💠ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی
✅2️⃣
🔅عقل
🔸یکی از ملاکهای تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، عقل است، یعنی
محتواى مکاشفات رحمانی کاملا با عقل انسان سازگاری دارد و عقل انسان این امکان را به او میدهد تا هر چیزی را بسنجد.
🔹در حالی که مکاشفات شیطانی سراسر وهم و خیال است، لذا کسانی که در مکاشفههای خود صداها و یا صحنههای عجیب و غیرعقلائی مشاهده میکنند، همهاش نشأت گرفته از قوه وهم و خیال است که با دستورالعملها و ریاضتهای غیرشرعی برای آنان حاصل میشود وگرنه عقل سالم به هیچ وجه، چنین مکاشفههایی را رحمانی نمیداند.
🔻مانند مکاشفهای که برای یکی از مریدان شیخ صفیالدین اردبیلی واقع شده که به شیخ گفت: « در عالم خواب دیدم سر آستین شیخ از عرش بود تا ثرى (خاک)، شیخ گفت: این را به قدر حوصله تو، به تو نشان دادهاند.»[صفوة الصفا، ص152] ببینید این مکاشفهای که صورت گرفته، اصلا با عقل انسان سازگاری ندارد و از توهمات و خیالپردازیهای این مرید صورت گرفته، پس چیزی جز مکاشفهی شیطانی نمیتواند باشد.
📚پینوشت:
بزاز اردبیلی، درویش بن اسماعیل، صفوه الصفا، مصحح طباطبایی مجد، نشر زریاب، تهران، 1364، ص 152.
#نقد_تصوف
#مکاشفه
#عقل
🔰 @adyanuniv🌹
💠ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی
✅3️⃣
🔅ایمان و معرفت
🔸برای تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، ملاکهایی از قبیل مطابقت داشتن با کتاب و سنت و عقل نیز ذکر کردهاند که یکی دیگر از این ملاکها، داشتن ایمان و معرفت و عمل صالح است.
🔹بهعبارتی مکاشفات رحمانى علاوه بر یقینى و قطعى بودن، همیشه همراه با ایمان و یقین و معرفت و اخلاص و عمل صالح است، برخلاف مکاشفات شیطانى که فاقد این صفات بوده و در بروز آن عواملی مانند اعتقادات نادرست، پشت کردن به آموزههای دینی، انجام ریاضتهای غیرشرعی، مؤثر میباشد.
🔻چنانکه ابن عربی در فتوحات درباره رجبیون میگوید: « رجبیون گروهی از رجال الله هستند که در هر زمان چهل نفر از آنان وجود دارند، آنان رکن افرادند و از آثار آنان این است که در حالت مکاشفه رافضىها (شیعه ها) را به صورت خوک مىبینند.»[ 1]
🔻این افراد با توجه به عدم معرفت و اعتقاد نادرست خود نسبت به شیعیان و خیالبافیهایی که بر اثر ریاضتهای نادرست بر آنها حاصل میشود، این مکاشفههای شیطانی را برای خود حجت میدانند که براساس کتاب و سنت کاملا باطل است.
پینوشت:
1. ابن عربی، ابوعبدالله محیالدین محمد، فتوحات مکیه، نشر دار صادر، بیروت، ج 2، صص8 و 9.
#نقد_تصوف
#مکاشفه
#ابن_عربی
#ایمان
🔰 @adyanuniv🌹
#مسأله_انتظار
🔹️امام صادق علیه السلام:
🔹️«یُفَرِّقُ المَهدِیُّ (ع) اَصحابَهُ فی جَمیعِ البُلدانِ، وَ یَامُرُهُم بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ، وَ یَجعَلُهُم حُکّاماً فِی الاَقالیمِ، وَ یَامُرُهُم بِعُمرانِ المُدُنِ »
🔹️حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه، یارانش را در همه شهرها پراکنده میکند و به آنها دستور میدهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنها را فرمانروایان کشورهای جهان گرداند و به آنها فرمان میدهد که شهرها را آباد سازند.
📚الامام المهدی ص ۲۷۱
💠💠💠
✅ @Adyanuniv🔰
#روایت_امام_رضا_علیه_السلام
الإمام الرضا علیه السلام: نجات گرفتاران از دست نواصب، بهترين ذخيره قيامت.
