اسپیس ایکس و ایلان ماسک چطور رشد کرد؟
رایج‌ترین غلط‌های املایی (ستاره‌دارها نادرست‌اند.) *آواکادو ← آووکادو *اختلاص ← اختلاس *ارازل ← اراذل *ارجینال/ *اورجینال ← اریجینال/ اریژینال *استحظار ← استحضار *اصراف ← اسراف *اصطحکاک ← اصطکاک *اطراق ← اتراق *اظطراری ← اضطراری *الحمدالله ← الحمدللّه *الویت ← اولویت *انشاللّه ← ان‌شاءالله *انظباط ← انضباط *بارگزاری ← بارگذاری *بچه‌گانه ← بچگانه *بح‌بح ← به‌به *بحر خیابان ← بَر خیابان *برخواستن ← برخاستن *برگذاری ← برگزاری *بزار/ *نزار ← بذار/ نذار (از «گذاشتن») *بلاخره/ *بلخره ← بالاخره *بنیان‌گزار ← بنیان‌گذار *به‌ذاته ← بذاته *به‌رأی‌العین ← برأی‌العین *به‌شخصه ← بشخصه *به‌عینه‌ ← بعینه *به‌نفسه‌ ← بنفسه *بیافتد/ *بیوفتد ← بیفتد *بیافروزد ← بیفروزد *بیاندازد ← بیندازد *بیاندیشد ← بیندیشد *بیانگارد ← بینگارد *بیانگیزد ← بینگیزد *بی‌مهابا ← بی‌محابا *پاچه‌خواری ← پاچه‌خاری *پلمپ ← پلمب *تاس ← طاس *ترجیه ← ترجیح *تزئین ← تزیین *تکنسین ← تکنیسین *تکّه‌کلام ← تکیه‌کلام *تِلورانس ← تولِرانس *تهکّم ← تحکّم *توجیح ← توجیه *تورک ← تُرک *توفان ← طوفان *جذرومد ← جزرومد *چک‌نویس ← چرک‌نویس *حاظر ← حاضر *حتّاکی ← هتّاکی *حدالامکان ← حتی‌الامکان *حلیم ← هلیم *حیات خانه ← حیاط خانه *حیاط وحش ← حیات وحش *خاروذلیل ← خواروذلیل *خدمت‌گذاری ← خدمت‌گزاری *خلَع ← خلأ *خوارش ← خارش *خاستگاری ← خواستگاری *دردودل ← دردِدل *دقّ‌ودلی ← دقِّ‌دلی *دیدبان ← دیده‌بان *راجبه ← راجع‌به *راکتور ← رِآکتور *رزالت ← رذالت *رییس ← رئیس *زجّه ← ضجّه *زخم‌وزبان ← زخمِ‌زبان *زِرته/ *ضِرته ← ضِرطه *زِرس/ *زِرص قاطع ← ضِرس قاطع *زیباشناسی ← زیبایی‌شناسی *ژولای ← جولای *سانتریفیوژ ← سانتریفوژ *سایبان ← سایه‌بان *سپاس‌گذاری ← سپاس‌گزاری *سپرده‌گزاری ← سپرده‌گذاری *سئوال ← سؤال *شکرگذاری ← شکرگزاری *شئ ← شی‌ء *ضَرّادخانه ← زَرّادخانه *ضرب‌العجل ← ضرب‌الاجل *ظل آفتاب ← زل آفتاب *عبداله ← عبدالله *عبدالهی ← عبداللّهی *علاقمند ← علاقه‌مند *علی‌رقم ← علی‌رغم *عیاق ← ایاق *غراضه ← قراضه *غیره‌وذلک ← غیرذلک *غیض ← غیظ *فالوعر ← فالوور/ فالوئر *فراقت ← فراغت *فن‌آوری ← فناوری *فوش ← فحش *قائله ← غائله *قانون‌گزاری ← قانون‌گذاری *قتل‌وعام ← قتلِ‌عام *قوائد ← قواعد *کج‌دارومریض ← کج‌دارومریز *کشکِ‌بادمجان ← کشک‌وبادمجان *کورد ← کُرد *کوله‌بر ← کول‌بر *لب‌تاب ← لپ‌تاپ *لحجه ← لهجه *لشگر ← لشکر *مابه‌ازا ← مابِازا *مارموز ← مارموذ *مبداء ← مبدأ *متالوژی ← متالورژی *مثه ← مثِ *مُحَیّا ← مُهَیّا *محی‌الدین ← محیی‌الدین *مخمسه ← مخمصه *مذبور ← مزبور *مرحم ← مرهم *مشمول‌الذّمّه ← مشغول‌الذّمّه *مصلّی تهران ← مصلّای تهران *مضخرف ← مزخرف *مطمعن ← مطمئن *معزل/ *معظل ← معضل *ملات ← ملاط *ملاحضه ← ملاحظه *مَلقمه ← مَلغمه *مناضره ← مناظره *مَِنَسّۀ ظهور ← مَِنَصّۀ ظهور *منشاء ← منشأ *منظبط ← منضبط *مهراب ← محراب *مؤذّب ← معذّب *موزی ← موذی *موقه ← موقع *میابد ← می‌یابد *نئشه/ *نشعه/ *نعشه ← نشئه *نسیب ← نصیب *نیاندازد ← نیندازد *نیوزلند ← نیوزیلند *هکّاکی ← حکّاکی *وحله ← وهله *یهو ← یه‌هو (یک‌هو) سید محمد بصام @Matnook_com
