❖﷽❖
#حضرت_مهدی_عج_و_انبیاء
📜[15/129] أخبرني جماعة،عن أبي المفضل محمّد بن عبد اللّه بن محمّد بن عبيد اللّه بن المطلب رحمه اللّه قال:حدّثنا أبو الحسين محمّد بن بحر بن سهل الشيباني الرهني قال:أخبرنا عليّ بن الحارث،عن سعد بن المنصور الجواشني قال:أخبرنا أحمد بن عليّ البديليّ قال:
أخبرني أبي،عن سدير الصيرفي قال:دخلت أنا و المفضّل بن عمر و داود بن كثير الرقي و أبو بصير و أبان بن تغلب على مولانا الصادق عليه السّلام فرأيناه جالسا على التراب،و عليه مسح خيبريّ مطرّف بلا جيب مقصّر الكمين،و هو يبكي بكاء الوالهة الثكلى ذات الكبد الحرّي،قد نال الحزن من وجنتيه و شاع التغيّر في عارضيه و أبلى الدمع محجريه و هو يقول:
[سيّدي]غيبتك نفت رقادي و ضيّقت علىّ مهادي و ابتزّت منّي راحة فؤادي،سيّدي غيبتك أوصلت مصائبي بفجائع الأبد و فقد الواحد بعد الواحد بفناء الجمع و العدد،فما أحسّ بدمعة ترقأ من عيني و أنين يفشا من صدري.
قال سدير:فاستطارت عقولنا ولها،و تصدّعت قلوبنا جزعا من ذلك الخطب الهائل و الحادث الغائل،فظننّا أنّه سمت لمكروهة قارعة،أو حلّت به من الدهر بائقة،فقلنا:
لا أبكى اللّه عينيك يا ابن خير الورى من أيّة حادثة تستذرف دمعتك و تستمطر عبرتك؟ و أيّة حالة حتمت عليك هذا المأتم؟
قال:فزفر الصّادق عليه السّلام زفرة انتفخ منها جوفه و اشتد منها خوفه،فقال:
ويكم إنّي نظرت صبيحة هذا اليوم في كتاب الجفر المشتمل على علم البلايا و المنايا و علم ما كان و ما يكون إلى يوم القيامة الّذي خصّ اللّه تقدّس اسمه به محمّدا و الأئمّة من بعده عليهم السّلام و تأمّلت فيه مولد قائمنا عليه السّلام و غيبته و إبطاءه و طول عمره و بلوى المؤمنين(من) بعده في ذلك الزّمان،و تولّد الشّكوك في قلوب الشّيعة من طول غيبته،و ارتداد أكثرهم عن دينه،و خلعهم ربقة الإسلام من أعناقهم الّتي قال اللّه-عزّ و جلّ-: وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ؛ يعني الولاية،فأخذتني الرّقّة،و استولت عليّ الأحزان.
فقلنا:يا ابن رسول اللّه كرّمنا و فضّلنا بإشراكك إيّانا في بعض ما أنت تعلمه من علم ذلك.
قال:إنّ اللّه تعالى ذكره أدار في القائم منّا ثلاثة أدارها لثلاثة من الرّسل،قدّر مولده تقدير مولد موسى عليه السّلام و قدّر غيبته تقدير غيبة عيسى عليه السّلام و قدّر إبطاءه تقدير إبطاء نوح عليه السّلام و جعل له من بعد ذلك عمر العبد الصّالح-أعني الخضر عليه السّلام-دليلا على عمره.
فقلنا:اكشف لنا يا ابن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله عن وجوه هذه المعاني.
قال:أمّا مولد موسى عليه السّلام فإنّ فرعون لمّا وقف على أنّ زوال ملكه على يده،أمر بإحضار الكهنة،فدلّوا على نسبه و أنّه يكون من بني إسرائيل،فلم يزل يأمر أصحابه بشقّ بطون الحوامل من نساء بني إسرائيل حتّى قتل في طلبه نيّفا و عشرون ألف مولود و تعذّر عليه الوصول إلى قتل موسى عليه السّلام بحفظ اللّه تعالى إيّاه.
