eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺💐🌺💐 اول ذیحجة سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا علیهما السلام بر همراهان عصر گرامی باد. برای همه همراهان گرامی زندگی پر از شادی و معنویت را آرزومندیم. 💠نماز دهه اول ذیحجه که در روایات متعدد توصیه شده است : 🔹این نماز دو رکعت است و بین نماز مغرب و عشا خوانده میشود . در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ) خوانده شود. 🔰 @Adyanuniv🔰
پیشگویی های آشفته مدیر شبکه نجات یکی از ترفندهای مبلّغان تبشیری برای عوام فریبی و اغفال ساده لوحان، ادّعای خبر از آینده است. مبلغان تبشیری نام پیشگویی های خود را کردن گذاشته اند یعنی هر فردی که از آینده خبر دهد، نبوت کرده است و این با مفهوم اسلامی کاملاً متفاوت است. و جالب آنکه قریب به اتفاق نبوت کردن های شان نیز وارونه و برخلاف آنچه که می گفتند، اتّفاق می افتد. در این بین رضا صفا، کشیش خودخوانده تبشیری با پیشگوی های سراسر آشفته و غلط خود در صدد تلکه کردن بینندگان اش برآمده است. وی در یکی از پیشگویی های خود اعلام کرد که به قلب اش الهام شده ویروس ضعیف گشته و شیب نزولی در کشور پیدا خواهد کرد و جالب اینکه بلافاصله بعد از اظهارات او، ویروس کرونا اشاعه بیشتری پیدا کرد و اتّفاقاً عکس گفته های اش محقق شد. مبلّغان تبشیری مانند رضا صفا علی رغم اینکه پیشگویی های شان معکوس محقّق می شود باز با کمال بی شرمی به خیال پردازی های خود ادامه می دهند و چنان وانمود می کنند که گویی آنان نبوده اند که کذب و دروغ شان آشکار شده است. با این وصف واضح است که به هیچ‌یک از بافته های که ریزه خوار آمریکا و صهیونیسم هستند، نمی توان اعتماد کرد چرا که بطلان و اشتباه بودن بافته های آنان به کرّات به تجربه رسیده است. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ بهای یک برده در زمان ساسانی 🔹در دوره حکومت ساسانیانی، هم جامعه زرتشتی بود و هم حکومت، و هم قوانین جاری در کشور بر اساس فقه زرتشتی بود. و به روشنی می بینیم که برده داری امری کاملاً رایج شمرده می‌شد. پیشوایان زرتشتی نیز خود مروّج برده داری بودند. 🔸 استاد مرتضی راوندی میگوید: «درباره وجود برده‏ دارى در جامعه ساسانى، خواه از منابع ایرانى (و از آن جمله و به ویژه از روى مجموعه قوانین موسوم به ماتیکان هزار داتستان که در آن حتى بخشى به قواعد برده ‏دارى اختصاص دارد) و خواه از منابع خارجى هم عصر، مى‏‌توان اطلاعات بسیارى به دست آورد؛ بهاى متوسط یک برده‏ پانصد درهم بود و خواجه مى‏‌توانست برده‏ را به گرو بدهد یا نذر آتشکده کند. امکان معامله با بردگان در فقه زرتشتى تصریح شده است‏.» 🔰 @adyanuniv 🔰
🔺دیدگاه منحرف ملاسلطان گنابادی مؤسس فرقه‌ی صوفیه سلطان علیشاهی، در مورد خلافت 🔺«دعوت باطنی و علم لدنی با حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد، با خلفای ثلاثه بوده است» 📚واحدی، سید تقی (صالح علیشاه)،در کوی صوفیان، چاپ چهارم، نخل دانش تهران، ۱۳۸۴، ص80 🔺این تفکر صوفیه که در کلامشان، تأیید خلفا و دفاع از آنان دیده می‌شود، درواقع پشت پا زدن به حقیقت غدیر خم و نادیده گرفتن جایگاه و منزلت اهل‌بیت معصومین (ع) است که می‌توان گفت اسلام آنان، اسلام غیرِ اهل‌بیت است. 🔰 @Adyanuniv🔰