💢 یادداشت و یادداشت‌نویسی(۴) رضا بابایی پنج ویژگی یادداشت یک. اقتضای این قالب، زبانی صمیمی‌ و دوستانه و اندکی متفاوت است و همین، گفت‌وگو را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، زبان معیار در یادداشت، با زبان معیار در مقاله و کتاب، اندکی فرق می‌کند و این فرق بیشتر در میزان صمیمیت و بازتاب صادقانه‌تر شخصیت نویسنده در متن است. بر این پایه، کتاب از مقاله رسمی‌تر است و مقاله از یادداشت. دو. قالب یادداشت، مخاطبان بیشتری دارد؛ هم به دلیل کوتاهی آن و هم به دلیل محتوا و موضوعی که معمولا برای یادداشت‌نویسی برمی‌گزینند. برخلاف مقاله و کتاب، مخاطب یادداشت، گروهی خاص از طبقات اجتماعی یا علمی نیست. خوانندۀ یادداشت، به چیزی بیشتر از سواد خواندن و اندکی فرهیختگی و دردمندی نیاز ندارد. سه. برخی نویسندگان، اعماق را می‌جویند و برخی زوایا و گوشه‌ها را. قالب‌های مقاله و کتاب، بیشتر به کار نویسندگان گروه اول می‌آید و قالب یادداشت برای نویسندگان گروه دوم، کارایی بیشتری دارد. چهار. ساختار یادداشت، باید هنری‌‌تر باشد تا بتواند به مقصود برسد؛ چنانکه زمین شما هر قدر کوچک‌تر باشد، باید در نقشۀ مهندسی ساختمان، هنرمندانه‌تر عمل کنید تا به آنچه می‌خواهید برسید. لازمۀ ساختار هنری، تخلف از شیوه‌های رایج و دست‌مالی‌شده در ورود به بحث و خروج از آن است. یادداشت، به دلیل کوتاهی و نقشۀ مهندسی آن و نیز به دلیل محتوای نکته‌‌سنجانه‌اش، باید از ادبیاتی آوانگارد نیز برخوردار باشد؛ یعنی مؤلفه‌های ادبی یا هنری یا سَبکی آن، قوی‌تر باشد. بنابراین یادداشت‌نویسی، فقط از عهدۀ کسانی برمی‌آید که افزون بر ذهن تحلیل‌گر، قلمی توانمند نیز دارند. پنج. ارجاعات مکرر به منابع، یادداشت را دچار اختلال می‌‌کند؛ بر خلاف مقاله و کتاب که بخشی مهم از اعتبار آنها، در تعداد منابعشان است. این تفاوت، از آنجا آب می‌خورد که محتوای یادداشت، از جنس «نکته» و «تحلیل» است و یادداشت‌نویس، نکته‌گو است؛ اما محتوای مقاله، از نوع «مطلب» است و مقاله‌نویس، یا باید نظریه‌پرداز باشد یا در پرورش نظریه‌ای، مهارت و دانش کافی داشته باشد. ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ تلگرام | ایتا | سایت
💎•﴿ باغ انار ﴾‌•💎
https://www.doctv.ir/Program/257586 جنگ؛ ظهور غول های صنعتی نظامی - 8 شرکت اسپیس ایکس و ایلان ماسک
https://www.doctv.ir/Program/260670 جنگ؛ ظهور غول های صنعتی نظامی - 11 لبه تکنولوژی تراشه سازی در تایوان شرکت tsmc ویفرهای سیلیکونی و ... تراشه های 5 و 7 نانو متری که تا سال 2025 به 2 نانومتری می رسد. در حالی که همین الان در اروپا نهایتا تولید 22 نانومتری را دارد. اینکه چرا چین با قدرت نظامی بالا به فکر حمله به تایوان نمی افتد چیست؟ حتما این مجموعه مستندها را ببینید.