كذلك بنو أميّة و بنو العباس لمّا أن وقفوا على أنّ[به]زوال مملكة الأمراء و الجبابرة منهم على يدي القائم منّا،ناصبونا للعداوة،و وضعوا سيوفهم في قتل أهل بيت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و إبادة نسله طمعا منهم في الوصول إلى قتل القائم عليه السّلام،فأبي اللّه أن يكشف أمره لواحد من الظّلمة إلاّ أن يتمّ نوره و لو كره المشركون.
و أمّا غيبة عيسى عليه السّلام فإنّ اليهود و النصارى اتّفقت على أنّه قتل فكذّبهم اللّه-عزّ و جلّ- بقوله وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ.
كذلك غيبة القائم فإنّ الأمّة ستنكرها لطولها فمن قائل يقول:إنّه لم يولد،و قائل يفتري بقوله:إنّه ولد و مات،و قائل يكفر بقوله:إنّ حادي عشرنا كان عقيما،و قائل يمرق بقوله:إنّه يتعدّي إلى ثالث عشر فصاعدا،و قائل يعصي اللّه بدعواه:إنّ روح القائم عليه السّلام ينطق في هيكل غيره.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝سدير صيرفى گفته است:من و مفضل بن عمر و داوود بن كثير رقى و ابو بصير و ابان بن تغلب به محضر مبارك مولايمان امام صادق عليه السّلام رسيديم.ديديم كه حضرت روى خاك نشسته و لباسى به نام مسح خيبرى كه گريبان نداشته و آستينهايش كوتاه بود،پوشيده بودند و مانند زنى كه فرزندش مرده باشد،گريه مىكردند و حزن و اندوه از چهره و ظاهر و احوال ايشان معلوم مىشد و اشك،كاسه چشمهاى ايشان را پر كرده بود و مىفرمودند:
اى سيّد من!غيبت تو خواب را از من گرفته،و بستر استراحت را بر من تنگ كرده و راحتى و آسايش قلبم را گرفته است.آقاى من!غيبت تو مصيبتهاى من را به اندوه ابدى رسانده و فقدان و از دست دادن يكى پس از ديگرى،جماعت و عدد را از بين برده،از غم فراق تو اشك چشمانم بخشكيده و سوز دلم فرو ننشسته است.
سدير مىگويد:[با شنيدن اين كلمات از امام صادق عليه السّلام]از شدت حيرت،عقل از سرمان پريد و از اين سخنان هولناك و مهلك امام قلبمان گويى پارهپاره شد.گمان كرديم كه مصيبت بزرگى به حضرت وارد شده است،بنابراين عرض كرديم:
خداوند چشمان شما را گريان نكند،اى فرزند بهترين خلايق،از چه حادثه و پيش آمدى اينگونه مثل باران از چشمتان اشك مىآيد؟و چه حالتى شما را به اين غم و اندوه انداخته است؟
🕊حضرت از عمق وجود آهى كشيدند كه حزنشان بيشتر شد و فرمودند:خير ببينيد! امروز صبح در كتاب جفر كه شامل علم بلاها و مرگها و نيز علم آنچه كه انجام شده است و آنچه كه تا روز قيامت انجامشدنى است و در آن كتاب است نگاه مىكردم كه خداوند متعال[علم به]آن را مختص به محمّد و ائمه پس از ايشان فرموده است،و با دقت و تأمل در آن قسمت كه مربوط به تولد قائم ما و غيبت و طول عمر ايشان و امتحان مؤمنان در آن زمان است كه به خاطر طولانى شدن غيبت در قلبهاى شيعه شكّهايى پديد مىآيد،و بسيارى از آنها از دين خود روگردان مىشوند و ربقۀ اسلام را از گردنهاى خود خلع مىكنند،و خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد:
✨«و ما مقدرات و نتيجه اعمال نيكوبد هر انسانى را طوق گردن او ساختيم»؛ يعنى ولايت كه بر گردن همه لازم مىآيد.
لذا حزنواندوه بر من چيره شد.
پس عرض كرديم:اى پسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به ما كرم فرما و تفضل نما و نسبت به بعضى از چيزهايى كه مىدانى ما را با خود شريك كن.
