eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹 روش‌های انجام غسل 🔹 طریقه انجام غسل ترتیبی 🔹 اطلاع از شسته نشدن قسمتى از بدن بعد از غسل عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/TvAxA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اثبات ادعای نبوت، بدون معجزه 🔸معیار شناخت پیامبران راستین از مدعیان نبوّت؟ 🔸گمراهی و نا آگاهی پيامبر اسلام از ايمان، قبل از نزول قرآن! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شناخت پيامبران علیهم السلام": http://mk6.ir/TlWkQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ معیار شناخت پیامبران راستین از مدعیان نبوّت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: براى رسيدن به معيار قطعى براى ارزيابى دعوت پيامبران راه هاى مختلفى وجود دارد كه از همه مهم تر دو راه زير است: 1. بررسى محتواى دعوت پيامبر و گردآورى قرائن و نشانه‏ ها: بررسی نشانه هایی چون خصوصيّات اخلاقى و سوابق اجتماعى‏، شرايطى كه بر محيط دعوت حاكم است‏، شرايط زمانى‏، محتواى دعوت‏، برنامه هاى اجرائى و وسائل وصول به هدف‏، ميزان اثرگذارى دعوت در محيط، ميزان ايمان و فداكارى دعوت كننده نسبت به هدفش‏، عدم سازش با پيشنهادهاى انحرافى‏، سرعت تأثير در افكار عمومى‏ و... می تواند ما را برای بازشناسی انبیاء از مدعیان دروغین یاری کند. 2. اعجاز و كارهاى مافوق بشرى: معجزه در يك تفسير ساده، عمل خارق عادتى است كه انجام آن از قدرت افراد عادى بيرون است و تنها به اتكاى يك نيروى مافوق طبيعى امكان پذير مى باشد و حتماً بايد توأم با ادعاى نبوّت‏ و يا امامت باشد. علاوه بر این دو راه، بشارت پیامبران قبلی نیز از راه های شناخت پیامبران راستین است. جمع شدن این نشانه ها در وجود یک شخص لاجرم به معنای نبی بودن اوست. زیرا خداوند این نشانه ها را در اختیار مدعیان دروغین نبوت و کسانی که نبی نیستند قرار نمی دهد که اگر قرار دهد، اغرای به جهل خواهد بود. ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0418881
هدایت شده از پاسخ به شبهات
نقش انحرافات فکری و عقیدتی در به وجود آمدن حادثه كربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سیر پیدایش انحراف به همان سال‌های اولیّه بعد از رحلت پیامبر(ص) مي‌رسد. انحرافات مزبور در زمینه‌هایی بود که اهل سیاست می‌توانستند به راحتی از آنها بهره‌گیری کرده و در تحمیق مردم و نیز توجیه استبداد و زورگویی خود از آنها استفاده کنند. بنی امیّه در پیدایش و گسترش این انحرافات، نقشی عظیم داشتند. سه مفهوم «اطاعت از ائمه»، «لزوم جماعت»، «حرمت نقض بیعت» از رایج‌ترین اصطلاحاتی سیاسی بود که خلفا به کار می‌بردند. شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایه خلافت و نیز دوام آن را تضمین می‌کرد. خلفای بنی امیّه و بعدها بنی عبّاس با به ‌کارگیری این مفاهیم در شکل تحریف ‌شده آن، که هیچ قید و شرطی نداشت، مردم را وادار به پذیرش حکومت خود می‌کردند. نتیجه این انحرافات برای آینده نیز این بود که هیچ‌گاه حرکت امام حسین(ع) برای اهل سنّت، یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک «شورش» غیر قانونی شناختند. یکی دیگر از انحرافات دینی در جامعه اسلامی «اعتقاد به جبر» بود. معاویه با ترویج این عقیده از آن به نفع سیاست های خویش استفاده کرد و هنگام گرفتن بیعت برای یزید می‌گفت: «مسأله یزید، قضایی از قضاهای الهی است و در این مورد کسی از خود اختیاری ندارد». وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری، امام حسین(ع) را کشت؟ گفت: «این کار از جانب خدا مقدّر شده بود». کعب الاحبار نیز تا زنده بود، غیبگویی می‌کرد که حکومت به بنی هاشم نخواهد رسید! (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0412484
هدایت شده از پاسخ به شبهات
امام حسین(ع) و خبر شهادت مسلم بن عقیل ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) پس از شهادت مسلم، اشک از دیدگان شان جارى شد و فرمودند: «خداوند مسلم را رحمت کند، او به سوى رَوْح و ریحان و بهشت و رضوان خداوند رهسپار شد، بدانید او به تکلیف خویش عمل کرد و هنوز تکلیف ما باقى مانده است». سپس اشعاری را قرائت کردند که مضمون شان درباره برتری بهشت در مقایسه با دنیا و برتری شهادت بر مرگ بود. طبق نقل دیگری امام(ع) به دختر مسلم فرمودند: «دخترم! من به جاى پدرت و دخترانم به جاى خواهران تو هستند!» و بعد از آن بیعت خود را از همراهان شان برداشتند و به آنها اجازه دادند که بروند. (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323233
هدایت شده از پاسخ به شبهات