تمجید حسن بصری از حاکمان بنی‌امیه 🔹حسن بصری منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 🔹«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند. به خدا اصلاحاتی که خداوند به دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» 📚سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق (ع)، قم، 1388، ص 89 🔸این سخن نشان دهنده عمق کینه و دشمنی حسن بصری با ائمه اطهار (علیهم السلام) را نشان می‌دهد که معتقد است برپایی و قوام اسلام فقط توسط بنی امیه صورت می‌گیرد. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۶) 🔶 تئوریسین در کتاب منهاج السنه می‌نویسد: « محمد بن علی الجواد کان من اعیان بنی هاشم، و هو معروف بالسخاء و السؤدد و لهذا سمّی الجواد...» محمدبن علی جواد (علیه السلام) از شخصیت های بنام بود، او به آقایی و مشهور بود، از این رو نامیده شد. 📚 منهاج السنه صفحه۶۸ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۷) 🔶 (مفتی و خطیب دمشق) با شگفتی می گوید: ... یک سال پس از شهادت (ع) به دست ، روزی برای شکار به بیرون از می رفت. در راه کودکانی را دید که مشغول بازی بودند و امام جواد (ع) که در آن زمان نه سال داشتند، در میان آن کودکان بودند. کاروان مأمون از آن راه عبور کرده، در این حال همه کودکان فرار کردند و فقط محمد جواد (ع) بر جای خود ایستاد. مأمون نگاهی به وی کرد و گفت: چه چیزی باعث شد که مانند دوستانت نگریزی؟ ایشان به سرعت پاسخ دادند: «راه تو وسیع بود و من راه تو را تنگ نکرده بودم و جرمی نیز مرتکب نشده بودم تا از تو بترسم، و من به تو حُسن ظن دارم به کسی که گناهی ندارد، ضرر نمی رسانی.» کلام متین امام، مأمون را شگفت زده کرد؛ پس از ایشان پرسید: نام تو چیست و پدرت کیست؟ فرمود: محمد بن علی الرضا... 👈🏼 و سپس می‌گوید: این جریان، خود به تنهایی دارای دلالات و معانی عمیق می باشد که برای به تصویر کشیدن عظمت و مقام امام، همین منقبت کافی است. 📚مطالب السؤول ص ٣٠٣و٣٠۵ 🔰 @Adyanuniv🔰
📚 ✍🏻نویسنده : جمعی از نویسندگان 👈🏼 به زبان 👈🏼 معرفی دست چینی از بهترین کتابها برای شناخت فرقه ضاله وهابیت ... 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ تأثیر حمله مغولان در نزدیکی تصوف به تشیع! 🔹حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. 🔹«از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، ص 72 🔸هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. 📚مطالعه: مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان 🔹خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمی‌داد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند. 🔹در این میان منافع صوفیه بر این تعلق می‌گرفت که با محدود شدن فعالیت اهل‌سنت، تمایل به سمت شیعیان اثنی‌عشری پیدا کنند. 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 72-80 @thaghlain🌹
در حوزه الهیات مسیحی در قرن بیستم نویسنده: استنلی گرنر، راجر اولسن ترجمه: روبرت آسریان و میشل آقامالیان نشر انتشارات ماهی کتاب حاضر در دامن فرابودگی و درون‌بودگی خدا، به تحلیل و ارزیابی متألهان و مکاتب گوناگون الاهیاتی قرن بیستم پرداخته است. نویسندگان برای درک الاهیات قرن بیستم در این کتاب، بحث را از عصر روشنگری یا عصر خرد آغاز می‌کنند و پس از مرور قرن نوزدهم به الاهیات معاصر می‌رسند. در کتاب، نخست مقدمه‌ای بر خاستگاه الاهیات قرن بیستم عرضه می‌گردد و جریان‌های زمینه‌ساز تحولات اندیشه‌ی مسیحی در قرن بیستم تحلیل و نقد می‌شوند. سپس به حکایت عمده‌ی مسیحی در قرن گذشته اشاره می‌گردد و از هر مکتب چند متاله‌ی برجسته یا بنیانگذار آن معرفی می‌شود؛ و شرحی بر آرای الهیاتی بزرگان نظریه‌پرداز و صاحب‌نظر در این مقوله ارائه می‌گردد؛ ضمن آن که پیش از طرح آرا و عقاید هریک، شرحی مختصر از زندگی و مسابقه‌ی آکادمیک وی عرضه می‌گردد 🔰 @adyanuniv 🔰
💠جعل مقام خلیفة‌اللهی در اقطاب صوفیه 🔺سران صوفیه کوشیده‌اند به اتباع و مریدان خود بفهمانند که اقطاب «جان عالم» و «خلیفةالله» هستند. 🔺و می‌توانند در اراده الهی تصرف کنند. 🔺چنان‌که شریعت‌ قمی ملقّب به همت‌علی در بستر بیماری به قطب وقت خود سلطان حسین تابنده می‌گوید: ❌اجازه بدهید از دنیا بروم. 📚 تابنده محبوب علیشاه، علی، خورشید تابنده، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص۸۳۴. 🔰 @Adyanuniv🔰
✨قصه های مذهبی برای کودکان✨ نام داستان : دعای سلامتی آی قصه قصه قصه. نون و پنیر و پسته یه قصه بی غصه هر کی دوست داره این قصه قشنگ رو گوش کنه ، بلند بگه یا مهدی 🌺💖 زنبور دانا 🐝در حال پرواز بود تا یه قصه شیرین پیدا کنه ویزززززززز زنبور دانا🐝 همینطور که پرواز میکرد یه دفعه احساس کرد یه قطره آب افتاد رو صورتش . زنبور🐝سرش رو بالا کرد و دید که آسمون ابری شده و داره نم نم بارون میاد . زنبور ما 🐝رفت زیر یه برگ درخت نشست . همینطور که مشغول خشک کردن صورتش بود صدای درخت ها و سبزه ها و حیوون های جنگل رو شنید که از اومدن بارون خوشحالی می کردند اما زنبور ما 🐝خوشحال نبود چون بالهاش خیس میشد و نمیتونس پرواز کنه . در همین موقع یه نفر گفت :سلام زنبور دانا زنبور🐝اطرافش رو نگاه کرد و دید که چند تا قطره بارون دارن با خوشحالی نگاش میکنن . چیک چیک قطره بارون گفت : زنبور دانا همه جنگل از اومدن من خوشحالن تو چرا ناراحتی ؟؟ زنبور دانا 🐝گفت : آخه وقتی تو میباری من نمیتونم پرواز کنم .میشه دیگه نباری ؟ بارون خندید و گفت : اگه من نباشم ، اگه من نبارم تمام درخت ها و گل ها خشک میشن . تمام آدما و حیون ها از تشنگی میمیرن. زنبور دانا🐝با تعجب گفت : واقعا ؟؟ یعنی تموم دنیا از بین میره ؟ قطره های بارون گفتند :آره برای همینه که همه حیوون های جنگل خوش حال اند . زنبور دانا 🐝گفت :حتما اونا همیشه دعا می کنند تا خدای مهربون بارون بفرسته . بارون گفت :آره . اما غیر از اونا یک آقای مهربون هم همیشه دعا میکنه تا خدای مهربون بارون رو به موقع به زمین بفرسته . زنبور دانا 🐝🙄با تعجب گفت : راستی این آقای مهربون کیه ؟ بارون گفت :اون آقای مهربون امام زمان هست مهربون ترین بنده خدا که همه آدما و حتی حیوون ها رو هم دوست داره و به فکرشون هست . هر نعمتی که به ما میرسه بخاطر وجود امام زمان هست . زبور دانا 🐝گفت : واای چه آقای مهربونی 😊 بارون گفت : آره زنبور کوچولو بخاطر همین هست که تمام آدمهای خوب هم برای امام زمان و سلامتی ایشون و نزدیک شدن ظهور امام زمان دعا می کنند . زنبور دانا 🐝گفت : آره بارون مهربون پس ما هم باید برای سلامتی امام مهربونمون دعا کنیم ‌ زنبور دانا 🐝خوشحال و خندان با بارون خداحافظی کرد و رفت تا این قصه زیبا رو برای دوستانش تعریف کنه . بارون هم خوشحال بود که دیگه زنبور کوچولو از اومدن بارون ناراحت نبود . 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 برگرفته از کتاب معارف مهدویت 🔰 @Adyanuniv🔰
