eitaa logo
عهد جمعی
6.7هزار دنبال‌کننده
120 عکس
95 ویدیو
5 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
عهد طهارت(استاد یزدان‌پناه).mp3
6.07M
📻 سلسله : استاد یزدان‌پناه 🔹 انسان به وزان ساحت‌هایی است که دارد. انسان ساحات متعددی دارد و هر ساحتی طهارت متناسب با خود را می‌طلبد. برگرفته از که همیشه ما را از سطح به عمق می‌برد. 🔹 به لحاظ ظاهری باید پلیدی‌های ظاهری را از بدن حذف کرد. که در دین آمده یک فلسفه‌اش همین است. از لحاظ ظاهری باید اعضا وجوارح بدن و همینطور حواس ظاهری پیدا کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 در نگاه الهی، انسان به‌سوی ، یک #جمعی و است. آن سعادتی که انسان در مسیر الهی دنبال می‌کند، حقیقتی است که در توسعه یافتن محقق می‌شود. به این معنا که هرچه انسان از منیّت‌ها و تنگناهای وجود خود دست برداشت و دیگران را نیز از خود دانست، این فرد، رشد یافته و و ارتقای وجودی پیداکرده است. 🔹 مسیر الهی و مسیر دین، حقیقتاً یک سیر و است. نشستن و گوش کردن صرف نیست؛ بلکه رفتن و رسیدن است. تلاش انبیاء و اولیاء در طول تاریخ، سفر و بوده است، تکان دادن و بردن بوده است نه نشستن و گفتن. علاوه بر این، این حرکت هم فردی نیست بلکه است. 🔹 انبیاء و اولیاء نمی‌خواستند فقط خودشان به‌عنوان یک فرد حرکت کنند و به نتیجه برسند، بلکه برمی‌گردند که دیگران را همراه خود ببرند. انبیاء و اولیاء دین آمده‌اند تا این را شکل دهند. اگر بنا بر حرکت فردی بود این بزرگان هم نباید برای و ما می‌آمدند. لذا تمام دستورات دین این و را در خود دارد. 🔹 بنابراین باید گفت که اساساً با و محقق می‌شود؛ و تنها درصورتی‌که برای انسان اتمام حجّت شد که هیچ فرد دیگری با او به‌سوی خدا نمی‌آید، می‌تواند آن‌هم از روی اضطرار و ناچاری حرکت فردی داشته باشد. در ، آنچه اصل است، و است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
Ahd_e_jamei.pdf
257.4K
📋 جدول پیشنهادی طهارت 🏷 فرم پیوست، جدول پیشنهادی مراقبه فردی برای می‌باشد که جهت ارزیابی عمل به طهارت روزانه به مخاطبین گرانقدر تقدیم می‌شود.
عهد طهارت(قسمت۱۳).mp3
10.18M
📻 سلسله : استاد صمدی آملی 🔹 معنای ظاهری ، پاکی است. طهارت در سه بخش است: این را در فقه برای این مطرح کردند تا بدن انسان را از نجاست‌های ظاهری پاک کنند. خداوند متعال وقتی را واجب کرد نخواست که بندگان آلوده‌ به خدمت آیند. لذا فرمود که بگیرند. 🔹 در روایتی آمده است وضو گرفتن نور است. کسی که وضو ندارد تاریک است. نماز نورانی است. کسی که تاریک است حق ملاقات با نور را ندارد. لذا فرمودند قبل از وارد شدن به نماز، اول روشن شوید بعد وارد منطقه روشنایی شوید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 و 🔹 علامه طباطبایی (رضوان‌ الله‌ تعالی علیه) ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرمایند که شکّ در این نیست که اسلام تنها دینی است که بنیان خود را صریحاً بر امر اجتماع بنیان نهاده است و از هیچ شأنی از شئون اجتماعی انسان فروگذار نکرده است. لذا عموم دستورات این و به سمت را در خود دارد. 🔹 به‌ عنوان نمونه، یک و است. همه مسلمانان در پنج نوبت به سمت قبله واحد متوجه می‌شوند. در این اصل بر و همراهی با امام جماعت است و هرچه افراد شرکت‌کننده در جماعت بیشتر باشند این تقرب بیشتری ایجاد می‌کند. جماعت‌های کوچک‌تر مساجد هر هفته باید در جماعت بزرگ‌تر که یک نماز سیاسی اجتماعی است شرکت کنند و همه امت اسلامی در نماز اعیاد فطر و قربان باید در یک نماز به امامت امام جامعه اسلامی شرکت کنند. 🔹 ماه مبارک رمضان یک حرکت کاروانی است و همه جامعه اسلامی باهم در یک‌زمان روزه می‌گیرند و همه در این‌ یک ماه ملزم هستند حریم این را حفظ کنند لذا حتی اگر کسی عذر شرعی دارد و نمی‌تواند روزه بگیرد حق ندارد درملأعام روزه‌خواری کند و حرمت این را بشکند. انتهای ماه هم که زمان عیدی گرفتن از خداوند به‌واسطه یک ماه روزه‌داری است، نماز عید فطر یک و حرکت کاروانی است. ادامه دارد..