💎•﴿ باغ انار ﴾‌•💎
آن درگھی ڪه پٰایه‌اَش از عَرش بَرتَر اَست دول‍َت سَرٰای حَضرتِ موسی‌بـنِ‌جَعفـر اَست.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
کظم غیظ امام هفتم در برابر دوستان بود نه دشمنان - در میان القابی که برای آن عزیز ثبت شده، مشهورترین لقب، کاظم(ع) است. - امروز، در جامعه ما بدگویی و بداخلاقی متاسفانه کم نیست و انسانی که در مقابل بدگویی و بدزبانی کسی قرار می‌گیرد، معمولاً عکس‌العملش این است که اگر چند برابر پرخاشگری نکند، حداقل به عنوان این‌که یک توجیه اخلاقی داشته باشد، به اصطلاح مقابله به مثل می‌کند، حداقل به اندازه جفای او، جفا می‌کند. - اخلاق خاندان رسول علیهم‌السلام همان است که حضرت امام موسی بن جعفر(ع) به آن خُلق بزرگ انسانی ستوده شده و آن این است که در این شرایط، باید کظم غیظ کرد و آن خشم و عصبانیت را در برابر جفا و ستمی که روا داشته شده‌است، فروخورد. در برابر دشمنان «اشداء علی الکفار» باید بود - البته از ناحیه خودی‌ها و دوستان، نه از ناحیه دشمنانی که درصدد ضربه‌زدن هستند، آن موضوع، مشمول «اشداء علی الکفار» است. - در حوزه «رحماء بینهم»، اخلاق اسلامی که امام کاظم (ع) نماد عینی و بی‌نقص آن محسوب می‌شود، این است که انسان خویشتن‌داری کند و این، یکی از صفات بسیار برجسته و بزرگ انسانی است که می‌تواند به جامعه آرامش ببخشد و افراد جسور و بداخلاق را تربیت می‌کند. @anarstory
در آنچه خداى متعال در «الواح» به موسى عليه السلامداد، از جمله چنين بود:... مرا و پدر ومادرت را سپاسگزارى كن، تا از نابود شدن ها حفظت كنم و اجلت را به تأخير بيندازم وبه تو زندگى اى پاك ببخشم و تو را از اين زندگى به سوى بهتر از آن، ببرم. [تاريخ دمشق ، ج ۶۱، ص ۱۲۸] ۱۳ پيامبر صلي الله عليه و آله:طوبى لِمَنْ طالَ عُمْرُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ فَحَسُنَ مُنْقَلَبُهُ اِذْ رَضىَ عَنْهُ رَبُّهُ وَوَيْلٌ لِمَنْ طالَ عُمْرُهُ وَ ساءَ عَمَلُهُ وَ ساءَ مُنْقَلَبُهُ اِذْ سَخِطَ عَلَيْهِ رَبُّهُ؛ خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسىعاقبتش خوب است؛ زيرا پروردگارش از او راضى است. و واى بر كسى كه عمرش طولانىو كردارش بد باشد. چنين كسى عاقبتش بد است؛ چرا كه پروردگارش از او ناراضى است. [بحارالأنوار، ج ۶۹، ص ۴۰۰، ح ۹۵] ۱۴ پيامبر صلي الله عليه و آله:اِذا غَضِبَ اللّه ُ تَعالى عَلى اُمَّةٍ ثُمَّ لَمْ يُنزِل بِهَا العَذابَ غَلَت اَسْعارُها وقَصُرَتْ أعْمارُها و لَم يَربَح تُجّارُها و لَم تَزكُ ثِمارُها و لَم تَغْزُر اَنـْهارُها و حُبِسَعَنها اَمطارُها و سُلِّطَ عَلَيْها اَشرارُها؛ هرگاه خداوند متعال بر مردمى خشم بگيرد و بر ايشان عذاب نفرستد، اجناس آنهاگران و عمرشان كوتاه مى شود، بازرگانان آنها سود نمى برند، ميوه هايشان سالمنمى ماند، رودخانه هاى آنها پر آب نمى گردد، باران از آنها دريغ مى شود و بَدان آنانبر ايشان مسلّط مى گردند. [من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۵۲۴،ح ۱۴۸۹] ۱۵ امام صادق عليه السلام:ثَلاثَةٌ اِنْ يَعْلَمُهنَّ الْمُؤمِنُ كانَتْ زيادَةً فى عُمُرِهِ وَ بَقاءَ النِّعْمَةِ عَلَيْهِ:تَطْويلُهُ فى رُكوعِهِ وَ سجودِهِ فى صلاتِهِ وَ تَطْويلُهُ لِجلوسِهِ عَلى طَعامِهِ اِذا اَطْعَمَ عَلىمائِدَتِهِ وَ اصْطِناعُهُ الْمَعْروفَ اِلى اَهْلِهِ؛ سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او ازنعمت ها مى شود: طول دادن ركوع و سجده، زياد نشستن بر سر سفره اى كه در آنديگران را اطعام مى كند و خوش رفتارى اش با خانواده. [كافى، ج ۴، ص ۴۹، ح ۱۵] ۱۶ پيامبر صلي الله عليه و آله:مَوْتُ الاِْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَْجَلِ وَ حَياتُهُ بِالبِرِّ اَكْثَرُ مِنْحَياتِهِ بِالْعُمُرِ؛ مرگ انسان ها در نتيجه گناهان، بيشتر از مرگ آنها در نتيجه فرا رسيدنِ اَجَل است وزنده ماندن انسان ها در نتيجه نيكى هايشان، بيشتر از زندگى كردنشان به خاطر باقىبودنِ عمر است. [مكارم الاخلاق، ص ۳۶۲] ۱۷ پيامبر صلي الله عليه و آله:اِنَّ الْقَوْمَ لَيَكونونَ فَجَرَةً وَ لا يَكونونَ بَرَرَةً فَيَصِلونَ اَرْحامَهُمْ فَتَنْمىاَمْوالُهُمْ وَ تَطولُ اَعْمارُهُمْ فَكَيْفَ اِذا كانوا اَبرارا بَرَرَةً!؟ مردمى كه گناهكارند و نه نيكوكار، با صله رحم، اموالشان زياد و عمرشان طولانىمى شود. حال اگر نيك و نيكوكار باشند، چه خواهد شد!؟ [كافى ، ج ۲، ص ۱۵۵، ح ۲۱] ۱۸ امام سجّاد عليه السلام:اللهُمَّ... وَاجْعَلْنى مِمَّنْ اَطَلْتَ عُمْرَهُ وَ حَسَّنْتَ عَمَلَهُ وَ اَتْمَمْتَعَلَيْهِ نِعْمَتَكَ وَ رَضَيْتَ عَنْهُ وَ اَحْيَيْتَهُ حَياةً طَيِّـبَةً فى اَدْوَمِ السُّرورِ وَ اسْبَغِ الْكَرامَةِ وَاَتـَمِّ الْعَيْشِ ؛ خداوند! مرا از كسانى قرار ده كه عمرشان را دراز و كردارشان را نيكو گردانيده اى ونعمتت را بر آنان تمام كرده اى و از آنان خُرسندى و به آنان زندگى اى پاك، همراه باپايدارترين شادمانى و سرشارترين كرامت و كامل ترين رفاه، عطا نموده اى. [بحارالأنوار ، ج ۹۸، ص ۹۱، ح ۲] ۱۹ پيامبر صلي الله عليه و آله:يا عَلىُّ، مِنْ كَرامَةِ الْمُؤمِنِ عَلَى اللّه ِ اَنـَّهُ لَمْ يَجْعَلْ لاَِجلِهِ وَقتا حَتّى يَهُمَّبِبائقَةٍ فَاِذا هَمَّ بِبائقَةٍ قَبَضَهُ اِلَيْهِ ؛ اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّننفرموده است، تا زمانى كه قصد شرّى كند. آن گاه خداوند جانش را بستاند. [عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲، ص ۴۰، ح ۹۰] ۲۰ پيامبر صلي الله عليه و آله:بَشِّروا الْمَحْرورينَ بِطولِ الْعُمْرِ ؛ گرم مِزاجان را به طول عمر، مژده دهيد. [بحارالأنوار، ج ۶۲، ص ۲۹۰] ۲۱ امام باقر عليه السلام:اَ لْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنْفيانِ الْفَقْرَ وَ يَزيدانِ فِى الْعُمْرِ وَ يَدْفَعانِ عَنْصاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ ؛ كار خير و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خوددور