eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ آفرينش برای دوزخ! ⁉️ با توجه به اينکه بسياری از انسانها به کمال مطلوب نمی رسند و طبق آيه 179 سوره اعراف عاقبت آنها دوزخ است، آيا چنين آفرينشی با حکمت و عدل الهی سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: طبق این آيه، هدف اصلی و اوّليّه آفريننده انسان، جهنّم بردن او نيست، بلکه اقتضای خصوصيات، سبک زندگي، اختيار و عمل بعضي از انسانها جهنّمی شدن آنهاست. وضع انسانهايی که در اين آيه آمده (انسانهايي که فکر نمی کنند و گوش و چشم خود را بسته اند و در نتيجه هيچ بهره ای از هدايت نمي گيرند)، به چوب های بی ارزشی می ماند که جز سوزانده شدن هيچ سرنوشت ديگری ندارند. 🔹 ثانيا: اينکه طبق آيات قرآن و واقعيت موجود در انسانها، تنها عده کمی به مراتب بالای کمال می رسند به اين معنی نيست که ديگران به هيچ مرتبه اي از کمال نرسيده اند و نيز اينطور نيست که اکثر انسان ها جهنّمي شوند؛ بلکه فقط آنها که با علم به بطلان يک عقيده از آن پيروي کنند چنين سرنوشتي خواهند داشت. خيلی از انسان ها مستضعف فکری به شمار می روند. 🔹 ثالثا: منحصر شدن آفرينش خداوند به انسان های بهشتی به معنای پديد آمدن جبر است؛ زيرا بايد انسان هايی را تصور کنيم که جز خوبی چيزی را انتخاب نکنند و الا محکوم به عدم می باشند. بديهی است که در چنين وضعيتی، اختيار معنا نخواهد داشت و همگی آن ها مجبور به بهشت رفتن خواهند بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://maaref.makarem.ir/l/0419019 📖 مطالعه بیشتر درباره حکمت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111645 ________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ لازمه شفاعت، «تاثیر پذیری و انفعال» در ذات الهی است! ⁉️ آیا لازمه عقیده به شفاعت این نیست که خداوند از «شفیع» تاثیر بپذیرد، در حالی که ما معتقدیم هیچ چیزی در خدا اثر نمی گذارد و فقط خداست که در همه چیز اثر دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: در معنی صحیح شفاعت جبر و تاثیری وجود ندارد؛ چرا که شفاعت شفیع از جنس «التماس و سؤال» است نه «امر»؛ یعنی درخواستی از «موضع پایین» است که تحقّق آن بستگی به اراده خداوند دارد. 🔹 ثانیا: توهم شبهه گر در دعا و توبه نیز می تواند مطرح باشد؛ چرا که در آنها نیز خداوند خواسته بنده را قبول و به نوعی تحت تاثیر قرار می گیرد! 🔹 ثالثا: اجازه شفاعت، انتخاب شفیع، شرایط شفاعت و تحقق آن به اختیار خدا می باشد؛ لذا معنا ندارد او تحت تاثیر اموری قرار گیرد که خودش وضع کرده! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407455 📖 مطالعه بیشتر درباره افعال الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111650 ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منظور از فاعلیت خداوند؟ ملازمه فاعلیت خداوند با جسمانیت! ⁉️ منظور از فاعلیّت خداوند چیست؟ آیا خداوند نیز در انجام هر فعلی محتاج به عمل فیزیکی و ابزار است و باید حرکتی انجام دهد؟! آیا لازمه فعل و عمل او تغییر و جسمانیت در ذات خدا نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: فاعلیت خداوند به معنی «آفرینش و تدبیر اشیاء» است. فعل یا عمل خدا فقط با اراده الهی محقق می شود و در ذات الهی حرکتی پدیدار نمی شود. وقتی خلق و تدبیر با اراده صورت می گیرد به ابزار نیازی نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0408557 📖 مطالعه بیشتر درباره افعال الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27589 ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ هدايت و ضلالت الهی، و مسئله عدل الهی؟ ⁉️ خداوند چندين بار در قرآن هدايت و گمراه نمودن انسانها را به خود نسبت داده است؛ آيا اين مسئله جبر نيست؟! آيا مجازات و جهنّمی نمودن انسانی را که خدا گمراه نموده، با عدل الهي منافات ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: عمل و انتخاب انسان در هدايت و ضلالت او نقش مهمّي دارد و اگر مى بينيم که گمراهي بشر به خدا نسبت داده شده است، به خاطر آنست که اين خاصيّت را «خداوند» در اعمال و انتخاب هاي او نهاده است. خداوند زمينه هدايت همگان را فراهم نموده است؛ ولی برخي از افراد با ارتکاب گناه و معصيت خود را از آن محروم مي سازند و به ضلالت و گمراهي مي افتند. «هدايت الهى» به معناى توفيق بر كارهاى خير و راه‏ هاى نيك بختى و سعادت است و آن مخصوص كسانى است كه در راه حق گام بردارند و در اين راه مجاهده كنند. «ضلالت» نيز به معني سلب اين توفيق و قطع اين كمك الهى که مخصوص گنهكاران و ستمگران و مسرفان و افراد بى‏ ايمان است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419202 📖 مطالعه بیشتر درباره هدایت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27204 ________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