دعوت از کوفیان، حتی پس از شهادت مسلم ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) بعد از منع شدنش از حرکت به سوی کوفه، نامه ای را خطاب به بزرگان و مردم کوفه نوشت و از سرنوشت شوم مردمان ساکت در برابر ستم و بدعت گزاری حاکمان گفت و با یادآوری ظلم و فساد بنی امیه، نامه ها و دعوت های کوفیان درباره خود را متذکر شد و اعلام کرد اگر آنها همچنان در عهدی که برای همراهی بسته اند، پایبند باشد، ایشان نیز حاضر است رهبری آنها را به عهده بگیرد اما اگر عهدشکنی کنند، این کار از آن هاعجیب نیست. آن ها با این کار فقط خود را از سعادت بی بهره و آینده شان را تباه ساخته اند. (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321104
هدایت شده از makarem.ir
🔹 شک در شستن اعضاء بعد از غسل 🔹 لزوم پاکی هر عضو قبل از غسل ترتیبی 🔹 نحوه‌ی شستن ناف و عورت در غسل ترتیبی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/FpFhH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 عتاب خدا به پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم 🔸 نسبت گناه به پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم! 🔸 قضا شدن نماز (مهمترین عبادت اسلام) توسط پیامبر آن! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تنزيه پيامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم": http://mk6.ir/JkVoJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ عتاب خدا به پیامبر اسلام(ص)! پرسش: آیا عتاب الهی نسبت به پیامبر اسلام در قرآن مخالف عصمت ایشان نیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «عتاب» و«عفو» که خداوند در آیه 43 سوره توبه، به پیامبر(ص) نموده، با مقام عصمت پیامبر(ع) منافاتی ندارد، چون در واقع این عتاب از باب «به تو مى گویم، ولى اى همسایه تو بشنو» است. یعنی در اصل، این عبارت توبیخ منافقین است به خاطر فرار از جهاد ولی با عتاب و خطاب به پیامبر(ص) که چرا به آن ها اجازه دادی؟. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0320328
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ فلسفه استغفار پیامبر(ص)؟ پرسش: با توجه به عصمت پیامبر(ص) چرا خداوند در سوره «نصر» به پیامبر(ص) دستور استغفار مى دهد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: این استغفار سرمشقى براى همه امت است، زیرا: 1- بعد از فتح مکّه، مسلمانان فهمیدند که از بی تابی و گمان بد بعضی از آن ها به وعده های الهی در لحظه های سخت باید استغفار کنند. 2- انسان هر قدر حمد و ثناى الهى کند، باز باید از تقصیر خویش استغفار کند. 3- معمولاً بعد از پیروزى ها، حالت غرور و یا انتقامجوئى به وجود مى آید، در اینجا باید به یاد خدا بود. 4- این دستور به معنای اتمام تقریبی مأموریت و عمر رسول اکرم(ص) بود و این حالت مناسب استغفار و حمد و تسبیح خداوند است. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0318381
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تردید پیامبر(ص) در حقانیّت آیات قرآن! پرسش: آیا امکان دارد پیامبر(ص) در رسالت خویش تردید داشته باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ممکن است در ابتدا چنین به نظر برسد که: طبق آیه 94 سوره یونس، پیامبر(ص) در حقانیت آیاتى که بر او نازل مى شد تردید داشت، ولى با توجه به این که پیامبر(ص) وحى را با شهود دریافت می کرد، این احتمال از بین می رود؛ ضمن اینکه این تعبیر قرآن مانند آن است که براى تنبیه اشخاص دوردست به افراد نزدیک خطاب مى کنند (به در می گوید که دیوار بشنود). علاوه بر اینکه ذکر جمله شرطیه همیشه دلیل بر احتمال وجود شرط نیست، بلکه گاهى براى تأکید روى یک مطلب و یا براى بیان یک قانون کلّى است. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0318418
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ چرا شیعه معتقد است که امام بايد از سوی خداوند «منصوب» شود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از ويژگى هاى امام و شباهت او در بسيارى از جهات با پيامبران، چنين نتيجه گرفته مى شود كه «امامان معصوم» بايد از سوى خدا تعيين شوند. به تعبير ديگر نه انتخاب مردم در اين زمينه نقشى دارد و نه اجماع امت يا انتصاب از سوى افراد عادى؛ چرا كه ويژگى هايى در امام معتبر است كه جز خدا از آن آگاه نيست و مهمترين آنها همان مقام عصمت و علم مخصوص است كه امام بدون اين دو بال و پر، قادر بر پرواز در فضاى امامت و پيشوايى خلق نيست. ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0393821