✝ زن در کتاب مقدس،عهد عتیق: 🔍 کتاب مقدس مسیحیان از دو بخش عهد عتیق و عهد جدید تشکیل شده است و مسیحیان تمام آن را وحی میدانند. اگرچه امروزه شریعت عهدعتیق را عمل لازم نمیدانند ولی آن را کلام خدا میشمرند و هر کسی معتقد باشد کلام خدا نیست از منظر کلیسا کافر به حساب می آید. فروختن دختر❗️ در عهد عتیق خداوند اجازه میدهد پدر دخترش را به مرد دیگر بفروشد "اگرشخصی دختر خود را به کنیزی بفروشد مثل غلامان بیرون نرود." (سفر خروج 21؛7). دریغ از یک زن خوب❗️ از قول سلیمان نبی در کتاب جامعه آمده: "در میان هزار مرد یک مرد خوب میتوان یافت اما در میان همه زنان یک زن خوب هم یافت نمی شود. (جامعه7؛28) ازدواج اجباری❗️ اگر مردی به دختری که نامزد نشده تجاوز کند ودر حین عمل غافلگیر شود باید به پدر دختر 50 مثقال طلا بپردازد و با آن دختر ازدواج کند و هرگز نمیتواند اورا طلاق دهد. (تثنیه22؛28) زنان ناپاک❗️ واگر زنی جریان دارد.... هر که اورا لمس کند تا شب نجس باشد و بر هرچیزی که در حیض خود بخوابد نجس باشد وبر هر چیزی که بر آن بنشیند نجس باشد وهر که بستر اورا لمس کند رخت خود را بشوید وبا آب غسل کند وتا صبح نجس باشدو.... . (لاویان19؛15تاآخر) 🔰 @adyanuniv 🔰
🌻 امام علی علیه السلام: 🍀 لا تَعزِم عَلى ما لَم تَستَبِنِ الرُّشدَ فيهِ. 🍀 به کاری که درستی آن برایت روشن نیست، تصمیم مگیر. . 📚 غررالحکم، ح ۱۰۱۸۳. 🔰 @Adyanuniv🔰
پیراستگی امامیه از تهمت های ابن تیمیه - علی آل محسن.pdf
1.15M
📚 ✍🏻 نویسنده : علی 📝 مترجم: اكبر 👈🏼 به زبان 👈🏼 شيعه اماميه به خود مى‌بالد كه پيرو كسانى است كه رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه و آله ) تنها راه رهايى از لغزش و گمراهى را پيروى از آنان دانسته و آنان را كشتى نجات امت ناميده است. اما كسانى كه توفيق پيروى از آنان را نيافته‌اند، در پى آن‌اند كه پيروان مكتب اهل بيت(عليهم السلام) را با تهمت‌هاى خويش، از صحنه نقش‌آفرينى سياسى و اجتماعى و مكتبى دور كنند. يكى از آن افراد «ابن تيميه حرانى دمشقى» است كه براساس آموزه‌هاى اسلام اموى، عليه پيروان مذهب علوى موضع‌گيرى كرده، و در كتاب «منهاج السنه» افترائات فراوانى را عليه پيروان اهل بيت(عليهم السلام) مطرح نموده است. محقق ارجمند جناب آقاى «شيخ على آل‌محسن»، از عالمان شيعه سرزمين حجاز، پاسخ بخشى از اين تهمت‌ها را در اين نوشتار داده است... 🔰 @Adyanuniv🔰
📚 ✍🏻 نویسنده : علی 📝 مترجم: اكبر 👈🏼 به زبان 👈🏼 شيعه اماميه به خود مى‌بالد كه پيرو كسانى است كه رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه و آله ) تنها راه رهايى از لغزش و گمراهى را پيروى از آنان دانسته و آنان را كشتى نجات امت ناميده است. اما كسانى كه توفيق پيروى از آنان را نيافته‌اند، در پى آن‌اند كه پيروان مكتب اهل بيت(عليهم السلام) را با تهمت‌هاى خويش، از صحنه نقش‌آفرينى سياسى و اجتماعى و مكتبى دور كنند. يكى از آن افراد «ابن تيميه حرانى دمشقى» است كه براساس آموزه‌هاى اسلام اموى، عليه پيروان مذهب علوى موضع‌گيرى كرده، و در كتاب «منهاج السنه» افترائات فراوانى را عليه پيروان اهل بيت(عليهم السلام) مطرح نموده است. محقق ارجمند جناب آقاى «شيخ على آل‌محسن»، از عالمان شيعه سرزمين حجاز، پاسخ بخشى از اين تهمت‌ها را در اين نوشتار داده است... 