🌺حضرت فرمودند:خداوند تبارك و تعالى در مورد قائم ما كارى خواهد كرد كه در مورد سه تن از انبيا انجام داده است؛
تولد او را نظير تولد موسى مقدر فرمود،
غيبتش را مثل غيبت عيسى
و عمر طولانىاش را مثل عمر طولانى نوح قرار داده است
و عمر طولانى عبد صالح يعنى خضر عليه السّلام را دليل بر طول عمر ايشان قرار داده است.
عرض كرديم:اى پسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله اين معانى را كه فرموديد[اگر صلاح مىدانيد] براى ما روشن بفرماييد.
✴️حضرت فرمودند:امّا تولد موسى عليه السّلام وقتى كه فرعون متوجّه شد كه سلطنت و حكومتش به دست او از بين مىرود،دستور داد كاهنان و ستارهشناسان را احضار كنند.آنها نيز نسب موسى را به او گفتند كه از بنى اسرائيل است.فرعون به مأموران و سربازان خود دستور داد كه شكم زنهاى باردار بنى اسرائيل را بشكافند.براى پيدا كردن موسى بيش از بيست هزار طفل كشته شد،ولى از آنجا كه خداوند موسى را در حفظ خود قرار داده بود فرعون نتوانست به او دسترسى پيدا كند.
همچنين است بنى اميّه و بنى عباس وقتى مطلع شدند كه نابودى سلطنت آنها و همه پادشاهان متكبر و ستمگر به دست قائم ما است،با ما دشمنى كردند و شمشيرهايشان را براى كشتن اهل بيت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و از بين بردن نسل حضرت و به طمع يافتن و كشتن قائم عليه السّلام كشيدند،امّا خداوند متعال ابا دارد از اينكه امرش را براى احدى از اين ستمگران ظاهر كند تا اينكه نورش را به اتمام[و اوج عزت]رساند، هرچند كه مشركان نخواهند.
🌠و امّا در مورد غيبت عيسى عليه السّلام،يهود و نصارا باهم متفق القول شدند كه او كشته شده است.
ولى خداوند تبارك و تعالى آنها را تكذيب كرده و فرمود:«او[عيسى]را نه كشتهاند و نه بر دار كشيدهاند،لكن امر بر يهود و نصارا مشتبه شده است.»
غيبت قائم عليه السّلام هم به همين منوال است؛چراكه به زودى امّت،غيبت او را به خاطر طولانى بودنش انكار مىكنند.بعضىها مىگويند:هنوز به دنيا نيامده است عدّهاى به افترا و دروغ مىگويند:به دنيا آمده و مرده است،عدّهاى از سر كفر و الحاد مىگويند:امام يازدهم ما عقيم بوده و بىاولاد است،برخى مىگويند:تعداد ائمّه سيزده نفر و حتى بيشتر هم مىباشد و عدهاى از سر عصيان مدعى هستند كه روح قائم عليه السّلام در هيكل و بدن ديگرى سخن مىگويد.
📚 کتاب الغیبة، صفحه 331
شیخ طوسی
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#انتظار
قال جعفر بن محمد صادق علیه السلام:
و أمّا العبد الصّالح-أعني الخضر عليه السّلام-فإنّ اللّه تعالى ما طوّل عمره لنبوّة قدّرها له و لا لكتاب نزل عليه،و لا لشريعة ينسخ بها شريعة من كان قبله من الأنبياء عليهم السّلام،و لا لإمامة يلزم عباده الاقتداء بها،و لا لطاعة يفرضها،بلى إنّ اللّه تعالى لمّا كان في سابق علمه أن يقدّر من عمر القائم عليه السّلام في أيّام غيبته ما يقدّره،و علم ما يكون من إنكار عباده بمقدار ذلك العمر في الطّول،طوّل عمر العبد الصّالح من غير سبب أوجب ذلك إلاّ لعلّة الاستدلال به على عمر القائم عليه السّلام،ليقطع بذلك حجّة المعاندين لئلاّ يكون للنّاس على اللّه حجّة.