مى كنند. [ثواب الاعمال ، ص ۱۴۱] ۲۲ پيامبر صلي الله عليه و آله:فِى الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنْها فِى الدُّنْيا وَ ثلاثٌ فِى الاْخِرَةِ، فَاَمّاالَّتى فِى الدُّنْيا فَيَذْهَبُ بِالْبَهاءِ وَ يُعَجِّلُ الْفَناءَ وَ يَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الاْخِرَةِفَسوءُ الْحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الْخُلودُ فِى النّارِ ؛
زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى اش اين است كه:آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه پيامد آخرتى اش: سختىحسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است. [خصال ، ص ۳۲۱، ح ۳] ۲۳ پيامبر صلي الله عليه و آله:مَنْ سَرَّهُ اَنْ يُنْسَاَ لـَهُ فى عُمُرِهِ وَ يُوَسَّعَ لَهُ فى رِزْقِهِ فَلْيَتَّقِ اللّه َوَ لْيَصِلْ رَحِمَهُ؛ هر كس دوست دارد كه عمرش طولانى و روزى اش زياد شود، تقواى الهى پيشه كندو صله رحم نمايد. [بحارالأنوار ، ج ۷۴، ص ۱۰۲، ح ۵۶] ۲۴ پيامبر صلي الله عليه و آله:اَكْثِرْ مِنْ الطَّهورِ يَزِدِ اللّه ُ فى عُمُرِكَ؛ وضو زياد بگير تا خداوند، عمرت را زياد كند. [امالى مفيد ، ص ۶۰، ح ۵] ۲۵ امام على عليه السلام:كَثْرَةُ اصطِناعِ الْمَعْروفِ تَزيدُ فِى الْعُمُرِ وَ تَنْشُرُ الذِّكْرَ ؛ زياد كار نيك انجام دادن، عمر را مى افزايد و نام را پرآوازه مى سازد. [غررالحكم، ح ۷۱۱۳] ۲۶ امام صادق عليه السلام:ما نَعْلَمُ شَيْئا يَزيدُ فِى الْعُمْرِ اِلاّ صِلَةَ الرَّحِمِ، حَتّى اِنَّ الرَّجُلَ يَكونُاَجَلُهُ ثَلاثَ سِنينَ فَيكونُ وَصولاً لِلرَّحِمِ فَيَزيدُ اللّه ُ فى عُمْرِهِ ثَلاثيْنَ سَنَةً فَيَجْعَلُها ثَلاثاوَ ثَلاثيْنَ سَنَةً، وَ يَكونُ اَجَلُهُ ثَلاثا وَ ثَلاثيْنَ سَنَةً فَيَكونَ قاطِعا لِلرَّحِمِ، فَيَنْقُصُهُ اللّه ُثَلاثيْنَ سَنَةً وَ يَجْعَلُ اَجَلَهُ اِلى ثَلاثِ سِنينَ؛ ما، غير از صله رحم، چيزى نمى شناسيم كه بر عمر بيفزايد، تا آن جا كه گاهى عمر كسىسه سال است، و وقتى كه اهل صله رحم مى شود، خداوند هم سى سال بر عمرش مى افزايدو آن را سى و سه سال مى كند و گاهى عمر كسى سى و سه سال است و قطع رحم مى كندو خداوند هم سى سال از عمر او مى كاهد و عمرش را به سه سال، كاهش مى دهد. [كافى ، ج ۲، ص ۱۵۲ ، ح ۱۷] ۲۷ امام صادق عليه السلام:مَنْ رَجَعَ مِنْ مَكَّةَ وَ هُوَ يَنْوِى الْحَجَّ مِنْ قابِلٍ زيدَ فى عُمْرِهِ ؛ هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرشافزوده مى شود. [كافى، ج ۴، ص ۲۸۱، ح ۳] ۲۸ پيامبر عليه السلام:اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجْهِها وَ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَ اصْطِناعُ الْمَعْروفِ يُحَوِّلُ الشَّقاءَسَعادَةً وَ يَزيدُ فِى الْعُمْرِ؛ صدقه دادن با مراعات شرايطش و خوبى كردن به پدر و مادر و انجام دادن كارهاىنيك، بدبختى را به خوشبختى تبديل مى كند و بر عمر مى