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ یان ریپکا و برده داری ساسانی 🔹 یان ریپکا در مورد یکی از نوشته‌های باستانی عصر ساسانی می‌گوید: «… از این اثر فقط قطعاتى به‏ جاى مانده و قدمت آن، محققا، به دوره ساسانى مى‌‏رسد. قطعات آن در سال ۱۹۰۱ در بمبئى منتشر گشت و معلوم شد که کتاب حقوق ساسانیان به نام ماتیکان هزار داتستان‏ است. در اروپا، بارتلومه کتاب را بررسى و به روشن شدن مندرجاتش بسیار کمک کرد…» ایشان در ادامه میگویند: «مرد مستمند خواسته اى نداشت که بتواند زنى براى خود بخرد. زن و برده‏ (انشهریک) جزء اموال شمرده مى‌‏شدند. چنان‏چه در خانواده ‏اى چندین زن زندگى مى‏ کردند، یکى از آنان کدبانوى خانه و داراى امتیازاتى بود.» 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ اهریمنی بودن غیر زرتشتیان 🔹اگر منصفانه گاتها را مطالعه کنیم، درخواهیم یافت که در متن گاتها ده ها بار به پیروان دروج ( دروغ ، ناراستی ) وعده ی تباهی و نابودی داده شده و بارها از آنان ابراز بیزاری شده است و البته می دانیم که بنا بر گاتها، هرکسی که تفکرات زرتشت را نپذیرد، مصداق ناراستی است. در واقع مفهوم راستی از دید گاتها فقط در شخص زرتشت است نه دیگر ادیان و مذاهب، آن چنان که در هات چهل و پنجم بند سوم آمده است: « می خواهم سخن بدارم از آنچه در آغاز این جهان مزدا اهورای دانا مرا از آن آگاه نمود ، کسانی که در میان شما به آیین وی آن چنان که من می اندیشم و می گویم دل ندهند ، در انجام دنیا پشیمان گشته افسوس خورند. » 🔸 حال که روشن شد زرتشت هر عقیده و اندیشه ای غیر از باورهای خود را مصداق ناراستی و دروغ می داند، گفتاری دیگر از گاتها ارائه می کنیم، هات سی و سه ، بند دوم : « کسی که به دروغ پرست بد کند چه با گفتار و چه با پندار ، چه با دستها و یا اینکه به پیروش نیکی آموزاند ، این چنین کسان کام مزدا اهورا و خواست وی به جای آورند. » 🔰 @Adyanuniv🔰
14-rafiei(www.rasekhoon.net)_30.mp3
1.02M
🔺روایتی از دیدار سفیان ثوری با امام صادق(ع) 🔺اوج معرفت صوفیانه نسبت به معصومین علیهم السلام😕 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ تلاش علما برای نجات مردم از دام تصوف! 🔹از علمایی که صوفیان ایشان را به خود منسوب می‌کنند شیخ بهایی‌ است!! 🔹شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود می‌کرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است. 🔹نهاوندی می‌گوید: «روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت: امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کم‌کم ارکان دولت صفویه آمدند و همه صوفی بودند. 🔸پس شیخ بهایی فرمود: تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شده‌ام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کم‌کم آن‌ها را هدایت کنم. 🔹پس مرحوم آیت‌الله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند: کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام می‌داد.» 📚جنتان مدهامتان، جنت 1، ص 29 🔸در واقع نه‌تنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست صوفیان درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط صوفیه برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند. 🔰 @Adyanuniv🔰
✝ مرد سالاری در مسیحیت: ماری دالی(Mary Daly)متکلم برجسته فیمینیست پس از سالها دفاع از جایگاه زن در کتاب مقدس،تغییر عقیده داد و اعلام کرد که مسیحیت به گونه ای اصلاح ناپذیر طرفدار مرد سالاری است. 📚رابرت ای،وان وورست،مسیحیت از لابه لای متون،ص 468. ماری دالی(2010، 1928) پژوهش گر و نویسنده آمریکایی. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ تنها جنگی که رضاخان در آن پیروز شد! 🔹 قابل توجه باستانگرایان و آنهایی که خون آریایی در رگهایشان جریان دارد، آیا می دانید:👇🏼 🔸تنها جنگی که رضاخان کبیر در اون به پیروزی رسید نبرد با عشایر عرب خوزستان بود، زمانی که اونها .... 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ سیستان و بلوچستان و قرار داد ننگین سعد آباد 🔹 «رضا شاه» در سال 1317 با دستور انگلیسی‌ها طی «پیمان سعد‌آباد»، «دشت ناامید» در سیستان به‌مساحت بیش از 3000 کیلومترمربع را از ایران جدا ..... 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴🔴🔴اسلام و ایرانیان ⁉️⁉️ آیا ، تشیع را در ایران نهادینه کرد و رسمیت داد؟ (قدمت گرامیداشت و عاشورا در ایران) 📝 پاسخ: قبل از صفویه هم مردم ایران استعداد پذیرش آموزه‌ های شیعی را داشتند؛ بنابراین مذهب تشیع به تدریج گسترش یافت تا جایی که منجر به تشکیل دولت های محلی و دولت های رسمی مختلفی در ایران شد، كه در زیر به دولت‌ های رسمی شیعی تشكیل شده در ایران اشاره می کنیم: 1️⃣ دولت طبرستان: 👈 از سال 244 تا سال 306 شمسی، به مدت 62 سال 👈 حکومت در منطقه ی طبرستان (استان های گيلان، مازندران و گلستان فعلی) 👈 از جمله اقدامات مهم آن ها ساخت بنا بر قبر امیرالمومنین علی و امام حسین علیهما السلام بود. 👈 سرنگونی: توسط حکومت بنی عباس 2️⃣ دولت آل بویه: 👈 از سال 310 تا سال 434 شمسی، به مدت 124 سال 👈 حکومت در ایران و عراق 👈 4 سال بعد از سرنگونی دولت طبرستان به دست بنی عباس، پسران بویه ی ماهی ‌گیر (از اهالی طبرستان) علیه حکومت بنی عباس قیام کرده و در مناطق مختلف ایران حاکمیت پیدا کردند. آنان پس از استقرار در شهرهای ری، اصفهان و شیراز به سوی بغداد، مرکز حکومت عباسی حرکت کردند و خلافت و شخص خلیفه را در اختیار گرفتند. 👈 از جمله اقدامات مهم آن ها: برگزاری مراسم عید غدیر و عاشورای حسینی در شهرهای مختلف بود که سال ها توسط حکومت های اهل سنت ممنوع بود. 👈 در طی حکومت 124 ساله ی آل بویه بر ایران و عراق، عقاید شیعی به شیوه‌ های مختلف رواج پیدا کرد و علمای بزرگ شیعه مانند ثقه الاسلام کلینی، شیخ صدوق و شیخ مفید با استفاده از شرایط به وجود آمده به تبلیغ مذهب تشیع پرداختند. 3️⃣ حکومت ایلخانیان مغول: 👈 از سال 634 تا سال 713 شمسی، به مدت 79 سال 👈 پس از سقوط آل‌ بویه، حاكمان سنی مذهب بر ایران حكومت می ‌كردند و در این دوره تشیع به وسیله ی عالمان شیعی رواج داده می ‌شد؛ تا جايی كه خلیفه ی عباسی نیز وزیری شیعه داشت. 👈با حمله ی مغولان به رهبری هلاکوخان به بغداد در سال 656، خلافت عباسی سقوط کرد. با گذشت زمان، حاکمان ایلخانی با فرهنگ اسلام آشنا شدند و اسلام را پذیرفتند ولی سعی کردند موضع میانه ‌ای نسبت به دو گرایش شیعه و اهل ‌سنت داشته باشند. 👈 غازان خان که از سال 673 تا 688 حکومت مغولان را در اختیار داشت شيعه شد و مذهب تشیع را به عنوان مذهب رسمی اعلام کرد. 👈 پس از غازان خان، برادرش «الجایتو» معروف به سلطان محمد خدابنده به ریاست حکومت ایلخانان مغول رسید. شیعه شدن سلطان محمد خدابنده، نقطه ی عطفی در تاریخ تشیع ایران بود و موجب استحکام و رونق بيش از پيش تشیع در ایران شد. 