عهد جمعی
📜 #شریعت و #حرکت_کاروانی 🔹 علامه طباطبایی (رضوان‌ الله‌ تعالی علیه) ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل‌عمرا
ادامه.. 🔹 فریضه نیز یک و است. مسلمانان باید همه در یک مکان و در یک‌ زمان برای این فریضه جمع شوند و حتی مراحل مختلف حج زمان مشخص دارد و همه حاجیان باهم باید هر مرحله از اعمال را طی نمایند. سایر فرایض نیز این‌گونه است. 🔹 و اساساً با این نگاه معنا می‌یابد که همه جامعه در حال هستند و به همین دلیل است که سرنوشت همه به همدیگر گره می‌خورد لذا جاماندن یک نفر هم اهمیّت دارد و در سیر عمومی جامعه تأثیر می‌گذارد. اخوّت و برادری و همراهی و هم‌سفری عامل اساسی حرمت غیبت و تهمت، وجوب امربه‌معروف و نهی از منکر و سایر است. احکام مالی مانند و نیز چنین رویکردی دارند و موارد مصرف آن جهت تقویت این است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت۸).mp3
5.6M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 آیه شریفه ۶ سوره مبارکه مائده بعد از تبيين دستورات حکمی که در حقیقت تعلیل است نسبت به صدر آیه شریفه می‌فرماید: "خداوند با این دستوری که بر شما فرمود، نمی‌خواست که برای شما زحمت و حرجی باشد بلکه می‌خواست پاک و شوید." پس وضو اول مطهّر است به معنای عام. تطهیر به معنای دافع و رافع عمل بودن. 🔹 وقتی می‌فرماید: "لِیُتِمِّ نعمته علیکم"، مراد نعمت است؛ درنتیجه انسان در مراتب به برکت وضو سیر می‌کند. بعد در پایان می فرماید با این دو عمل شما به مقام شاکری می‌رسید. به مقام شاکری رسیدن یعنی چه؟ شکر به معنای ابراز نعمت در مسیر مرضی رضای صاحب نعمت است. بالاترین نعمت که انسان دارد نعمت مقام خلافت و حمل امانت است که دیگر موجودات ندارند که این نعمت را باید با و ابراز کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 و به این معنا نیست که شخص به دیگران کمک می‌کند و وقت و مال خویش را برای رشد دیگران مصرف می‌کند و خود او بهره کمتری می‌برد و سرعت سیر و او کند تر می‌شود! بلکه با ایثاری که می‌کند دیگران را در مسیر خود شریک می‌کند، وجود خود و خود را می‌دهد؛ و بروز و ظهور این کار او در وجود دیگران، برای خود او «» ایجاد می‌کند. 🔹 دستورات دینی در انواع و اقسام و ، من انسان را توسعه می‌دهند تا دیگران را هم شامل شود و دیگران را از خود ببیند و حرکت دیگران را حرکت خود بیابد. لذا می‌توان گفت خروج از منیّت و خودخواهی مذموم که دغدغه اساسی سلوکی انسان و مسئله جدی در و و مانع اساسی حرکت انسان به سمت خدا است، با این محقق می‌گردد. 🔹 دستورات دین با دعوت به به دنبال شکستن این حقارت‌ها و منیّت‌های انسان و توسعه دادن من انسانی است. دستورات دین می‌خواهد نگاه انسان را از فردگرایی خارج کند تا انسان من خود را در نسبت با دیگران و بلکه توسعه‌یافته و شامل دیگران و در فهم این حرکت کاروانی و جمعی تعریف کند. 🔹 با این مبنا وقتی حرکت، و است، آثار و برکات آن قابل‌مقایسه با حرکت فردی نیست! وقتی خواسته‌ شده است که کسی که توان بیشتری دارد، آرام تر حرکت کند به این معنا نیست که توان او به هدر رود! بلکه به این معنا است که توانی که می‌خواست صرف حرکت فردی کند و سریع‌تر حرکت کند را صرف کند. به دیگران کمک کند که آن‌ها هم حرکت کنند. ادامه دارد..