افزايد. [كنزالعمال ، ح ۴۴۴۴] ۲۹ امام صادق عليه السلام:اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَيِّرُ النِّعَمَ الْبَغْىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُوَ الَّتى تُنْزِلُ النِّقَمَ الظُّلْمُ وَالَّتى تَهْتِكُ السُّتورَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الَّتى تَحْبِسُالرِّزْقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الْفَناءَ قَطيعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَواءَعُقوقُ الْوالِدَيْنِ؛ گناهى كه نعمت ها را تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى كهپشيمانى مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ايجاد مى كند، ظلم است. گناهى كهآبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گيرد، زناست. گناهى كهمرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است. گناهى كه مانع استجابت دعامى شود و زندگى را تيره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است. [علل الشرايع ، ج ۲، ص ۵۸۴] ۳۰ امام باقر عليه السلام:اِنّ الحُسَيْنَ صاحِبَ كَربَلا قُتِلَ مَظْلوما، مَكروبا عَطْشانا، لَهفانا فآلَىاللّه ُ عَزَّوَجلّ عَلى نَفْسِهِ اَن لا ياتيَهُ لَهفانٌ و لا مَكروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لاعَطشانٌ و لا مَنْ بِهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بِالحُسَيْنِ بنِ عَلىٍّ عليه السلام اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّإلاّ نَفَّسَ اللّه ُ كُرْبَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنـْبَهُ وَ مَدَّ فى عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فى رِزقِهِفَاعتَبِروا يا اُولـِى الاَبْصار؛ حسين، بزرگ مرد كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب تشنه و مصيب زده بهشهادت رسيد. پس خداوند، به ذات خود، قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زدهو رنجيده خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه اى و هيچ بَلا ديده اى به خدا روىنمى آورد و نزد قبر حسين عليه السلامدعا نمى كند و آن حضرت را به درگاه خدا شفيع نمى سازد،مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مى كند و گناهشرا مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده مى سازد. پس اى اهل بينش،درس بگيريد! [بحارالأنوار ، ج ۱۰۱، ص ۴۶، ح ۵] ۳۱ پيامبر صلي الله عليه و آله:مَنْ قَلَّمَ اَظفارَهُ يَوْمَ الجُمُعَةِ يَزيدُ فى عُمُرِهِ و مالِهِ؛ هر كس در روز جمعه ناخن هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى شود. [جامع الأخبار ، ص ۳۳۳]