امام صادق(ع) فرمودند:
❇️و امّا بنده صالح خداوند يعنى خضر عليه السّلام؛
خداوند تبارك و تعالى عمر او را به جهت نبوتى كه به او داده شد،يا كتابى كه به او نازل گرديد،يا شريعتى كه شرايع انبيا گذشته را نسخ كند و يا براى امامتى كه ديگران به او اقتدا كنند و يا براى عبادتى كه خداوند بر او واجب فرمايد،طولانى مقرر نفرمود؛
بلكه چون خداوند در علم ازلىاش گذشته بود كه اندازه عمر قائم عليه السّلام و ايام غيبت حضرت طولانى خواهد بود و اينكه مىدانست بندگان،طولانى شدن عمر او را انكار خواهند كرد،بنابراين عمر خضر عليه السّلام را بدون دليل[از قبيل آنچه كه گذشت] طولانى مقرر فرمود،تا به وسيله طول عمر ايشان بر طول عمر قائم عليه السّلام استدلال كند.
تا بدينوسيله حجّت و بهانهجويى معاندان و مخالفان قطع شود و در برابر خداوند عذر و بهانهاى نداشته باشند.
📚 کتاب الغیبة، صفحه 336
شیخ طوسی
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ السَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ دِعْبِلَ بْنَ عَلِيٍّ الْخُزَاعِيَّ يَقُولُ: لَمَّا أَنْشَدْتُ مَوْلاَيَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَصِيدَتِيَ الَّتِي أَوَّلُهَا
مَدَارِسُ آيَاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلاَوَةٍ وَ مَنْزِلُ وَحْيٍ مُقْفِرُ الْعَرَصَاتِ
فَلَمَّا انْتَهَيْتُ إِلَى قَوْلِي
خُرُوجُ إِمَامٍ لاَ مَحَالَةَ خَارِجٌ يَقُومُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ وَ الْبَرَكَاتِ يمَيِّزُ فِينَا كُلَّ حَقٍّ وَ بَاطِلٍ وَ يُجْزِي عَلَى النَّعْمَاءِ وَ النَّقِمَاتِ
بَكَى الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا خُزَاعِيُّ نَطَقَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَى لِسَانِكَ بِهَذَيْنِ الْبَيْتَيْنِ فَهَلْ تَدْرِي مَنْ هَذَا الْإِمَامُ وَ مَتَى يَقُومُ فَقُلْتُ لاَ يَا سَيِّدِي إِلاَّ أَنِّي سَمِعْتُ بِخُرُوجِ إِمَامٍ مِنْكُمْ يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنَ الْفَسَادِ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلاً
💎 فَقَالَ يَا دِعْبِلُ الْإِمَامُ بَعْدِي مُحَمَّدٌ ابْنِي وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلِيٌّ وَ بَعْدَ عَلِيٍّ ابْنُهُ الْحَسَنُوَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ فِي غَيْبَتِهِ الْمُطَاعُ فِي ظُهُورِهِ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فَيَمْلَأَهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ أَمَّا مَتَى فَإِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ
وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُأَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ
🕊فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلاّ بَغْتَةً.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝دعبل بن على را خبر ديگر است از حضرت رضا(عليه السّلام)كه صريح است بر وجود حضرت قائم و ظهور او عجل اللّه فرجه و دوست داشتم كه اين خبر را در ذيل اين حديث ذكر كنم:
حديث كرد ما را احمد بن زياد بن جعفر همدانى رضى اللّه عنه و گفت حديث كرد ما را على بن ابراهيم بن هاشم از پدرش از عبد السلام بن صالح هروى كه گفت از دعبل بن على خزاعى شنيدم كه ميگفت از براى حضرت على بن موسى الرضا(عليه السّلام)قصيده خود را انشاء كردم و اول آن اينست.
مدارس ايات خلت من تلاوة و منزل وحى مقفر العرصات
و چون باينجا منتهى شد و اشعار تا اين موضع رسيد
خروج امام لا محالة خارج يقوم على اسم الله و البركات
يميز فينا كل حق و باطل و يجزى على النعماء و النقمات
💫يعنى يقين الوقوع است خروج امامى كه ناچار خروج خواهد كرد و بر اسم خدا و مباركيها قائم مىشود و جدا ميكند در ميان ما هر حقى را از باطل و پاداش ميدهد بر نعمتها و سخطها يعنى هر كس عمل خوب كرده باشد جزاى خوب باو عطا ميكند و هر كس عمل بد كرده باشد پاداش بد ميدهد،
🌴حضرت رضا(عليه السّلام)گريه سختى كرد و بعد سر مبارك را بسوى من بلند كرد و فرمود اى خزاعى جبرئيل اين دو شعر را بر زبان تو جارى ساخته است آيا ميدانى كه اين امام كيست و در چه زمان قائم مىشود
عرض كردم اى مولاى من نميدانم مگر آنكه از شما شنيدم كه از شما امامى خروج كند كه زمين را پاك كرده و از عدل و داد پر كند
💎 فرمود اى دعبل امام بعد از من محمد فرزند من است و بعد از محمد فرزندش على است و بعد از على فرزندش حسن و بعد از حسن فرزندش حجت قائم(عليه السّلام)است كه در زمان غيبت او انتظار او كشند و در زمان ظهور او بر جميع خلق مطاع باشد
و اگر از دنيا باقى نماند مگر يك روز خداوند آن روز را طولانى كند تا اينكه خروج كرده و زمين را از عدل و داد پر كند چنان كه پر شده بود از جور و فساد،
و اما اينكه ظهور او چه زمان بود اين اخبار از وقت است.
حديث كرد مرا پدر بزرگوارم از پدر بزرگوارش از پدرانش از على(عليه السّلام)كه به پيغمبر عرض كردند يا رسول اللّه چه زمان خروج ميكند قائم از ذريۀ تو
🌺فرمود مثل او مثل روز قيامت است كه آشكارا نكند امر قيامت را مگر خدا [و قيامت از حيث شدائد و اهوال و محاسبه و مجازات آن در آسمانها و زمين گران و عظيم است(يعنى بر اهل آن از ملائكه و جن و انس)]
🕊و نيايد بشما قيامت مگر ناگهان[ و منظور آن حضرت اينست كه همان طورى كه روز قيامت را كسى نميداند چه وقت واقع مىشود ظهور حضرت قائم(عليه السّلام)را نيز كسى نميداند و همان طورى كه براى كسى اخبار آن وقت روا نيست ] اخبار از اين وقت نيز چنان خواهد بود و بناگهان اتفاق مىافتد.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام -جلد 2، صفحه 516
باب66/حدیث 35
ابن بابویه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
حدیث
▪️پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند:
كَيفَ أنتُم إذَا استَيأَستُم مِنَ المَهدِيِّ، فَيَطلُعُ عَلَيكُم صاحِبُكُم مِثلُ قَرنِ الشَّمسِ يَفرَحُ بِهِ أهلُ السَّماءِ وَالأَرضِ؟
💬 چه حالی خواهید داشت آن موقع که از (ظهور) مهدی علیهالسلام ناامید شدهاید
و ناگهان صاحبتان مثل خورشید برایتان طلوع خواهد کرد
و اهل آسمان و زمین به آمدنش شاد خواهند شد؟!
پرسیدند:
اى پيامبر خدا! و اين كِى خواهد بود؟
فرمود:
إذا غابَ عَنهُمُ المَهدِيُّ، و أَيِسوا مِنهُ.
هنگامى كه مهدى علیهالسلام از چشم آنان غایب شود و از (ظهور) او نااميد شوند.
📚 دلائل الامامة ص۴۶۸ ، مشابه در مختصر البصائر ص۹۰.
