May 11
📌استاد صفایی حائری
🔸فهم قرآن چهار مرحله دارد:
ترجمه، تفسير، روح، نور.
ترجمه، درك مفهوم كلمه هاست.
و تفسير، شناخت مصداق و نمونه هاست.
و روح، درك انگيزه تركيب كلمهها و جمله هاست و آگاهى به عواملى است كه در نهان كارگر هستند.
و نور، ديدار از جلوههاى عظيم و عميق آيه هاست، كه به هدايت و عبوديت و صراط مستقيم می رساند.
و دليل اين ادعا همان آيه 52 شورى است؛ «كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لاالايمان و لكن جعلناه نورا نهدى به من نشاء من عبادنا ... و انك لتهدى الى صراط مستقيم».
براى رسيدن به اين مراحل، روشها و برنامههايى هست ....مهم اين روشها هستند، نه برداشتها. روش دادن، چشمه را كاويدن است و از برداشتها گفتوگو كردن، استخر را به آب بستن. و چه كسى نمىداند كه آب چشمه بهتر از آب استخر است.
جهت فیض بیشتر از سخن؛ به کتاب روش برداشت از قرآن استاد مراجعه کنید
#ع_ص
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه دهه هشتادی ها
📌پیوست
سخن مقام معظم رهبری در مورد دهه هشتادی
«جوان دهه_هشتادی که نه جنگ را،نه امام را،نه انقلاب را دیده اما همان مفاهیم را با همان روشن بینی، با همان اقتدار که در ابتدای انقلاب یک جوان فهمیده ای دنبال میکرد،امروز این نوجوان ما دارد دنبال میکند»۱۱ آبان ۱۳۹۶
🖊نمیدونم چرا هر نسل، به جای رشد دادن، انتقال تجربیات و ورزیده ساختن نسل جدید ، انها را سرکوب میکند؟؟!!
#دهه_هشتادی
🆔 @Temod_uni
💠 ایده های عملیاتی و کرونا برای ایام اربعین و نقش افرینی میدانی
🌷 نسل به نسل در پناهت هستیم
💡بسته ایده پردازی
🔺پکیج زیر مجموعه ای از ایده های عملیاتی و رسانه ای برای جاماندگان اربعین می باشد.
🔅تمُد🔅
🆔 @temod_uni
#زیارت_نیابتی
#معرفی_مجموعه_فاخر
یکی از قابلیت های باد صبا این می باشد که یکی از خادمین حرم به نیابت از شما به زیارت امام رضا(ع) میرود و عکس زیارت رو برای شما ارسال می نماید.
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
#مقدمه
این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت است، به گونه ای که قرائت های فانتزی، ماورائی و مصنوعی از عرفان، معنویت و شهادت را به جامعه پمپاژ می کند.
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
کنشگری🇮🇷🇱🇧
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
📝گزیدهای از یادداشت
📚 بالیوود مذهبی در ژانر روایتهای صورتی
.
🔹پرده اول:
با شروع روایت سیره شهدا، از ابتدای دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا به عنوان اولین راویان معرفی میشوند.
بنابر اثرگذاری این هنر انقلابی، با پایان جنگ، روایتهای مادرانه و همسرانه قوت گرفته و تولیدات فرهنگی در قالبهای مختلف، بخش مهمی از گفتمانسازیهای حول جهاد و شهادت را به دوش میکشد. نظرات انتقادی در این برهه علاوه بر نفی برخوردهای ماورایی با شهدا، اغراق را به مثابه تحریف میدانست و اعتقاد داشت پنهان ماندن آرمانهای شهدا پشت آفتاب شهیدان خطاست.
🔸پرده دوم:
نسل جدید انقلابیون پا به عرصه فعالیتهای فرهنگی گذاشتهاند و از روایتهای سیره شهدا برای خود فانتزیهای مذهبی ساخته و در گوشه آمال خود به دنبال الگوهایی همچون همسر شهید مدق و یا همسرانی در تراز ابراهیم همت میگردند. اما با عقلانیت شکلگیری این شخصیتها را اقتضای محیطی میبینند و انقلاب و جنگ را کارخانه انسانسازی میدانند؛ در نهایت خود را نیز عهدهدار حفظ این آرمانها میبینند.
🔸مسئله اصلی ساخت این فانتزیها و نوع روایتگریها روایت همسرانهای بود که فقط لبه باریکی از زندگی شخصی و برشی تراش خورده و صیقلی افراد را نشان میداد.
و بالاخره نسلی با این تمناها، خود صاحب جریان اصلی فرهنگ در کشور شده و پا به عرصه نهادند.
🔹پرده سوم:
با شروع صحنه مجاهده دفاع از حرم، خادمین شهدا دیگر بازیگران اصلی میدان جبهه حق بودند و همسرانی که با همان خاطرات انس گرفته بودند حالا خود به صحنهگردانهای اصلی تبدیل شدهاند.
🔺دوباره تولیدات فرهنگی و نویسندههایی که به قصههای ناب رسیدهاند؛ اما آن چیزی که با آن مواجه میشویم دیگر رنگ و بوی نیمه پنهان ماهها را ندارد و کمی دلبرانهتر مینویسد و تا حریم خلوت شهدا پیش میرود.
و این آغاز بحرانی بود که صورت و چشمان شهدا به جای سیرت و ایمانشان الگوی نوجوانان و جوانان قرار گرفت. به کار بردن الفاظی در وصف شهدا که فقط از محارمشان بر میآمد حالا ورد زبان نامحرمان شده بود.
🔺روایتهای خلق شده روایت همسر از شهید بود نه همسر شهید..
کتابهایی که پرفروش میشوند و در این میان آنچه فدا میشود خود شهید است.
#روایت_صورتی دیگر پاسدار ارزشها نیست بلکه نگهبان خوانده شدن و دیده شدن است.
آیا قرار بود ما شهدا را اینگونه شناخته و تا این حد به لایههای حریم خصوصی شهید وارد شویم؟ این تولیدات چه هدف و الگوسازی خاصی را در نظر دارد؟
💠روایت اهداف شهیدان، باید آسان کنندهی خودسازی باشد و مانع دست یازیدن به راه شهدا نشود. روایت ناب و تراز که با پرداخت صحیح به نیت، شور و عشق انقلابی حاصل میشود، نیاز به منطق پرداختی دارد که با شروطی همراه است:
۱. هدف از تولید محصول برای متولی امر، صرفاً خوانده شدن و دیده شدن نباشد، نویسنده برای دل به خواه خود ننویسد، دچار طاغوت شهید پرستی نشود و با روایتهای حاشیهای روی شخصیت حقیقی شهید، حجاب ایجاد نکند.
۲. محصول به کار انقلاب بیاید؛ بدین معنا که قابل تعریف در مسیر تمدنسازی انقلاب اسلامی باشد و اسلام اجتماعی را در مرحله سوم انقلاب معنا کند یا به عبارتی ظهور دولت اسلامی، به عنوان معیار نویسندگان قرار بگیرد.
بنابراین برنامهریزی و هزینه برای تربیت نسلی اینچنینی از نویسندگان، ضروری و غیرقابل اجتناب است.
‼️ روایتهای صورتی هشدار ذائقهسازیهایی زرد و نسلی لاعلاج را میدهد که نیاز به جراحیهای عمیق تربیتی دارد.
و این آغاز ماجراست...
#روایت_خوب
#منطق_پرداخت
#روایت_صورتی
#کتاب_قصه_دلبری
#یادداشت_فاخر
🆔 @Temod_uni
کنشگری🇮🇷🇱🇧
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
#ماجرا_استوری
استوری همسر شهید بلباسی
⚠️همیشه خدا دانشجوها تو راهیان نور، تو دوره های معرفتی دانشجویی،سر کلاس درس،.... میگند که زندگی ما کجا و شهدا کجا؟
اصلا ما خودمون را هم بکشیم به اونا نمی رسیم! اصلا اگه بخواهیم هم نمیتونیم اونطوری باشیم!
⚠️مقصر این طرز تفکر و زاویه دید؛عزیزانی اعم از نویسنده و گوینده و روایت گرایی هستند که واقعیت زندگی شهدا را گلچین و تیکه پاره می کنند.
⚠️در صورتی که اولین آسیب پنهان کردن قسمتی از واقعیت زندگی شهدا؛غیر دست یافتنی کردن اونا برای جوان امروزی است.
⚠️آسیب بعدی که بین دانشجوها کم نیست؛اینه که برخی از اختلافات دختر و پسرهای مذهبی و خیلی شهدایی؛بعد از ازدواج همین هست که دختر خانم ها به همسراشون گیر میدند و یا دل زده میشند که ؛
چرا مثل فلان شهید نیستی؟
چرا نماز شبت ترک شد؟
چرا بعد از نماز صبح جامعه کبیره مثل فلان شهید نخواندی؟
یعنی یه متری دست شون دادیم که بر اساس کل واقعیت زندگی عادی شهدا نیست؛و لذت های زندگی را به کام شون تلخ کردیم.
🔰شهدا افراد مقدسی هستند که قبل از شهادت یک زندگی کاملا عادی مثل زندگی میلیون ها نفر داشتند؛و نقطه عطف زندگی شون یا مبانی معرفتی قوی شون بوده؛یا یه تصمیم درست دقیقه نود تو زندگی شون بوده؛یا هر عامل مثبت دیگری.
اصلا اینطوری نبوده که اینا از عالم دیگه ای اومده باشند؛نه. اتفاقا زندگی کاملا عادی مثل من و شما داشتند.
🔰مثل شهدای کربلا که تاریخ کل واقعیت درباره اونا را بیان کرده. میتونی شهید حر بن ریاحی باشی؛که راه را بر امام ات بستی ولی بعدش شهید تو رکاب امامت بشی و امام زمان بهت سلام بده.
میتونی زهیر یا وهب باشی و تغییر مذهب بدی و شهید بشی.
#یادداشت_فاخر
🆔 @Temod_uni