۳۲ امام سجّاد عليه السلام:مَنْ صَلّى فى مَسْجِدِ السَّهْلَةِ رَكْعَتَيْنِ زادَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ فى عُمُرِهِسَنَتَيْنِ ؛ هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى افزايد. [المزار للمفيد ، ص ۱۴] ۳۳ امام سجاد عليه السلام:اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ... و عَمِّرنى ما كانَ عُمُرى بَذلةًفى طاعَتِكَ، فَإِذا كانَ عُمُرى مَرتعا للشَّيطانِ فَاقبِضنى إليكَ قَبْلَ اَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ اِلَىَّ،اَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ ؛ خدايا بر محمد و آل او درود فرست... و عمرم را تا زمانى كه صرف طاعت تو مى شود،دراز گردان و هرگاه عمرم چراگاه شيطان گرديد، قبل از آن كه نفرتت به من رو كند و ياخشمت بر من قطعى شود، جانم را بستان و به سوى خود ببر. [صحيفه سجّاديه ، از دعاى ۲۰] ۳۴ پيامبر صلي الله عليه و آله:لا تَدَعُوا الْعَشاءَ وَ لَوْ عَلى حَشَفَةٍ اِنّى اَخْشى عَلى اُمَّتى مِنْ تَرْكِالعَشاءِ الْهَرَمَ فَاِنَّ العَشاءَ قُوَّةُ الشَيْخِ وَ الشّابِّ ؛ شام را ترك نكنيد، هر چند به خوردن دانه خرماى خشكيده اى باشد. من بر امّتم ازاين بيم دارم كه با تركِ خوردن شام، پيرى و شكستگى به سراغشان آيد؛ چرا كه خوردنِشام، مايه نيرومندى پير و جوان است. [محاسن ، ج ۲، ص ۴۲۱، ح ۲۰۲] ۳۵ امام صادق عليه السلام:اَرْبَعَةٌ تُهْرِمُ قَبْلَ اَوانِ الْهَرَمِ: اَكْلُ الْقَديدِ وَ الْقُعُودُ عَلَى النَّداوَةِ وَالصُّعودُ فِى الدَّرَجِ وَ مُجامَعَةُ الْعَجوزِ ؛ چهار چيز، انسان را پيش از فرا رسيدن هنگام پيرى، پير مى كند: خوردن گوشتخشكيده، نشستن بر جاى مرطوب، بالا رفتن از پلّه و آميزش با پير زنان. [تحف العقول ، ص ۳۱۷] ۳۶ امام صادق عليه السلام:اَلْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ يَعْمُرانِ الدّيارَ وَ يَزيدانِ فِى الاَْعْمارِ ؛ نيكوكارى و خوش اخلاقى، خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى كنند. [كافى ، ج ۲، ص ۱۰۰، ح ۸] ۳۷ امام على عليه السلام:زيادَةُ الشُّكْرِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تَزيدُ فِى الْعُمْرِ وَ تَفْسَحُ فِى الاَْجَلِ ؛ شكرگزارى فراوان و صله رحم، عمر را زياد مى كنند و بر مُهلت زندگىمى افزايند. [عيون الحكم والمواعظ، ص ۲۷۵، ح ۴۹۹۹] ۳۸ امام على عليه السلام:وَيْحُ النّائِمِ ما اَخْسَرَهُ! قَصُرَ عُمْرُهُ وَ قَلَّ اَجْرُهُ؛ واى بر آن كه در خواب (غفلت) است! چه زيانكار است! عمر او كوتاه شده است وپاداش او كم. [عيون الحكم والمواعظ ، ص ۵۰۴،ح ۹۲۳۹] ۳۹ امام على عليه السلام:مَنْ جارَ قَصُرَ عُمْرُهُ ؛ هر كس ظلم كند، عمرش كوتاه مى شود. [عيون الحكم والمواعظ ، ص ۴۲۹،ح ۷۳۳۴] ۴۰ امام على عليه السلام:ايّاكَ وَ طولَ الاَْمَلِ فَكَمُ مِنْ مَغْرورٍ اِفْتَتَنَ بِطولِ اَمَلِهِ فَاَفْسَدَ عَمَلَهُ وَقَطَعَ اَجَلَهُ فَلا اَمَلَهُ اَدْرَكَ وَ لا مافاتَهُ اسْتَدْرَكَ ؛ از آرزوى دور و دراز بپرهيز، چه بسا فريب خورده اى كه به آرزوى دراز خويش، فريبخورد و كارش را تباه و مرگش را قطعى كرد و در نتيجه، نه به آرزويش رسيد و نه آنچه راكه از دست داده بود، جبران كرد. [عيون الحكم والمواعظ ، ص ۹۹، ح ۲۲۷۸]