اثبات وجود خدا از طريق حدوث جهان ✍️ متن اجمالی: بسیاری از متکلمان، برای اثبات وجود خدا، به دلیل تغییر استناد کردند. آنها معتقدند، ماده در حال تغییر و دگرگونی است، و هر حركت داراى آغاز و انجامى است و نمى تواند ازلى باشد بلکه نیازمند محرکی ازلی است. علوم تجربى نيز از طرق مختلف همانند قانون کهولت و فرسایش و از طریق بررسی اجسام رادیواکتیو، مسأله حدوث جهان را اثبات كرده و از اين جا ضرورت وجود يك خالق ازلى و ابدى براى پيدايش عالم هستى روشن مى شود. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322034 📖 مطالعه بیشتر درباره برهان تغيير و حرکت: http://mk6.ir/LmSnG _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❤️«اربعین» نماد «عشق بشریّت» به «اهل بیت(ع)»❤️ ❓ چرا باید اربعین حسینی را گرامی بداریم؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اربعین، گردهمایی عظیمی است که جمعیّت زیادی براى بزرگداشت قیام عاشورا، به سوی کربلا رهسپار می شوند. نکته اعجاب آور این گردهمایی، حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این مراسم شیعی است. البته این علاقه تازگی ندارد و در طول تاریخ دارای پیشینه است. زیرا آنان پاسخ فطرت حقّ جوی خویش را در نزد اهل بیت(ع) می یافتند و مشتاق و تابع ایشان می گشتند؛ تبعیتی که در زمان حضرت مهدی(عج) قلوب همگان را فرا خواهد گرفت، و به ایمان قلبی مبدّل خواهد شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0400500 📖 مطالعه بیشتر درباره اربعین: http://mk6.ir/DqMaS (ع) (عج) _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 نگاهی کوتاه به تاریخچه و فلسفه زیارت اربعین ✍️ یادداشت: یکی از باشکوه ترین و پرشورترین مناسک مذهبی شیعیان، زیارت اربعین است. زیارتی که زیباترین جلوه های ایثار و همدلی و صمیمیت و ایمان در آن ترسیم می گردد و به تدریج تبدیل به یکی از نمادهای فرهنگی و هویت ساز تشیع شده است. این زیارت چه منشأ تاریخی ای دارد؟ چرا این اندازه بر آن تأکید می شود؟ ریشه های معرفتی این تأکید به چه عواملی بازمی گردد؟ این یادداشت، مرور اجمالی پاسخ این پرسش هاست. ✍️ عناوین یادداشت: درآمدی بر تاریخچه زیارت اربعین / جابر بن عبدالله انصاری؛ پیشگام زیارت اربعین / منشأ استحباب زیارت اربعین و فلسفه تأکید بر آن / زیارت اربعین در دهه های اخیر و زمانه حاضر / زیارت نامه اربعین / درس قیام حسینی برای زائران اربعین 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419933 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ مذهب خواجه حافظ شیرازی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خواجه حافظ شیرازی با توجه به مذهب زمانه و شهرش و شواهدی فقهی و کلامی که در دیوان او وجود دارد، مقلد فقه شافعی و پیرو کلام اشعری است. با این حال تعلق خاطری عمیق و صادقانه به اهل بیت(ع) دارد و در مسلک عرفانی به عرفان شیعه نزدیک تر است تا صوفی گری سنی. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406548 📖 مطالعه بیشتر درباره شخصیت های دینی، علمی, فرهنگی و تاریخی: http://mk6.ir/DbUeB 👇با عناوینی چون: معرفی «ملاصدرا» همدستي خواجه نصيرالدين طوسي با مغول؟! فردوسی نماد ايمان به دين اسلام و عشق به وطن ايرانی معرفی سید على همدانى و... _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ ظلم و بی عدالتی در سن بلوغ دختران! واداشتن دختران در 9 سالگی (6سال پيشتر از پسران) به تکالیف دینی تبعیض و بی عدالتی نیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 به خاطر شرایط فیزیولوژیک، رشد بدنی، عقلانی و روانی دختران زودتر از پسران صورت می گیرد و تکلیف بر قدرت عقلانی، توانایی جسمی و «بلوغ» مترتب است. «بلوغ» به معناى رسيدن به سنّ خاصّى است كه انسان در آن سن «آمادگى انجام كار مورد نظر را دارد». تعیین زمان بلوغ شرعی دختران چند سال زودتر از پسران، بر اساس صلاحیت طبیعی و به معنای هماهنگی قوانین تشریع با مقررات تکوین است. 