وقال الرضا علیه السلام : أَفْضَلُ مَا يُقَدِّمُهُ الْعَالِمُ مِنْ مُحِبِّينَا وَ مَوَالِينَا أَمَامَهُ لِيَوْمِ فَقْرِهِ ...أَنْ يُغِيثَ فِي الدُّنْيَا مِسْكِيناً مِنْ مُحِبِّينَا مِنْ يَدِ نَاصِبٍ عَدُوٍّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ... وَ يَقُولُونَ طُوبَاكَ طُوبَاكَ يَا دَافِعَ الْكِلَابِ عَنِ الْأَبْرَارِ وَ يَا أَيُّهَا الْمُتَعَصِّبُ لِلْأَئِمَّةِ الْأَخْيَارِ.
📚تفسيرالإمامالعسكری ص ج 350
📚الاحتجاج، ج : 1 ص : 19
📚بحارالأنوار ج 2 ص ج 11
📚الصراط المستقيم ج 3 ص ج 58
#ترجمه:
بهترين توشه ای كه علمای شيعيان ما برای قيامت ذخيره مي كنند اين است كه جوان شيعه ای را كه گرفتار شبهات دشمنان ما كه دشمنان خدا و پيامبر نيز هستند، نجات دهد. و در قيامت به وی گفته می شود ج خوشا به حال تو از كسی كه سگهای درنده را از دوستان ما دور ساختی و ای كسی كه از حريم ائمه اطهار دفاع كردی.
🔰 @Adyanuniv🔰
_آشنایی_بافرقه_ضاله_بهاییت.mp3
28.29M
📝 آشـنایی با فرقــه ضـاله بهـائیت
🎙حجة الاسلام علی فخرآور
🔹 کنفرانس شماره ۱
#بهاییت
#بابیت
🔰 @Adyanuniv🔰
✅ محروم شدن از ارث
🔹 در دین #زرتشت، پسری که از #چکر_زن یا زن در مقام دوم بود، از ارث محروم بود.
#نقد_زرتشت
#دین_زرتشت
#ساسانیان
#ازدواج
🔰 @Adyanuniv🔰
💠تأثیر قوه وهم و خیال بر مکاشفات شیطانی
🔸در مکاشفاتی که برای بعضی از اشخاص رخ میدهد گاهی این مکاشفه، رحمانی خواهد بود که با عقل انسان سازگاری دارد و گاهی مکاشفه، شیطانی خواهد بود که قوه وهم و خیال در وقوع این مکاشفه، کاملا تأثیر مستقیم دارد.
🔹مریدی که به دستور شیخ و مراد خود، انحراف فکری پیدا کرده و ریاضّتهاى مشقّتبار را انجام میدهد، کمکم تعادل طبیعی فکرى را از دست داده و قدرت تخیّل در او زیاد مىشود، لذا در اثر فعالیّت قوه خیال صدایى به گوشش مىخورد و یا تصویری در برابر او(خواب یا بیداری) مجسّم مىگردد که آن را بهعنوان مکاشفه و پایهی اعتقادی خود قرار میدهد.
🔻مانند این کراماتی که عطار نیشابوری در حالات بایزید بسطامی نوشته که میگوید: «مدّتى خانه را طواف مىکردم، چون به حق رسیدم خانه را دیدم که گرد من طواف مى کرد!... حق تعالى مرا به جایى رسانید که خلایق را به جملگى در میان دو انگشت خود دیدم»[1]
♻️ملاحظه میکنید که این مکاشفههای نقل شده از صوفیان، چیزی جز مکاشفههای شیطانی نیست که از قوه وهم و خیال این صوفیان حاصل شده است که آن را بهعنوان کرامت، نقل کرده و اینچنین مردم را فریب میدهند.
پینوشت:
1) تذكرة الاولياء، عطار نيشابورى، فريد الدين، تصحيح: استعلامى، محمد، زوّار، تهران، 1346قمری، ص 102.
#نقد_تصوف
#مکاشفه
#بایزید_بسطامی
#مکاشفه_رحمانی #مکاشفه_شیطانی
🔰 @adyanuniv🌹
💠جذبه و خلسه، شرط وصول صوفیه به مقام نبوت
🔸از عقاید عجیب صوفیان نسبت به مقام نبوت، این است که آنان قائل به وجود این مقام در عدهای از اولیاء صوفیان هستند و عجیبتر اینکه شرط لازم برای رسیدن به مقام نبوت را، در حالت خلسه و جذبه ذکر کردهاند.