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#علائم_ظهور
#انتظار
📜 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ بْنُ الْعَلاَءِ قَالَ حَدَّثَنِي إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَلِيٍّ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَيَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْكُنُوزُ يَبْلُغُ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ وَ يُظْهِرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ دَيْنَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ فَلاَ يَبْقَى فِي الْأَرْضِ خَرَابٌ إِلاَّ قَدْ عُمِرَ وَ يَنْزِلُ رُوحُ اللَّهِ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَيُصَلِّي خَلْفَهُ قَالَ قُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَتَى يَخْرُجُ قَائِمُكُمْ قَالَ إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اكْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَكِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِكَابِ الزِّنَاءِ وَ أُكِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِيَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِمْ وَ خُرُوجُ اَلسُّفْيَانِيِّ مِنَ اَلشَّامِ وَ اَلْيَمَانِيِّ مِنَ اَلْيَمَنِ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ غُلاَمٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ اسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ وَ جَاءَتْ صَيْحَةٌ مِنَ السَّمَاءِ بِأَنَّ الْحَقَّ فِيهِ وَ فِي شِيعَتِهِ فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ وَ اجْتَمَعَ إِلَيْهِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً وَ أَوَّلُ مَا يَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ الْآيَةُ: بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ثُمَّ يَقُولُ أَنَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ خَلِيفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيْكُمْ فَلاَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلاَّ قَالَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ فَإِذَا اجْتَمَعَ إِلَيْهِ الْعِقْدُ وَ هُوَ عَشَرَةُ آلاَفِ رَجُلٍ خَرَجَ فَلاَ يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مَعْبُودٌ دُونَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ صَنَمٍ وَ وَثَنٍ وَ غَيْرِهِ إِلاَّ وَقَعَتْ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَ وَ ذَلِكَ بَعْدَ غَيْبَةٍ طَوِيلَةٍ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يُطِيعُهُ بِالْغَيْبِ وَ يُؤْمِنُ بِهِ .
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
✴️محمّد بن مسلم گويد: از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: قائم ما منصور به رعب است و مؤيّد به نصر، زمين براى او درنورديده شود و گنجهاى خود را ظاهر سازد، و سلطنتش شرق و غرب عالم را فرا گيرد و خداى تعالى به واسطۀ او دينش را بر همۀ اديان چيره گرداند، گر چه مشركان را ناخوش آيد، و در زمين ويرانهاى نماند جز آنكه آباد گردد و روح اللّه عيسى بن مريم فرود آيد وپشت سر او نماز گزارد.
❓راوى گويد گفتم: يا ابن رسول اللّه! قائم شما كى خروج مىكند؟
✴️فرمود: آنگاه كه مردان به زنان تشبّه كنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اكتفا كنند و زنان به زنان، و صاحبان فروج بر زبر زينها سوار شوند و شهادتهاى دروغ پذيرفته شود و شهادتهاى عدول مردود گردد و مردم خونريزى و ارتكاب زنا و رباخوارى را سبك شمارند و از اشرار بخاطر زبانشان پرهيز كنند و سفيانى از شام خروج كند و يمانى از يمن و در بيداء خسوفى واقع شود و جوانى از آل محمّد كه نامش محمّد بن حسن - يا نفس زكيّه - است بين ركن و مقام كشته شود و صيحهاى از آسمان بيايد و بگويد حقّ با او و شيعيان اوست، در اين هنگام است كه قائم ما خروج كند و چون ظهور كند به خانۀ كعبه تكيه زند و سيصد و سيزده مرد به گرد او اجتماع كنند و اوّلين سخن او اين آيۀ قرآن است:
«بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» ، سپس مىگويد: منم بقيّة اللّه در زمين و منم خليفۀ خداوند و حجّت او بر شما و هر درود فرستندهاى به او چنين سلام گويد:
السّلام عليك يا بقيّة اللّه في ارضه.، و چون براى بيعت ده هزار مرد به گرد او اجتماع كنند خروج خواهد كرد. و در زمين هيچ معبودى جز اللّه تعالى نباشد و در صنم و وثن و غيره آتش در افتد و بسوزند و آن پس از غيبتى طولانى است، تا خدا بداند چه كسى در دوران غيبت از او اطاعت كرده و بدو ايمان مىآورد.
📚كمال الدين و تمام النعمة - جلد1/باب31 /حدیث16
ابن بابویه
@Aldolatahalzahraeyah