🔹 از طرفی زودرس بودن دوره بلوغ جنسی دختران در مقایسه با پسران، باعث قرار گرفتن آنان در معرض گناه می شود؛ اما اسلام با بیان لزوم مسئولیت پذیری دختران از همان سن در قبال احکام شرعی، زمینه پیشگیری از گناه و واکسینه شدن از خطاها در آنان ایجاد می کند. 🔹 ضمن اینکه بلوغ مراحل و صورت بندی های مختلفی دارد و بر اساس همین مراحل فقها، عباداتی را که ممکن است برای دختران در سن پایین مشقت بار باشد، با یک سری از احکام جایگزین، مورد تخفیف قرار داده اند. شارع مقدس در این موضوع که متناسب با هر سن و توانی، چه خواسته هایی را از شخص مکلف بخواهد، ظرافت ها و دقت ها و اقضائات مورد نیاز را لحاظ کرده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411882 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ عایشه نزدیکترین فرد به پیامبر(ص) هنگام رحلت؟! آیا این ادعا که نزدیکترین شخص به پیامبر(ص) هنگام رحلت عایشه بوده صحیح است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این ادعا را که رسول خدا هنگام وفات، سرش در دامن عایشه بود، غیر از خود عایشه دیگرى نقل نکرده است. اما این که آن حضرت به هنگام وفات به سینه على تکیه داده بود، از على، ابن عباس، ام سلمه، عبداللّه بن عمرو، شبعى، على بن الحسین، و سایر ائمه اهل بیت(ع) نقل شده است. لذا این سخن از نظر سند رجحانش بیشتر و به مقام رسول خدا(ص) لایق تر است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323983 📖 مطالعه بیشتر درباره همسران پیامبر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27347 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 مظلوميت مضاعف امام حسن(ع) در حیات سیاسی و تحلیل های تاریخی امام حسن مجتبی(ع) از خانه تا لشگرگاه در معرض خیانت بود، یارانی داشت که با سنگین شدن کفه قدرت در جناح مقابل، به آن سو متمایل می شدند. یارانی داشت که به راحتی خود را در برابر پول می فروختند. افرادی در لشگر خود داشت که بواسطه شایعات از پشت بر امام خویش شمشیر کشیدند. امام با کسانی به جنگ معاویه می رفت که رهبری امام را فقط با انگیزه قومی تقابل سنّتی و تاریخی عراق با شام و یا خصومت با عثمانی مذهبان و خاندان بنی امیه، پذیرفته بودند. آیا اینان حاضر می شوند که تا پای جان با معاویه بجنگند؟ این در حالی است که جنگ فقط با حضور شیعیان خالص می توانست به نابودی نسل شیعه منجر شود. امام حسن(ع) در زمانه خود، از پس و از پیش، از خودی و دشمن مکّار، آماج ضربه شمشیر، شایعه، تهمت و اهانت بود. نیز در زمانه ما آماج تهمت، کج فهمی و غفلت مدعیان دانش و عوام ناآگاه به صورت همزمان است. این یعنی ظلم مضاعف در حق سرور جوانان بهشت و یکی از مصداق های بارز آیه طهارت و عصمت. عدم تحلیل درست جزئیات حوادث منتهی به این واقعه و بی توجهی به سیره سیاسی آن حضرت، موجب پدید آمدن برخی شبهات و پندارهای ناصواب راجع به شخصیت آن امام همام، شده است. لذا در ادامه به مرور اجمالی حوادث منجر به این صلح و پیش زمینه ها و عوامل آن می پردازیم. 📖 مطالعه یادداشت: http://mk6.ir/XhPgP 📖 مطالعه بیشتر درباره امام حسن(ع): http://mk6.ir/OqPwO __
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⚫️ آخرین لحظات عمر پیامبر(ص) از زبان علی(ع) امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(ص) را اینچنین توصیف می نماید: «وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي. وَ لَقَدْ وُلِّيتُ غُسْلَه صلى الله عليه و آله وَالْمَلائِكَةُ أَعْوَانِي، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الْأَفْنِيَةُ. مَلَأٌ يَهْبِطُ، وَ مَلَأٌ يَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِي هَيْنَمَةٌ مِنْهُمْ. يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى وَارَيْنَاهُ فِي ضَرِيحِهِ. فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّي حَيًّا وَ مَيِّتاً؟...»؛ (رسول خدا (ص) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟ ...). 🔗 لینک مطلب: http://mk6.ir/KaTdL 📖 مطالعه بیشتر درباره پیامبراعظم(ص) با بیش از 590 مطلب: http://mk6.ir/BgVfD _____________