🔹دکتر غنی مینویسد: «اولیاء در حال خلسه و جذبه به مقام نبوت و اخبار از مغیبات میرسند و شرط لازمِ وصول به این مقام هم، نه علم عمیق در حکمت الهی است، نه متصف بودن به اعمالی که پسندیدهی خلق است و نه ریاضت و تجرد،...تنها چیزی که شرط لازم است جذبه و بیخودی است که علامت خارجی فنا و رهایی از تعینات شخصی است.» [1]
🔸با توجه به آیات و روایات فراوان دربارهی نبوت باید گفت که مقام نبوی یک وجود تکوینی است که با نفس پیامبر متحد میشود و نفس او عین مقام و مرتبه نبوت میگردد.
🔅به فرمودهی قرآن، یکی از شرایط اساسی پیامبران که به مقام نبوت میرسیدند، داشتن یقین، یعنی ایمان صد درصد به خداوند بود: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُون»]سجده/ 24[ و از آنان امامان(و پیشوایانى) قرار دادیم که به فرمان ما(مردم را) هدایت میکردند چون شکیبایى نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.»
♻️این سخن متصوفه که اولیاء در حال خلسه و جذبه به مقام نبوت میرسند، علاوه بر کذب بودن و جسارت به مقام نبوت، چیزی جز ادعای بیاساس نیست.
📚پی نوشت
1. غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، تهران، زوار، چاپ پنجم، 1369، ج2، ص241.
#نقد_تصوف
#نبوت
#جذبه
#خلسه
🔰 @adyanuniv🌹
💠رقص و غنا؛ ورد و ذکر صوفیان
🔸رقص و غنا در مسلک صوفیه که از آن به سماع تعبیر میکنند، یکی از بدعتها و انحرافاتی است که این گروه منحرف در اسلام به وجود آوردند و از آن به عنوان ذکر و ورد و راه رسیدن به خداوند متعال استفاده میکنند.
🔹چنانچه در کتاب اسرار التوحید آمده است که: «عبدالله باکو شبی در خواب دید که هاتفی آواز داد: قوموا و ارقصوالله. برخیزید و برای خدا رقص کنید.» (1)😄
🔅این سماع صوفیانه، در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است و خداوند متعال و اهلبیت(علیهمالسلام) از این عمل زشت و ناپسند به شدت برخورد کردهاند. چنانکه امام هادی علیه السلام فرمود: «اوراد ایشان رقص و کف زدن و غنا و آوازخوانی است و کسی به سوی آنها میل نکند و تابع آنها نشود مگر آنکه از جمله سفیهان و احمقان باشد.»( 2)
📚پینوشت
1. میهنی، محمدبن منور، اسرارالتوحید، فی مقامات شیخ ابی سعید، نشر آگه، جاپ11، 1393.
2. مقدس اردبیلی، حدیقه الشیعه، انتشارات علمیه اسلامیه.
#نقد_تصوف
#سماع
#رقص
🔰 @adyanuniv🌹
💖🌹امام هادی علیه السلام به مردی از اهالی ری فرمودند :
🔹من زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(علیه السلام) بِکَربَلا
🔸اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده اید
📗مستدرک الوسائل ج 3 ص 616
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🔰 @adyanuniv 🔰
👈🏼 تبلیغ ضد #اهل_بیت علیهمالسلام در پایگاه #بنی_امیه
✍️ #ذهبی دانشمند بزرگ #اهل_سنت، در شرح حال #مدائنی، قسمتی از تاریخ ننگین بنی امیه را نقل می کند:
«... من در #شام بودم. در این شهر هیچ اسمی از #علی و #حسن و #حسین (علیهم السلام) نشنیدم! فقط اسم های #معاویه ، #یزید و #ولید به گوشم میخورد.
روزی از کنار خانه ای گذشتم. از صاحب خانه آب خواستم. او گفت: ای حسن! آبش بده. گفتم: آیا اسم فرزندت را حسن نامیدی؟ گفت: نام فرزندان من حسن و حسین و جعفر است. شامیان نام خلفای خداوند ( معاویه و یزید و ...) را بر فرزندانشان می گذارند. سپس فرزندان خود را لعن و ناسزا می گویند (و احترام اسامی یزید و معاویه و ... را نگه نمی دارند)
من اسم خلفای الهی را بر آنها نگذاشتم تا هر گاه خواستم آنها را #لعن و #سب گویم خلفای الهی را لعن و ناسزا نکرده باشم! ( در عوض اسم حسن و حسن و جعفر گذاشته تا به راحتی لعن و فحش دهد)
گفتم: گمان کردم تو بهترین اهل شام هستی! اما اکنون #پست تر از تو در #جهنم نیست...»