عهد جمعی
📜 #سلوک_فردی_و_کاروانی 🔹 #سلوک_جمعی و #حرکت_کاروانی به این معنا نیست که شخص به دیگران کمک می‌کند و
ادامه.. 🔹 برای دیگران در حقیقت رشد و تعالی و یافتن خود آن شخص است چراکه در این صورت حرکت کل حرکت او نیز محسوب می‌شود! جمع حرکت افراد نسبت به حرکت فردی او به‌مراتب بیشتر خواهد بود. پس کردن برای جمع و همراه کردن خود با جمع به معنای اتلاف توان نیست. بلکه کسی که توان بالایی دارد درواقع آن جمع محسوب می‌شود و نقش کاروان را دارد که دیگران به‌واسطه حرکت او و در مسیر او سیر می‌کنند. 🔹در این صورت نه‌تنها توان فرد توانمند‌تر به هدر نرفته است بلکه اثر آن در سیر او به سمت سعادت مضاعف شده است. میزان توفیقی که او با شکل دادن به این و به دست می‌آورد با توفیقی که با همین توان در کار فردی خود به دست می‌آورد قابل‌ مقایسه نیست. اگر شخصی که تندرو و توانمند است، بداند که همراه کردن دیگران اگرچه در ظاهر به نظر می‌رسد کاهش یافتن سرعت حرکت او است، امّا در حقیقت، سرعت او را افزایش می‌دهد، دیگر احساس نمی‌کند که در این مسیر متضرّر می‌شود. 🔹 در این صورت عمل این فرد فقط آن عملی نیست که از شخص او و با همین توان جسمی و بدنی و ظاهری، مستقیماً و مباشرتاً صادر می‌شود، بلکه حقیقت انسان اوست نه بدن او و حقیقت عمل مربوط به روح انسان است. به باطن روحانی آن و مربوط به عالم نیّات است «إنَّمَا الأَعمَالُ بِالنِّیّات» به میزانی که من او توسعه پیدا کند و دیگران را هم شامل شود، روح انسان توسعه پیداکرده است و لذا به همین اندازه عمل او توسعه پیداکرده است. 🔹 بنابراین، دین‌داری یک است و تأثیر و یک فرد در همه افراد محقق می‌شود و درواقع، حرکت به سمت خداوند متعال یک حرکت واحدی است که همه افراد باهم در حال حرکت در این مسیر هستند. رابطه ایمانی و مؤمنین یک حقیقت واحدی است که روح جمعی ایجاد می‌کند؛ و این جمعی حاصل از اتّحاد مؤمنین که خود را در مؤمنین نشان می‌دهد، پشتوانه عظیم معنوی و حقیقی است که همه افراد را در این حرکت کاروانی امداد می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت۹).mp3
6.75M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 در روایت شریفه آمده است که می‌فرماید: "بنده مومن هرگاه می‌کند یا می‌گیرد، خداوند به عدد قطرات که از بدن او جدا می‌شود ملائکی را خلق می‌کند که تا قیامت برای او استغفار می‌کنند." نتایج آن دعاها و ثواب آن دعا به حساب فرد متطهر نوشته می‌شود. آیت‌الله جوادی آملی در کتاب اسرار الصلاه بیان می‌کنند که باید در نظر داشته باشیم که ملائکی که خلق می‌شود به تناسب فرد متطهر و مغتسل است. لذا وضویی که امیرالمؤمنین علیه السلام می‌گیرد با وضوی دیگران فرق دارد. 🔹 انسان تصور نکند که چرا وضویی که گرفتم آثارش ظاهر نشد البته ظاهر می‌شود ما چون غرق در نعمتیم متوجه نیستیم. اگر یک هفته نخوانیم یا بدون و باشیم دچار آلودگی روحی می‌شویم چون ما دائما در هوای پاک تنفس می‌کنیم احساس کفر و آلودگی نمی‌کنیم به برکت وضو و نماز ما باید کسالت عبادی را از خودمان دور کنیم. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 یک و است. این توانایی وجودی را خداوند متعال در متن قرار داده است لذا اگر کسی در امداد به این کوتاهی کند فقط در حق خود کوتاهی نکرده است بلکه اثر کوتاهی او در کند شدن سیر حرکت همه افراد خواهد بود. همچنان که سرعت گرفتن افراد در این مسیر کاروانی موجب سرعت گرفتن همه می‌شود. 🔹 اگر یک در سر راه انسان قرار بگیرد و انسان از انجام آن کوتاهی کند، در قیامت می‌یابد که کوتاهی او خیانت و جفا به همه مؤمنین بوده است و اگر کار خیری انجام دهد می‌یابد که کار او موجب امداد به کلّ کاروان مؤمنین بوده است. 🔹 در روایت هست که «مَن عَلُّم بابَ هُدیً فَلَه مِثلُ اَجرُ مَن عَملَ بِها» آن کسی که به او تعلیم داده‌ای به‌واسطه‌ی آن علمی که کسب کرده هر عملی انجام بدهد عمل تو هم هست. اگر او هم به کس دیگری یاد بدهد، عمل آن شخص دوّم عمل تو هم هست. حضرت فرمود «إلَی یَومِ القِیامَه» این علمی که تو یاد دادی اگر سبب عمل شود و سبب رشد دیگران شود و همین‌طور نسل به نسل این اثر امتداد پیدا کند، همه عمل تو نیز هست! حتی اگر از دنیا بروی و نسل‌ها تا روز قیامت به علم تو عمل کنند تا روز قیامت همه آن اعمال عمل تو نیز محسوب می‌شود. ادامه دارد..