فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🕯 روضه جانسوز امام رضا (ع)
🎥 صابر خراسانی
✋السّلام عليکَ يا غَريب الغُربا، يا مُعين الضُعفا، يا اَبالحسن، يا علي بن موسي، ايها الرِضا یابن رسول الله (ع)
#شهادت_امام_رضا
🏴
📸 | رضاجان است شاه مردم ایران... رضاخان نه!
زیباترین جمله ای که با «ایران» می شود ساخت اینه...
ایران کشور #امام_رضا سلام الله علیه است.
🆔 https://eitaa.com/Abedi_Aaeini
🖤😭 تقدیم به اباعبدالله الحسین (ع)
و ممنون از امام رضا (ع)🌷
خواب و بیدار
........................
این شعرِْ پاره، نذر امام رئوف شد
آتش گرفت سینه، پر از «یا عَطوف» شد
شاعر به خواب رفت در آن شب که دفترش
برگ درخت بود و سرِ شاخه، بوف شد
طوفان به شکل سایه ای از دور زوزه کرد
جنگل، اسیر صحنه ی مرگی مخوف شد
خورشیدِ سر بریده به نی ها طلوع کرد
ماهی به خون نشست و نگاهش خسوف شد
خواب از سر جهانِ پس از حرمله پرید
شاعر به هوش آمد و غرق لهوف شد
همراه رعد و برقِ ولی، زد نفس نفس
از میمنه به میسره، مات صفوف شد
پیراهنِ عزیزِ جهان در کشاکش و...
یوسف، اسیر پنجه ی داغ سُیوف شد
سعی صفا و مروه بماند برای بعد
حاجی به قتلگاه، دچار وقوف شد
قربانِ جمله ای که کِش آمد به دست نی
آنقدرها کشیده که آخر، حروف شد
#محمد_عابدی
#اشعار_عاشورایی
قم المقدسه
❤️👌 برای حسین که همواره ست و دو ماه عزاداری عاشقان او
همواره
.................
هر که مثل تو ندارد به خدا بیچاره ست
هر که آواره ی عشقت نشود آواره ست
نوحه خوان تو خدا بوده و آدم، مولا
کشته ات آسیه و هاجر و مریم، ساره ست
روضه هایت جلوی چشم من است آه حسین
این جهان با همه وسعت خود، گهواره ست
ما همه عین علی اصغرِ تو ذبح شدیم
تیرها خورد به ما و گلوی ما پاره ست
آخر ماه صفر راهی طوسم هر سال
آخرین روضه ام از حنجره ی نقاره ست
شصت و یک روز برای تو شدم بارانی
یاد روز دهمت در دل من همواره ست
#محمد_عابدی
#اشعار_عاشورایی
قم المقدسه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #برش_کوتاه | این را طلا باید گرفت...
🗣 حجت الاسلام والمسلمین استاد میرزا محمدی
🚨فردا چهارمین نشست شاعرانه مدح امیر ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.
👨👩👧👦خانوادگی دعوتید
🏢 مکان؛ قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت
🆔 کانال ایتا بنیاد فرهنگی امامت
جز وصف پیش رویت در پشت سر نگویم
رو کن به هر که خواهی گل پشت و رو ندارد
#شهریار
🆔 https://eitaa.com/Abedi_Aaeini
🔴پرسش؟ 👆
کدام قهرمان،پهلوان است؟
«همه نامداران ایران زمین/
گرفتند بر پهلوان آفرین»
✍«فردوسی»
@adabkhane
هدایت شده از اشعار آیینی محمد عابدی
🔴پرسش؟ 👆
کدام قهرمان،پهلوان است؟
«همه نامداران ایران زمین/
گرفتند بر پهلوان آفرین»
✍«فردوسی»
@adabkhane
😭🖤🌷 تقدیم به #حضرت_زهرا (س)
بلیط
...............
بلیط در دستم بود و پشت یک گیشه
پی تئاتری با ده زنِ هنرپیشه
صدای دسته و طبل آمد از خیابانی
مرا به سمت خودش برد! رفتم و پیشِ-
مغازه دار عزیزی که حال سبزی داشت
میان جمعیتِ گریه کن، زدم ریشه
گذشتم از دل تاریخ با دَم مداح
که با مرور غمی، زد به جان من تیشه:
کتک زدند زنی را و همسرش می دید
زنی که داشت به همراه، باری از شیشه
صدای مستعمان رفت و رفت بالاتر
و من به خود گفتم: «ای خدا...! مگه میشه!؟»
چنین جسارت محضی که کرد آن ملعون
نمی کند کفتارِ گرسنه در بیشه
بلیط در دستم شد مچاله و آن روز
نمایشی را دیدم، سراسر اندیشه
#محمد_عابدی
قم المقدسه
#اشعار_محسنیه
#اشعار_فاطمی
🆔 @Abedi_Aaeini
🆔 @pelak15
🌷🙏 برای اول ربیع و لیلة المبیت مولا علی (ع)
خبر
..................