👈 او دانشمندان زیادی را از کشورهای اطراف به ایران دعوت کرد و همچنین مناظره‌ های زيادی بين علمای شيعه به رهبری علامه حلی با علمای اهل سنت برقرار كرد كه با پيروزی ‌های علامه ی حلی همراه بود و باعث شيعه شدن تعداد زيادی از مردم ايران شد. 👈 در نهايت با حكم رسمی حكومتی، از اهل ‌سنت دعوت كرد كه مذهب تشيع را انتخاب كنند كه در بعضی از مناطق با مخالفت شديد آن ‌ها مواجه شد. 👈 شیعه به صورت قابل توجهی در زمان حکومت سلطان محمد خدابنده در ایران و عراق گسترش یافت و دین رسمی بود. 4️⃣ حکومت سربداران: 👈 از سال 710 تا سال 764 شمسی، به مدت 54 سال 👈 حکومت بر نواحی وسيعی از شرق، شمال و مركز ايران شامل استان‌های خراسان، سمنان، تهران، گلستان، گيلان و يزد 5️⃣ حکومت قراقویونلوها: 👈 از سال 753 تا سال 846 شمسی، به مدت 93 سال 👈 در محدوده ی مکانی آذربایجان، كردستان، فارس و عراق 👈 دولت صفویه در امتداد این حکومت مقتدر شیعی تشکیل و فراگیر شد. ============= برای مطالعه ی بیشتر می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید: 📕 تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان 📕 تاریخ طبرستان، بهاءالدین محمد 📕 تاریخ سیاسی شیعیان در ایران، پروین ترکمنی آذر 📕 تشیع و گسترش آن در ایران، علی شیرخانی 📕 تاریخ الجایتو، قاشانی
💠تسلیم محض صوفیان نسبت به اقطاب 🔸از عجائب صوفی‌گری این است که همین صوفیانی که نسبت به دستورات خدا و پیامبر او بی‌تفاوت هستند، آنچنان در برابر شیخ و مراد خود مطیع و تسلیم هستند که گویا عبداو هستند تا اینکه بنده خدا باشند. 🔹بهاءالدین ولد می‌گوید: «همچنان که شایسته نیست در کارهای خدا اعتراض کرد، مرید در حق شیخ واصل هم باید چنین باشد و ریاضت و تنعم و خواب و بیداری و هر صفتی که موجب انکار شیخ هست چون از شیخ بیند، آن‌همه افعال دون کودکانه را در سلک کرامات و معجزات داند... و اگر چنین نباشد او را مرید حقیقی نگویند. 📚بهاءالدین ولد، محمد بن حسین، معارف سلطان ولد، مصحح فروزان فر، نشر طهوری، تهران، 1382، ص 65 🔰 @Adyanuniv🔰
💠 شریعت‌ گریزی در تصوف 🔸عبدالحسن زرین‌کوب در مورد باطن‌گرایی و فرار از شریعت صوفیان می‌گوید: 🔸«باطن‌گرایی چندی بعد به صورت عقیده‌ی غریب و عجیب بعضی صوفیان درآمد که قانون شریعت فقط برای عوام الناس است و لذا صوفیان نخبه! از این نظر جای مقداری تأملند.» 📚عبدالحسین زرین‌کوب، تصوف ایرانی از منظر تاریخی آن، ترجمه کیوانی، ص77 🔹از مهمترین فرقه‌های صوفیه که این عقیده را دستاویز اعمال خود قرار دادند، ملامتیان هستند که در ملأ عام علاقه‌ی زیادی به رعایت شعائر نشان نمی‌دادند و نسبت به افکار عمومی مسلمانان نسبت به هنجارشکنی دینی، ترک واجبات و انجام محرمات بی‌اعتنا بودند. 🔰 @Adyanuniv🔰
💠بسیاری از عرفا و کاتولیک ادعا کردند که در مکاشفات خود حضرت مریم (س) را ملاقات کرده اند. کلیساهایی نیز به نام حضرت مریم س با مجسمه هایی از ایشان در دنیا وجود دارد؛ ⛪️مانند «چانداویلا» Chandavila در «اکسترمادورا» 🇪🇸 🔸بسیاری از مسیحیان متدین کاتولیک را نمادی از حیاء و عفاف حضرت مریم(س) می دانند. 🔹تا جایی که های مسیحی بدون پوشاندن بدنشان به طور کامل (همه بدن بجز وجه و‌کفین: اسلامی) از خارج نمیشوند. لذا از نظر فرهنگی زمینه پذیرش را دارند. 🔰 @adyanuniv 🔰