📚 سیر اعلام النبلاء ج10 ص402
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 #بدعت معاویه در نماز عیدین
#علامه_امینی قدس الله سره مینویسد:
#شافعى در كتاب «الأم» از قول #زهرى اين روايت را ثبت كرده كه «در نماز دو عيد ( #فطر و #قربان) براى #رسول_الله (صلی الله علیه و آله) و #ابوبكر و #عمر و #عثمان اذان گفته نشد ، تا آنکه این را معاویه در #شام #بدعت گذاشت.
#ابن_حجر_عسقلانی نیز در «فتح البارى» مىنويسد: «درباره اين كه چه كسى برای نخست اذان گفتن در نماز عيد را باب كرده اختلاف است. #ابن_ابى_شيبه با سندی صحیح از #سعید_بن_مسیب نقل میکند که او #معاویه بوده است.
📚 الغدير، ج۱۰، ص۲۳۲و۲۳۳
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
مثالب_معاوية_بن_أبي_سفيان_بالأسانيد.pdf
19.26M
📚 #کتاب #مثالب_معاویة_بن_ابی_سفیان بالأسانید الصحیحه
✍🏻 نویسنده: #حسن_بن_فرحان مالکی
👈🏼 به زبان #عربی
👈🏼 #حسن_فرحان معتقد است، مسأله #عدالت_صحابه، به طور مطلق صحیح نیست و شواهد تاریخی فراوانی در دست است که حاکی از عادل نبودن برخی از صحابه #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله است. بنابراین وی معتقد است ادله قرآنی مورد استدلال قائلان به عدالت همه صحابه، مفید عموم نبوده و کلیت ندارد، بلکه تنها شامل برخی از صحابه می شود. همچنین او در مورد #معاویه بن ابی سفیان دیدگاه انتقادی داشته و اقدامات او را به ضرر اسلام می داند.
👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمیباشد!
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
#کتاب #مثالب_معاویة_بن_ابی_سفیان بالأسانید الصحیحه
✍🏻 نویسنده: #حسن_بن_فرحان مالکی
👈🏼 به زبان #عربی
👈🏼 #حسن_فرحان معتقد است، مسأله #عدالت_صحابه، به طور مطلق صحیح نیست و شواهد تاریخی فراوانی در دست است که حاکی از عادل نبودن برخی از صحابه #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله است. بنابراین وی معتقد است ادله قرآنی مورد استدلال قائلان به عدالت همه صحابه، مفید عموم نبوده و کلیت ندارد، بلکه تنها شامل برخی از صحابه می شود. همچنین او در مورد #معاویه بن ابی سفیان دیدگاه انتقادی داشته و اقدامات او را به ضرر اسلام می داند.
👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمیباشد!
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 #ابن_عربی و دفاع از #بدعت #معاویة_بن_ابی_سفیان و ستایش او !!
... از جمله عقاید سخیف #اهل_سنت #عدالت_صحابه است، آنان معتقدند جمیع اصحاب #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله بدون استثناء عادل هستند و خداوند از همه آنان راضی شده و اگر هم خطایی از یکی از آنان رخ داده از باب #اجتهاد بوده!!
مخالفین شیعه #معاویه را بسیار مورد تکریم و تعظیم قرار دادهاند و احادیثی برای او وضع کردهاند از جمله اینکه او کاتب وحی #پیامبر_خدا بوده و به او لقب #خال_المؤمنین یعنی دایی مومنان نیز دادهاند!!
✍️ #سید_جعفر_مرتضی_عاملی رحمةالله علیه مینویسد:
ابن عربی وقتی که میخواهد عمل معاویه در نماز عید را درست جلوه دهد میگوید:
«و این چنین است آنچه که #معاویه کاتب!! پیامبر (ص) وخویشاوند او و دایی مؤمنان!! انجام داد، پس به #صحابه گمان نیکو میرود (خدا از همه راضی باد) و راهی برای خردهگیری بر آنها نیست.» ❗️
📚 ابن عربي سنّيّ متعصّب، ص۲۳۴
📚 الـفتوحات المکية طبع الهيئه المصريه العامه، ج۷، ص۴۵۸
#نقد_وهابیت
#نقد_تصوف
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
پیام امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه)
🔰 @Adyanuniv🔰
💠رونق صوفیه از راه تقرب به سلاطین و حکام
🔸صوفیان برای رونق یافتن تصوف و دم و دستگاه خویش، از هر راهی برای گسترش آن استفاده میکردند.
🔹یکی از این راهها، تقرب صوفیان خصوصاً سران فرقهی صوفیه به دستگاه سلطان وقت بود که نه تنها برابر حکام و سلاطین ستمگر و ظالم زمان خود خاموش بودند، بلکه ظلم و بیعدالتی آنان را توجیه کرده و حتی از آنان تمجید و تعریف هم میکردند.
🔻بهعنوان نمونه وارد شده: «سلطان محمود غزنوی که در عرصه فرمانروایی کارنامه خوبی ندارد از مرکز حکومت خود (غزنین) برمیخیزد تا در خرقان به دیدار شیخ ابوالحسن خرقانی برود، که در این دیدار شیخ، سلطان را به حضور میپذیرد، او را تمجید کرده و جامهای به ایشان اهدا میکند.»[1]
🔻همچنین هجویری که از مشایخ صوفی است، مینویسد: صوفی باید سلطان وقت را تمکین کند تا برکات آن بدو برسد.[2]
🔻در واقع تعریف و تمکین صوفیان از سلطان جائر، در راستای رونق پیداکردن خانقاه و مجالس آنان میباشد تا گزندی از طرف سلطان به آنان وارد نشود.
پینوشت
۱. تذکرۀ الاولیا، عطار نیشابوری، انتشارات صفی علیشاه، تهران، 1375 ش، ج 2، صص 128 و 131.
۲. کشف المحجوب، علی بن عثمان هجویری، انتشارات فرزان روز، تهران، ص 544.
#نقد_تصوف
#هجویری
#سلطان_محمود_غزنوی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠ترک امر به معروف و نهی از منکر توسط صوفیان
🔸یکی از واجباتی که هم در قرآن و هم در روایات، نسبت به آن تأکید فراوان شده، امر به معروف و نهی از منکر است که بر هر مسلمانی این فریضه الهی واجب است.
🔹اما فرقهی صوفیه که ادعای مسلمانی و تشیع دارد نهتنها نسبت به این فریضهی الهی سهلانگاری کرده، بلکه از طرف سران آنان، این أمر مهم نادیده گرفته شده است، بهگونهای که برای حفظ منافع خود، آن را از خود دور و حتی به طرفداران خود سفارش به ترک آن کردهاند.
🔰چنانچه از بایزید دربارهی امر به معروف و نهی از منکر پرسیدند؟ گفت: «در ولایتی باشید که در آن امر به معروف و نهی از منکر نباشد که هر دو در ولایت حق است، در حضرت وحدت نه امر به معروف است و نه نهی از منکر.»[1]
♻️اگر منظور از این سخن بایزید ولایت و سرزمین ظاهری باشد، کسی حق انتخاب دینی غیر اسلام ندارد و اگر ولایت باطنی و معنوی باشد به جز خداوند متعال و اهلبیت معصومین(علیهمالسلام) کسی بر ما حقی ندارد.
پینوشت
1.تذکرۀ الاولیا، عطار نیشابوری، انتشارات صفی علیشاه، تهران، 1375 ش، ج 1، ص 141.
#نقد_تصوف
#امربه_معروف
#نهی_از_منکر
#بایزید_بسطامی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠وجود خانقاه؛ مصداق تخریب مسجد
🔸خداوند متعال در قرآن هر گونه ایجاد مانع و رقیب در برابر مسجد را مورد نکوهش قرار داده و این کار را بزرگترین ظلم برشمرده است؛ «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى فی خَرابِها[بقره/114] و کیست ظالمتر از آن کس که نگذارد در مساجد خدا، نام وى برده شود و در ویرانى آنها بکوشد.»
🔰در تفسیر این آیه گفته شده: «جلوگیرى از ورود به مسجد و منع ذکر نام پروردگار و کوشش در تخریب آن، تنها به این نیست که با بیل و کلنگ، ساختمان آن را ویران سازند، بلکه هر عملى که نتیجه آن تخریب مساجد و از رونق افتادن آن باشد، مشمول همین حکم است.[۱]
🔻یکی از مکانهایی که بهعنوان رقیبی برای مسجد قرار گرفته، خانقاه صوفیان محل اجتماع آنان میباشد که بهدلیل بیتوجّهی و شرکت نکردن در مسجد و تبلیغ سوء علیه مسجد و انجام آداب و اعمالی غیر از اعمال سفارش شده از طرف خداوند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مصداق منع یا خراب کردن مسجد است.
🔻عبدالحسین زرینکوب در اینباره گفته: «صوفیان برای آنکه در مقابل هجوم مخالفان تنها نمانند، جماعتهای برادری و فرقههای خاص اخوت درست کردند و در برابر مسجد و مدرسه، که پناهگاه متشرعه و فقها بوده است، برای خویش زاویه و خانقاه ساختند و رفتهرفته آدابی و ترتیبی برای خود به وجود آوردهاند.»[ 2]
📚پینوشت
۱. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ ۴۵، ۱۳۸۲.
۲. زرینکوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۹۲.
#نقد_تصوف
#خانقاه
#مسجد
🔰 @adyanuniv 🔰
امام حسن عسكرى عليه السلام:
لا تُمارِ فَیَذْهَبَ بَهاؤُک
مجادله مكن كه احترامت از بين مى رود
تحف العقول، صفحه 486
یازده بار جهان گوشه ی زندان کم نیست
کنج زندان بلا گریه ی باران کم نیست
سامرائی شده ام، راه گدایی بلدم
لقمه نانی بده از دست شما نان کم نیست
قسمت کعبه نشد تا که طوافت بکند
بر دل کعبه همین داغ فراوان کم نیست
یازده بار به جای تو به مشهد رفتم
بپذیرش به خدا حج فقیران کم نیست
(شاعر: سید حمیدرضا برقعی)
🔰 @Adyanuniv🔰
✅ در #ایران_باستان، سهم #دختر نصف سهم #پسر
🔹سهم پسری که از پادشازن زاده می شد «بهر» خوانده می شد که واحد سنجش سهم الارث بود. بر این اساس سهم دختری که از پادشازن متولد می شد، نصف «بهر» بود.
#نقد_زرتشت
#نقد_ناسیونالیسم
#اوستا
#ازدواج
#ارث
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 هیچ حدیث صحیحی در فضیلت #معاویه نیست...
#ابن_تیمیه (پایه گذار اعتقادی #وهابیت):
در خصوص فضیلت معاویه هیچ حدیث صحیحی وجود ندارد .
📚 منهاج السنه ج7 ص40
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
💠اشتراک صوفیان و مسیحیان در ترک شریعت
🔸شریعتگریزی در بین مسیحیان، اولین بار توسط شخصی بهنام «پولس» صورت گرفت که احکام عملی را از مسیحیت برداشت و گفت که مسیحیت احتیاج به شریعت ندارد.
🔹 لذا به غلاطیان نامه نوشت: «هیچکس از اعمال شریعت عادل شمرده نمیشود، بلکه به ایمان به عیسی مسیح؛ ما هم به مسیح عیسی ایمان آوردیم تا از ایمان به مسیح و نه از اعمال شریعت عادل شمرده شویم، زیرا که از اعمال شریعت هیچ بشری عادل شمرده نخواهد شد.» [1]
🔻متصوفه هم از همین مسئله کپیبرداری کرده و قائلاند که شریعت تا مدتی موقت برای مکلف ثابت است و بعد از آنکه به حقیقت رسید دیگر احتیاجی به شریعت نیست.
🔻دکتر غنی محقق مشهور صوفی در کتاب خود به این مسئله اشاره کرده و گفته است: «صوفی پخته میل ندارد خود را به زنجیرهای قوانین شرع و آداب و عادات مصنوعی اجتماع و اخلاق مصنوعی عرفی مقید سازد.»[2]
بنابراین با توجه به شریعتگریزی مسیحیان و صوفیان میتوان گفت که این مسئله یکی از اشتراکات انحرافی بین این دو گروه بوده و حتی با توجه به سبقت مسیحیان در ترک شریعت، متصوفه نیز این عمل بدعتگونه را از آنان به ارث بردهاند.
📚پینوشت:
1.کاشانی، محمد، مسیحیت شناسی تحلیلی، انتشارات ذکری، قم، 1395، ص 506-508.
2.دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 1، ص 186
#نقد_تصوف
#شریعت_گریزی
#مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