بلایای عظیمی بود در راه
علی از تک تک آنها خبر داشت
جهان می خواست پیغمبر نباشد
ولی مولا رسید و باز نگذاشت
چهل نامردِ جانی از چهل قوم
به قتل او کمر بستند اما
علی تنها به میدان آمد آن شب
علی بود و خدا بود و تماشا
دهان وا کرد کوه نور از دور
صدا زد مصطفی را با هیاهو
هوای مکه گرگ و میش بود و
چهل کفتار در تعقیب آهو
خدا وقتی بخواهد بودنت را
برایت معجزاتی می فرستد
کبوتر می نشیند روی تخمش
به تاری زنده می ماند محمد
علی را با غل و زنجیر بردند
علی آن اولین مظلوم عالم
ندای یا علی آمد به گوشش
باذن الله رفت از آن جهنم
پسر عمّ و برادر بود حیدر
رفیق و یار غار و بین بستر
برادر جان! علی جانِ نبی بود
از این جان محمد، ساده نگذر
#محمد_عابدی
#اشعار_علوی
قم المقدسه
از زبان حضرت سکینه (س)
اشک
.................
تیرها و نیزه ها بستند بر جسمت دخیل
تا مُشبّک تر شدی از نعل مَرکب، ای قتیل!
غیر نستعلیقِ سینت که کش آمد با سنان
شد بیابان از دواتِ خون تو، بحر طویل
خیمه های سبزمان، با اینکه شد زرد از خزان
هیچ آثاری ندیدیم از گلستان و خلیل
چشم های آسمان، عین عقیقی سرخ بود
ساربان، انگشتری را برد و زد کوسِ رحیل
«پله پله تا ملاقات خدا» رفتی به نی ۱
هودجی از نور بودی روی بال جبرئیل
اشکِ تو از نیزه ها افتاد پیش پای ما
آه... بابا «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» ۲ و ۳
ریختم بر هم همینکه دست های کوچکی -
سنگ بر ماهِ بلندِ برکه ام زد بی دلیل
این جماعت ای عمو چشم تو را دیدند دور
ای به قربان نگاهت! «یا وکیل» و «یا کفیل»
#محمد_عابدی
#اشعار_عاشورایی
قم المقدسه
........................................
۱. اثری از عبدالحسین زرینکوب
۲. شکل تصویریِ «آه» در ارتباط با مصراع اول، نیزه (آ) و اشک (ه) است و در ارتباط با مصرع دوم، نخل (آ) و حضرت سکینه (ه)
۳. بیتی از حافظ
پای ما لنگ است و منزل بس دراز
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
🖤😭 برای #حضرت_سکینه (س)
کمان
.........................
زهرای کربلا شدی و جاودان شدی
تیر آمدی به این سفر اما کمان شدی
«تا» شد شبیه هشت، پدر پیش چشم تو
قلبت وسیع تر شد و هفت آسمان شدی
گفتند مشک آب به سقا رسانده ای
گفتند ساقیِ همه ی کودکان شدی
اما چه حیف که، نه عمو آمد و نه مشک!
تا جان دهی به قافله، رود روان شدی
با تو چقدر تلخ شده روضه ی وداع
آنجا که پیش بابا، شیرین زبان شدی
با زین واژگون آمد تا که ذوالجناح
آماده ی جری شدنِ ساربان شدی
آتش گرفته دامنت از شعله های خشم
رنگت پریده، ای گل و... برگ خزان شدی
#محمد_عابدی
#اشعار_عاشورایی
قم المقدسه
🆔 @Abedi_Aaeini
🆔 @Pelak15
"به یاد فریدون مشیری"
سیام شهریور، با نام شاعر مشهور معاصر فریدون مشیری پیوند خورده است. او که متولد 1305 و درگذشته به سال 1379 است، از معدود شاعران نیماییسراست که پس از انقلاب نیز در میان تودهی مردم حسن شهرت داشته و برخی از اشعارش بر زبان تودهی میانهی جامعه جاری بوده است.
مشیری، در اشعارش کمتر در جایگاه شاعری پیشرو مطرح بوده و بیشتر او را باید پیرو جریانهای تجربهشده دانست. او در دهههای سی و چهل، از میان شاعران جریان شعر رمانتیک، شهرت کسانی چون: ابتهاج، نادرپور و کارو را ندارد؛ با اینحال هرچه به دهههای اخیر نزدیک شدهایم، بر محبوبیتش در مقایسه با برخی از آنان افزوده شده است.
شهرت مشیری، بیش از همه مدیون دفترهای "ابر و کوچه و بهار را باور کن" بوده و او را باید شاعری دانست که چون پیشینیان، بهترین اشعارش را پس از سی و پنج سالگی سروده است؛ نکتهای که مویّد غلبهی اعتدال در سنتگرایی اشعار اوست و اینکه در اشعارش، خلاقیتها و جسارتهای نوآورانهی جریان شعر نمادگرای اجتماعی و همچنین شعر منثور پس از نیما کمتر تجربه شده است.
مشیری، شاعر عرصهی تجربههای عام انسانهای میانه است و مفاهیمی را در شعرش منعکس میکند که محدود به زمان خود او نیست؛ به همین دلیل عشق، اصلیترین مضمون اشعار اوست که گویی بازتابی سنتی_معاصر از این مفهوم غالبِ سبک عراقی را، در اشعارش جلوهگر ساخته است:
ای عشق پناهگاه پنداشتمت
ای چاه نهفته راه پنداشتمت
ای چشم سیاه، آه ای چشم سیاه
آتش بودی، نگاه پنداشتمت
او کوشیده بین عشق انتزاعی کهن و عشق زمینی مورد نیاز مخاطبان معاصر، پیوند بر قرار کند؛ بیآنکه جایگاه معشوق او به سبک بسیاری از معاصرانش به ابتذال کشیده شود. الگوی این نوع عشقورزی را در شعر کوچه بهوضوح میتوان دید:
بیتو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم
همه تن چشم شدم، خیره به دنبال تو گشتم
شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم
شدم آن عاشق دیوانه که بودم...
نگاه به جهان و زیباییهای محسوس آن، از دیگر علل مقبولیت شعر مشیری است. از این جهت اشعار او شاد، احساسی و کاملا روزمره هستند:
بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
شاخههای شسته، بارانخورده، پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگهای سبز بید
...
نرمنرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
در اشعار مشیری، عمق و ابهام شاعران جامعهگرا دیده نمی شود؛ با این حال با نگاهی احساسی به انتقاد از برخی معضلات انسانی و اجتماعی میپردازد و در این شیوه، گاه زبان نصحیتگر سعدی و شیوهی بیان او را به یاری میگیرد.
او در نگاه به جهان، گاه به عرفان سهراب سپهری نزدیک میشود؛ هرچند عمق تفکر فلسفی- عرفانی سهراب را در اشعار مشیری نمیتوان دید. عرفان او بازخوانی تغزلهای عارفانهی شاعران سدههای پیشین است که با بیانی سادهتر، در اشعار فریدون مشیری انعکاس یافته است.
من همین یک نفس از جرعهی جانم باقی است
آخرین جرعهی این جام تهی را تو بنوش
زبان مشیری، هرچند به استواری و تحرک شاعران بزرگ همعصر او نیست؛ چون بسیاری از رمانتیکها دچار دودستگی و خطاهای نحوی نیز نمیشود. ترکیبات اشعار او ساده و چیزی بین ترکیبسازیهای سنتی و نو است.
از دیگر جنبههای مثبت اشعار او، تنوع قالبی و موسیقایی اشعار است که شاید برخواسته از علایق و دانش او در این حوزه باشد. در شعر او نیمایی، غزل، چارپاره، رباعی، دوبیتی، مثنوی، قطعه و ... حضور دارد و وزنها و نوع کارکرد قافیهها نیز، تنوع و ساختهایی متعدد دارد.
در پایان باید گفت که ایجاد زبان و ساختاری اعتدالی در حد توانایی شاعر، ویژگی اصلی شعر اوست؛ هرچند اغلب اشعار مشیری در سطح واژگان باقی میماند و در برقراری پیوند با مخاطب خاص، چندان موفق نیست. شاید بتوان گفت که او متاثر از فعالیت سی و چند سالهاش، در وزارت پست و حوزهی مخابرات، در اشعارش نیز بیش از همه به ارتباط با مخاطبان میانهی جامعه دلبسته بوده است.
#فریدون_مشیری
#نقد_شعر
#شعر_معاصر
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan